Van factuur tot vordering op een rijtje

Started by Buster, Jan 17, 2013, 10:35 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Schiet me trouwens te binnen; voorheen was het zo dat alle kosten die op voorhand in rekening werden gebracht afgehaald werden van de maximale incasso kosten.
Herinneringskosten zijn ook incassokosten. En dan zouden ze dus over het maximum heengaan.

Hoe dat nu precies zit weet ik niet.
Peter? Weet jij dat?

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 20, 2013, 11:00 PM
Herinneringskosten zijn ook incassokosten. En dan zouden ze dus over het maximum heengaan.

Daar zat ik net ook aan te denken.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Het is misschien vragen naar de bekende weg, maar ik vind het nog altijd zo verwarrend met de incassokosten e.d. en voordat ik dadelijk misschien een strijd moet gaan voeren met het incassobureau wil ik zekerheid hebben dat ik de goede stappen zet.

Onderstaande rekening is van 'minilening'. Hun werkwijze: Je leent bij hen een xxx bedrag aan geld, maar zij trekken eerst hun zogenaamde 'advieskosten' en verzekering vanaf en het resterende krijg je daadwerkelijk op je rekening gestort.
QuoteMet referte aan uw aanvraag voor een minilening ter hoogte van EUR 400,00, ontvangt u hierbij onze factuur met factuurnummer : XXXXXXXXXX op basis van het aan u toegekende bedrag van EUR 400,00. Het gehele bedrag van EUR 401,82 dient voor 18-01-2013 door ons te zijn ontvangen op rekening 15.14.48.507 van de Rabobank ten name van Debet Service BV te Uden onder vermelding van factuurnummer XXXXXXXXX. Zet deze datum van terugbetaling in uw agenda. U ontvangt vooraf geen herinnering.

Aan u werd toegekend:   EUR 400,00           
Advieskosten:                EUR 76,00       
Premie verzekering:        EUR 2,50              
Kosten spoedbetaling:    EUR 4,00              
Aan u voldaan per bank: EUR 317,50

Te betalen debetrente: EUR 1,82           

Totaal door u te voldoen: EUR 401,82   

Op 9 januari 2013 heb ik per mail de brief van Sacredfour gestuurd met verzoek om uitstel van betaling en kreeg dezelfde dag hun antwoord:
QuoteWij mogen helaas geen uitstel van betaling en/of een betalingsregeling treffen. Vaste procedure is dat vorderingen na 30 dagen worden overgedragen aan een incassobureau. In uw geval is op 29 januari 2013.
Een incassobureau meldt zich op dag 30 per email. Ons advies is dan per direct te reageren en aan te sturen op een harde datum voor integrale terugbetaling, of eventuele betalingsregeling. Hiermee bespaart u zeer hoge extra kosten en voorkomt u een gerechtelijke procedure. Gezien het karakter van het product Minilening is een betalingsregeling in termijnen beperkt.

Op 18-01-2013 (de uiterste betaaldagl) ontving ik een 1e aanmanings-mail waarbij meteen 35 euro adm.kosten bij kwamen en betalen binnen 3 dagen:
QuoteTotaal te ontvangen bedrag factuur: EUR 401,82
Administratiekosten te late betaling: EUR 35,00
Bedrag per heden ontvangen : EUR 0,00

Totaal nog te ontvangen : EUR 436,82

Betaling voor 21-01-2013 op rekeningnummer 15.14.48.507 van de Rabobank ten name van Debet Service BV te Uden onder vermelding van referentie XXXXXXXXXX

21-01-2013 ontving ik de 2e aanmanings-mail. Ze hebben hier geen extra adm.kosten bij gerekend, dus tot nu toe is het totaalbedrag nog altijd 436,82 euro en betalen binnen 3 dagen (23-01-2013).

Mijn vraag nu: ze geven mij middels 2 aanmaningen in totaal 6 dagen de tijd om te betalen. Hoe moet ik dit nu zien met de 14-dagen tijd?

Ze hebben al 35 euro adm.kosten geteld, wat mag dan dadelijk het incassobureau nog er bij tellen?

Ik wil geen cent teveel betalen! Kan iemand dit warhoofd het nogmaals uitleggen.....

sacredfour

QuoteOp 9 januari 2013 heb ik per mail de brief van Sacredfour gestuurd met verzoek om uitstel van betaling en kreeg dezelfde dag hun antwoord:

Je hebt niet de brief van sacredfour verstuurd maar een brief voor uitstel van betaling.
Je mag dan ook wel wat duidelijker zijn!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

QuoteJe hebt niet de brief van sacredfour verstuurd maar een brief voor uitstel van betaling.
Je mag dan ook wel wat duidelijker zijn!
Kun je nagaan hoe hoog ik je heb zitten, ik ga er gewoon klakkeloos vanuit dat die brief van jouw hand is.  Excuses voor dit misverstand.

