Kleine dingen om blij van te worden.

Started by Weegschaaltje, Apr 21, 2013, 05:08 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Ha Knibbel!
Wat geweldig toch die moderne techniek. Hier wordt ik echt weer blij van. En die oogarts is verstandig. Wat hij zegt klopt helemaal. Nu is het wel weer even opletten bij de opticien die misschien omzet wil draaien.... haha. Als je het niet al te vervelend vind zou ik gewoon een leesbril gebruiken. En dan kun je zelfs volstaan met zo'n kant en klare. Tenzij je echt urenlang moet lezen, dan is een voor jou ogen en situatie gemaakte bril minder vermoeiend waarschijnlijk.  Toppie Knibbel! Fijn dat je dit even deelt. Liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

En het is gebeurt , ook ik zit onder de plak.

Jawel ben begonnen met koopzegels, en tot mijn grote verbazing krijg je die ook op de sigaretten.

Dat tikt helaas behoorlijk door en BS een tijdje terug wilde jij stoppen is je dit nog gelukt.

Ha Knibbel wat fijn dat het zo bijzonder goed is gegaan met je ogen, en hebt een zicht van 120 % weet niet precies wat dit betekend kun je nu beter zien als de gemiddelde mens. En het gevoel dat er wat in je oog zit neemt dat ook af.

burningspirit

Aaah Gewoon, onder de plak nog wel  ;D
Met dat roken is het nog niet helemaal gelukt, stoppen
Maar ik ben me er nu wel heel bewust van en rook heel veel minder en veel goedkoper ook. En nu geldt voor mij de regel ook: op=op. Ik heb mezelf wel behoorlijk onder controle nu, ga niet meer over mijn limiet heen. Als het administratief geharrewar eindelijk voorbij is, over een maand of misschien twee, dan zal ik ws gewoon helemaal stoppen. Zelfs nu al vergeet ik het af en toe helemaal. En dat zelfs nog in rokend gezelschap! Dus ik heb goede hoop dat het gaat lukken binnenkort.
Lief dat je daar aan denkt Gewoon! Het scheelt nu al stukken in kosten en ik voel me veel beter, geen last meer van hoestbuien, en piepen is ook veel minder. Pffff. Stom is het eigenlijk, ik weet dat ik er niks aan heb maar soms.... kan ik het gewoon niet laten, dan ga ik naar mijn plekje onder het fietsenafdakje hier en dat rook ik er eentje. Gaat ook voorbij, daar vertrouw ik op.

Knibbel

Dacht ik toch even aan iets anders... 'onder de plak'....  ;)

Hmm, maar dat jij koopzegels op de sigaretten krijg Gewoon, ik krijg die hier bij mijn supermarkt niet.
Niet dat ik rook, maar ik neem wel eens vaker shag of sigaretten voor de dochter mee.

BS, valt niet mee dat stoppen met roken. Je hebt zoiets als een 'stimulans' nodig waardoor de knop omgaat. Voor iedereen zal er een andere reden zijn om te stoppen. Zelf ben ik vroeger een zware roker geweest, ca 20 sigaretten per dag. Ik ben zo'n 27 jaar geleden ermee gestopt, omdat mijn man toen stopte. Eigenlijk had ik toen helemaal niet de behoefte om te stoppen, maar manlief had het gevoel steeds meer last van ademnood te krijgen en besloot te stoppen. Ik heb toen een paar dagen rondgelopen met de vraag: wil ik wel of niet stoppen met roken. Totdat ik de gedachte kreeg: wat hij kan, kan ik ook. Vanaf dat moment besloot ik ook om meteen te stoppen, heb alle sigaretten weggegooid en vanaf toen geen enkele sigaret meer aangeraakt. Mijn man heeft een hele tijd 'verlangd' naar een sigaret en nu nog zegt ie wel eens: een sigaartje, dat zou lekker smaken. Ik heb dat helemaal niet. Eenmaal gestopt, voor altijd gestopt.

