best een leuk 'project', alleen jammer dat het over mezelf gaat...!

Started by Belle van Zuylen, Apr 18, 2013, 09:23 AM

Previous topic - Next topic

Belle van Zuylen

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik dit forum gevonden, en maar besloten er gelijk gebruik van te maken.
2 weken geleden een afspraak gemaakt bij de gemeente om te praten over onze schulden, een week later al direct de afspraak.
Dus ik alles op papier gezet en met hele hebben en houwen naar de gemeente.

Er werd direct gesproken over schuldsanering en budgetbeheer, salarissen op nieuwe rekening bij de gemeente laten storten en weekgeld...
3 dagen later opnieuw een afspraak, nu bij budgetbeheer. Contract ondertekend en rekening bij de bank al aangevraagd, duurd 2 weken.

Afgelopen 2 dagen bezig geweest met kijken waar we nog op kunnen bezuinigen,  alle nieuwe vaste lasten op een rijtje gezet. Er zit geen enkele speling meer in.
Of wat over blijft voldoende is om mee af te lossen vraag ik me af....
Snel op zoek naar werk, zorgen dat er meer binnen komt!

In het verleden altijd rood gestaan, verkering gekregen toen mijn man al een lening voor een autootje had en de lening verhoogd voor de trouwerij.
Zo was er altijd wel weer iets om de lening voor te verhogen. Ook kosten gemaakt bij postorderbedrijven en visa....
Allemaal 'geen probleem'  want met allebei een leuk inkomen hielden we schuldeisers buiten de deur (maar gooiden we bakken met geld aan rente weg...)

3 jaar geleden kwam ik in de ziektewet, eerste jaar 100% dus geen probleem.
Vervolgens viel aan het eind van dat jaar mijn man hier voor de deur, gewoon een uitglijer in de sneeuw maar met kwalijke gevolgen...hij werd direct geopereerd en kwam ook thuis te zetten.

Ik ging toen mijn 2e ziektejaar in, 70%, maar met een beetje opletten konden we het wel redden.
Manlief werd keer op keer geopereerd en werd er niet beter op, raakte in een isolement.
Ik kreeg naast mijn klachten een hernia waarvan de neuroloog vond dat ik geopereerd moest worden.
3 maanden daarna kreeg ik een beroerte....

Inmiddels gaat hetmet mij een stuk beter! :-) ik ben nog 100% afgekeurd (= 70% salaris) maar ben bezig met een reintegratietraject en volg een HBO opleiding tot ADHD coach. Ik ben weer aan ht solliciteren en opzoek naar een parttime baan.

Mijn man is inmiddels 6x geopereerd en nog helemaal nits opgeschoten!
Hij moet volgende week naar de UWV arts omdat hij nu officieel uit dienst gaat bij zijn baas....

We hebben 2 kids, een meisje van 15 en een zoon van 18 die in opleiding is bij Het Korps Mariniers. Wij zijn heel trots op onze kinderen; het leven van onze dochter is zwaar (ik wil daar verder niet te veel over uitwijden) en onze zoon doet het hartstikke goed! Hij woont nog thuis, ondanks dat hij alleen in de weekenden vrij is.
Hij verdient een beginnerssalaris en betaald al zijn kosten (behalve eten en drinken in het weekend bij ons) zelf. Daarnaast  staat hij nu de helft van zijn salaris af aan ons!
Bij de schuldhulpverlening vonden ze dat bedrag veel te hoog, dus ondanks dat hij wel mee moet blijven betalen zal zijn bijdrage minder worden ( gelukkig!!!)

Wij konden allebei nog wel eens bij onze moeder aankloppen voor wat hulp, maar ongeloofelijk genoeg verloren wij hen allebei onverwacht in het laatste half jaar!
Onze vaders hebben beide extra aandacht nodig en hen willen we niet lastig vallen met onze geldzorgen.

En dus was er alleen nog de stap naar de gemeente.
Het was een opluchting om mijn administratie met iemand te kunnen bespreken, ondanks dat ik wel erg schrok dat de budgetcoach iemand hier uit het dorp is.....
Ik vind het prettig staatjes en overzichten te maken, en krijg bijn 'plezier' in dit hele project....beetje jammer alleen dat het mijn project is!!

Ik heb hier op het forum al e.e.a gelezen, maar nog weinig over anderen die naar de gemeente zijn gestapt? Ik ben benieuwd of er meer mensen hier dit traject hebben doorlopen, en hoe dat gaat?

