Volmacht

Started by Chrissie, Mar 04, 2013, 04:45 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Vanmorgen moest ik langs het Juridisch loket voor mijn vader maar nu ben ik thuis en zit met bepaalde vragen.
Heb een volmacht (notaris) van mijn vader om zijn zaken te regelen, maar nu vertelde die mevrouw vanmorgen dat ik die niet kon gebruiken voor een handtekening voor het hefpunt om dit in 10 maandelijkse termijnen te betalen. Net zo min kon ik mijn handtekening onder de kwijtscheldingen zetten. En zijn belastingpapieren moeten ook nog. Maar klopt dit wel? Als ik toch een volmacht heb dan mag ik dit toch wel?
Ben even in de warrie warrie??
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Volgens mij klopt het niet,... (wat zij zegt bedoel ik)

Ik lees in het wetboek over volmachten
(wetboek 3, titel 3, artikel 62.1)

Artikel 62

1. Een algemene volmacht strekt zich slechts uit tot daden van beschikking, indien schriftelijk en ondubbelzinnig is bepaald dat zij zich ook tot die daden uitstrekt. Onder algemene volmacht wordt verstaan de volmacht die alle zaken van de volmachtgever en alle rechtshandelingen omvat, met uitzondering van hetgeen ondubbelzinnig is uitgesloten.

In die laatste zin staat dus dat het gaat om alle rechtshandelingen tenzij duidelijk is omschreven dat je iets niet mag doen.

Hmm,... echt veel wijzer word ik niet via Google, allemaal notarissen die zeggen; neem voor meer informatie contact op.

Chrissie

QuoteIn die laatste zin staat dus dat het gaat om alle rechtshandelingen tenzij duidelijk is omschreven dat je iets niet mag doen.

Ik mag alle rechtshandelingen doen, de notaris heeft mijn vader uitgelegd dat dat met zijn ziekte het beste was zodat ik later geen problemen kreeg.

Maar ik denk zelf dat hier even sprake van een communicatiestoornis is geweest en dat ik het misschien verkeerd heb overgebracht want op een gegeven moment was ik ineens de kluts kwijt en begreep niets meer van alles toen heeft ze de rest zelf gedaan terwijl we het eerst samen deden,  maar ga het toch proberen met die volmacht, ga mijn vader niet plagen om zijn handtekening te zetten, ik kan dat niet aanzien hoe die man zit te wurgen en telkens zegt waarom heb ik dit??

sacredfour

Met een algemene volmacht kan jij alle rechtshandelingen verrichten voor je vader.  De betrokken derde mag wel voor schriftelijk bewijs vragen.
Tenzij er in de akte uitzonderingen staan.
Stuur dus een kopie van de volmacht mee als er aan je volmacht getwijfeld wordt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Chrissie

QuoteStuur dus een kopie van de volmacht mee als er aan je volmacht getwijfeld wordt.
Oke, ik was sowieso al van plan om een kopie van de volmacht voor de zekerheid maar mee te sturen dan kunnen er geen onduidelijkheden ontstaan.

Maar dan kom ik bij mijn volgende vraag is het misschien nog handig dat ik er een begeleidend briefje erin mee stuur zodat ze weten wat er aan hand is? of is dit niet nodig?
Weet dat het normaal met een volmacht voldoende moet zijn, maar toch?
Toen ik nog geen volmacht had en ik moest wat regelen deed ik dat er altijd bij namelijk.

Buster

De volmacht is genoeg, Chris.

Dat je dat voorheen deed was om te vragen of ze de regels voor je wilde buigen, dat hoeft dus nu niet meer.

sacredfour

Je zou een begeleidend schrijven mee kunnen sturen waarin je duidelijk maakt dat jij gemachtigd bent om voor je vader op te treden. Waarom je dit doet gaat niemand wat aan!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Chrissie

Sacredfour het staat heel duidelijk in de volmacht vermeldt dat ik als zijn dochter gemachtigd ben om voor hem op te treden, dus hoef ik eigenlijk niets meer toe te voegen en laat het dan ook achterwege.

Sorry dat ik even zoveel vragen stelde, maar het geeft zoveel rust er valt gewoon een last van me af bedankt voor jullie antwoorden dame en heer!

Vind het super dat ik ze even mocht stellen vooral omdat ik weet ze niets met schulden te maken hebben, mijn vader heeft namelijk geen schulden!