Huurverhoging toch dit jaar al afhankelijk van het inkomen

Started by Kaatje, Jan 16, 2013, 11:10 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

wo 16 jan 2013, 20:03 | 70 reacties Huur omhoog, afhankelijk van inkomen DEN HAAG - De huren mogen per 1 juli omhoog. Afhankelijk van de hoogte van het inkomen, mogen verhuurders in elk geval 1,5 procent meer huur vragen. Voor huishoudens met een inkomen tussen de 33.614 en 43.000 euro mag daar 1 procent bovenop en voor wie meer verdient dan 43.000 euro en in een sociale huurwoning zit, 5 procent.

Minister Stef Blok (Wonen) heeft woensdag zijn voorstellen voor de inkomensafhankelijke huurverhoging naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Met deze maatregel wil Blok scheefwonen aanpakken en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Het plan is al in gang gezet door het eerste kabinet-Rutte.

Financiering verhuurdersheffing

Voor eind februari komt Blok met de nadere uitwerking van de voorgestelde verhuurdersheffing en het woningwaarderingsstelsel. Met de extra huurverhogingen kan de verhuurdersheffing worden gefinancierd, aldus het ministerie.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypotheken/21225252/__Huren_omhoog__.html

Kaatje

Dit betekent voor mij in ieder geval 2,5% huurverhoging. Kan ik daar in ieder geval rekening mee houden in mijn budgetoverzicht.

Be

Hmmm toch. Voor ons de volle mep. Maar dat had ik in mn excelbestandje voor 2013 al voor een groot deel meegenomen

Kaatje

Ik had ook gehoopt dat het dit jaar nog niet zo zou zijn. Ik heb denk ik nog geluk dat ik onder de grens blijf van de volle mep.

Buster

Voor ons een meevaller, ik had op 4,3% meer gerekend. 1,5% is een stuk beter ;)

Chrissie

Ik weet het is niet goed maar ik steek mijn kop in het zand en zie het in juli wel. Heb het niet berekend maar volgens mij is het voor ons niet van toepassing! De consulente van de woningbouw vertelde het aan ons toen wij de sleutels kwamen halen en het contract moesten ondertekenen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Chrissie, ze moeten je in de maand april-mei op de hoogte stellen, doen ze dat niet zijn ze te laat en mag je de verhoging weigeren.

Een woningbouw vergeet dat meestal niet en is dus op tijd.
Dan weet je ook gelijk waar je aan toe bent.

Voor wie particulier huurt en problemen heeft rondom achterstalling onderhoud,..
Stel je huisbaas schriftelijk op de hoogte. Als de klachten voor mei 2013 niet zijn opgelost dan is dat reden om bezwaar aan te tekenen en hoef je de huurverhoging niet te betalen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-bij-huurverhoging.html

Chrissie

dat is ook zo was dat helemaal vergeten, wordt hard minder met me..  ;D
goed dat je het gezegd hebt Buster dank
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Hoi de verhogingen van de huur,... nog maar twee weken voor dat het 1 Juli is.

Lees wat verschillende vermoedens over de hoogte van huurverhoging op dit draadje volgens mij is het

4 %    voor inkomens tot 33.614
4,5 % voor inkomens tot 43.000
6,5 % inkomens boven de 43.000

Maar er word gerekend met wat je inkomen twee jaar geleden was omdat daar van de opgave BD vast staat dus van 2011 mocht je inkomen daarna gezakt zijn, dan kun je ook bezwaar maken dat de sytuatie nu anders is geworden.

Gewoon