Het beslag register

Started by Buster, Apr 06, 2013, 11:50 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Het kabinet heeft besloten een Centraal Digitaal Beslagregister (CDB) op te richten. Dit register is bedoeld om opgelegde beslagen per debiteur inzichtelijk te maken. Hierdoor kan onnodige stapeling van incassomaatregelen worden voorkomen en wordt bewaakt dat mensen genoeg geld overhouden om rond te kunnen komen (beslagvrije voet).

Wat betekend dat voor de schuldenaar?

De kamer heeft gevraagd aan de bond van gerechtsdeurwaarders om een begroting te maken om zo'n register op te stellen. Het is er dus nog niet.
Als het er komt moeten de gerechtsdeurwaarders die beslag gaan leggen op loon, inboedel of bank dat melden. Zo kunnen andere gerechtsdeurwaarders zien en hun opdracht gever adviseren wat er wel en niet mogelijk is.

Voor de schuldenaar betekend het dat de beslag vrije voet overeind blijft. Er mag dan dus niet meer afgedwongen worden.

Daarnaast zijn er twee rapporten naar de kamer gegaan  'Paritas Pass

Libra

;D ;D ;D ;D

Als schuldenaar kun je hier alleen maar blij van worden! ;)
Gaat het dan toch eens eindelijk allemaal een beetje beter geregeld worden?

gewoon

Hoi is weer goed nieuws in Den Haag waren al na aan het denken over de mistanden, eerst hadden zij het over een Hoofd gerechtsdeurwaarder maar dit werkt ook.

En even over de beslag vrije voet die geld als bescherming voor ALLE Nederlanders, dus ook voor zelfstandige en ZZP ers.

Als je onwaardige betalings voorstellen verwacht, van een gerechtsdeurwaarder kun je die hierop wijzen dat de beslagvrije voet  er is, voor alle Nederlanders.

Ook !

Je kun de kantonrechter verzoeken, om de beslagvrije voet van toepassing te verklaren. is niet moeilijk je moet alleen aantonen dat je over onvoldoende middelen van bestaan beschikt.

Gewoon

Buster

Er is antwoord uit de kamer!

- de overheid behoud zijn bevoegdheden
- de overheid gaat wel buigen over een beleid om deze bevoegdheden toe te passen
- er komt een beslag register
- de regels rondom boedelbeslag worden gemoderniseerd.

Natuurlijk duurt het allemaal even voordat het met regels en wetten is vastgelegd
(zodat Sacredfour dat weer in brieven kan verwerken ;)) de verwachting is meer duidelijkheid voor de zomer.   

Voor nu een NOS filmpje over beslaglegging
http://nos.nl/video/443947-deurwaarders-willen-geen-tv-en-computers-meer.html

De volledige reactie van minister Klijnsma
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/08/kamerbrief-kabinetsstandpunt-paritas-passe.html

Libra

Ik denk dat ik lichtelijk beneveld ben door de alcohol in mijn mondspoeling, maar het lijkt wel of vandaag alles op mijn lachspieren werkt.... ::)

Laat ik voorop stellen dat ik echt heel verheugd ben over de laatste ontwikkelingen.
Maar...... :P, had minister Klijnsma daar nu een tonnen verslindend onderzoek voor nodig?
E

Buster

Libra, de energieleveranciers staan hier buiten.

Het gaat om het beslag op toeslagen wat gepleegd mag worden door de overheid.
En het extra bankbeslag door het waterschap.
Dit alles supersnel, omdat er geen rechter aan te pas komt.
Die snelheid en bij wie ze het daadwerkelijk uitvoeren, daar word straks een beleid op gemaakt.

De vraag van de bond van Gerechtsdeurwaarders was ook om een onderscheid te maken tussen niet willers en niet kunners.
Klijnsma heeft geantwoord dat ze dat een sympathiek voorstel vond, maar dat dit niet haalbaar was.

Wat de energie betreft, heeft het in april niet 2 dagen gevroren? Dan mag er in april niet worden afgesloten.
Sowieso als er een aanmelding is voor een minnelijk traject of andere hulp via de gemeente dan mag er niet afgesloten worden. Mocht er afsluiting dreigen zou dat dus een slimme zet zijn.
(dan moet de gemeente wel zijn werk doen, maar dat is weer een andere discussie,..)

