Probleem met bewindvoerder, help.

Started by Quatorze, Apr 07, 2013, 10:16 AM

Previous topic - Next topic

Quatorze

Hallo allemaal,

ik ben nu circa 2 jaar bezig alles op de rit te krijgen en sinds vorige jaar heb ik officieel een bewindvoerder laten aanstellen. (vrijwillig bewind)
Nu is het punt, dat ik door omstandigheden heb moeten verhuizen.
Inmiddels ook een jaar geleden.
Ik ben verhuisd van een onzelfstandige woning naar een zelfstandige woning.

Er is mij beloofd dat er bij de gemeente een aanvraag zou worden gedaan bij het steunfonds of noodfonds omdat ik zelf geen geld heb voor een koelkast, een wasmachine, stofzuiger, en een vloer.

Al verschillende malen heb ik er op aangedrongen dat dit zou gebeuren.
In de tussentijd heb ik door lieve kennissen het een en ander bij elkaar geraapt, maar helaas zijn die spullen door ouderdom kapot gegaan waardoor ik nu zonder koelkast en zonder stofzuiger zit, en het wassen van kleding bij anderen begint ook lastig te worden.
Om over de vloer maar niet te spreken want ik heb er geen..  :-X

Als ik er naar vraag word me verteld dat de bewindvoerder omkomt in het werk, en dat ik er zelf maar achterheen moet.
Maar daarvoor heb ik een afgekeurde aanvraag van de gemeente nodig, en om die te krijgen heb ik de bewindvoerder nodig.
Ik zit met mijn handen in het haar, het maakt me heel verdrietig.
Heeft iemand hier een idee wat ik kan doen?

Buster

Quatorze, die bewindvoerder moet zich schamen!!!!
Jij bent een betalende klant, daar maakt hij maar tijd voor of hij huurt extra personeel in.
Maar goed, dan heb jij nog steeds geen koelkast.

Meld je bij het loket Sociale Zaken van je gemeente.
Neem de papieren mee die je hebt van je bewindvoerder.
Als je zijn reactie per email hebt, zeker meenemen.

Leg daar uit dat je heel hard werkt om je toekomst op te bouwen en dat je daar hulp bij nodig hebt. Dat je nu vastloopt en dat dus zelf niet in de hand hebt.
Dat je eigen netwerk nu niets meer kan bieden. (de meeste gemeente willen het leifst dat je eerst gebruik maakt van vrienden en familie)
En vraag wat je nodig hebt.

Het ligt een beetje aan de dame of heer die achter de balie zit hoe de reactie zal zijn.
Ik duim voor je dat het werkt.
Ondertussen de bewindvoerder weer een mail sturen dat je toch echt zijn hulp NU nodig hebt.

Enne,.. gefeliciteerd met het zelfstandig wonen.
Bevalt dat een beetje (behalve de koelkast dan,..)

Succes!

Buster

Nog even een toevoeging over de gemeente.

Elke gemeente hanteert weer andere regels voor het toekennen van bijzondere bijstand.
Zoals de meeste gemeentes werken is dat er eerst wordt gekeken of je iets kunt verhalen via de verzekering.
Lukt dat niet wordt er gekeken of je het bedrag kan lenen via de Kredietbank.
Zijn je inkomsten daarvoor te laag dan wordt er soms een schenking gedaan.

Gemeentes zitten op dit moment op hun centen, op zich logisch ook bij de gemeente is het crisis.
Dus hoe meer je kan aantonen hoe beter.

Quatorze

Hartstikke bedankt voor je 2 reacties!

Ik vind ook dat hij zich moet schamen, heb dit afgelopen jaar al zooooveel aangekaart, ik ben er gewoon moe van iedere keer dezelfde afwijzende reactie te krijgen...

Het punt is, dat hij alle papieren heeft....
Ik ga morgen wederom een belletje doen naar het gemeentehuis met de vraag wat ik moet doen maar ik heb er een heel hard hoofd in dat ik weer van het kastje naar de muur gestuurd word. (Ben er al 3x geweest namelijk.)
Bijzondere bijstand is afgewezen, maar ook dat papier heeft hij.
Via de kredietbank (is dat hetzelfde als de stadsbank?) mag ik niks lenen want via hen loopt mijn schuldsanering al en ik heb inderdaad ook een te laag inkomen.

