Het komt wel goed

Started by schulderette, Mar 26, 2013, 07:58 AM

Previous topic - Next topic

schulderette

Regelmatig kom ik op het forum, vooral na de zoveelste incassobrief of deurwaardersbezoekje. Het gaf mij steun om verhalen van anderen te lezen. In mijn omgeving lijkt iedereen het goed voor elkaar te hebben. Schulden maken domme mensen was mijn idee. Maar nu zit ik al 5 jaar zelf met constante zorgen om de rekeningen, deurwaarders etc.
Ruim 5 jaar geleden ben ik gescheiden. Een duidelijke regeling hebben we destijds niet gemaakt wat betreft allimentatie etc. Ik kon het zelf allemaal wel aan.
Dat ging een periode goed totdat ik mijn baan verloor. Een uitkering moest aangevraagd worden. Dat viel flink tegen. De eerste aanvraag ging verkeerd, ik vroeg een bijstandsuitkering aan waar ik geen recht op had. De juiste aanvraag nam wat tijd in beslag en uiteindelijk was ik ruim 14 weken verder voordat mijn eerste ww overgemaakt werd.
De rekeningen bleven wel binnenkomen in die weken en ik storneerde uiteindelijk bedrag na bedrag om het ene gat met het andere te vullen.
Spaargeld had ik niet en de huur werd niet meer betaald. Het belangrijkste was eten op tafel.
Brieven durfde ik niet te openen want het werd steeds enger. Ik had voor die tijd nog geen aanmaning gezien en nu werd er gedreigd met beslaglegging.
Uiteindelijk werd ik het huis uitgezet met een huurschuld van 3 maand.
Ik probeerde in een ander dorp mijn leven op te bouwen en mijn hoofd ondertussen in het zand te steken.
Niemand wist dat ik uit huis gezet was, ik had een vriend en ging daarmee samenwonen was mijn verhaal.
Een nieuwe baan zorgde voor het einde van de uitkering en ik probeerde regelingen te treffen met schuldeisers.
Er zit nog 4 jaar tussen maar ik heb de afgelopen 3-4 jaar geprobeerd problemen zelf op te lossen, sommige schulden zijn afbetaald, de grote bedragen zullen nog even moeten wachten.
Afgelopen november ben ik naar de kredietbank gegaan. Ik kon niet normaal en rustig leven met de constante angst voor deurwaarders. Als de deurbel ging deed ik niet open en de postbode gaf mij bijna paniekaanvallen.
De kredietbank kon mij niet helpen, ik ben begonnen met een HBO opleiding 1,5 jaar geleden en studiefinanciering is mijn enige inkomen, eigenlijk een lening dus niet geld om schulden mee op te lossen.Budgetbeheer was nog een optie.
Daar ben ik 3 keer geweest, op zich werd ik prima geholpen, ik had een stok achter de deur om wel contact op te nemen met schuldeisers.
Opeens lukte het wel om regelingen te treffen van 25 euro per maand (zelfs met een schuld van 8000 euro). Alleen maar door te zeggen dat er iemand van de kredietbank naast me zat trof ik zo 4 regelingen. In al die jaren lukte het me niet om met de belastingdienst een goede regeling te treffen, ze wilden 200 euro per maand en dat kon ik echt niet missen. En 3 weken geleden kreeg ik de brief dat ik voorlopig te weinig mogelijkheden heb om te betalen. Ik krijg geen kwijtschelding maar ik ben wel van de engste deurwaarder af.
Naar budgetbeheer ga ik nu niet meer, ik had het idee dat ze me alles uit handen wilde nemen. Rekeningafschriften werden bestudeerd en als ik wat bij de Action had gekocht ging ze ervan uit dat het een prulletje zou zijn ( ik haal daar meestal shampoo, zeep etc). Ik vind dat zolang ik mijn regelingen nakom en alles keurig betaal dat ik niemand verantwoording hoef af te leggen voor 3 euro bij de Action. Ik heb genoeg verstand om te weten wat ik wel en niet kan doen. Dat ik zoveel schulden heb is voor een groot deel natuurlijk mijn eigen schuld maar dat houd niet in dat ik daardoor dom ben en voorgoed begeleiding nodig heb.
Voor zover ik weet heb ik nu al schuldeisers rustig en ik heb de kracht terug om keurig mijn post open te maken en de deur te openen.
Af en toe op een houtje bijten hoort erbij maar uiteindelijk komt het wel goed.

