Mijn verhaal....

Started by missy, Feb 05, 2013, 08:23 PM

Previous topic - Next topic

Laurentine

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte Missy. Je bent sterk en oprecht en ik zeg altijd: alles sal regkomme! Wat je 'vriendin' betreft: ik zou daar niet teveel energie in steken, uiteindelijk regelt zich dat vanzelf. Ik zou er wel hard van balen. Slaap lekker!

missy

Zo vandaag de koe maar meteen bij de horens gevat en het kinderdagverblijf en intrum gebeld om om een bevestiging te vragen dat mijn vriendin mijn zaken namens mij behartigde afgelopen anderhalf jaar. Het kinderdagverblijf reageerde positief en zei dat ze het zouden opsturen. Bij Intrum Justitia zeiden ze letterlijk, wij innen geld we zijn geen administratiekantoor. Straks nog maar een balletje opgooien bij de andere schuldeisers, hopelijk reageren ze daar anders

Buster

Proest,... ja Interum heeft inderdaad moeite met het voeren van administratie,...

Maar alle gekheid op een stokje.
Petje af!
En wat fijn dat het kinderdagverblijf ook mee wil werken.

Nog even over het VTLB, je leest al wat langer mee, dus dan weet je dat ik heel erg pro buffer ben.
Die buffer vangt echt de klappen op waar je tegenaan loopt.
Het leven loopt, zoals jij als gen ander weet, nooit in een rechte lijn.
En stel dat je op een gegeven moment zoveel op die buffer hebt staan zodat je alles in een keer kan aflossen, wat let je om dat te doen?

Missy, ik heb grote bewondering voor hoe je in het leven staat en de zaken aanpakt.
Wauw,...

missy

Dankje Buster, ik word er verlegen van :$

Ik heb nog een deurwaarder en lindorff gesproken en die moesten het eerst intern overleggen of ze hier aan mee konden (lees willen) werken. Dus even geduld.

Wat betreft het vtlb heb ik nog wel wat vragen. Ik heb de rekenmodule van de wsnp genomen, en ik vroeg mij het volgende af:

ik heb alle bedragen netto ingevuld wbt inkomen etc, klopt dit?
ik woon in bij mijn moeder, er staat een aantal opties waarvan ik niet weet of ik ze ja of nee aan moet vinken.
10% gekort ivm woonkosten ja/nee
correctie woonkosten boven maximum ja/nee.

Ik betaal 525 euro aan kostgeld aan mijn moeder iedere maand, dat is de helft van alles (huur/gwl/tv/inet/woz etc)
Doordat ik bij haar inwoon heeft zij geen recht meer op bijv huurtoeslag dus het is geen optie om dit te korten. Hoe moet ik dit nu berekenen?

Verder heb ik natuurlijk geen alimentatie dus dat blijft op nul staan

Buster

VTLB, daar is Libra goed in!

Die kan je vast meer vertellen.
Waar je meestal vanuit kan gaan is 90% van het bijstandsniveau waar je recht op hebt in jou situatie, plus de kinderbijslag.

Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat in jou situatie niet zeker weet.
Beasty woont ook thuis en is bezig om een uitkering aan te vragen.
Eens kijken wat bij haar de uitslag is. 

missy

Dankje, goed om te weten. Dan ga ik libra denk ik "lastigvallen" met mijn vragen over vtlb. Als ik 90% van mijn wwb neem nu dan kom ik uit op 914 euro per maand wat op zich prima is, ik wil me alleen niet rijk rekenen en dan straks de deksel op mijn neus krijgen.

Dan had ik eigenlijk nog een vraag over kosten van de kinderopvang. Ik heb inmiddels een grondige hekel aan deze toeslag en alles wat ermee samenhangt, maar helaas kan je er niet omheen als je wilt werken.  De eigen bijdrage voor kinderopvang zijn inmiddels dusdanig hoog dat ik niet zie hoe ik die naast vaste lasten ook nog zou moeten betalen van die 900 euro. Is het gebruikelijk dat dit wel gedaan wordt? Of wordt dit erbij opgeteld?