Quote from: gewoon on Feb 04, 2016, 09:23 PM
Ha Knibbel wat fijn dat het zo bijzonder goed is gegaan met je ogen, en hebt een zicht van 120 % weet niet precies wat dit betekend kun je nu beter zien als de gemiddelde mens. En het gevoel dat er wat in je oog zit neemt dat ook af.
Ik weet niet of ik nu beter zie als de gemiddelde mens, Gewoon. De oogarts vond het wel een bijzonder resultaat, want hij had dat niet verwacht. De meesten halen met kunstlenzen die op 0 zijn gezet geen 100% zicht, maar rond 80%. En daar ging hij bij mij ook vanuit. Ik heb van kinds af aan al altijd slechte ogen gehad, dus voor mezelf lijkt het wel alsof ik ineens super-ogen heb. Laatst was ik ergens op bezoek, zat in de woonkamer en deze was niet zo erg verlicht, zelfs wat aan de duistere kant.  En ik zie ineens op de grond een paar van zo'n hele kleine mini sterren-stickertjes liggen, die de kids hadden laten vallen. Ik heb ze opgeraapt en op dat moment was ik zelf heel verbaasd dat ik die uberhaupt gezien heb. Zelfs dat het sterren-figuurtjes waren, dat had ik voordien niet voor mekaar gekregen met mijn slechte ogen.

Het gevoel dat er iets in mijn oog zit is bijna zo goed als verdwenen. Wel blijf ik aan een oog last hebben van ontstekingen, maar dat komt volgens de oogarts omdat ik daar te weinig oogvocht of dergelijke heb. Zoiets van verstopte meiboomklieren (ik denk dat BS daar wel meer van weet), dus een warmtecompres en oogdruppels. Nu heb ik al kunstlenzen gekregen krijg ik er ook nog kunsttranen bij...  ;D ;D

BS, ik ben dus inderdaad toch eens naar de opticien gegaan om te vragen wat mij nu een leesbril zou gaan kosten, want voor mijn werk zou het toch wel handiger zijn als ik een leesbril zou hebben die ik niet steeds hoef af te doen. Heb die alleen nodig als ik op de kassa moet kijken en zo'n klein brilletje op je neus waar je steeds overheen moet kijken vind ik super-irritant, zeker als je een hele dag zo op je werk moet rondlopen. Nou, ik schrok mij een hoedje, hadden ze het over een computerbril met verschillende sterkten, zodat ik voor lezen maar ook voor een bepaalde afstand veraf kon zien. Kon ik de bril wel ophouden op mijn werk. Prijs 199 euro per glas, ik ben nog net niet gillend weggelopen. Om de hoek is de Trekpleister, daar ga ik wel voor 4,95 een leesbrilletje halen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

chapter

en een esigaret bs scheelt hoop kosten aanschaf is 30 ongeveer en flesjes 5 euro voor maand ongeveer

burningspirit

Ha Knibbel en Gewoon,
100 % zicht, of in vaktermen Visus 1.0, is inderdaad dat wat de gemiddelde mens ziet.  Dit is afhankelijk van vele factoren. Bijvoorbeeld de helderheid van de oogmedia (oogkamer water en lens). Bij 'staar ' vorming wordt de ooglens troebel. Dit gebeurd bij elk mens in meerdere of mindere mate. Pas als de troebelingen in het midden komen krijg je minder zicht. Als je Visus naar richting 0,5 gaat (50%) dan was het tijd voor een operatie. Tegenwoordig doet men het vaak al eerder. Een andere factor bij gezichtsvermogen is de bouw van het netvlies. Als je netvlies veel kleine ontvangertjes heeft (vergelijkbaar met pixels of de korrel van een ouderwets fotorolletje) dan kan het vermogen van een oog ver boven het gemiddelde uitkomen. Zoals ik het uit jouw verhaal begrijp, Knibbel, is er achter de troebeling in je lens na de operatie een bovengemiddelde Visus uitgekomen. Betekend dus dat je oog altijd dit vermogen gehad moet hebben, maar nooit er uit gekomen, tot de boel weer super helder werd gemaakt.
Even een zijstapje: een mens kan vaak meer dannie zelf denkt  ;D
Dan de bril. Daar kan ik je een eenvoudig sommetje voor geven. De gemiddelde afstand waarop je moet kijken meet je op. Gewoon met een rolmaatje van je oog tot bijvoorbeeld de kassa. Is die afstand bijv 50 cm dan deel je 100 door 50 en krijg je 2. Om op 50 cm scherp te zien neem je een brilletje van +2. Op 100 cm is het +1. Op 70 cm (gemiddelde afstand tot pc scherm is dit) 100:70=1.428 dus een brilletje van +1.50. Je normale natuurlijke ooglens is soepel en kan nog een beetje instellen op dichterbij. Een kunstlens is iets minder soepel. Als je ouder wordt worden ook de spiertjes die het instellen mogelijk maken minder soepel. Dus wordt je bereik minder. Betekend dus dat je zelf de afstand waarop je kijkt moet aanpassen soms.
De dure bril die je werd aangeraden heeft glazen die multifocaal zijn: verschillende sterktes in een glas, van boven naar beneden steeds iets meer plus. Zo kun je met een bril op verschillende afstanden goed zien, zonder dichterbij of verder weg te bewegen met je hele hoofd. Wel krijg je een zoekplaatje op je neus, zeker in her begin zul je moeten leren omgaan met zo'n bril.
Dus Knibbel, wat ik zou doen is experimenteren met een paar goedkope brilletjes van iets verschillende sterkte. Dan kom je er vanzelf achter wat comfortabel voor jou is. Op den  duur heb je wat meer sterkte nodig omdat je ogen minder soepel worden, net als je andere spieren bijvoorbeeld.

