Ons verhaal

Started by peim, Feb 15, 2013, 01:38 PM

Previous topic - Next topic

peim

Ons verhaal begint eigenlijk al vanaf het moment dat we getrouwd zijn. We leefden er maar op los,altijd rood staan. Lening op lening nemen,maar we konden wel iedere maand rondkomen. Geen deurwaarders,of achterstanden. Tot ik 10 jaar geleden door een ziekte in de WAO terecht kwam,en in een hele zware depressie raakte. Hiervoor kreeg ik het antidepressiva Paroxetine. Wat was ik blij dat dit middel werkte! Jaren gingen zo verder,maar door het slikken van die troep,raakte ik totaal de emotie van het leven kwijt. Niks interesseerde me meer,ook niet de financiele wandelgang. Ik stopte gewoonweg met het betalen van rekeningen. Zodra ons salaris gestort werd,haalde ik het er meteen af. Automatische incasso's werden op den duur niet meer afgeschreven natuurlijk. Maakte me allemaal niet uit. Van ellende ging ik allerlei dingen kopen,ging iedere dag naar de supermarkt en kocht voor veel geld onzin dingen. Als er rekeningen of aanmaningen binnen vielen,gooide ik ze weg,of verstopte ze op de gekste plekken in huis. Als mijn man vroeg hoe het met de financien was,zei ik uiteraard dat er niks aan de hand was. Stom van hem,hij had ook gewoon eens op de rekening moeten kijken,maarja hij vertrouwde mij helemaal. Deurwaarders kwamen aan de deur,dan verstopte ik me. Als er gedreigt werd met afsluiting van gas en stroom,stapte ik over naar een ander bedrijf. Zo heb ik dat wel 2 keer gedaan. Alleen de rekening van mijn mans mobiele telefoon betaalde ik wel,want ja anders viel het op. Maar op een dag kwam mijn man uit zijn werk,en had een brief gekregen welke zijn baas had ontvangen. Voor loonbeslag. Uiteraard zei ik dat dit een misverstand was. Maar natuurlijk werd er loonbeslag gelegd. Ook op mijn uitkering werd gedeeltelijk beslag gelegd,waardoor we uiteindelijk 90% van de bijstandsnorm te besteden hadden. Er was beslag gelegd op de inboedel,zou openbaar verkocht worden, met een betaling van 500 euro konden we dit tegenhouden. Werd beslag gelegd op de bankrekening,waardoor we helemaal niks meer hadden. Er is nog veel,veel meer gebeurt in die tijd,teveel op hier allemaal op te schrijven. Nog maakte het me niks uit,door die antidepressiva voelde ik helemaal niks. Tot 3 november 2010. Dat was de dag dat we voor het gerecht moesten verschijnen,de woningbouwvereniging wilde ons het huis uitzetten. Op 2 november heb ik dat opgebiecht aan mijn man,toen is de bal gaan rollen. We konden niet anders. Wederzijdse ouders gevraagd om te komen,toen hebben we alles op tafel gegooid. Jeetje,dat is erg als je je (schoon)ouders zo teneergeslagen ziet,altijd gelogen tegen hen. Ze waren bereid om ons gedeeltelijk financiel te helpen,in ieder geval dat we niet het huis uit zouden worden gezet. Dat is gelukt gelukkig. Vanaf dat moment ben ik acuut gestopt met de antidepressiva,wat heel zwaar is omdat je niet in 1 keer mag stoppen eigenlijk. Maar het lukte me,zware afkickverschijnselen,maar