3700 woningeigenaren met restschuld

Started by marco, Mar 31, 2013, 11:54 AM

Previous topic - Next topic

marco

Vorig jaar zijn 3700 woningeigenaren blijven zitten met een restschuld. Ze kregen het niet voor elkaar de restschuld met spaargeld af te lossen of mee te financieren in een nieuwe hypotheek.

Ook werd hun restschuld niet door de Nationale Hypotheekgarantie overgenomen. Dat schrijft minister Stef Blok (Wonen) vrijdag aan de Tweede Kamer.

De gemiddelde restschuld van deze woningeigenaren kwam uit op 60.000 euro. Blok baseert zich op gegevens van de Nederlandse Vereniging van Banken. Hij gebruikt de informatie als een nulmeting, om later te kunnen controleren of het lukt om het aantal restschulden terug te dringen.

Blok

Blok gebruikt daarvoor ook cijfers van het Waarborgfonds Eigen Woningen. Dat houdt bij hoeveel huishoudens een restschuld overhouden na een gedwongen verkoop van een woning. Dat waren er in 2012 3576, waaraan gemiddeld 34.300 euro is uitgekeerd.

De meeste huishoudens (ruim 2100) raakten in de problemen na het be
Marco en Bianca

Knibbel

Dat is dus ook onze grote angst, Marco. Wij hebben zo'n 15 jaar geleden, doordat de banken de aflosvrije hypotheken zo promoten en het ons allemaal zo mooi en rooskleurig voorschotelden, onze annuiteitenhypotheek omgezet naar een aflosvrije hypotheek. Als gezin met 2 volwassen en 2 schoolgaande kinderen, waarvan een door handicap ook nog eens de nodige zorgkosten vroeg, en waarvan alleen de man kostwinner is, werd in die tijd deze gelegenheid door ons natuurlijk aangegrepen om alle nodige kosten om te overleven betaalbaar te houden. In die jaren hebben wij ons huis in waarde doen stijgen door allerlei verbouwingen, isolatie enz. Zo'n drie jaar geleden hebben wij alsnog de aflosvrije hypotheek omgezet naar een half aflosvrije/half aflosbare hypotheekvorm. Hierdoor moesten wij van het ene op het andere moment zo'n 600 euro per maand meer aan hypotheek gaan betalen. Op dat moment hadden wij nog een redelijk hoge verkoopwaarde voor ons huis en twee redelijke inkomens en dachten dat te kunnen bolwerken, want het aflosbare gedeelte zou in ca. 6 jaar tijd afgelost zijn, waardoor de hypotheeklast meteen zo'n 400 euro zou verminderen. Wisten wij dat in 3 jaar tijd ons huis zo dramatisch in waarde zou dalen, ik gedwongen werd om minder uren te gaan werken, mijn man door ziekte ook nog eens hoge zorgkosten moet betalen. Als wij nu ons huis zouden moeten verkopen, blijven wij ook met een behoorlijke restschuld zitten. Daarom doen wij er alles aan om de hypotheek te kunnen blijven betalen, want verkopen en gehuurd gaan zitten is voor ons nu geen optie.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

marco

Ons huis verkopen, is voor ons ook geen optie, dan zitten wij ook met een rest schuld. Wij hebben ooit via de DSB ons huis gekocht, je weet wel lage maandlasten...... Een gedeelte is aflossingsvrij en als wij het moeten verkopen zitten wij met een restschuld van rond de 35.000 euro. Wij hebben nu behalve de hypotheekschuld geen schulden meer gelukkig. Wij hebben een reserve opgebouwd en wij willen proberen het aflossingsvrije deel te gaan aflossen. Ons streven is 5% van het aflossingsvrije deel per jaar. Wij hadden ooit een droom om een boerderij te kopen en daar lekker te gaan leven, deze droom kunnen wij nu op onze buik schrijven.

Ik hoop dat de gezondheid van je man snel beter wordt.
Marco en Bianca

Knibbel

Dat is erg jammer wanneer je een droom hebt voor de toekomst en je kunt die droom niet waarmaken.

Een gegeven waar wij nu ook tegen aanlopen. Ook wij hadden een aantal dromen: een kleine uitbouw van glas achter het huis waar veel zonlicht binnen zou komen, vervroegd met pensioen gaan van mijn man, hele plannen lagen al klaar, voor mijn man en voor mij. Vergeet het, als hij vervroegd eruit wil gaan krijgt hij 0,00 euro pensioen. En in april wordt zijn toekomstig pensioen verlaagd met 5,1%. Onze dromen hebben wij steeds meer moeten bijstellen. Momenteel hebben wij maar een droom: binnen 3 jaar van onze schulden af zijn en het aflosbare gedeelte van de hypotheek weg hebben. Misschien komt er dan weer ruimte voor nieuwe dromen, al is het maar een klein aardig huurappartementje en onbezorgd genieten van de kleinkinderen.

Quote from: marco on Mar 31, 2013, 06:36 PM
Ik hoop dat de gezondheid van je man snel beter wordt.
Helaas zal de gezondheid van mijn man niet beter worden, we mogen al blij zijn als het niet verslechterd in de loop der jaren.

Ik hoop dat jullie zullen slagen in jullie streven....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Jeetje Marco en Knibbel, ik zit met kippenvel jullie berichten te lezen.
Wat een narigheid.

Ik wens jullie alle goeds en heel veel sterkte.

Weegschaaltje

Wat jammer dat jullie je dromen niet waar kunnen maken door alles wat tegen zit. Je moet dan zo in t hier en nu leven, met alle ellende die daar bij hoort. T zou fijn geweest zijn als je naar een rooskleurige toekomst zou kunnen kijken. Zelfs dat wordt je soms niet gegund.