Afgelopen vrijdag heb ik nog een mailtje gehad dat hij het te druk heeft en dat ik er maar zelf achterheen moet.
Heb al meerdere malen gevraagd om de bijbehorende papieren, maar so far nog niets gehad.

Zelfstandig wonen bevalt prima hoor, woonde eerder op kamers, dus ik geniet nu van de vrijheid en de rust die ik heb in een huisje voor mezelf :)
Zou wel graag willen dat ik het hier wat meer voor elkaar heb.
Maar zonder koelkast en stofzuiger, en met een vloer vol gaten voel ik me geregeld een sloeber....

Buster

Sorry, ik had net een heel verhaal gestuurd over een mail sturen en aardig blijven en nadat ik op verzenden drukte dacht ik; Ja maar dit kan gewoon niet.

Ik ga even voor je Googlen,...

Op www.bpbi.nl lees ik bij de veelgestelde vragen "Wat doet een bewindvoerder dit:
Wat zijn de taken van een bewindvoerder?
,.....
De belastingaangifte
Het aanvragen van huursubsidie
Het aanvragen van uitkeringen
Het aanvragen van eventuele kwijtscheldingen voor de lokale belastingen
Het indienen van de AWBZ
Het afsluiten van verzekeringen
De contacten met diverse instellingen
De doorbetaling van de vaste lasten
De behandeling/doorzending van de post

Wat een bewindvoerder doet bij een onderbewindstelling, maar ook bij inkomensbeheer zijn dus alleen financi

Quatorze

Lees nu pas je reactie, hij stond niet bij mijn eigen berichten blijkbaar..

Ik heb de bewindvoerder aangesteld omdat ik door o.a. depressie niet in staat ben om mijn financi

Buster

Inderdaad, klacht indienen/aankaarten bij het www.bpbi.nl
Als hij daar bij is aangesloten betekent ook dat hij door hen is goedgekeurd, onder controle staat en in ruil voor goed werk het keurmerk mag dragen en een hogere uurprijs mag rekenen.

Jij als klant vertrouwt op dat keurmerk.
Dus, al met al heeft het BPBI reden genoeg o naar je te luisteren.
Wat vaak wel helpt, maar dat is altijd zo.
Hoe meer je op papier hebt, hoe beter.
Dat kunnen dus ook notities zijn wanneer je bent geweest, wat je hebt besproken, wat er wel en niet is gedaan.

Ik zou er echt achteraan gaan.
Als ik me je verhaal nog goed weet te herinneren heb je al meer dan genoeg overwonnen om nu zomaar op een kale vloer te moeten zitten omdat iemand anders (die je nota bene betaald om je administratie te beheren) zijn papierwerk kwijt is.

Echt, echt slordig!

Quatorze

Wederom bedankt voor je hulp, heel erg fijn!

Ik doe nog 1 maal een beroep op hem en als hij daar niet op ingaat neem ik zeker contact met ze op. Word vervolgd.

Quatorze

Nou, het lijkt er op dat het eindelijk doordringt.
Er is een nieuwe aanvraag gedaan bij het noddfonds of steunfonds van de gemeente aangezien de bewindvoerder de oude afwijzing kwijt was.
Ben benieuwd wanneer daar reactie op komt, ik blijf de bewindvoerder elke week mailen betreft updates daar over.
Mijn tv is er nu ook mee gestopt maar als het goed is kan ik een gratis tv ophalen via marktplaats, dat is wel fijn! :)
En zo lang ik geen stofzuiger heb dweil ik 1x per week de ruimtes waar nog wel zeil ligt. Is wel een rotwerkje, maar ik wil geen enorm smerig huis. Alleen een smerige woonkamer, moet dan maar.