ik heb doorgezet! Alle schulden hebben we op een rijtje gezet,kleinere schulden hebben onze ouders afbetaald,voor de grotere schulden zijn we betalingsafspraken gaan maken. Was soms heel moeilijk om de schuldeisers ervan te overtuigen dat we echt goede bedoelingen hebben,en alles keurig af gingen betalen. Dat is uiteindelijk ook gelukt. Ben alle vaste lasten in een excel betand gaan zetten,weet precies hoeveel we per maand hieraan moeten betalen. De afbetalingen staan allemaal keurig ingevoerd bij internetbankieren. Doen mijn man en ik samen. Als er iets is betaald,streep ik dat netjes door,net zolang dat alles doorgestreept is. Weten we zeker dat alles betaald is. We hebben 2 betaalrekeningen, 1 voor de vaste lasten,en op de andere staat precies het bedrag wat we voor die maand te besteden hebben. Papieren etc. heb ik opgeborgen in ordners,zodat alles makkelijk terug te vinden is. We zijn nu ruim 2 jaar verder,het heeft zijn ups en downs,maar wat is het heerlijk om niet meer bang te zijn voor deurwaarders,beslagleggingen en al die andere nare dingen! Sinds die tijd geen rekening meer te laat betaald,en ons aan de afspraken gehouden. Hadden we 22 jaar geleden al moeten doen,hier hebben we het ook weleens over met onze ouders. Vooruitkijken,is hun advies. Iedereen maakt fouten in het leven. Was is het fijn om er gewoon met hun over te praten,verder weet niemand het in onze omgeving hoor. Het is niet altijd makkelijk om rond te komen,soms hebben we 70 euro per week te besteden,maar we klagen niet. Er zijn genoeg mensen die minder hebben. Gelukkig krijgen we vaak boodschappen van onze ouders. Owja,schuldsanering hebben wij ook overwogen. Zelfs een gesprek met de gemeente gehad. Onze zoon werkt,en heeft dus een eigen inkomen en betaald kleding,ziektekosten etc. allemaal zelf. Toen wij vroegen of hij ook consequenties zou ondervinden,omdat wij in de schuldsanering zouden zitten,was het antwoord ja. Hij zou dan een gedeelte van zijn salaris aan ons moeten geven. Hierop hebben wij besloten geen schuldsanering aan te vragen,hij hoeft niet te bloeden voor hetgeen pa en ma hebben aangericht. Hij moet ook kunnen sparen,zodat hij wel een goede start kan maken als hij straks op zichzelf gaat wonen. Als we eens achterom kijken,hebben we echt een hoop ellende meegemaakt,mijn man heeft er zelfs een hartinfarct van gekregen en is dus nu hartpatient. Maar toch is hij altijd achter mij blijven staan! Nu gaat het goed,heel goed. Nog even doorbikkelen dan zijn bijna alle schulden afbetaald. Wij hebben ook een dk bij de DSB bank,hier hebben wij compensatie voor aangevraagd, Nog geen antwoord terugontvangen,maar zal t.z.t. wel komen. Onze ouders zijn nu trots op ons,omdat wij het toch voor elkaar boksen. We hebben nog een heel leven voor ons,een schuldenvrij leven. Daar houden wij ons aan vast,mijn man zegt altijd,alles komt goed. daar gaan we maar van uit ;)
Dit is dus een gedeelte van ons verhaal,hopelijk hebben jullie er wat aan. xx