Groetjes,
Belle

peim

Hoi Belle,

Wat een verhaal zeg :( Heb zelf geen ervaring met de gemeente,wij kunnen het tot nu toe gelukkig zelf nog oplossen. Ik wil je even heel veel succes wensen en hopelijk komt er nu rust voor jullie. Ik zal duimen voor jullie en je vorderingen in de gaten houden. Zet hem op,dan komt het allemaal goed.

Liefs,
Peim

Knibbel

Hallo Belle,

Mag ik je allereerst welkom heten op dit forum? Lieve Belle, wat hebben jullie de afgelopen jaren niet allemaal op je bord gekregen. Maar je bent wel al goed bezig met het weer op de rails zetten van jullie leven. Naar de gemeente gaan voor hulp is al een hele goede stap. En wat knap om naast dit alles nog een HBO-opleiding op je te nemen. Dat doe ik je niet zo gauw na. Pluimpje. Je komt er wel.

Zelf heb ik helemaal geen ervaring met schuldhulp van de gemeente, wij proberen op eigen kracht eruit te komen. Maar de hulp en ondersteuning die ik hier op het forum krijg is voor mij van onbetaalbare waarde. Je zult zien dat je aan de expertise van de leden van dit forum veel zult hebben in je strijd tegen de schulden.

Ik wens je heel veel sterkte hierin en succes, ook met je studie.

Veel liefs en knuffel

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Hoi Belle, welkom!

Wat een verhaal zeg,...
Als je het zo opschrijft verbaasd het me dat je nog overeind staat.

Er zijn hier ook wel verhalen van mensen die naar de gemeente zijn gestapt.
Maar dan gaat het meestal om een minnelijk traject.
Zo even uit mn hoofd zijn er een aantal mensen die ondersteund worden door een budgetcoach.
Of dat in het verleden hebben gedaan.

Belangrijk is dat je zelf wel blijft controleren of de rekeningen betaald worden.
Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk.
Wat fijn dat je nu in elk geval een stuk rust erbij hebt.

Ja en een dorpsgenoot is altijd even slikken.
Je mag er vanuit gaan dat wat er besproken wordt tussen vier muren blijft.
Enne,... als 1 op de 6 gezinnen in nood verkeerd,... dat betekend dus ook 1 op de 6 gezinnen bij jullie in het dorp.
Je bent helaas echt niet alleen!

Hou vol en ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Belle van Zuylen

Wat leuk om al direct al reacties krijgen  :D

Het gaat (voorlopig ?) inderdaad om een Minnelijk Traject.
1x per maand krijg ik een overzicht van wat budgetbeheer met ons geld doet.
Reken maar dat ik dat in de gaten houd!

Ik heb begrepen dat als alles loopt, wij 'extra'  inkomsten gedeeltelijk mogen houden. Dus bv vakantiegeld, of salaris dat ik weer hoop te gaan verdienen.
Dus het is van belang dat er zsm meer inkomsten komen.

Overigens is mijn opleiding deeltijd, alhoewel er erg veel vrije tijd in gaat zitten  ;)

Gr. Belle

Libra

Van harte welkom hier Belle!!

Het is zeker een verhaal wat je hier geschreven hebt en ik snap de titel van jouw topic helemaal!

Zelf heb ik ook de stap naar de gemeente gemaakt en werd bij mij in eerste instantie ook het minnelijk traject opgestart.
Ik heb alleen geen budgetbeheer of een budgetcoach gehad.

Het punt is dat schuldhulpverlening "maatwerk" is, omdat iedere situatie anders is.
Dus wat voor de

Belle van Zuylen

Hai Libra,

Dank voor je reactie!
we zijn nog maar in gesprek geweest en een contract getekend bij budgetbeheer.
Het minnelijk traject ligt volgens mij nog stil tot de volgende afspraak, die nog niet ingepland is. We zullen worden begeleid door een man van buiten de gemeente, en die komt maar 1x per 4 weken....

In eerste instantie zou het gewoon hier opgepakt worden, maar omdat onze dochter een PGB ontvangt, ik daar de administratie van voer en zelf ook voor een deel in dienst ben, wordt ik gezien als 'zelfstandig ondernemer'.
Dan blijkt het traject anders te verlopen en wordt ik begeleid door iemand van buiten af.

Weten jullie wat er anders is in het traject als particulier of als zelfstandige?

Over extra inkomsten is mij verteld dat we een aantal  dingen mogen houden: kinderbijslag voor onze dochter, TOG regeling voor onze dochter, bijdrage van de CAK voor onze dochter en voor mijn man en mij , mantelzorgcompliment voor mij.
Nu ik dit zo opschrijf voel ik me ineens een 'uitbuiter'....alsof ik mijn dochter en ons ziek zijn gebruik  om geld aan te verdienen... :-(  maar het kost ook verschrikkelijk veel geld.... ieder jaar allebei de eigen bijdrage zorgverzekering bv, en dan is die vergoeding ziektekosten van het CAK wel heel fijn!

