Herinnerings- en aanmaankosten

Started by Bloem2, Jan 06, 2013, 06:58 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Is dat echt zo? Dat wist ik niet.

Op het papier stond o.a.:
Om ontbinding van leveringsovereenkomst door Essent Retail Energie BV en mogelijke afsluiting van elektriciteit en/of gas door uw netbeheerder te voorkomen dient u uiterlijk 8 januari voor 18.00 uur, contact op te nemen met onze EXPERT BUITENDIENST INCASSO. Ook als betaling al onderweg is toch contact opnemen.

Hoop dat er nog wat te regelen valt.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

ik hoop dat zo iemand hier ook komt vertellen dat ze je niet mogen afsluiten in de wintermaanden.
Ik zou zo ie zo contact met ze opnemen morgenmiddag.

Buster

Libra weet hier meer van maar ik zal even zoeken of ik wat kan vinden.

Het klopt wel dat ze je NIET mogen afsluiten als het vriest. (weer wat geleerd, wist ik ook niet)

Hier word alles uitgelegd.
http://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/afsluiting/afsluiting-elektriciteit-gas

Als ik je verhaal goed begrijp heb je al een regeling lopen toch?
Als jij kan aantonen dat je je aan de afspraken van de regeling hebt gehouden is er niks aan de hand.

Snel contact opnemen is sowieso handig, houd wel in je achterhoofd dat dit soort brieven zijn bedoeld om de psychologische druk bij de betaler op te voeren.
Hou je gesprekken altijd zakelijk.
Je kunt uitleggen dat je sinds kort bezig bent met het op orde brengen van je financi

Kaatje

dank je Buster. Ik kon zo gauw niets vinden. Wist wel dat we er op het forum eens over gehad hadden.

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 07, 2013, 09:20 PM
Als ik je verhaal goed begrijp heb je al een regeling lopen toch?
Als jij kan aantonen dat je je aan de afspraken van de regeling hebt gehouden is er niks aan de hand.

Dat dacht ik ook. Maar er gebeurt hier in korte tijd zoveel achter elkaar, dat ik het zelf haast niet meer kan bijhouden. Ik had een betalingsregeling voor een achterstand van 2 maanden (460 euro). Ik zie nu op mijnessent.nl en aan de hand van de bankafschriften dat ik wel een keer achterstand heb betaald (mooi zoals afgesproken), maar het nieuwe maandtermijn weer niet. Stom natuurlijk. Daardoor blijf ik op 2 maanden achterstand staan (alhoewel ik nog steeds niet snap hoe de achterstand van 460 naar 360 is gegaan). Grrr... ik word hier helemaal gek van. Met het termijn voor februari moet ik dus in totaal 560 euro betalen. Begin nu wel wat paniek te voelen. Dat bellen morgen vind ik vreselijk, kijk ik zo tegenop.....

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 07, 2013, 09:20 PM
Hou je gesprekken altijd zakelijk.
Je kunt uitleggen dat je sinds kort bezig bent met het op orde brengen van je financi

Kaatje

gesprek van te voren voorbereiden en punten op papier zetten.
en een klein kind ben je niet! zij willen gewoon hun geld hebben en het liefst zo snel mogelijk. die mensen daar krijgen de opdracht van hogerop om het geld te gaan innen. jij doet je best om het te betalen en blijft met hun in contact om een regeling te treffen die je ook na kan komen.

Knibbel

Een goed idee het gesprek voorbereiden en op papier zetten. Bedankt.

Buster

Idd punten op een rij.
En je realiseren dat je niet belt om te smeken, je belt om uit t leggen dat er een fout in de afschrijvingen is geslopen en je dit spoedig gaat corrigeren.
Je kunt ze zelfs alvast bedanken voor het geduld.

Heb je trouwens een bevestiging van de regeling op papier?
Das een mooie afsluiter.
"Nu ik toch zo bezig ben met mijn administratie,... kunt u mij een bevestiging sturen van de gemaakte afspraken? Dank u wel, fijne dag nog."

Vergeet niet dat dit soort afdelingen kiezen voor bangmakerij omdat het werkt.
Jij gaat ook echt betalen, zonder angst, alleen weten zij dat nog niet.

Heb vertrouwen in jezelf.
Kijk nou eens even wat je in een week tijd al hebt bereikt!

Dikke knuf!

Libra

Lieve El,

Weet niet of je inmiddels al gebeld hebt, maar energiebedrijven mogen inderdaad niet afsluiten tussen oktober en april.
Dit is de zogenaamde Gaswet.
Dus ongeacht of het wel of niet vriest, ze mogen je in deze periode niet afsluiten!!

Voor water geldt dat trouwens onbeperkt!
Water is namelijk 1 van de eerste levensbehoeften van de mens.
Maar dit terzijde.

Quote from: El on Jan 07, 2013, 10:14 PM
Ik had een betalingsregeling voor een achterstand van 2 maanden (460 euro). Ik zie nu op mijnessent.nl en aan de hand van de bankafschriften dat ik wel een keer achterstand heb betaald (mooi zoals afgesproken), maar het nieuwe maandtermijn weer niet.