Heb ik alleen nog een vraag; Hoe zit het met kleding of schoeisel?
Kleding kan ik nog wel een beetje mee uit de voeten voor komend jaar, maar ik heb helemaal geen "zomer"schoenen meer. Ik heb alleen nog laarzen met nepbont van afgelopen winter en teenslippers die bijna door zijn.
Is daar ook een regeling voor of een potje bij de bewindvoerder? Of is dat gewoon "jammer dan"?

Buster

Hoi Quatorze,

Meestal wordt er gewerkt met een VTLB.
Dat is de beslagvrije voet met een aantal bijtellingen omdat een VTLB berekend is op een meer langdurige periode.

Als het goed is, is daar wel en reservering voor.

De enige mits is dat er te weinig inkomsten zijn voor een volledige VTLB.
Bijvoorbeeld als je inkomsten uit de bijstand zijn en er beslag is gelegd op je toeslagen.
Wederom,... de enige die dat kan zeggen is je bewindvoerder. ;)

Wat je ook zou kunnen doen is via FB, daar heb je per regio weggeef hoeken.
Daar geven mensen dingen weg speciaal voor andere mensen die in de buurt zitten.
Dat is ook makkelijker qua afhalen.
Sommige gemeenten hebben ook een kledingbank, dat is een soort Voedselbank maar dan met kleding.

Maareuh,.. als je toch contact hebt met je BW zou ik maar eens vragen welke reserveringen hij maakt.

En ik vind het wel tof dat de aanhouder in dit geval gewonnen heeft. Je bent er nog niet, maar er zit wel beweging in. Goed hoor!

Quatorze

Late reactie maar ik heb inmiddels de aanvraag voor vloer en dergelijken ingediend bij de bewindvoerder.
Echter wilde die dat ik het zou indienen bij de gemeente.
Boze mail gestuurd dat dit niet de afspraak is en dat de bewindvoerder dit hoort te regelen.
Nog geen reactie op gehad.

Inmiddels zijn al mijn schoenen overleden en ook daarvoor verwees hij me door naar de gemeente.
Ik weet niet goed wat ik nu moet doen, heb de bewindvoerder gebeld een aantal maal maar neemt niet op. Erg frustrerend!

Ik ben overigens bekend bij wat je noemde, maar daar zijn helaas geen schoenen in mijn maat te vinden :(

Buster

Quatorze,

Wat je kunt doen is een brief of email sturen met de volgende tekst:

Aan (naam bewindvoerder)

Datum .......

Geachte (naam)

Sinds (datum) voert u het bewind over mijn financiële zaken.
Ik heb dit bewind zelf aangevraagd en u bent hiervoor aangesteld door de rechter.

Sinds deze tijd loop ik tegen een aantal zaken aan die ik nu toch echt dringend wil voorleggen.
Voor de aanvraag van voorzieningen die lopen via het WMO dien ik zelf actie te ondernemen.
Vragen om inzicht in mijn financiële situatie heeft u tot op heden niet op gereageerd.
De afwijzing van mijn eerste verzoek voor bijzondere bijstand bent u kwijt geraakt.
Verzoeken mijnerzijds om contact op te nemen i.v.m. budget rondom kleding en vervanging of onderhoud van huishoudelijke apparaten worden beantwoord met een stilzwijgen.

Ik geef nog eenmaal de kans om de volgende zaken voor mij te regelen zoals ook is omschreven in het takenpakket Bewindvoering van het LOVCK.

Inzage in mijn financiële situatie met name reserveringen voor kleding en onderhoud apparaten.   
Ondersteuning bij mijn hernieuwde aanvraag WMO/Bijzondere bijstand.
Beantwoording op mijn (telefonisch) eerder gestelde vragen.

Mocht dit niet lukken i.v.m. de werkdruk zoals mij dit eerder is verteld door uw organisatie ben ik genoodzaakt de rechter te vragen mijn bewindvoering onder te brengen bij een bewindvoerder die wel tijd heeft om mijn zaken te behartigen.

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

(naam, adres, eventueel email)

Je zou dit als kopie pook naar het BPBI kunnen sturen.
Dan moet je onder het kopje "aan" ook CC BPBI zetten.