Gemeentehuis gedoe

Started by Buster, Jan 23, 2013, 11:07 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ik wilde jullie even wat voorleggen als vergelijkingsmateriaal.

Voor mijn studie ben ik nu bezig met een hoofdstuk over de gemeente, de zorgplicht die ze hebben rondom huisvesting en het verstrekken van informatie rondom UWV, hulpverlening, bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentebelastingen.

Het blijkt dat veel mensen er niet gebruik van maken. Wat op zich zonde is.

Nu weet ik al dat mijn gemeente niet zo sociaal is op dat punt (de ambtenaar die mijn buurvrouw er op attent maakte dat zij recht had op vergoeding van een bril bijvoorbeeld, was binnen 2 maanden zomaar weg,..)
Nu blijkt ook dat bijvoorbeeld er een aparte ingang is op het gemeentehuis voor het UWV.
Nu is het dorp niet zo groot en kan iedereen die langsloopt dus zien dat je daar naar binnengaat.
Aangezien iedereen elkaar hier kent snap ik wel dat de drempel zo wel erg hoog word.

Nu wilde ik zelf kwijtschelding voor de gemeentebelastingen aanvragen. Dat kan niet digitaal, dat moet op het gemeentehuis.
Dus gister manlief eropuit gestuurd, de dame achter de balie wist niet war hij het over had, moest bellen en vragen en uiteindelijk werden onze gegevens genoteerd en word het opgestuurd,...

Ik vind het nogal omslachtig. En nou kan het ons niks schelen wat ze hier van ons denken, maar ik besef me ook dat niet iedereen er zo over denkt.
Zijn er nog meer mensen met zo'n stugge gemeente?
Ik ben dus niet op zoek naar de naam van de gemeente, maar meer of wij een uitzondering zijn.

Hans

Beste Buster,

Zelf heb ik ook met regelingen te maken gehad als uitkering, huisvesting, en bijzondere bijstand. Nu woon ik in

Buster

Thnx!

Het is altijd goed om te lezen dat het ergens goed is geregeld.
Eigenlijk is het heel raar dat een gemeente wel te maken heeft met dezelfde regelgeving vannuit de regering maar dat het allemaal zo anders uitpakt.

In onze vorige gemeente was ook alles prima geregeld.
Kon op de site heel veel vinden en doorgeven en als het nodig was kon je binnen stappen en wist iedereen aan de balie waar je wezen moest.
Of het nu ging om kwijtschelding, UWV, orde en veiligheid. Met naam en toenaam zodat je kon vragen naar een specifiek persoon.

Overigens was de oude gemeente 2x zo groot, dus daar ligt het niet aan.

Buster

Het moet niet gekker worden,....

Via de site word ik voor schuldhulpverlening naar een instantie verwezen waar ik maar geen contact mee krijg.
Op verzoek van mijn leraar probeer ik het nu bij andere gemeenten. En wat blijkt; die bedienen ook onze gemeente, alleen meld de gemeente dat niet op haar site.

Pffff,.... je zal maar willen aanmelden voor een traject!
Ik ga morgen bellen!