Maar we hebben het bij budgetcoach ook gehad over andere extra kosten, die ik dan bv mag betalen van het deel vakantiegeld  dat we mogen houden....
Zou dat niet kloppen dan? Je mag er ook van op vakantie gaan zei die vrouw..... nou doen we dit al jaren niet meer dus dat ga ik nu ook niet ineens doen...

Ik heb zelfs nog gevraagd waarom niet veelmeer mensen met schulden naar de gemeente gaan, want ik ben alleen maar opgelucht en blij dat we zo nu en dan toch een extraatje hebben...?! Coach zei dat mensen vooral wegblijven uit schaamte, en omdat ze hun geld niet uit handen willen geven....
Zij zal me toch wel goed geinformeerd hebben? Of krijg ik straks alsnog de deksel op mn neus.....??

Gr. Belle

Weegschaaltje

Hoi Belle,

Ik heb zelf al 4 weken de papieren van de gemeente hier liggen. Bij mij is het niet zo zeer een schaamte gevoel maar meer iets van dat ik t graag zelf wil doen. Ik wil idd mijn geld niet uit handen geven. Tevens had ik begrepen dat evt inkomsten van thuiswonende kinderen worden mee geteld. Weet niet in hoeverre dit waar is. ik wil mijn zoon niet mede verantwoordelijk maken voor de fouten die ik gemaakt heb. Vandaar mijn keuze om t zelf te proberen. Mocht ik zelf toch spaak lopen ga ik alsnog naar de gemeente stappen.

Buster

Hoi Belle,

Je hebt straks te maken met een VTLB, (Vrij Te Laten Bedrag) dat is een rekensom waarbij er bovenop het standaard bedrag extra bedragen worden gereserveerd. Omdat je kosten maakt rondom je dochter en daar geld voor krijgt om dat te kunnen bekostigen mag je die houden met het doel die kosten daarvan te betalen.
Deze toeslagen vallen normaal gesproken ook onder het "beslag verbod" juist omdat ze uitgekeerd worden om je te ondersteunen in de kosten, niet o schuldeisers mee te betalen.
Anders zou het Rijk de schulden aflossen.

Wat betreft het vakantiegeld; de reservering die wordt gemaakt is niet het volledige bedrag, maar een percentage. In de praktijk is het maandbedrag dan hoger, als het vakantiegeld wordt uitgekeerd wordt het verrekend.

Elke gemeente hanteert andere regels hoe ze zaken aanpakken en waarom ze dat doen. Normaal gesproken kan je als zelfstandige niet in een regeling komen omdat je inkomen niet stabiel is. Met andere woorden ze kunnen de eisers geen minimaal voorstel doen. Het bedrag wat minimaal wordt voorgesteld moet ook haalbaar zijn anders is het traject mislukt.

Dat het nu door iemand van buitenaf wordt begeleid zou bij mij drie vragen opleveren:
Wie betaalt dit traject, hoe lang duurt het traject en krijg je bij het succesvol afronden een schone lei? 

Knibbel

Quote from: Belle van Zuylen on Apr 20, 2013, 09:53 AM
Nu ik dit zo opschrijf voel ik me ineens een 'uitbuiter'....alsof ik mijn dochter en ons ziek zijn gebruik  om geld aan te verdienen... :-(  maar het kost ook verschrikkelijk veel geld.... ieder jaar allebei de eigen bijdrage zorgverzekering bv, en dan is die vergoeding ziektekosten van het CAK wel heel fijn!
Lieve Belle, onze dochter heeft ook tog-regeling en PGB gehad. Nu ze in een beschermde woonvorm woont hebben wij dat omgezet naar AWBZ. Veel mensen zien alleen dat wij geld ontvangen, maar zien niet dat ouders met een gehandicapt kind juist veel extra kosten maken. En dan zwijg ik nog over de emotionele kant die vaak ook een grote rol speelt bij het wel en wee van een gehandicapt kind hebben.  Juist de speciale begeleiding, zorg en medische hulpmiddelen kunnen soms gigantisch uit de klauwen lopen. En als je als ouder zelf begeleiding en zorg wilt geven aan je kind heb je vaak gewoon geen tijd om daarnaast nog een betaalde baan erbij te nemen. Zo'n combinatie is vaak veel te zwaar. Ik vind het terecht dat ze het PGB er buiten laten en ook dat jullie uberhaupt PGB krijgen om voor je kind te zorgen. Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen, ik vind het geweldig als je als ouder kiest voor je kind en als je daarbij financiele ondersteuning kunt krijgen, prima toch. Je hebt toch niet gevraagd om een gehandicapt kind? Maar je zit er wel je hele leven aan vast. Niets dan lof voor je, ik weet uit ervaring hoe zwaar het soms kan zijn.