Laurentine

Dag Peim, welkom!
Allereerst veel sterkte met jullie situatie. Wel heel erg fijn dat jullie beider ouders begrip hebben getoond en jullie hebben geholpen, daar mag je echt blij mee zijn, dat is ook weleens anders. Goed ook dat je jullie administratie netjes op orde hebt gebracht. En ja, zomaar roekeloos geld uitgeven is niet echt handig, gelukkig heb je dat zelf nu ook door.
Uit je verhaal maak ik op dat je afstompte door de AD, voel je je nu beter zonder?
Goed weekend!

Laurentine

peim

Hoi Laurentine,

Ja ik voel me stukken beter zonder de AD. We mogen ons inderdaad gelukkig prijzen dat onze ouders ons zo helpen. We zijn er nog niet,het is echt nog zwaar soms :( Nooit,maar dan ook nooit willen we terug naar de tijd van onbetaalde rekeningen etc. Daar doen we alles voor om dat te voorkomen. We beseffen ons terdege dat we ontzettend stom zijn geweest,maarja de tijd kun je jammergenoeg niet terugdraaien. Zal af en toe de vorderingen hierop zetten,het is gewoon lekker om het van je af te kunnen schrijven.

Liefs,
Meip

Buster

Hoi Peim,

Welkom bij ons dubieus gezelschap ;)
Wat een verhaal zeg.
Ik sta ervan te kijken wat jullie in 3 jaar tijd al voor elkaar hebben gekregen.
Wauw,... petje af.

peim

Quote from: Buster on Feb 17, 2013, 01:05 PM
Hoi Peim,

Welkom bij ons dubieus gezelschap ;)
Wat een verhaal zeg.
Ik sta ervan te kijken wat jullie in 3 jaar tijd al voor elkaar hebben gekregen.
Wauw,... petje af.

Dank je Buster,zo'n opsteker doet ons goed. Heb wel even een terugslag nu,je leest je eigen verhaal terug,dan komt het allemaal weer terug. Ja,wat een tijd hebben we meegemaakt pfffff. Zou er zo een boek over kunnen schrijven. We kijken nu uit naar april en juni,dan zijn er weer 2 schuldeisers helemaal afbetaald. Nog 2 te gaan, 2 grote schuldeisers (waar we ook keurig maandelijks aan betalen),maar dit lukt ons ook wel (hopelijk). Het is gewoon fijn om hier je verhaal kwijt te kunnen en niet meteen te worden veroordeeld. Fijne zondag.

peim

Zo, salaris van mijn man en mijn uitkering weer binnen gekomen. Alles keurig betaald,of opzij gezet. Balans voor deze maand, 450 euro over om te besteden. Moet er niks extra's (eigen bijdrage zorg ofzo) bijkomen. Dan gaan we het wel redden denk ik. ;)

Libra

Van harte welkom Peim!

En, zoals iedere keer weer blijkt, zoveel mensen/schulden, zoveel verhalen.
Want ondanks het feit dat we hier allemaal 1 hele grote gemeenschappelijke deler hebben (namelijk het hebben van schulden of betalingsproblemen), staat ieder verhaal toch weer op zichzelf.

Een boek erover schrijven?
Pffff.......het is maar goed dat we dat niet allemaal doen! ;), want dan zou de markt overspoeld worden!! ;D ;D
En zouden we geen van allen hier daar een stuk droog brood mee kunnen verdienen. :P

Maar fijn om te lezen dat jullie die hele belangrijke stap hebben gezet om de zaken aan te pakken!
Heel veel respect voor wat jullie doen en al gedaan hebben!!

Quote from: peim14 on Feb 22, 2013, 12:22 PM
Zo, salaris van mijn man en mijn uitkering weer binnen gekomen. Alles keurig betaald,of opzij gezet. Balans voor deze maand, 450 euro over om te besteden. Moet er niks extra's (eigen bijdrage zorg ofzo) bijkomen. Dan gaan we het wel redden denk ik. ;)

Fantastisch om te lezen!
Het geeft altijd weer een heel fijn gevoel als je alles weer betaald hebt!

Heel veel succes en hou vol!!

peim

Quote from: Libra on Feb 22, 2013, 01:35 PM
Van harte welkom Peim!

En, zoals iedere keer weer blijkt, zoveel mensen/schulden, zoveel verhalen.
Want ondanks het feit dat we hier allemaal 1 hele grote gemeenschappelijke deler hebben (namelijk het hebben van schulden of betalingsproblemen), staat ieder verhaal toch weer op zichzelf.

Een boek erover schrijven?
Pffff.......het is maar goed dat we dat niet allemaal doen! ;), want dan zou de markt overspoeld worden!! ;D ;D
En zouden we geen van allen hier daar een stuk droog brood mee kunnen verdienen. :P

Maar fijn om te lezen dat jullie die hele belangrijke stap hebben gezet om de zaken aan te pakken!
Heel veel respect voor wat jullie doen en al gedaan hebben!!

