Van factuur tot vordering op een rijtje

Started by Buster, Jan 17, 2013, 10:35 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Voor wie nieuw is in het hele incasso gebeuren komt er vaak veel op je af.
Na het zien van de uitzending van Meldpunt leek het me wel handig om het een en ander kort uit te leggen.

Je plaatst een bestelling, of je neemt en dienst af en betaald de rekening niet.
En dan?

Er zijn 3 verschillende "eisers"
De overheid, die heeft geen tussenkomst van een rechter nodig en staat altijd vooraan in de rij.
Dat heet een preferente eiser.

Daarna de bedrijven waar je een abonnement bij afneemt. Bijvoorbeeld gas en licht of de woningbouw.
Maar ook bijvoorbeeld de bank. Die kunnen na het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder via de rechter ook de dienst afsluiten of je huis laten verkopen.
Dat het een concurrente eiser met voorrang.   
(de zorgverzekering is apart, daar kom ik zo nog op)

Tot slot de kleine ondernemer die de dienst of het product heeft geleverd en dus niks kan terugdraaien. Denk aan de tandarts, bol.com enz.
Dat noemen we de concurrente eiser.

De zorgverzekering is een verplichte verzekering, maar niet van de staat. Als je achterstanden hebt word het incasso geregeld door de Collectieve Vereniging van Zorgverzekeraars.
Zij kunnen beslag leggen op de zorgtoeslag, je registreren bij het BKR en als je gen verzekering ebt afgesloten sluiten zij een duurdere voor je af dan je zelf had uitgekozen. Al met al een lastige eiser.

Aanpassing; ik zag een grote fout staan in het overzicht. Namelijk de 14 dagen brief, die wordt geschreven door het bedrijf zelf. Je krijgt van het bedrijf dan de waarschuwing voor de extra kosten, de kosten moeten genoemd worden en vervolgens kun je nog binnen 14 dagen zonder extra kosten betalen. Let daarbij wel op dagen die de bank in beslag neemt, het moet binnen ZIJN binnen 14 dagen.

Wordt er dan niet betaalt neemt het incasso bureau het over. In de praktijk zien we een x aantal dagen dat je nog de kans krijgt om te betalen, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Zoals je ziet heb je in elke stap de gelegenheid om in contact te komen.
Gelegenheid om bezwaar aan te tekenen, specificaties op te vragen, recht op een beslag vrije voet, recht op hulp bij een saneringstraject, recht op woonruimte, recht op een minimum inkomen.

Als je hier op het forum eens wat rondneust word je al snel een stuk wijzer.

Be

Wauw!!! Goed overzicht Buster, heel handig en overzichtelijk
Meldpunt wel gezien, Zembla niet

jowie46

Mooi overzicht !!

Goed ik heb een vraag: is een aankondiging van een factuur wat nog betaald moet worden, door dat je het vergeten bent geldig als het via de mail verstuurd wordt door de instantie? of moeten zij dat per post doen.

Als ik een reactie achterlaat voor herinnerings vervaldatum en een voorstel doe dat het ik het binnen 7 dagen alsnog overgemaakt wordt (wel iets verder dan hun gewenste vervaldatum), is een bedrijf dan verplicht mij te melden of zij er wel of niet mee akkoord gaan.

Is zo'n bedrijf verplicht mij op de hoogte te brengen dat als ik niet voor hun vervaldatum betaal dat zij het dan overlaten aan een incassobureau?

Mijn is dit namelijk overkomen vorige week met Usernet.

Kreeg een incasso brief, (2 dagen na hun vervaldatum, geen melding) hoofdsom was 20 euro en nu met 40 euro extra incassokosten erbij.

Heb direct incasso bedrijf gemaild en copy van mail van Usernet gedaan, natuurlijk wel voor de vervaldatum van deze incasso.

Buster

Jowie, ze moeten je eerst een verval datum geven en vertellen dat als je die overschrijd, dat het dan word overgedragen en hoeveel kosten daarbij komen.

Dan neemt de incasso het over en stuurt je een brief waarin je nog 14 dagen de tijd hebt om het alsnog kosteloos over te maken. Na die 14 dagen gaan de kosten in en die zijn minimaal

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 20, 2013, 12:02 AM
De goedkoopste manier is altijd je post openmaken of regelmatig je spambox bekijken  ;)

Dit heb ik inderdaad nog maar pas ervaren. Stom van mij. Moest mijn voorlaatste termijn van een cursus van 18 euro eind november betalen. De factuur kwam per mail en ook de 1e herinnering met 7,50 euro adm.kosten (die heb ik dus over het hoofd gezien). Nu 2e aanmaningsmail, weer 7,50 adm.kosten. Zo zonde van het geld. En als ik nu niet snel betaal wordt het nog hoger, zoals vermeld in hun mail:

"Indien betaling uitblijft zal de volgende maning verhoogd worden met â,¬ 25,00 incassokosten. Bovendien geven wij u hieronder de totale kosten aan die verschuldigd worden indien het dossier onverhoopt overgedragen zou worden aan een incassobureau:

Totaal bedrag opleidings- en/of examenkosten: 337,50. Incassokosten:50,62."