Jiske

Quote from: chapter on Feb 05, 2016, 12:48 PM
en een esigaret bs scheelt hoop kosten aanschaf is 30 ongeveer en flesjes 5 euro voor maand ongeveer

@chapter

ja dat klopt en toen ik, na afbouwen nicotinegehalte, op een gegeven moment op 0% nicotinegehalte zat en dat een hele tijd heb volgehouden ben ik helemaal kunnen stoppen.

Als ik er zo op terugkijk was dat een giga besparing, want ik rookte als een ketter. Eerst van vaste sigaretten naar zon apparaatje van mascotte en een pot tabak en van daaruit naar de e-sigaret.

Ik heb hem niet meer nodig al schrok ik laatst wel van de publicaties dat die ook niet zo veilig zijn voor je lichaam/gezondheid om te gebruiken maar het heeft bij mij wel gewerkt.

Knibbel

Bedankt BS voor jouw heldere uitleg. Toch wel jammer dat deze expertise van jou min of meer verloren gaat op de arbeidsmarkt. Kun je niet proberen bij een oogkliniek iets te vinden qua werk? Misschien kun je via zo'n kliniek bijscholing of herscholing doen? Ik weet het natuurlijk niet, roep maar wat...  :D Vind het gewoon zonde....

@ Chapter,
Als je het puur voor het geld doet is een e-sigaret een geweldig alternatief. Goedkoper als sigaretten en je wordt toch voorzien in jouw nicotinebehoefte. Maar het vraagt wel een behoorlijke portie zelfdiscipline. Ik heb in mijn omgeving meerderen zien sneuvelen met deze poging, die hielden het na een paar maanden voor gezien en stapten weer terug over naar de gewone sigaretten.

Doe je het voor je gezondheid dan is het beste advies toch nog altijd om helemaal te stoppen.

burningspirit

Lieve Knibbel, ik heb dat ook al geprobeerd: op de oogheelkundige afdeling van steek ziekenhuis gewerkt. Na een maand had ik bij elke dienst knallende koppijn . Ik moest op vier verschillende locaties voor vier verschillende oogartsen het voorwerk doen. Weinig tijd voor de cliënten en ik deed het eigenlijk nooit goed. Als ik ergens om vroeg (bijvoorbeeld een fatsoenlijke voetensteun aan de oogmeetstoel om te voorkomen dat cliënten ongemakkelijk wiebelend ongeconcentreerd vage antwoorden gaven) dan ging ik mijn boekje al te buiten. Ik hoorde er niet bij, ze lieten me gewoon alles zelf uitzoeken en de materialen waarmee ik moest werken waren incompleet en/of verouderd. Dus daar moest ik mee ophouden, anders was ik gillend gek geworden. Toen ik uit eigen beweging wegging slaakte mijn leidinggevende een zucht van verlichting. De vacature tekst werd snel aangepast: alleen mensen met ervaring in een ziekenhuis (lees: de ziekenhuiscultuur) mochten solliciteren voortaan. Technisch oogheelkundig assistent heette het, wat ik toen deed. Volgens mij zijn deze allemaal vervangen door HBO optometristen nu.
Dus jah. .... ik weet het niet. Voor wat ik kan, bestaat geen betaalde job meer tegenwoordig.

gewoon

Ha BS

Heb dat ook eens geprobeerd om in een team te werken en dat werd helemaal niks,  heb mij nooit eerder zo zelfstandig  gevoelt als in die paar maanden, en ook zelf de stekker er uitgetrokken.