Libra

Ja Buster dat had ik begrepen.
En het klopt. Het heeft in april gelukkig 2 nachten gevroren, dus is iedereen weer even "veilig" tot mei! ;)

Waar het mij meer omging is dat door de mogelijkheden die de overheid zelf heeft en het niet rekening houden met en het toepassen van de beslagvrije voet, een schuldenaar nog altijd heel erg in het nauw gedreven kan worden, waardoor er andere rekeningen gewoon niet betaald kunnen worden!
Want als de overheid in 1 keer je bankrekening kaal mag plukken (en sommige waterschappen dat ook daadwerkelijk doen!), heb je, als het even tegenzit, zelfs geen geld meer om te eten, laat staan je huur en alle andere vaste lasten te betalen!!
En laten we niet vergeten, de tijd van de waterschapsbelastingen en de gemeente belastingen zijn weer aangebroken!

Quote from: Buster on Apr 10, 2013, 07:31 PM
De vraag van de bond van Gerechtsdeurwaarders was ook om een onderscheid te maken tussen niet willers en niet kunners.
Klijnsma heeft geantwoord dat ze dat een sympathiek voorstel vond, maar dat dit niet haalbaar was.

Laat ik over dit punt er maar even helemaal het zwijgen toe doen!
Maar ik zou toch graag eens van mevr. Klijnsma persoonlijk uitgelegd willen krijgen wat hier niet haalbaar aan is.
Tenslotte hebben de gerechtsdeurwaarders hier als geen ander zicht in en op!
Dus op het moment dat deze groep met een dergelijk voorstel komt, zou het op z'n minst getuigen van goed leiderschap als je je hier eens in ging verdiepen!

Buster

Vooropgesteld; fijn is het antwoord niet.

Aan de andere kant; als eerst iemand gelabeld moet worden of het een niet willer of niet kunner is dan moet dat door een persoon worden gedaan, die zal maar net een slechte dag hebben. En daarnaast zorgt het voor mega veel mazen. En we weten allemaal wat er met mazen gebeurd,..

Die worden misbruikt, welwillende personen lopen er keihard tegenaan.

gewoon

Hoi maar het is een begin, .....op een PC geen beslag !

Met de BD over gehad dat je zelf verandwoordelijk bent dat je administratie weg is, bij beslag van een PC dus, Den Haag spoed graag.

Vind dat een PC overgens ( gereedschap  is )  voor mensen met schulden, om hier uit te komen, zelfstandig !

Daar is al een uitzondering voor, dat gereedschap om je werk te kunnen doen, buiten een beslag blijft.

Hoop eigenlijk op een meesterwerk van een brief  door SF, in deze overgangs tijd opzoek naar gezond verstand voor deurwaarders, opgelegd door de overheid.

Gewoon

Libra

Quote from: Buster on Apr 10, 2013, 08:02 PM
Vooropgesteld; fijn is het antwoord niet.

Aan de andere kant; als eerst iemand gelabeld moet worden of het een niet willer of niet kunner is dan moet dat door een persoon worden gedaan, die zal maar net een slechte dag hebben. En daarnaast zorgt het voor mega veel mazen. En we weten allemaal wat er met mazen gebeurd,..

Die worden misbruikt, welwillende personen lopen er keihard tegenaan.

Ja....helaas!
Zoals met alles moeten de "goeden" altijd onder de "kwaden" lijden...... :(

gewoon

Hoi eerst mensen  wegen op eigenschuld dat kan echt niet, we horen al geluiden dat het aantal toewijzingen voor hulp terug loopt, dit ook met de nieuwe gedachte, is het verwijtbaar.

Het probleem voorzie ik dat, dat niet werkt, en juist de goede mensen hier onder lijden, kijk een door de wol geverfde fraudeur zet zijn pitbull bij de buren in de tuin, om een sigaar te roken.

En iemand die onschuldig is steekt juist een peuk aan van de zorgen, als de deurwaarder komt beoordelen of hier sprake van niet willen is.

In Dordrecht was er een groot armoede debat en tot mijn verbazing, las ik dat een (hulp verlener) de mensen in vier typen onder bracht waarvan 50 % het niet willers zouden zijn, en daarvan 20 % fraudeurs, was in staat om in de auto te springen omdaar wat van te zeggen.

En dit was nog maar een hulpverlener

Gewoon

Buster

@ Gewoon, ja dat is het nadeel van nieuwe wetten en bezuinigingen. De wetten moeten beschermen maar er is minder geld om mee te beschermen, dus wordt er ingezoomd op de mensen waarvan ze bijna zeker weten dat de afronding succesvol is.

Die 4 "types" waar jij het over hebt, bestaan.
Het gaat dan vooral om hoe de schulden zijn ontstaan.
Hier op het forum lopen we daar wel vaker tegenaan.
Je bent geen type, je bent op zoek naar een oplossing en gaat daar mee aan de slag met alle kennis die je opdoet. Ongeacht hoe de schulden zijn ontstaan.

Het gaat om de oplossing.

Libra