QuoteIk heb zelfs nog gevraagd waarom niet veelmeer mensen met schulden naar de gemeente gaan, want ik ben alleen maar opgelucht en blij dat we zo nu en dan toch een extraatje hebben...?! Coach zei dat mensen vooral wegblijven uit schaamte, en omdat ze hun geld niet uit handen willen geven....
Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom mensen ervoor kiezen hun schuldenprobleem zelf op te lossen. Bij mij is het niet zozeer schaamte, meer het gevoel gefaald te hebben. Welke reden ook ten grondslag ligt voor mijn schuldenprobleem, ik voel me er verantwoordelijk voor en ben het type van eerst zelf proberen op te lossen. Mijn man is een ander verhaal, dit heeft wel last van schaamte. Klein dorp waar ons ons kent en waar zijn familie ook nog bekend is in het dorp vanwege het vele vrijwilligerswerk, ja dan wordt het moeilijk om bij de gemeente aan te kloppen.

Veel liefs
Knibbel

Chrissie

QuoteIk heb zelfs nog gevraagd waarom niet veelmeer mensen met schulden naar de gemeente gaan, want ik ben alleen maar opgelucht en blij dat we zo nu en dan toch een extraatje hebben...?! Coach zei dat mensen vooral wegblijven uit schaamte, en omdat ze hun geld niet uit handen willen geven....

Hallo Belle,

Mijn reden om niet de schuldsanering in te gaan was ten eerste omdat ik niet wilde, heb altijd de instelling eerste proberen en als het dan echt niet lukt dan kan je nog aankloppen bij de gemeente. Had dus op zich dus totaal niets met schaamte te doen. Heb bij de GKB in onze gemeente wel een cursus "omgaan met geld" gevolgd en daarna nog een advies gesprek gehad maar zowel bij de cursus en het adviesgesprek kwam naar voren dat ze me niet konden helpen omdat ik geen problematische schulden had en heb. Kan al mijn rekeningen nog prima betalen heb totaal geen achterstanden nog nooit gehad eigenlijk. Heb die achterstanden met veel kunst en vliegwerk kunnen voorkomen heb er wel keihard voor moeten knokken hoop dat ook nooit weer mee te maken eerlijk gezegd.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Belle van Zuylen

Lieve mensen,

Het is niet mijn bedoeling mensen te veroordelen met mijn verhaal!!
Ik voelde me alleen heel erg opgelucht na mijn gesprek bij de gemeente, mede omdat zij meer voor elkaar krijgen dan ik in mijn eentje... Daarom was ik oprecht verbaasd dat niet meer mensen daarvoor kiezen.

@Knibbel, dank je wel. Fijn om te horen van een andere moeder!

groet, Belle

Buster

Lieve Belle,

Zo is het volgens mij ook niet gelezen, meer als een vraag. De antwoorden moet je ook zien als antwoord op je vraag.
Je mag hier namelijk van alles vragen ;)

Er zijn ook verhalen van mensen die niet in aanmerking kwamen door het soort schuld dat ze hadden. Ik ben blij om te lezen dat jullie deze kans wel krijgen en hoop dat het je veel goeds zal brengen.

Het hebben van een einddatum geeft ontzettend veel rust.

Hou vol!

ps, dat vergeet ik steeds te tikken, maar ik vind de titel van dit draadje echt geweldig!

Chrissie

Lieve Belle,

Ik heb jou verhaal niet als een veroordeling gelezen dus voel je alsjeblieft niet schuldig dat is nergens voor nodig heb alleen antwoord op jou vraag gegeven.

Vind het juist fijn dat je zulke vragen durft te stellen dat geeft aan hoe blij jij bent met die stap naar de gemeente en dat is voor de mensen die wel gebruik kunnen maken van dit soort regelingen omdat ze problematische schulden hebben misschien een duwtje in de goede richting. Sommige mensen maken te laat die stap naar de gemeente met alle gevolgen van dien. Dan hebben deze schuldhulpverleners een ontzettend hard karwei om te voorkomen dat deze mensen bijvoorbeeld niet op straat komen te staan.

Je doet het hartstikke goed, ga zo verder!!!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Knibbel

Lieve Belle, ik sluit mij helemaal bij Chrissie aan. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Wij voelen ons helemaal niet veroordeeld door jou. Gewoon een antwoord op een vraag....

Liefs
Knibbel