Er werd op hoog niveau gevraagd of ik aub wilde blijven,  en zag bij  ( mijn leidinggevende ) de boven lip een cm langer worden,  bij dit verzoek.

op en  top ondernemer ?

heb vriendelijk een handje gegeven

burningspirit

Oh haha .... ik lees nu pas dat je verstopte klieren van Meiboom hebt.... De uiteinden van de kliertjes komen uit tussen je oogharen. De kliertjes maken een spulletje dat zich mengt met het traanvocht en dat ervoor zorgt dat het traanvocht minder snel verdampt en zich beter verdeeld over het oog. De traanfilm  is dus bij jou niet helemaal in orde. Vandaar de ontsteking en de droge ogen. Die kliertjes van Meiboom kunnen ook verstopt raken door partikeltjes make-up of stofdeeltjes. Het kan over gaan maar het kan ook een tijdje duren voor het evenwicht hersteld is. Dit is ook een van de oorzaken van problemen met contactlenzen. Kunsttranen en een bewuste knipperslag frequentie kunnen helpen.
Wees trouwens niet bang om te experimenteren met verschillende sterktes van goedkope brilletjes. Het kan geen kwaad maar kan wel een beetje vermoeiend zijn. Lukt het niet dan kun je altijd nog een bril op maat laten maken. Wel met één sterkte zodat het financieel nog te behappen valt. Zo'n multifocaal voor de pc is echt luxe.

Knibbel

Quote from: burningspirit on Feb 05, 2016, 03:49 PM
Weinig tijd voor de cliënten en ik deed het eigenlijk nooit goed. Als ik ergens om vroeg (bijvoorbeeld een fatsoenlijke voetensteun aan de oogmeetstoel om te voorkomen dat cliënten ongemakkelijk wiebelend ongeconcentreerd vage antwoorden gaven) dan ging ik mijn boekje al te buiten.
BS, dan zou je bij die oogkliniek waar ik ben geweest, op jouw plaats zijn geweest. Hier worden patienten nog als mensen behandeld, je wordt zelfs bijna in de watten gelegd. In het begin had ik nog mijn bedenkingen omdat het ook een commercieel bedrijf is en niet oogartsen die in dienst van het ziekenhuis zelf zijn. Inmiddels ben ik, mede door de vriendelijkheid van de medewerkers, hierop teruggekomen. Zelfs ondanks dat het bij de 2e operatie niet geheel soepel liep, de nazorg echter daarna was super. Je wordt, ook met problemen/vragen naderhand, heel serieus behandeld en niet afgewimpeld, zoals sommige artsen wel eens doen, als aanstellerij of zieligheid....

Quote from: burningspirit on Feb 05, 2016, 03:49 PM
Dus jah. .... ik weet het niet. Voor wat ik kan, bestaat geen betaalde job meer tegenwoordig.
Zonde van het verlies van zoveel vakmanschap.

burningspirit

ohw... ja misschien heb ik gewoon erg pech gehad toen ik in dat ziekenhuis werkte.... is trouwens ook al weer 7 jaar geleden of zo... misschien moet ik nog eens goed kijken naar vacatures. Als het er aan toe gaat zoals in jouw ziekenhuis dan zou ik mijn optische kennis toch met zorg kunnen combineren.
Je weet maar nooit, niet geschoten is altijd mis. Ik ga me eens bevragen.  ;D

gewoon

Ha er is iets raars aan het gebeuren bij mij en is zeker om blij van te worden heb al enige jaren een bril nodig en heb deze slechts een week gehad tot die gestolen werd drie jaar terug.

