Ondanks dat ik al twee dagen zowat krom loop van de pijn (vocht, kou, is geen ideaal weer voor mijn reuma) begon gistermiddag toch zowaar een heel warm zonnig gevoel van binnen te komen. Sinds een tijdje ben ik lid van een besloten groep hier in onze regio die alles met elkaar deelt, mensen kunnen een wens doen of iets schenken, ruilen of gewoon iemand een hart onder de riem steken. Winkeliers, bedrijven, burgers, velen zijn lid van deze groep. Ondernemers uit de buurt die vaak artikelen belangeloos schenken voor voedselpakketten, die door de oprichtster hiervan worden gemaakt, of een gebeurtenis gratis verloten onder gegadigden (gratis knipbeurt, fotoshoot, communiekleding enz.) of gratis reparaties verrichten. En dan al die vrijwilligers die gratis en geheel belangeloos iedere dag heen en weer rijden om voedselpakketten, geschenken of gevraagde artikelen, bij de betreffende personen brengen. Dit alleen geeft mij zo'n warm gevoel van binnen, maar gisteren was het ultieme bewijs hoe mensen onderling voor een ander in de bres springen.
De oprichtster bracht een voedselpakket naar een persoon die in een oude, vochtige en versleten caravan woont. Geen water, geen elektriciteit, geen kachel, bed, meubels. Water haalt hij met een geschonken oude fiets bij een naburig dorp. Wat ze daar aantrof had haar zo diep in haar ziel getroffen dat ze meteen in de auto een oproepje in de groep deed voor een nieuwe caravan. Lieve mensen, binnen een paar uur had een caravanbedrijf een geheel nieuwe caravan geschonken, maar het ging verder. De gehele inrichting tot handdoeken, lakens, kleding, pannen enz. werd geschonken door zowel winkeliers, maar veelal burgers die het zelf al niet breed hebben. Binnen een dag had ze caravan en alles wat men nodig heeft om te leven en te overleven door velen geschonken gekregen. Gisteren hebben ze caravan en alles naar meneer gebracht, er komt ook nog iemand wat tegels leggen bij hem zodat hij met het mooie weer in zicht ook lekker voor zijn 'huisje' kan zitten genieten van de zon. Meneer was geheel sprakeloos.....
Hier word ik zo blij van, het zien en meemaken hoe het leeft onder de mensen maakt mijn hoop op een beter en mooiere wereld weer ongelooflijk groot.
Nog een kleine blijde overwinning van mij: ik ben bij mijn grootste schuldeiser onder de grens van 5.000 euro geschoten. Zag het vanmorgen op de rekening staan, kon het even niet geloven, maar het stond er echt. Hier ben ik zo blij mee. Voor mij een stimulans om zo door te blijven gaan, want het werkt.....