Hier ben ik weer.....

Started by Miracle, Jan 07, 2013, 10:31 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Hoi Miracle,

Begrijp je zorgen maar bedenk het zijn gewone mensen zoals jij en ik.
Ze zijn er om jou te helpen en dat kunnen ze alleen als jij er voor open
staat. Heel goed dat die afspraak nu staat! je bent goed bezig!!

Weet het niet helemaal zeker meer maar dan zijn er wel andere mensen
die me prima kunnen aanvullen of verbeteren. Maar zover ik me van jaren
terug herinner willen ze gewoon je administratie zien dit om te kijken of
ze kunnen helpen of dat je andere wegen moet zoeken misschien zelf
advies geven. Je vragen je hoe
dit alles zo heeft kunnen ontstaan dit doen ze om te kijken of ze je daar
ook in kunnen begeleiden en niet om jou te veroordelen. Dat je je schaamt
is niet vreemd (heb het zelf toen ook gedaan) maar totaal niet nodig.
Het zijn vaak heel vriendelijke aardige mensen en straks als het voorbij
is denk je misschien waar heb ik me druk om gemaakt.

schouders er onder en kopop je kunt het!!!
Ik ben heel trots op je hoe je het nu aanpakt. ;)

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Bloem2

Miracle,

Je hoeft je nergens voor te schamen!
Zoals je weet ben je (helaas) de enige niet in deze situatie en (wederom helaas) zullen
er ook nog veel volgen.
Het kan alleen maar beter worden, houdt je daaraan vast!

Miracle

Dank jullie wel allemaal.
Als het goed is krijg ik dadelijk telefoon van mijn bedrijfsarts en ik ga vragen wat de gevolgen zouden zijn als ik stop met mijn medicatie zodat ik weer toestemming krijg om te gaan werken misschien met andere pijnstillers of zo.
Ik wil zo graag gaan werken, maar mijn huisarts zei vanmorgen al dat ik waarschijnlijk voorlopig niet aan het werk ben.
Ik ben helemaal alleen, dus zou het ook fijn vinden weer contact met mijn collega's etc.
Hoop ooit weer mijn hobby en passie te kunnen gaan doen waar ik zo goed in ben, maar zelfs nu kan ik nergens meer van genieten en dat sloopt me helemaal.

Dank jullie wel voor al jullie hulp en steun!

Kaatje

Quote from: Miracle on Jan 08, 2013, 03:07 PM
Tevens mijn oprechte excuses aan iedereen van dit forum dat ik ( nog) niet of weinig reageer op andere topics.
Ik ben echt 24/7 bezig met mijn eigen problemen dat ik niet eraan toekom om bij andere iets te zeggen of op te beuren of iets dergelijks.
Dat komt hopelijk wel goed.

Miracle, wat mij betreft, hoef je echt geen excuses aan te bieden dat je (nog) niet of weinig reageert op andere topics. Dat is heel logisch als je zo met je eigen bezig bent. Het fijne hier is dat alles kan en mag en dat iedereen op dit forum in zijn/haar waarde wordt gelaten! Blijf gewoon schrijven, haal hier adviezen en tips weg die je goed kunt gebruiken.

Het allerbelangrijkste is je eigen gezondheid! Zorg daar goed voor. Snap heel goed dat je graag weer wilt werken, maar zonder goede gezondheid en te snel aan het werk te gaan, kan dit nog wel langer gaan duren dan nu juist er tijd voor te nemen, ook al krijg je nu betalingsproblemen.

Schaam je niet om hulp aan te pakken. De gemeente wil alles in kaart brengen en kijkt of je de afgelopen maanden nog rare of gekke uitgaven hebt gedaan of dat je echt alle noodzakelijke dingen hebt betaalt en verder niets. Schaamte, het hoeft echt niet, maar zul je wel voelen, maar is echt niet nodig!

En is er niet een buurman/vrouw waar je op de koffie kan? Is niet ver van je eigen huis en ben je er toch even uit?

Miracle

Dank je wel Kaatje!
Ik ga heel af en toe naar mijn buurvrouw die mij in het begin van de operatie ook warm eten bracht toen ik nog niet kon lopen en veel pijn had.
Verder niemand, helaas.