Maar weet nog dat ik een reclame bord aan de overkant van de straat weer goed kon lezen met die bril had iets van min 1,7 en min 2 meen ik,  maar vandaag zat ik weer naar buiten te kijken en kon het bord opeens goed lezen zelfs een telefoon nummer waar de letters half zo groot van zijn. ook de straat verlichting vanavond was op afstand geen grote steren meer maar scherp.

Bestaat er iets als een zelf herstellend vermogen van je ogen,  lees hier de grootste verhalen over op het net vandaag, over voeding gezondheid en oefening ben benieuwd wat BS hier van denkt.

Het is immers een grote besparing als je de aanschaf van een bril kunt uitstellen.

Ga in ieder geval mijn ogen op nieuw laten meten,  en ben dan toch nieuwsgierig welke waarde er nu uitrolt.

burningspirit

Ha Gewoon en anderen met interesse  ;D

Ik weet niet of het me lukt om de schematische tekening van het oog hierbij te leveren. Ik ga mijn best doen.
Die tekening geeft meer begrip van het verhaaltje dat ik hieronder zal vertellen. Het gaat over het oog en als het je interesseert wil ik om te beginnen vragen om het oog als een flexibel lenzenstelstel te beschouwen; een piepklein prachtig instrumentje waarmee beelden (lichtstralen) worden opgevangen en doorgegeven aan de hersenen. Een lenzenstelsel breekt het licht en bundelt het, waardoor een brandpunt ontstaat, daar waar alle lichtstralen bij elkaar komen. Wie heeft er niet als kind met een sterke plus-lens fikkie gestookt? Je bundelt het felle zonlicht, legt een papiertje op het brandpunt en voilá: vuur! Het oog is een lenzen stelsel met een gemiddelde sterkte van ongeveer +13 en een lengte van ongeveer 10 mm. Daarbij keren menselijke ogen het beeld om, hetgeen weer door de hersenen wordt rechtgezet. Als ik ermee bezig ben, zoals nu, ben ik nog steeds in opperste staat van verwondering.

Licht komt in een paralelle bundel in het oog. Licht van de zon, maar ook weerkaatst licht van de dingen om ons heen. Die paralelle bundel wordt, eenmaal in het oog, gebroken en in duizenden kleine puntjes of kringetjes beland het licht op het netvlies. Als de gebroken lichtstralen bij elkaar komen in een puntje op het netvlies, zullen de netvliescellen een scherp puntje doorgeven aan de hersenen. Vele kleine puntjes maken een scherp beeld van onze omgeving.
Nu komen we aan het probleem waar Gewoon het over heeft: wazig zicht. Als de lichtbundel in het oog te veel of te weinig gebroken word, ontstaat er een scherp puntje vóór of achter het netvlies. Zo valt te begrijpen dat hetgeen op het netvlies valt, dat dus wordt doorgegeven aan de hersenen, wazig zal zijn.

Valt het puntje achter het netvlies dan is ons oog in staat (soepelheid van vele oogspiertjes) om de sterkte van het stelsel dusdanig te veranderen (de lens wordt boller) dat het beeld toch scherp wordt doorgegeven. Mensen met deze vormafwijking zijn verziend (zien in de verte wel scherp) en merken op jonge leeftijd vaak weinig van de afwijkende werking van hun ogen. Als dit wel gaat opvallen (symptomen zijn vaak hoofdpijn, vermoeide ogen, soms ook dubbelzien) komt vaak uit de meting een bril/contactlenzen rollen met plussterkte. De plussterkte ondersteunt het oog, waardoor dat niet meer zoveel moeite hoeft te doen om scherp te zien. Het vermogen van het oog om de sterkte meer plus te maken noemen we accommodatie; dit is gemaakt voor het dichtbij goed kunnen zien en wordt bij mensen met deze afwijking vaak al op jonge leeftijd gebruikt om ook in de verte goed te kunnen zien. Als je jong bent, kost dat weinig moeite, bij het ouder worden (minder flexibel worden) wordt dit lastiger.