Misschien is het een beetje een warrig verhaal geworden want het speelt al een aantal jaren en om dan redelijk kort mijn verhaal te doen valt toch tegen.

noofie

wat je zegt is heel herkenbaar, het helpt mij inderdaad ook om verhalen van andere te lezen
want zo ben ik niet de enige die dom is geweest ( met alle respect ) maar in de omgeving waar ik werkzaam ben (volg een studie met stage) heeft idereen villa's en dikke auto's en ziet er naar uit dat niemand last heeft van geld te weinig.

ik vind het wel erg stoer van je dat je de stier bij de hoorns hebt aangepakt en er mee aan de slag bent gegaan, keurig!

nu de rest op deze forum, en ik zelf want wil heel graag een kind met me verloofde maar ik wil niet in deze klimaat een kind opvoeden dan begint hij/zij al met een achterstand voor mijn gevoel

Buster

Schulderette,

Welkom.
Een wat fijn dat je je verhaal hebt durven opschrijven.
Anderen die dit lezen vinden daar steun in zoals jij ook steun vond in de andere verhalen.
En wat ben je al goed op weg zeg!

Enne dames,....

Die villa's daar rust een torenhoge hypotheek op en de auto's zijn op afbetaling.
Verkijk je niet op "de buren".
Een op de 10 gezinnen kan de eindjes niet meer aan elkaar knopen en dat aantal groeit helaas alleen maar.
Dat geld dus ook voor een op tien villa's  ::)

Hou vol!

peim

Ik kon niet normaal en rustig leven met de constante angst voor deurwaarders. Als de deurbel ging deed ik niet open en de postbode gaf mij bijna paniekaanvallen.

Dit komt me zo bekend voor :( Zo leefde ik ook altijd. Knap van je dat het nu allemaal aan gaat pakken!! Zal niet altijd even makkelijk zijn,maar uiteindelijk komt alles wel goed. Bij andere lijkt het toch altijd van een leien dakje te gaan,bij ons in de straat kan de auto niet groot en duur genoeg zijn. Wij hebben daar het lak aan. We zeggen ook altijd tegen onze zoon,ze kunnen wel een grote auto rijden,maar hebben misschien niet eens een fatsoenlijke boterham te eten. En dat allemaal voor het zicht van een ander! We zouden ervan schrikken denk ik,als we eens weten hoeveel armoede er achter de voordeuren schuilt. Wij zijn blij met wat we hebben,dankbaar voor wat we hebben,ondanks de ellende van de schulden.

Hou je taai,
liefs Peim

Libra

Van harte welkom Schulderette!!

Hoe herkenbaar is jouw verhaal voor velen!
Zolang het goed gaat hebben mensen totaal geen idee hoe snel het eigenlijk mis kan lopen.
De eerste de beste kink in de kabel, zoals bijvoorbeeld een scheiding of het verliezen van een baan, kan ervoor zorgen dat je binnen korte tijd van een onbezorgd leven naar een zeer zorgelijk leven gaat.

Chapeau dat je hier jouw verhaal zo openlijk deelt!
Hiermee worden juist die mensen geholpen die op zoek naar informatie en/of hulp op het net hier terechtkomen.
Het is niet alleen de herkenning, maar bovenal het gevoel te krijgen de je niet de enige bent en er niet helemaal moederziel alleen voorstaat.

Zo te lezen heb je je er aardig doorheen geslagen de afgelopen jaren en heb je nu de zaken weer aardig op de rit!
En natuurlijk zal het nog afzien worden en zal het moeilijk zijn om uiteindelijk schuldenvrij te zijn.
Maar ik ben ervan overtuigd dat je die eindstreep gaat halen!

Heel veel succes!!

Weegschaaltje

Hoi welkom hier. Zo te lezen ben je flink op de goede weg. Je zal hier veel tips gaan krijgen en ook steun.  Bij deze wens ik je veel sterkte met de strijd tegen t schulden monster.

schulderette

Fijn dat er zoveel positiviteit uitgaat van dit forum. Ik ben er nog lang niet en een grote auto en een villa staan gelukkig niet op mijn verlanglijstje.
Wat ik over 5 jaar zou willen is ook een keer voor 180 euro aan boodschappen doen bij de Lidl ( gisteren was een vrouw voor mij bij de kassa, kar puilde uit.. en daar stond ik met mijn vooraf uitgerekende handje vol boodschappen)
Iets minder stressen om de ogenschijnlijk 'normale'dingen.
Voorlopig ben ik allang blij dat het zo goed gaat en als er weer een prachtige envelop binnenvalt verzamel ik alle moed en ga er fijn achteraan bellen.
Iedereen heel veel succes, en ik zal binnenkort ook eens zo'n mooie schuldentabel maken voor extra motivatie.