Net telefonisch contact gehad met de bedrijfsarts ( vrouwelijk) en helaas zit er geen mogelijkheid in voor mij om te gaan werken.
Ik mag niet stoppen met medicatie omdat ik dan het genezingsproces belemmer.
Zij snapt dat ik niets liever wil als werken maar helaas.
Dat is weer even een tegenvaller, juist omdat ik met werken sneller uit die roodstand kan komen door zoveel mogelijk meeruren te maken.

Kaatje

ik snap heel goed je denkt wat betreft sneller van de roodstand af te komen.
Alleen is er 1 ding dat onbetaalbaar is en dat is je eigen gezondheid! Als je in de problemen zit, wil je dit niet altijd zin (ik ben er ook zo'n persoon), maar weet wel dat je zonder goede gezondheid niet kan werken en geen overuren kan maken.

Miracle

Ja erg he, door wat een simpele operatie moest zijn zit ik nu met de gebakken peren van drie beschadigde hoofdzenuwen....

Ik kan zelfs niet meer van muziek genieten
Ik heb door doorzetten de woekerpolis gedeeltelijk kunnen laten afkopen

Sorry ik word soms zo kwaad als ik eraan denk hoe en wat, op mezelf maar ook op haar.
Al weet ik dat het niet mag maar als ik niets deed aan die woekerpolis dan zaten we nu nog met 25000 euro in plaats van de 13000 nu.

Het spijt me ik had mezelf even niet onder controlle...
Als dit voorbij is, zet ik mijn allergrootste wens in vervulling en ga dat doen wat ik wil en niet meer wat anderen van mij willen.

Libra

Miracle,

Het is allemaal heel herkenbaar en het hoort er ook allemaal bij!!

Boosheid, zelfverwijt, verdriet, schaamte, wanhoop tot en met depressie.
Ik denk niet dat er 1 persoon hier rondloopt die ook niet door dit hele scala van emoties heengegaan is!

Je hebt een aantal hele belangrijke stappen gezet.
Je hebt de schulden zichtbaar gemaakt en hulp gezocht.
En die beiden zijn een mega schouderklop waard!

Nu wordt het tijd om op het ingeslagen pad verder te gaan en niet meer om te kijken naar het verleden.
Eenvoudig? Nee, zeker niet!
Allemaal hebben we weleens teruggekeken naar "vroeger" en allemaal hebben we wel 1 of 2 keer geroepen "als ik toen dit of dat gedaan had".........

Maar weet je, het heeft helemaal geen zin!
Ten eerste omdat je daar nu niet bepaald vrolijk van wordt, maar ten tweede, nog veel belangrijker, het verandert niets aan de situatie waar je je nu voor geplaatst ziet.

Leven met schulden en op een minimum is niet makkelijk.
We gaan het tenslotte niet mooier maken dan het is. ;)

Maar vandaag is de eerste dag van een nieuw leven en een nieuw begin!!

En 21 januari a.s. ga je de volgende grote stap zetten.
Ook dat gevoel van schaamte herkennen we allemaal hoor, want het is niet leuk om zo met je billen bloot te moeten tegenover een volkomen vreemde.
Maar vergeet niet, die vreemde heeft nog wel veel gekkere dingen gezien en zit daar puur om met jou samen naar oplossingen en mogelijkheden te zoeken.
En ik zeg met opzet samen, omdat je zelf hier voor de volle 100% aan mee zult moeten werken.

Wat deze dame van jou wil zien is in principe je hele administratie:
-loon/uitkering;
- vaste lasten: huur, gas, licht, water, tv, telefoon, internet, gemeentelijke belastingen, ziektekostenverzekering, overige verzekeringen (levens-, auto-, rechtsbijstand-, begrafenis-), eventuele autokosten, aflossingen leningen (ook Wehkamp), bankkosten;
- schulden; de hoogte hiervan en de maandelijkse aflossingen.

Dit zal precies gespecificeerd worden in de uitnodigingsbrief.

En verder zal ze een gesprek met je willen hebben over de achtergronden hoe de problemen zijn ontstaan.

Dat kan er nog weleens emotioneel aan toe gaan, maar ook daar hoef je je niet voor te schamen. Ze hebben zelfs al standaard een doos tissues in de spreekkamer staan ;), met andere woorden, ze zijn wel wat gewend!!
En vaak voel je je daarna toch wel erg opgelucht.

