toch aflossen op hypotheek?

Started by geefnietop, Jan 12, 2013, 01:46 PM

Previous topic - Next topic

geefnietop

Ik vroeg me af, waarom ik eigenlijk nog door moet gaan met aflossen op onze 2e hypotheek, terwijl de DSB bank failliet is. Niet dat ik daar mee gestopt ben, maar zat me toch gewoon af te vragen. Wat zou er gebeuren als je er mee zou stoppen?

peter

Dan kom je vanzelf in de problemen, de DSB is in opheffing en de curatoren zullen er alles aan doen om geld binnen te halen. Het incassobureau van de DSB is volledig intact en nadat jullie de 14 dagen brief hebben ontvangen, nemen zij de vordering met alle ellende die het veroorzaakt over.
Peter
Administrator Forum

geefnietop

Dank je wel Peter voor je antwoord. Ik ben ook niet van plan om te stoppen met betalen, sterker nog ik probeer extra snel af te lossen. Ik vroeg het me eigenlijk alleen af. Maar wil geen ellende dus zal braaf door blijven gaan met betalen en hopelijk snel er vanaf zijn.

geefnietop

Ik vroeg het me ook af, omdat ik me een geval herinner van een buurman. Hij liet door een bedrijf kunstof kozijnen plaatsen. Hij betaalde een bepaald bedrag vooruit, niet echt handig maar ja, en toen ging dat bedrijf dus failliet en hij heeft dus geen cent terug gezien, maar ook werden de kozijnen niet geplaatst. Dus vandaar even mijn vraagje, want stel dat je niet meer hoefde te betalen, wat natuurlijk te mooi voor woorden is, dan betaal ik dus al jaren voor niets. Het is dus niet zo dat ik wil stoppen met betalen.

Buster

Hoi Geeftnietop,

Even over het voorbeeld van je buurman, die heeft dan wel degelijk rechten. Hij kan de kozijnen of het geld opeisen. Dat kan bij de curator. Het is wel zo dat particuliere eisers onderaan de lijst komen en dan zal de buurman waarschijnlijk heel lang op zijn geld moeten wachtten.

sacredfour

Geefnietop.

Het is jammer dat je deze vraag niet eerder gesteld hebt.
De curatoren van de dsb bank zijn nu verantwoordelijk voor de afhandeling van het faillissement.
Zoals Peter al zei,hun verantwoording is om zo veel mogelijk geld binnen te halen voor de schuldeisers.
De vorderingen die de bank had op jouw verdwijnen niet door het faillissement.
Je had wel een zaak kunnen aanspannen als er sprake was geweest van een woekerpolis.
Ook had je kunnen vragen, nadat de curatoren je vordering overnamen, of de DSB bank nog wel de rechtmatige eigenaar was van de hypotheek. De DSB bank deed ook aan securitisatie, zo de kans is groot dat de vordering was doorverkocht of afbetaald door een verzekeraar.  Het probleem hier is dat de curatoren nog grotere bloedhonden zijn dan de bankmensen waar je eerst mee te maken had.
Ze zullen er dan ook alles aan doen om deze informatie te verzwijgen.
Buster, de kans is erg klein dat jij als kleine schuldeiser nog wat geld uit een faillissement ziet. Voorrang hebben curatorenkosten, achterstallige salarissen, belastingdienst, banken, leveranciers en als er dan nog wat overblijft , wat heel onwaarschijnlijk is, komen de kleinere vorderingen aan de orde.
In het geval dat je te maken krijgt met een aannemer is het verstandig materiaalkosten pas te betalen als ze op je erf liggen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Sacredfour, vandaar dat ik ook schreef; Het is wel zo dat particuliere eisers onderaan de lijst komen en dan zal de buurman waarschijnlijk heel lang op zijn geld moeten wachtten.