Buster

Volgens mij werkt het zelfs zo, dat als je een achterstand hebt bij de BD, je geen recht hebt op KOT.
Nog een reden om alles goed op een rij te zetten in dat gesprek, want extra inkomen is ook in hun eigen voordeel.

In een VTLB zijn wel bijtellingen, of dit er een van is, weet ik eerlijk gezegd niet.
Het voordeel van het zelf aflossen is trouwens, dat zolang je een redelijk voorstel kan doen je niet perse tot aan het VTLB hoeft te gaan.
Zowel het VTLB als de beslag vrije voet kun je zien als een ondergrens.

Stel dat jij een baan vind en ondanks de extra kosten je aflos capaciteit i.p.v.

missy

Jeetje dat zou wel heel erg zijn als dat zo was. Dan heb je ook echt geen schijn van kans meer om het af te lossen. Zeker niet als alleenstaande ouder. Ik ga dit als ik volgende week bij de gemeente ben eens navragen bij de meneer van de schuldhulp.

Als de belastingdienst akkoord zou gaan met een persoonlijke betalingsregeling zou ik het waarschijnlijk wel zelf af kunnen lossen en houd ik voor mezelf het vtlb aan als leidraad, je wil er toch zsm vanaf. Hoe meer ik lees her en der op het internet hoe meer ik het idee krijg dat ik die betalingsregeling niet ga krijgen:( Misschien moet ik gewoon stoppen met lezen maar op 1 of andere manier lukt dat niet echt, het is 24/7 in mijn gedachte en ik ben en blijf er hoe dan ook mee bezig.

Buster

Missy, laat je niet gek maken met verhalen.

Elk verhaal is anders.
Lees ook goed tussen de regels door. Wat is iemands eigen verantwoordelijkheid en wat hebben z (al dan niet door omstandigheden) nagelaten om te doen?

Wat in jou voordeel spreekt is dat je er zelf mee komt, je verhaal goed hebt onderbouwt en komt met een oplossing.
Uiteindelijk is de BD, net als elke schuldeiser, op zoek naar geld, in dit geval geld terug.
En als ze dat kunnen oplossen zonder dat ze daar een heel traject voor hoeven opzetten, dan staan ze daar best voor open.

Alles wat je kon voorbereiden heb je nu gedaan.
Nu eerst het gesprek afwachten. En ja, dat is SUPER vervelend.
Hoe lastig het ook is, zet het van je af.
Druk dat ding uit en ga wat leuks doen met je moeder ;)

Leven met en schuld kan alles opslokken.
Kostbare tijd die niet met terugwerkende kracht op kan vragen.

Dus, diep adem halen, en loslaten.

missy

Thanks dat had ik even nodig geloof ik:)

Ik ga lekker slapen en morgen ga ik met die kleine naar de dierentuin (ik had nog gratis kaartjes liggen:D), heb al teveel tijd verloren afgelopen jaren.

Nogmaals dank voor het wakker schudden en welterusten!

Laurentine

Dag Missy,

Was het leuk vandaag in de zoo? Hoop dat het jullie goed heeft gedaan.
Slaap lekker voor straks!

missy

Het was heerlijk Laurentine! :D
Ondanks het waardeloze weer echt een geweldige dag gehad.

Vanmorgen bij de kleuterschool geweest om wendagen af te spreken. Ik had bij gesprek met de directrice mijn/onze situatie uitgelegd wbt de gezinssamenstelling en afwezigheid van de vader. Maar dat was duidelijk nog niet gecommuniceerd naar de juf die ging nl doodleuk vragen aan mijn kleine man of zijn papa ook met hem ging voetballen soms:S 
Nou had die kleine weinig door gelukkig, die keek haar aan van huh papa waar heb je het over, kan je dat eten? Maar ik stond wel even met mijn mond vol tanden, merk toch door alle stress dat ik veel sneller dan normaal van mijn stuk ben en voelde de tranen alweer omhoog komen, dat vind ik echt zo irritant van mezelf. En ik besef me nu ook steeds meer dat ik dus onderhand een "verhaal" klaar moet hebben voor vragen van mijn zoontje als hij straks op school zit, zucht.

