Voor wie nieuw is in het hele incasso gebeuren komt er vaak veel op je af.
Na het zien van de uitzending van Meldpunt leek het me wel handig om het een en ander kort uit te leggen.
Je plaatst een bestelling, of je neemt en dienst af en betaald de rekening niet.
En dan?
Er zijn 3 verschillende "eisers"
De overheid, die heeft geen tussenkomst van een rechter nodig en staat altijd vooraan in de rij.
Dat heet een preferente eiser.
Daarna de bedrijven waar je een abonnement bij afneemt. Bijvoorbeeld gas en licht of de woningbouw.
Maar ook bijvoorbeeld de bank. Die kunnen na het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder via de rechter ook de dienst afsluiten of je huis laten verkopen.
Dat het een concurrente eiser met voorrang.
(de zorgverzekering is apart, daar kom ik zo nog op)
Tot slot de kleine ondernemer die de dienst of het product heeft geleverd en dus niks kan terugdraaien. Denk aan de tandarts, bol.com enz.
Dat noemen we de concurrente eiser.
De zorgverzekering is een verplichte verzekering, maar niet van de staat. Als je achterstanden hebt word het incasso geregeld door de Collectieve Vereniging van Zorgverzekeraars.
Zij kunnen beslag leggen op de zorgtoeslag, je registreren bij het BKR en als je gen verzekering ebt afgesloten sluiten zij een duurdere voor je af dan je zelf had uitgekozen. Al met al een lastige eiser.
Aanpassing; ik zag een grote fout staan in het overzicht. Namelijk de 14 dagen brief, die wordt geschreven door het bedrijf zelf. Je krijgt van het bedrijf dan de waarschuwing voor de extra kosten, de kosten moeten genoemd worden en vervolgens kun je nog binnen 14 dagen zonder extra kosten betalen. Let daarbij wel op dagen die de bank in beslag neemt, het moet binnen ZIJN binnen 14 dagen.
Wordt er dan niet betaalt neemt het incasso bureau het over. In de praktijk zien we een x aantal dagen dat je nog de kans krijgt om te betalen, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. 
Zoals je ziet heb je in elke stap de gelegenheid om in contact te komen.
Gelegenheid om bezwaar aan te tekenen, specificaties op te vragen, recht op een beslag vrije voet, recht op hulp bij een saneringstraject, recht op woonruimte, recht op een minimum inkomen.
Als je hier op het forum eens wat rondneust word je al snel een stuk wijzer.