Voor alle partijen is faillissement echt iets wat je niet wil overkomen,...

sacredfour

Ik heb dit ooit zelf meegemaakt. Een faillissement van een klant van mij. De schuld die ik had op hem was niet zo heel groot, misschien 500 pond. 5 jaar na het faillissement kreeg ik nog brieven van de curatoren. Ik heb alleen nooit geen geld gezien. Dit was nog maar een klein bedrijfje, een groenteboer/bloemist.  Je kan nagaan hoelang de afhandeling van een faillissement duurt bij een groot bedrijf!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

Wij kregen op een gegeven moment een brief van een gerechtsdeurwaarder over een openstaande rekening bij een garage die failliet was gegaan. Volgens de curatoren hadden wij die rekening (van twee jaar terug!!) niet betaald en waren diverse incassobrieven (nooit ontvangen) verstuurd. Wist zeker dat die betaald was. Alle bankschriften nagepluisd en overschrijving teruggevonden. Die persoonlijk naar de gerechtsdeurwaarder gebracht. Wat bleek: de garagehouder had gesjoemeld met de boekhouding!!!! Achteraf ben ik blij dat wij niet contant aan de kassa betaald hebben, want je bewaart meestal geen kassabon/faktuurbon twee jaar lang.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Quote from: El on Jan 13, 2013, 11:47 AM
Wij kregen op een gegeven moment een brief van een gerechtsdeurwaarder over een openstaande rekening bij een garage die failliet was gegaan. Volgens de curatoren hadden wij die rekening (van twee jaar terug!!) niet betaald en waren diverse incassobrieven (nooit ontvangen) verstuurd. Wist zeker dat die betaald was. Alle bankschriften nagepluisd en overschrijving teruggevonden. Die persoonlijk naar de gerechtsdeurwaarder gebracht. Wat bleek: de garagehouder had gesjoemeld met de boekhouding!!!! Achteraf ben ik blij dat wij niet contant aan de kassa betaald hebben, want je bewaart meestal geen kassabon/faktuurbon twee jaar lang.

Eigenlijk is het zo dat je als particulier 5 jaar je administratie dient te bewaren!!
Voor bedrijven is dit 10 jaar.

Ik weet dat heel veel mensen het niet doen en ook niet weten dat dit een belastingwet is!!

E

Kaatje

En voor sommige stukken is het verstandiger om ze nog langer dan die 5 jaar als particulier te bewaren.

Knibbel

Quote from: Libra on Jan 14, 2013, 05:30 PM
Het zal bij, met name, particulieren niet zo snel gebeuren dat je een contr
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Quote from: Kaatje on Jan 14, 2013, 05:33 PM
En voor sommige stukken is het verstandiger om ze nog langer dan die 5 jaar als particulier te bewaren.

Zeker Kaatje!!
En dan met name natuurlijk hypotheekstukken, leningen en levensverzekeringen.
Deze hebben meestal een langere levensduur dan 5 jaar.

Quote from: El on Jan 14, 2013, 05:57 PM
Ok, goed dat ik dat weet. Wist dat wel van papieren van hypotheek, verbouwing, leningen, ziektekosten, salarisstroken en meer van dat officiele gedoe, maar niet van een rekening van bijv. een garage. Ben al weer wat wijzer geworden!!!

El, het is altijd verstandig om ALLE rekeningen van een jaar te bewaren.
Zoals je nu zelf ondervonden hebt, kan het een keer fout gaan!

Maar stel dat je de bankafschriften ook niet bewaard had? Wat dan?
Dan kun je het wel bewijzen door bankafschriften van een bepaalde jaargang op te vragen bij de bank, maar hiervoor brengt de bank dan wel weer kosten in rekening!
En dat is dan gewoon zonde geld!!

Kaatje

wat ik zelf nu bij een bank heb is dat er alleen nog elektronische bankafschriften zijn die ik moet downloaden. ik vergat dit nog wel eens. nu staat er elke maand een herinnering in mijn agenda. deze print ik dan uit, zodat ik wel mijn afschriften op papier heb. doordat steeds meer digitaal gaat, is er een risico dat je dit ongemerkt toch vergeet om te bewaren.

Libra

Ja klopt Kaatje!
Heb ik ook.

En goede tip!
Je zou het inderdaad kunnen vergeten.

Heel veel liefs