Dit is dus iets waarvoor je moet oppassen en daarom is het zo belangrijk dat je de maandtermijnen betaald!!
Maar goed, ik denk niet dat dit enige verdere toelichting behoeft.

De dingen op papier zetten voordat je gaat bellen is een hele goede en belangrijke tip.

En laat je niet bangmaken!
Iedere energieleverancier is op de hoogte van deze wet!!
Misschien niet de dame of heer van de klantenservice die je aan de lijn krijgt, maar de mensen op de juridische afdeling wel!
Dreigen met afsluiting wordt in deze periode door de rechtbank gezien als een oneigenlijk drukmiddel en wordt te allen tijde afgewezen.

Heel veel succes en sterkte!
Liefs

Buster

@ Libra,

Ik ben nog even gaan lezen op http://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/afsluiting/afsluiting-elektriciteit-gas
Wil namelijk geen foutieve info geven.

Wat er letterlijk staat;
Alleen in bepaalde gevallen mag u worden afgesloten van energie. Dit geldt alleen voor elektriciteit en gas, niet voor warmte.

Wanneer mag het energiebedrijf u afsluiten van energie?
Als u zelf afgesloten wil worden
Als u fraude of misbruik pleegt
Bij een onveilige situatie
Als u uw energierekeningen niet hebt betaald
Als er geen energiebedrijf bekend is bij uw netbeheerder

Is er verschil tussen afsluiting in de winter en in de zomer?
Nee, er is geen verschil tussen winter en zomer. Energiebedrijven hebben een convenant afgesloten met NVVK, de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening. In dit convenant hebben ze afgesproken dezelfde regels te hanteren voor zomer en winter.

Mag mijn energiebedrijf mij afsluiten als het vriest?
U wordt niet afgesloten wanneer het vriest. Het moet dan wel twee dagen achter elkaar onder de nul graden zijn. Hierop zijn een paar uitzonderingen. U wordt wel afgesloten tijdens een vorstperiode:

als u zelf wilt worden afgesloten;
als u fraude of misbruik pleegt;
bij een onveilige situatie, bijvoorbeeld een gaslek;
als er geen energiebedrijf bekend is bij uw netbeheerder.

Ik ga er wel van uit dat er up to date info staat.
Consuwijzer is een site van de overheid.

Vraag me trouwens af hoe ze WEL gas kunnen sluiten maar NIET de warmte,..

Knibbel

Quote from: Libra on Jan 08, 2013, 10:18 AM
Dit is dus iets waarvoor je moet oppassen en daarom is het zo belangrijk dat je de maandtermijnen betaald!!
Maar goed, ik denk niet dat dit enige verdere toelichting behoeft.

Heeft inderdaad geen verdere toelichting nodig, Libra. Zal hier heel alert op zijn dat dit niet weer gebeurt. Was een harde en pijnlijke les!!

Heb telefonisch contact gehad met Essent, keek er erg tegenop, maar achteraf viel het toch wel mee. Had zelfs het idee dat de persoon aan de telefoon blij was dat ik zelf met een betalingsvoorstel kwam. Heb vandaag met mijn loon al 100 euro overgemaakt en 260 euro over twee weken (heb een familielid gevonden die even bijspringt en die het geld niet direct terug hoeft, pffff.... gelukkig). En dan eind januari nog een keer 200 euro (van het salaris van mijn partner) en dan heb ik gelukkig al EEN achterstand weggewerkt. Als het zover is maak ik een dansje rond de tafel.

QuoteVraag me trouwens af hoe ze WEL gas kunnen sluiten maar NIET de warmte,..
Was ook vanmorgen wezen googlen en kwam hetzelfde artikel tegen en vroeg mij ook hetzelfde af. Had ik eigenlijk aan die man van Essent moeten vragen....

Libra

Quote from: Buster on Jan 08, 2013, 11:00 AM
Ik ga er wel van uit dat er up to date info staat.
Consuwijzer is een site van de overheid.

Het klopt wat je daar schrijft Buster, alleen.......wat heel veel mensen niet weten is dat hier een wettelijke regeling over ligt!

En net zoals je schrijft: GEEN warmte zonder gas!! ;)

De Gaswet is een aanvulling in het BW.

Sinds de publicatie van de ministeri

Knibbel

Heel duidelijk, Libra.

Mag ik jullie dan nog eens lastig vallen met de volgende vraag:

Cashbob!!! 18 januari uiterlijk moet ik Cashbob 953 euro terugbetalen. Zij hebben als garantiesteller Credit Garant (faktuur staat op hun naam) wat weer een onderdeel van Credit Consulting (incassobureau) is. Naar wie stuur ik nou de brief? Ze zitten alle drie in hetzelfde gebouw. Volgens mij is het een pot nat.

Libra

Lieve El,

Allereerst heel fijn om te lezen dat je gesprek met Essent meegevallen is! ;D
En dat dansje....dat doen we straks gezellig mee hoor! ;)

Heel veel liefs