Tot die tijd, schrijf alles maar lekker hier van je af en geloof me, je zult hier niets anders vinden dan begrip, medeleven en ondersteuning.
We weten tenslotte als geen ander hoe je op dit punt kunt belanden, waar je nu staat en naar welke toekomst je weer toe gaat werken.

En inderdaad, het is een gevleugelde kreet hier geworden: "het komt wel goed, schatje"! ;)
Maar in die kreet ligt een wereld besloten van intens meeleven met iedereen en elke situatie.
En in de overtuiging dat we samen sterk staan en elkaar hier door de ups en downs heenslepen.

Heel veel sterkte!

Miracle

Dank je wel Libra en iedereen!!!

Ja dat zal wat worden dat eerste gesprek, maar ik schaam me er niet voor hoe de schulden ontstaan zijn, al zal iemand het misschien dom vinden.
Als we niet gingen scheiden was er niets aan de hand geweest.
Ik weet niet of het problematische schulden zijn, maar het zijn geen onverantwoorde aankopen geweest of wat dan ook.
Ik doe er alles aan wat ik kan om eruit te blijven, af te lossen en zoals ik al zei als ik niet in de ziektewet was belandt, dan was er niets aan de hand geweest en had ik gewoon aan alles kunnen voldoen, hoe minimaal ik ook leefde.
Ik ben opgelucht dat wehkamp ''meevalt'' en ik zou dat ineens met vakantiegeld kunnen aflossen maar of dat slim is weet ik niet.
Ik denk dat het belangrijkste is dat ik uit de rood kom en blijf dan komt de rest vanzelf.
Als ik dat ineens zou aflossen, zou ik een schuld minder hebben maar meer kans op terugval in de roodstand dus wat is wijsheid?

Libra

Men spreekt over problematische schulden als je naast het betalen van je maandelijkse vaste lasten, geen geld meer hebt om de rente en aflossing van uitstaande leningen/kredieten te voldoen.
Ook spreekt men van problematische schulden als je in je vaste lasten achterstanden oploopt.

Nu kan ik dit nergens uit je verhaal opmaken.
Als ik het zo lees, lijkt het erop dat je geen achterstanden hebt en gewoon nog wel elke maand alles betaalt.

Als je voor jezelf alles nog eens goed op een rijtje wilt zetten, is het denk ik wel wijsheid om eens even je beslagvrije voet (ook wel Vrij Te Laten Bedrag) uit te rekenen via de link die Buster je ook al gegeven had.
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Van dat bedrag zou je maandelijks alle vasten lasten (inclusief eetgeld) van moeten betalen.
Alles wat er meer binnenkomt aan inkomsten zou je dus moeten gebruiken voor het krediet en Wehkamp.

Als er minder overblijft dan 140 Euro (aflossing krediet en Wehkamp), is er dus sprake van een, voor dit moment, problematische schuld.

Chrissie

Wil je graag iets meegeven om te onthouden:

Iedere schuldenaar wil liever gisteren nog dan vandaag zijn schulden eruit hebben maar schulden oplossen vragen om geduld , je kan niet ineens een schuld zomaar oplossen dan krijg je terugval. Door bijvoorbeeld van je vakantiegeld een gedeelte in de schuld te stoppen en iets op de spaarrekening kun je dit voorkomen. Maar dan moet je wel gewoon alle vaste lasten kunnen betalen en geen betalingsachterstanden hebben. Heb dit advies voor jaren terug gekregen en ik weet uit eigen ervaring dat het perfect werkt!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Miracle

Dan is dit de eerste maand van problematische schuld, helaas.
Ik heb tot december alles kunnen doen, wel helaas met volledig in de rood maar geen achterstand.
Nu heb ik dus niets meer over en leef van spulletjes die ik kan verkopen.
Er is op dit moment volgens mij niets wat ik nog kan doen.
Er is een gesprek gepland met Plangroep van mijn gemeente.
Morgen een gesprek met het UWV, het eerste startgesprek, waar ik dus sollicitaties moet meenemen en meer zulke dingen waaruit ik opmerk dat ze denken dat ik werkeloos ben, maar dat ben ik dus niet.
Ik neem dus voor de zekerheid mijn hele map mee omtrent mijn ziekmelding en schade na operatie, die heb ik gelukkig al doordat ik met rechstbijstand bezig voor letselschade.