Deze laatste regel begrijp ik dan weer niet helemaal, want ik hoef nog maar 2 maandtermijnen van ieder 18 euro (totaal 36 euro) te betalen en dan is de hele cursus betaald. Waarom dan incassokosten over het hele cursusbedrag, terwijl ik hiervan al 301,50 euro van heb betaald? En als ze bij de 3e aanmaning al 25,00 incassokosten innen, mag dan daarna nog eens 50,62 euro incassokosten geteld worden.

Het zal wel kloppen, denk ik.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

peter

QuoteHet zal wel kloppen, denk ik

Dus mooi niet!!!

De "incasso wet" werkt als volgt, als jij niet betaald, moeten ze jou nog
Peter
Administrator Forum

Buster

Quote from: El on Jan 20, 2013, 12:24 AM
Het zal wel kloppen, denk ik.

Nee El, dat doet het niet.
Je hebt terecht je vraagtekens.
De herinneringskosten mogen zelfs niet in rekening worden gebracht.

De maximale incassokosten zijn 10% met een minimum van

Knibbel

Nou moe, wat een haaibaaien zijn dat bij NTI. Mijn dochter heeft een aantal maanden terug vanwege een niet-betaald maandtermijn van  24 euro na 2 aanmaningen 68 euro in totaal moeten betalen.

Peter, ik betaal dinsdag als ik mijn loon krijg meteen die 36 euro zoals jij voorstelde. En ga ze ook een gelikte brief sturen. Had ik dit eerder geweten!!

Knibbel

Quote from: El on Jan 20, 2013, 12:52 AM
Nou moe, wat een haaibaaien zijn dat bij NTI. Mijn dochter heeft een aantal maanden terug vanwege een niet-betaald maandtermijn van  24 euro na 2 aanmaningen 68 euro in totaal moeten betalen.

Sorry, het waren geen twee aanmaningen, de eerste was een herinnering zonder adm.kosten en de tweede was gelijk bam 68 euro betalen.

jowie46

Wow wat levert mijn vraag een hoop op.

De herinnering(en) zijn niet in de spambox gekomen.
Ik heb direct gereageerd en kenbaar gemaakt dat het eraan komt bij Usernet.

Maar goed dit is wel leuk dus, mijn eerste incassobrief, van Gothia , nooit van gehoord maar goed.
Is het de hoofdsom in mijn geval 14,99 en dan rente 0,04 en incassokosten. Maar geen betalingstermijn in eerste instantie van 14 dagen, sterker nog er staat 8.

Heb dat incassobedrijf natuurlijk netjes gemaild.

Pffff word als maar gekker volgens mij.

sacredfour

Houdt er rekening mee dat dit ook niet meer mag, een bedrag van 7,50 euro in rekening brengen voor een herinneringbrief!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jowie46

Dus bij een eerste herinneringsbrief van een incassobureau krijg ik de gelegenheid om gewoon de hoofdsom te betalen, pas later komen de extra kosten in rekening..Ik had al dat ene overzichtje gezien volgens mij. Echt mooi dit, dat ik dit forum niet eerder ben tegen gekomen :)

Knibbel

Quote from: sacredfour on Jan 20, 2013, 06:34 PM
Houdt er rekening mee dat dit ook niet meer mag, een bedrag van 7,50 euro in rekening brengen voor een herinneringbrief!
Dus als ik het goed begrijp had bij de eerste herinneringsmail van NTI niet 7,50 adm.kosten gerekend mogen worden, maar pas bij de 2e herinneringsmail (in feite dus 1e aanmaning)? En als ik nu helemaal niet zou betalen en dan zou dat betekenen: 1e herinnering 7,50 euro, 2e herinnering ook 7,50 euro, 3e aanmaning 25 euro incassokosten. In totaal zit je dan al op 40 euro. Daarna wordt het incassobureau ingeschakeld. Wat mag die dan als extra kosten rekenen? Helemaal niets of nog wat kosten tot een totaal van 50,62 euro.
Ik wil niet vervelend zijn met mijn vragen, maar ik wel het graag begrijpen.

Buster

El, je bent niet vervelend ;)

Je hebt een factuur, daar staat op; te betalen voor (een datum) als die datum overschreden is krijg je een herinnering waarin hoort te staat  over een uiterste betaaldatum en daarbij de kosten gespecificeerd die in rekening worden gebracht, dus de incassokosten.
Pas als die datum vervalt word er weer contact opgenomen en heb je nog steeds 14 dagen de tijd om kosteloos het originele bedrag te voldoen.

De opgestapelde herinneringskosten mogen dus niet gerekend worden.
Het kan zijn dat een bedrijf de herinnering overslaat en direct de specifieke kosten noemt, dat mag ook. Ze mogen die kosten ook uit eigen naam rekenen en zelf de 14 dagen in acht nemen, je hebt namelijk geen vergunning nodig om een incasso te zijn iedereen kan dat doen.

De incassokosten zijn 10% van de openstaande factuur met een minimum van

Knibbel

Dank je Buster voor de uitleg. Het is mij nu duidelijk. Heb hier nooit bij stilgestaan. Ik liet mij ook altijd onder druk zetten, gewoon uit angst of anders gezegd, onwetendheid. Je beseft je niet dat je als schuldenaar ook rechten hebt.