Knibbel

Quote from: peter on Jan 20, 2013, 12:34 AMAls ik jou was zou ik die 36 euro betalen en verwijzen naar de incassowet.
Dat heb ik dus ook gedaan. Een mail gestuurd en medegedeeld dat de incassoprocedure en incassokosten die zij hanteren niet kloppen (verwezen naar de incassowet) en dat ik de laatste twee termijnen ad 36 euro overmaak.

Krijg mailtje terug: ".... gaan ermee accoord...." maar geen woord over de incassoprocedure.

Nou ja, ik vind het prima.

Buster

Hhahaha, geweldig.

Niet alleen stond je in je recht maar blijkbaar heeft deze meneer/mevrouw er helemaal geen kaas van gegeten,...
Erg hoor,.. dat is hun VAK daar krijgen ze voor betaald.

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 27, 2013, 09:10 AM
Hhahaha, geweldig.

Niet alleen stond je in je recht maar blijkbaar heeft deze meneer/mevrouw er helemaal geen kaas van gegeten,...
Erg hoor,.. dat is hun VAK daar krijgen ze voor betaald.

Inderdaad: hun VAK. Volgens mij wisten ze gewoon geen antwoord hierop....

Libra

Lieve El,

Nou, als ik het zo lees dan is het voor dit verhaal, eind goed, al goed.
Je hebt van hen een akkoord gekregen, dus ik zou dan ook helemaal niet meer reageren op de incasso-procedure, gewoon dat betalen wat je toegezegd hebt en dat is het dan.

Ik denk dat iemand daar wakker geschud is......! ;)
Soms is het inderdaad zo dat degene die je aan de telefoon krijgt hier echt niet van op de hoogte is en gewoon bevelen van hogerhand uitvoert.
Maar vaker weten ze het heel goed, alleen proberen ze het gewoon.....!
Je moet de mensen de kost geven die helemaal in paniek raken als ze een zogenaamde "blaf-brief" ontvangen en maar klakkeloos betalen omdat ze niet op de hoogte zijn van de regels.
Als ze dan iemand treffen die hier wel van op de hoogte is, trekken ze zich meestal heel snel terug en reppen ze er met geen woord meer over. ;D

Op dit soort momenten ben ik heel blij dat dit forum er is en dat op deze manier mensen bewust gemaakt kunnen worden van hun rechten!
Hoewel ik zomaar vermoed dat de incasso bureaus hier niet zo blij mee zijn!! :P ;D ;D

Ik deel ook jouw mening dat als je een dienst of een product afneemt je hiervoor gewoon moet betalen, maar inderdaad niet de incorrecte incassokosten of onwettige rentes.

Heel veel liefs

Knibbel

QuoteJe hebt van hen een akkoord gekregen, dus ik zou dan ook helemaal niet meer reageren op de incasso-procedure, gewoon dat betalen wat je toegezegd hebt en dat is het dan.
Heb het geld al overgemaakt naar hun rekening.... en hun "akkoord-bevestiging" zit in de klapper (voor het geval op hun administratie de een niet weet wat de ander doet!!!)

QuoteOp dit soort momenten ben ik heel blij dat dit forum er is en dat op deze manier mensen bewust gemaakt kunnen worden van hun rechten!
Hier nog eentje.... :) :) :) :)

Knibbel

Even een vraag over dwangbevel belastingdienst  (weet niet of dit de juiste topic hiervoor is :) anders hoor ik het wel....)

Tot halverwege 2010 had mijn dochter een PGB en hiervan werden haar hylpverleners/begeleiders betaald. Het SVB verzorgde voor haar de salarissen en de loonheffingen van 'haar personeel'. Halverwege 2010 hadden wij de PGB stopgezet en hadden voor haar Zorg in Natura (ZIN) aangevraagd. Het SVB zou ervoor zorgen dat haar loonheffingsnummer bij de belastingdienst afgevoerd zou worden, want ze had nu geen 'personeel' meer. Wel zouden zij nog zorgdragen voor de 'aanslag loonheffingen 2011' voor mijn dochter. Ergens is de communicatie tussen SVB en belastingdienst fout gegaan, want eind 2011 kreeg mijn dochter een formulier 'voorlopige aanslag loonheffingen 2012' die zij moest invullen. SVB gebeld, hier reageerde men verrast, want loonheffingsnummer was in 2010 al stopgezet bij belastingdienst. Bij navraag bleek dit niet zo te zijn, dus belofte dat zij (SVB) het allemaal zouden regelen. Ook zouden zij het formulier voor ons invullen en opsturen naar belastingdienst.

