Vraag over schuldsanering die afgewezen is

Started by Belle, Jan 30, 2013, 02:21 PM

Previous topic - Next topic

Belle

Ik heb eerder vorig jaar hier een vraag gesteld namens mijn zwager en schoonzus. Deze zaten (zitten) in een vrij uitzichtloze situatie. Bedankt alsnog voor de antwoorden, ik heb er zeker wat aan gehad.

Nu weer een vraag want de situatie wordt alleen maar ellendiger.

Ze hebben 1 jaar schuldhulpverlening gehad. Ze werden geholpen, geld naar stadsbank etc. Maar, de beslatingdienst gaat niet akkoord (grootste eiser, 32000 euro, Kinderopvangtoeslag)
Verder kleinere schulden,totaal minimaal 40.000.
Schuldsanering aangevraagd, afgewezen. Hoe nu verder? ze hebben een flat van 250.000 euro, die ws. nu met geode verkoop 160 oplevert, maar: alle kozijnen zijn rot. Niets is netjes afgewerkt, alles heeft een andere kleur. Heel eerlijk: een zooi. Dat gaat natuurlijk niet verkopen.

Wat nu? schuldsanering is afgewezen omdat ze de schulden niet ter goeder trouw hebben gekregen ofzo (KOT)

Huis verkopen? ze kunnen de schulden niet opvangen. Zeker als er verder geen hulp voorhanden is. Gaat de bealstingdienst nu innen? op salaris? huis? en hoe gaat zoiets dan verder? iemand raad? ze hebben zelf niet het idee dat de belastingdienst iemand daadwerkelijk uit huis zet (dat kunnen ze toch niet maken? zegt ze). Ik ben bang dat dat zwaard dat boven hen hangt eens gaat toslaan, maar inw elke mate? iemadn hier weet van? ik zou ze graag geruststellen maar ben bang dat het een uitzichtloze zaak is.

Bedankt voor het lezen en de antwoorden.

Buster

Hoi Belle,

Ik herinner me inderdaad je vraag vorige keer.
En oordelen doen we hier niet, maar laten we zeggen dat ze het zichzelf niet makkelijk hebben gemaakt.

Met het innen van de kindertoeslag hebben ze fraude gepleegd, dat word gezien als niet ter goeder trouw.
Als dit 5 jaar geleden aan de hand was, dan had de rechter het waarschijnlijk door de vingers gezien en alsnog een WSNP aanvraag goedgekeurd. Helaas zijn de regels ernstig aangescherpt en daar lopen je zwager en schoonzus nu tegenaan.

Even praktisch wat ze kunnen doen is het zelf aflossen.
Qua huisvesting; ze zouden hun eigen huis kunnen verhuren en zelf goedkoper gaan wonen.
Het huis verkopen zou een uitkomst zijn ware het niet dat de afgesloten hypotheek veel hoger is dan de waarde van het huis en de overwaarde niet in het huis is gestoken.

Dit is allemaal praktisch, het meest belangrijke; willen ze zelf wel?
Het zelf aflossen is een lange en zware weg.
Als een schuldenaar daar zelf niet achterstaat zal het binnen een paar maanden mislukken doordat er een termijn gemist word.

Als ik het zo lees hebben je zwager en schoonzus echt hulp nodig van iemand die ze bij kan staan zoals maatschappelijk werk. Nogmaals als advies aan jou; ga het niet voor ze oplossen, het is onbegonnen werk.

tuthola

Beste Belle,

Ik sluit me bij Buster aan wat betreft dat jij niet de persoon bent die je zwager of schoonzus kan helpen ...ze zien jammer genoeg niet in dat ze wel degelijk uit hun huis gezet kunnen worden en dat alle schuldeisers weer hard aan de bel gaan trekken. Ik neem aan dat er kinderen in het spel zijn (KOT) en dat dat aan je hart gaat, heel begrijpelijk. Ik kan natuurlijk niet in hun inkomen kijken en vraag me ook af of ze in staat zijn om de schulden te kunnen betalen zonder nog meer schulden te gaan maken. Dus probeer het los te laten hoe moeilijk dit ook is, ze moeten het zelf doen.

Heel veel sterke hiermee.....

Belle

Bedankt! buster en tuthola!

Punt is, zelf de schulden afbetalen gaat nooit lukken. De schuld alleen al is dus 40.000 euro en de belastingdienst wil dat ook al in 2 jaar terug zien. gaat niet. Ook niet met een 4 of 6 jarige regeling, aangezien zij precies hun inkomen kwijt zijn aan vaste lasten. Dus hypotheek, g/l/w, zorg, verzekeringen etc. Vaak kunnen ze dan al moeilijk/niet eten. Er is geen enkele ruimte om iets te missen. Geen kans dus daarop. Ik ben dus, net als zij, beneiwud hoe zoiets dan verder gaat. En ja, er zijn dus 2 kinderen bij betrokken. Ik weet het, ik kan niets doen, zeker geen geld geven, lijtk me niet verstandig, maar wij hebben zelf ook 2 kinderen en ons geld dus hard nodig, net als ieder gezin.

Buster

Belle,

Omdat de afwijzing voortkwam uit een eis die niet "ter goeder trouw" is ontstaan zal er geen WSNP aanvraag komen.
Wat er dan overblijft, naast het zelf aflossen, is faillissement.

I.p.v. een contactpersoon of bewindvoerder word er dan een curator aangesteld.
Die curator handelt alle post af, ontvangt de inkomsten en zorgt ervoor dat alle eisers betaald worden met dat geen dat voor handen is.
Dat kan behoorlijk lang duren en ook de curator moet betaald worden.
(uurloon curator is duurder dan die van een bewindvoerder)

Op onderstaande link vond ik meer info.
Het is nogal ingrijpend, huis moet verkocht, inboedel word verkocht en bijvoorbeeld het inleveren van je paspoort. Pffff,....
Op vallend dat ik nergens gegevens kan vinden of je nog wel inkomen overhoud waar je van kan leven.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001860/2016-04-01[/url]

Als ik dit zo lees hoop ik echt voor ze dat er een andere oplossing is.