Ik weet niet wat ik nog verder kan doen, als iemand tips heeft zijn die altijd welkom.
Ik heb aan de bel getrokken, ik weet wat mijn schulden zijn, ik weet wat de oorzaak is waarom ik nu in de problemen zit en dat kan iedereen zien als ze mij zien en ik wil oplossingen en het liefste zonder schuldhulp maar met wellicht mogelijkheden zie ik misschien over het hoofd zie.
Want ik wil graag mijn baas eruit laten en anderen ook.
Ik heb de eens de vruchten ervan geplukt, jammer genoeg stom genoeg om die niet meteen geheel en compleet op te lossen toen ik het nog kon en nu wil ik het ook geheel en compleet oplossen tot op de laatste cent.
Ik zal een gat in de lucht springen als die mogelijkheid er is om alles zonder die strenge sanering te doen.
Ik heb daar gewoon teveel horror verhalen over gelezen.

Miracle

Hallo Chrissie,

Ik heb er ook over nagedacht en als ik alles kan regelen zonder sanering dan gebruik ik het extra geld van de winstuitkering en vakantiegeld om de roodstand weg te werken.
Lijkt mij het verstandigste om te doen dan is er met de rest ook geen probleem.
Net zoals het was voordat ik die operatie had.
Ik leefde wel zeer minimaal en deed nooit iets voor mezelf, maar had wel alles betaald.
En dat leeft een stukje gezonder.
Misschien dat ik op die manier iets kan regelen met de gemeente.
Dan bv ieder overuur gebruiken om wehkamp weg te werken zodat alleen de nn overblijft.

Miracle

Ik heb net Wehkamp een mail gestuurd met de vraag om een origineel afschrift van mijn openstaande schuld van 799 euro.
Dan heb ik dat tenminste origineel op papier staan.
Ik heb zelf geen printer en dat is best lastig vooral ik nu met dit bezig ben en de rechtsbijstand voor letselschade.
Hier in het dorp is er alleen een bakker en verder geen enkele winkel dus dat is ook zeer lastig voor mij daar ik niet kan en mag autorijden.
In het volgende dorp 10km verderop is er alleen een spar winkel, erg duur dus.
Ik heb geen fiets en zou dat op dit moment dus ook niet kunnen.
Een erg lastige zaak voor en ik wil geen nieuwe schulden maken om een printer te hebben.

Op dit moment ben ik helemaal op, zo moe, pijn, ziek van medicatie en toch blijf ik prakiseren over wat ik nog meer kan doen.
Mijn auto moet voor 22 maart op APK, en ik ben van plan om de garage die het doet eerlijk te vertellen hoe het is en of ik iets kan regelen.
Zij hebben tenslotte al sinds jaar en dag aan mij verdiend ook in de tijd dat mijn ex en ik drie auto's hadden.
De band bus, mijn prive auto en haar prive auto.
Nu maar hopen dat hij mee werkt, hij weet dat ik altijd betaal.
Voor nu weet ik het niet meer.

Voor morgen zie ik dan wel weer, ik diende de brief die ze mij via email hebben gestuurd uitgeprint me te nemen als bewijs voor afspraak, sollicitaties die ik de afgelopen twee maanden heb gedaan...ehhhhh watblief???
Ik zit in de ziektewet met behoorlijke medicatie en kan niet fatsoenlijk lopen, wat moet ik dan solliciteren?
Ze snappen me echt niet daar en dat na herhaaldelijk uitleggen.
Ik zal er zijn morgen met alleen mijn paspoort, want volgens hun is een rijbewijs geen geldig legitimatie bewijs.... hmm sinds wanneer dat dan?
Ik ben chauffeur en wij mogen rijbewijs als wettig legitimatie gebruiken ook voor bankpassen en juridische stukken.
Vreemde zaak dus.
Ik wou dat ik nog veel meer kon doen.....*****zucht****

Miracle

Ik ga proberen iets te slapen, ik ben compleet op, ik kan niet meer.
Van alles spookt er door mijn hoofd en ik kan niets bedenken wat ik nog kan doen.
Mijn hoofd tolt van de medicatie en de details zal ik besparen maar ik ben er behoorlijk ziek van.
Als ik slaap heb ik rust en die rust hoop ik ook te vinden als ik wakker ben, hopelijk na het gesprek op 21 januari.

Ik wens iedereen een goede nacht en hopelijk gebeuren er voor ons allemaal mooie en leuke wonderen!