Maar op een meer positieve noot, het is vrijdag! Vanmiddag naar de kapper, ik ga voor het eerst sinds de chemo weer een "coupe" laten knippen. Jaja het zal wel een korte coupe worden maar het voelt wel weer alsof ik een stukje van mezelf terugkrijg, happy days ;D ;D

Libra

Quote from: Buster on Feb 06, 2013, 11:34 AM
VTLB, daar is Libra goed in!

Die kan je vast meer vertellen.
Waar je meestal vanuit kan gaan is 90% van het bijstandsniveau waar je recht op hebt in jou situatie, plus de kinderbijslag.

;) ;D ;D

Quote from: missy on Feb 06, 2013, 10:00 PM
Dankje, goed om te weten. Dan ga ik libra denk ik "lastigvallen" met mijn vragen over vtlb. Als ik 90% van mijn wwb neem nu dan kom ik uit op 914 euro per maand wat op zich prima is, ik wil me alleen niet rijk rekenen en dan straks de deksel op mijn neus krijgen.

Lieve Missy,

Om je eerste vraag te beantwoorden, zolang je (nog) niet in een traject zit is rekenmodule van de beslagvrije voet van toepassing. Er wordt pas over VTLB gesproken als een schudsanerings traject gestart is.

Voor jouw informatie, hieronder even de WWB informatie.

Recht op bijstand inwonend bij ouders
Toelichting:
partner en ik uit elkaar tijdelijk inwonend met zoontje bij ouders heb ik recht op bijstand

Antwoord:

Dat hangt mede af van uw leeftijd. wij gaan ervan uit dat u 21 jaar of ouder bent:

Bijstand is het juridisch gewaarborgd minimum inkomen waarop iemand aanpraak kan maken: hieronder staan een aantal normen uit de wet WWB: we gaan ervan uit van het feit dat u 21 jaar of ouder bent  (anders zijn er lagere normen van toepassing van 18-21 jaar moeten je ouders namelijk bijdragen)en dat u geen eigen vermogen hebt.

21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar: Inc vt
alleenstaande                                                                 

missy

Dankje voor je reactie Libra.

Nu weet ik in ieder geval dat ik me ongeveer aan de goede bedragen houd.

Wbt je vraag over wel of niet meerdere schuldeisers, ik had meerdere schuldeisers inderdaad, de meeste zijn inmiddels afgelost gelukkig. 1 doe ik deze maande de laatste betaling en die andere loopt over 6 maanden af, maar dit gaat niet om een heel groot bedrag en kan ik zeer waarschijnlijk wel versneld inlossen. Dit heb ik verteld aan de meneer van de schuldhulpverlening en zijn conclusie was idd dat ik maar 1 echte schuldeiser heb, de BD dus.

Lindorff en de deurwaarder waar ik het over had behoren tot de afbetaalde schuldeisers, ik noemde hun alleen omdat ik ze om een bevestiging wilde vragen dat mijn vriendin destijds namens mij met hun contacten onderhouden heeft als een soort extra bewijs zeg maar voor de BD.

Ik hoop dat dit eea verduidelijkt. Sorry als ik soms wat warrig ben in mijn verhaal, mijn hoofd is soms ook wat warrig :)

Libra

Lieve Missy,

Quote from: missy on Feb 08, 2013, 03:09 PM
Ik hoop dat dit eea verduidelijkt. Sorry als ik soms wat warrig ben in mijn verhaal, mijn hoofd is soms ook wat warrig :)

Je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen hoor!! ;)
Het was alleen dat ik het niet helemaal meer begreep.

Nu dat allemaal duidelijk is, is de reactie van de meneer bij de Gemeente ook volkomen begrijpelijk als hij stelt dat je niet toegelaten zult worden in een traject.
Simpelweg omdat schulden bij de BD noch verjaren, noch kwijtgescholden worden.

Met andere woorden: een traject heeft totaal geen zin omdat na 3 jaar de restschuld gewoon direkt opeisbaar is.
Er blijft je dus geen andere mogelijkheid over dan het zelf proberen op te lossen, c.q. af te lossen.
Zuur, maar waar. :(

Het enige wat je nu nog zou kunnen doen is een gesprek aanvragen bij de BD met een medewerker om een persoonlijk aflosschema aan te vragen.
Zorg dat je alles bij je hebt (bijvoorbeeld kopie