Hoe woonruimte te verkrijgen

Started by Marie-Louise, Jan 23, 2013, 01:26 AM

Previous topic - Next topic

Marie-Louise

Een goedemorgen/middag/avond of nacht,

Ik heb een schuld bij de woningbouw waarvan vandaag de rechtszitting is geweest en de kantonrechter heeft toegezegd dat een ontruiming/uit huis zetting plaats mag vinden.
Wat ik me dus afvraag zijn er manieren om zelf vervangend onderdak te generen of ben ik afhankelijk van wat de gemeente en de stadsbank voor me gaan doen?

Ik zie graag reacties tegemoet!  ;)

Hans

Goedemorgen.

Heb je al een aankondiging gehad van een datum waarop je het huis verlaten moet hebben?

Vaak is het zo dat wanneer je de woningbouw nu nog aanbiedt om een (vrij hoog) percentage van de openstaande schuld te betalen, je een ontruiming alsnog kunt voorkomen.

Ik weet niet of je wat reserves hebt, maar in dat geval zou je je op de particuliere woningmarkt kunnen storten. Daar is vrij veel aanbod, maar is relatief duur. Je zit dan met een eerste betaling van borg (ter hoogte van een maand huur), vaak bemiddelingskosten (ook bijna een maand huur), en de maandhuur zelf voor de eerste maand. Wel is het zo dat je de borg en de eerste huur via bijzondere bijstand terug kunt krijgen.

Mocht de particuliere markt geen optie voor je zijn, en heb je ook geen andere mogelijkheden, dan kom je dus letterlijk op straat te staan. In dat geval zal de gemeente je verwijzen naar een daklozenopvang bij jou in de regio.

Succes!

Buster

Marie Louise,

Gezien jou situatie zou ik afgaan op het advies van je wijkcoach en de contact persoon bij de gemeente.
Je hebt daar binnekort een gesprek en aangezien er een dreigende uithuiszetting is zullen ze daar et spoed achteraan zitten.

De uitspraak betekend ook nog niet dat het daadwerkelijk gaat plaatsvinden, het betekend dat ze toestemming hebben van de rechter om het uit te voeren.

Een woningbouw komt nooit op dinsdag ochtend aankloppen dat je op dinsdagmiddag eruit moet zijn.
Particulier huren is voor jou geen optie omdat die prijzen boven de voet van de huurtoieslag liggen en je daarmee je inkomen kleiner maakt.
De gemeente heeft de plicht om je onderdak te bieden.

Wacht eerst het gesprek even af.

Hans

Goedemorgen Buster,

Ik huur ook particulier en krijg gewoon huurtoeslag hoor. Dus het is niet zo dat ze automatisch geen recht op huurtoeslag heeft. Gewoon een kwestie van onder de grens blijven.

Marie-Louise

@ Hans
Ik heb nog geen datum van ontruiming gehad. Het vonnis is de 22ste jl.
uitgesproken. Nu heb ik nog geen reserves, maar ik krijg van de gemeente
nog ruim E900 terug aan niet ontvangen gemeentelijke bedrage aan de kinder-
opvang. Ik hoop dat dit snel wordt bijgeschreven. Gisteren heb ik alle facturen
opgestuurd.

@ Buster
Particulier huren is een optie als ik onder de huurtoeslaggrens blijf.
En er niet zoveel borg en/-of bemiddelingskosten worden gevraagd.

Ik wacht gewoon het gesprek bij de stadsbank af en kijk ondertussen uit naar
woningen in de particuliere sector.

Buster

ML, let wel op bij particulier huren dat het huurcontract voor onbepaalde tijd is. Tegenwoordig verhuren huizenbezitters veel hun woning omdat ze die niet verkocht krijgen. In dat contract staat dan meestal dat je bij verkoop moet vertrekken.

Marie-Louise

Dat klopt!
Ik sta nu zo met mijn rug tegen de muur dat ik al blij ben iets voor een paar maanden te hebben.

Marie-Louise

Via via heb ik contact gekregen met een vrouw welke graag uit haar huurwoning wil in verband met samenwonen. Ik wordt nu aan haar huurbaas voorgesteld. Dus ik hoop het!

Buster

Hoi ML, super!

Wel even twee dingen waar je op moet letten; mag je je inschrijven op dat adres?
Anders heb je straks een probleem als je hulp aanvraagt, zonder vast adres geen hulp.
En kijk even goed na hoe lang je de tijd hebt een andere woning te vinden als je deze uit moet.

Veel succes! Ik ga voor je duimen!

Marie-Louise

Dankjewel voor de tips! Ik heb morgen telefonisch contact met de huurbaas  ;)

Buster

Huur bazen zij wel altijd huiverig, dus vraag er een beetje terloops naar (het inschrijven) onder het mom van, aangesloten bij een huisarts willen zijn (dat is postcode gebonden).