Mooi niet, begin 2012 'voorlopige belastingaanslag loonheffingen 2012' voor mijn dochter: 14.450 euro betalen. Want wij hadden geen formulier ingevuld. Weer SVB bellen, hier weer verrast gereageerd, weer de belofte dat het geregeld zou worden. Kregen zelfs een mail van het SVB dat men aan de belastingdienst heeft doorgegeven het loonheffingsnummer stop te zetten. En inderdaad 2 weken daarna correctie-aanslag belastingdienst: bedrag was gecorrigeerd naar 0 euro. Maar een week daarna: belastingbrief boete van 66 euro voor het te laat indienen van de 'voorlopige aanslag loonheffingen 2012'. Meteen belastingdienst gebeld, krijg je een of andere 'Miep' aan de telefoon, het verhaal uitgelegd dat het niet onze fout is dat het formulier te laat ingediend is. Nou, 'Miep' kon het niets schelen, iemand moest betalen, vraag het geld maar terug aan het SVB was haar doodleuke antwoord. Natuurlijk weer SVB gebeld en natuurlijk weer dezelfde reactie: wij regelen het wel.

En wij, te goede trouw als wij zijn, schoven de boeteaanslag opzij: want het zou geregeld worden. Daarna is het bij ons in het vergeethoekje geraakt, totdat 3 maanden daarna het dwangbevel voor mijn dochter kwam, binnen 3 dagen betalen plus 68 euro extra kosten voor het dwangbevel. Herinneringsbrief kan ik mij niet herinneren te hebben ontvangen. Om van het gezeik af te zijn hebben wij het gehele bedrag voor onze dochter betaald.

Helaas leek het eind 2012 weer fout te gaan, bij navraag bij de belastingdienst was het loonheffingsnummer nog altijd NIET opgeheven, maar stond op GEBLOKKEERD. Gelukkig hadden wij nu geen 'Miep' aan de telefoon en deze meneer zou er persoonlijk voor zorgdragen dat het nummer opgeheven werd. Hier hebben wij ook een bevestiging van gekregen (gelukkig), maar ook de mededeling dat nu blijkt dat de belastingdienst ten onrechte in 2011 die boete van 66 euro heeft opgelegd. Mijn dochter krijgt nu 66 euro plus een beetje rente terugbetaald.

Eigenlijk niet de bedoeling, maar toch nog een lang verhaal geworden (is het nog te volgen? Blijkbaar moet je alles nacontroleren.

Blijft bij mij de vraag: zijn die extra kosten voor het dwangbevel dan wel terecht of kun je die ook terugeisen?

Kaatje

El, je moet inderdaad alles controleren of het goed gaat. Heel vervelend, maar wel verstandig om het altijd te doen.

Weet niet zo goed of je de kosten van het dwangbevel ook terug kan vorderen. Sacredfour of Buster weten dit vast wel.

Knibbel

Quote from: Kaatje on Jan 28, 2013, 12:13 PM
Weet niet zo goed of je de kosten van het dwangbevel ook terug kan vorderen. Sacredfour of Buster weten dit vast wel.
Heb zelf al gebeld naar de belastingdienst, maar daar werd 'min of meer' (protocol?) gezegd: dat zijn de consequenties van het te laat betalen en dat wij geen herinneringsbrief hebben ontvangen is niet hun verantwoording (waar ze natuurlijk ook wel weer gelijk in hebben). Maar ja, de vorige keer werd ook stellig beweerd door 'Miep' dat die 66 euro in ieder geval betaald moesten worden, terecht of onterecht. Misschien worden dwangbevelkosten bij uitzondering ook terugbetaald.

sacredfour

Als de aanslag onterecht is, dan is het dwangbevel plus alle extra kosten dat ook!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

Quote from: sacredfour on Jan 28, 2013, 01:15 PM
Als de aanslag onterecht is, dan is het dwangbevel plus alle extra kosten dat ook!
Aha, dan ga ik meteen weer aan de telefoon hangen. Bedankt Sacredfour.