Ogen waarbij het puntje vóór het netvlies valt, noemen we bijziend (dichtbij wel goed zien, verder weg wordt het wazig). Deze afwijkende werking valt vaak al op terwijl de persoon nog jong is. Om te beginnen bij een schoolbord bijvoorbeeld. Als de afwijking klein is (ter vergelijking: als het puntje 0.8 mm voor het netvlies valt, kan degene tot op 50 cm nog scherp zien) kunnen ogen dit vaak nog compenseren door spleetjes van de oogleden te maken of te trainen. De sterkte van een bril voor iemand die tot op 50 cm van het oog af nog wel scherp ziet is rond de -2.00.

Je kunt uit dit verhaal misschien ook afleiden dat een oog altijd zal  'proberen' een scherp beeld door te geven. Lukt dit niet door bijvoorbeeld omstandigheden (slecht licht), gebrek aan flexibiliteit (leeftijd) of eenvoudigweg een verkeerde bouw van het oog (te klein of te groot, grof weefsel van het netvlies en vele andere oorzaken) dan is wazig zien ons deel.
Gelukkig hebben we de wetenschap van optiek om ons te helpen daarbij. Zo beschouwd kun je dus een bril of contactlenzen vergelijken met een kruk. Door de kruk kun je wél lopen en door de lenzen kun je tóch scherp zien. Dankzij de hulpmiddelen dus.
Om de vergelijking door te trekken: als zenuwbanen, bloedtoevoer, spieren of andere dingen niet in orde zijn, helpt een kruk niet. Als in het oog zulke dingen 'defect' zijn, helpt een bril dus niet, krijg je daardoor dus niet opeens scherp zicht. Niet alles is operabel of vervangbaar. Ter vergelijking als een been er helemaal niet is, kan een prothese worden aangemeten en kan een mens soms toch redelijk normaal lopen. Als een ooglens troebel is kan die tegenwoordig door operatie vervangen worden door een kunstlens (=prothese) en ontstaat er helder zicht. (Knibbel! ;)) Mits er geen andere dingen 'defect' zijn natuurlijk.  Zoals gezegd: niet alles is operabel. Het oog was tot voor kort (10-15 jaar geleden) lang niet zo goed te opereren als nu het geval is met de moderne medische technieken.

Even om terug te komen op de vraag van Gewoon. Als een oog wat ouder is gaat er veelal wat vocht verloren. Bij sommige ogen wordt de lens dan troebel, door uitdroging van het lensmateriaal. Soms ook worden de weefsels dunner in het oog en krijgt het dus een andere vorm (korter, kleiner). Zoals bijvoorbeeld ook huid en haren dunner kunnen worden. Als we het plaatje van het oog weer voor onze geest halen, dan kun je begrijpen dat ook de afstand/sterkte van het lenzenstelsel in het oog een beetje kan veranderen op zo'n moment.
Was nu bijvoorbeeld het lenzen stelsel van het oog plus 2 teveel, waardoor een bril van -2.00 gedragen moest worden voor optimaal scherp zicht, dan kan het op latere leeftijd zo zijn dat de afstanden in een oog enkel tienden van millimeters veranderen (ter herinnering: 0,1 mm vertaald zich in een sterkte van 0.25 dioptrie). Dus daar kan verbetering van zicht vandaan komen op latere leeftijd. Iets anders is ook, dat jouw ogen, Gewoon, al drie jaar gewend zijn om het maximaal haalbare aan scherpte te genereren (onbewuste training), dus jouw ogen zijn door het gebrek aan een bril erg flexibel gebleven.
En tenslotte is er ook nog iets anders. Misschien heb je van je oogafwijking niets gemerkt omdat jouw oog-activiteit zich in een beperkt gebied heeft afgespeeld, wellicht dichtbij je ogen. Een professionele chauffeur bijvoorbeeld, wiens ogen zeer veel uren per dag op veraf zijn ingesteld, zal bij gebrek aan deze bril aan het eind van de dag doodop zijn. Terwijl jij misschien niet genoodzaakt bent geweest om lang en veel in de verte te kijken (waarin zich jouw slechte zicht bevindt).
En dan nog iets: misschien weet jij eenvoudigweg ook precies wat er op dat bord staat en heb je nooit zo bewust op dat bord gelet de afgelopen jaren.
Dus: misschien komt dit door je leeftijd, je kijk-werkzaamheden, training en bewustwording!  ;D

Ik ben benieuwd Gewoon, wat er uit de meting komt. Maar dat laat je, jou 'kennende', wel even weten hier.