Quote from: peim14 on Feb 22, 2013, 12:22 PM

Fantastisch om te lezen!
Het geeft altijd weer een heel fijn gevoel als je alles weer betaald hebt!

Heel veel succes en hou vol!!

Dank je Libra, het is inderdaad een heel fijn gevoel om alles betaald te hebben ;D En ow zo blij om op dit forum er gewoon over te kunnen praten! Want het is en blijft een taboe schulden hebben lijkt het wel :-[ Fijn weekend

peim

Hier ook Gemeentelijke Belastingen etc. binnengevallen, 670 euries >:( Mag in 10 termijnen, vanaf maart dus weer 67 euro per maand minder over pffffffff. Soms,heel soms zie ik het toch weer niet zitten  :( :(

Buster

Peim,

Bij sommige gemeenten kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je aan kunt tonen dat je leeft met schulden. Wie weet is dat een idee?
Hier hebben ze het helaas afgeschaft  :(

peim

Dat gaat helaas niet lukken. Kan hier alleen als je in de schuldsanering zit. Maar we komen er weer wel uit hoor ;) Toch bedankt voor je advies.

Beasty

Wauw wat een verhaal! Ik moet even kwijt dat ik het echt heel goed vind hoe jullie er zo weer uit aan het komen zijn. Zoveel bereikt in zo'n korte tijd, een mooi verhaal die anderen die het even niet meer zien zitten ook weer wat hoop geeft.  :)

peim

Vrijdag is het weer zover,salaris van mijn man en mijn uitkering worden weer gestort ;D  We hebben het gered deze maand,maar ging niet altijd gemakkelijk  :(
Komt een dure maand aan,1e termijn van de Gemeentelijke belastingen hebben we extra deze maand,weer 67 euro minder te besteden. Klagen doen we maar niet,heb je allemaal maar niks aan. Merk wel dat ik de laatste tijd weer slecht slaap,gaat steeds door mijn hoofd wat voor ellende we doorgemaakt hebben en nog doormaken soms. Pfffffffffffffff gelukkig hebben we een liefdevol gezin,dat alles aan kan ;)
Lijfspreuk van mijn man,alles komt goed. Hier kunnen we weer wel even mee vooruit.

xx
Peim

Weegschaaltje

Ja gelukkig vrijdag hier ook pay day :-) Als ik je verhaal zo lees houd je je goed staande. Terwijl je al aardig wat voor je kiezen hebt gehad. Knap hoor dat je zo positief kan blijven ondanks alle ellende. Wat is de gemeente belasting hoog bij jullie zeg. Ik betaal onder de 30,- p m.

Knibbel

Quote from: peim14 on Mar 19, 2013, 02:28 PM
Vrijdag is het weer zover,salaris van mijn man en mijn uitkering worden weer gestort ;D  We hebben het gered deze maand,maar ging niet altijd gemakkelijk  :(
;D ;D Lieve Peim, zo herkenbaar!! Hier zit er nog een: volgende week salaris van mijn man en mijn kleine inkomsten. Ben gewoon de dagen aan het aftellen, want ondanks de betalingsafspraken voel ik  de hete adem van enkele schuldeisers alweer in mijn nek blazen. Zijn zeker bang dat ik ze vergeet!!

Vind het alleen zo jammer dat ik me maar een paar dagen 'rijk' mag voelen, daarna is het grootste gedeelte weer weg. En dan begint de druk weer met het tellen en uitkomen van het leefbudget. Maar, net zoals jullie, zijn wij ook blij met iedere maand die wij, ondanks de geldproblemen, zijn doorgekomen.

Petje af, trouwens, voor de fantastische wijze hoe jullie de problemen hebben aangepakt. Ga er maar eens aan staan.

Veel liefs
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron