Herinnerings- en aanmaankosten

Started by Bloem2, Jan 06, 2013, 06:58 PM

Previous topic - Next topic

Bloem2

Knibbel

Sacredfour,

hier ook een vraag over aanmaningskosten van Essent:

Maandbetaling november: 1 aanmaning hierover, kosten 20 euro.
Maandbetaling december: 1 aanmaning hierover, kosten 40 euro.

Dus heb nu achterstand van 2 maanden, met een totaal van 60 euro aanmaningskosten.

Is dit de gebruikelijke gang van zaken?

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Dat ligt aan de data.

Eerst krijg je een rekening met een betaalddatum, als die is overschreden krijg je vaak nog een herinnering dat de betaaldatum is overschreden. Met daarin het verzoek binnen 14 dagen te betalen omdat er anders kosten worden gerekend en dan de uitleg van de kosten.

Dat is normaal gesproken een minimum van

Bloem2

Quote from: El on Jan 06, 2013, 07:21 PM

Dus heb nu achterstand van 2 maanden, met een totaal van 60 euro aanmaningskosten.

El, heb jij die aanmaningen DAADWERKELIJK in je brievenbus ontvangen?
Of gaat Essent ervan uit dat je op mijnessent.nl kijkt......

Knibbel

Quote from: Bloem2 on Jan 06, 2013, 07:32 PM
El, heb jij die aanmaningen DAADWERKELIJK in je brievenbus ontvangen?
Of gaat Essent ervan uit dat je op mijnessent.nl kijkt......
Ik gebruik mijnessent.nl en ik heb inderdaad aanmaningen ontvangen, alleen het lijkt alsof ze of  slordiger of strenger zijn geworden, procedure is in ieder geval ietwat verwarrend. Betaal normaal per automatische incasso in principe een maand vooruit, lukt dat niet krijg ik (gebruikelijk) een aanmaingsbrief. Begin december 1 aanmaningsbrief omdat in november de incasso niet gelukt is. Stond in: achterstand 200 euro. Binnen 14 dagen betalen, anders 20 euro incassosten. Verwijzen naar 'mijnessent.nl'. Ga kijken bij 'mijnessent.nl staan daar al 20 euro incassokosten vermeld. Eind december aanmaningsbrief van Essent: u hebt een achterstand van 460 euro. Gisteren brief ontvangen van Essent: u hebt een achterstand van 200 euro????

Kijk dus op mijnessent.nl, staat daar: u moet een totaalbedrag van 560 euro betalen? Hierin zit dus de betaling voor februari in meegerekend en die moet uiterlijk 21 januari 2013 betaald zijn. Eronder staat: u hebt een achterstand van 320 euro??? En om het dan helemaal makkelijk te maken: als ik op de fakturenlijst kijkt die op mijnessent.nl staat vermeld, en de betaling van februari weglaat, kom ik op een achterstand van 360 euro uit??? Mij ontgaat hier ergens de logica van.

Quote from: Buster on Jan 06, 2013, 07:27 PM
Dat ligt aan de data.

Eerst krijg je een rekening met een betaalddatum, als die is overschreden krijg je vaak nog een herinnering dat de betaaldatum is overschreden. Met daarin het verzoek binnen 14 dagen te betalen omdat er anders kosten worden gerekend en dan de uitleg van de kosten.

Dat is normaal gesproken een minimum van â,¬40.

Juist Buster, dit is de procedure die ik (helaas) een paar keer afgelopen jaar hebben mogen ondervinden.

Buster

El,

Ik zou even kijken bij je bank afschriften wat er is is afgeschreven.
Ze mogen alleen kosten in rekening brengen als jij je niet aan de betalings afspraken hebt gehouden.
Enne,... bij veel bedrijven is de administratie een zooitje, twijfel dus niet altijd gelijk aan jezelf.
Loop eerst je eigen administratie na en trek dan aan de bel (liefst per mail of andere post, niet telefonisch)

De kans is groot (als je betalingen gewoon gedaan zijn) dat je krijgt te horen; ik zie het hier staan, dat heeft mijn collega nog niet verwerkt, excuus daarvoor ik ga het gelijk even regelen. Het is namelijk altijd een collega die het heeft laten versloffen.

Als het antwoord anders is vraag ze dan om een specificatie zodat je die kan controleren met je eigen administratie. Ze zijn je verplicht die te sturen.

Ja, echt jammer van die extra kosten. Aan de andere kant, het is goed dat er nu duidelijke regels zijn en niet nat vingerwerk met een blaf brief.

Knibbel

Quote from: Buster on Jan 06, 2013, 08:44 PM
El,

Ik zou even kijken bij je bank afschriften wat er is is afgeschreven.
Ze mogen alleen kosten in rekening brengen als jij je niet aan de betalings afspraken hebt gehouden.
Enne,... bij veel bedrijven is de administratie een zooitje, twijfel dus niet altijd gelijk aan jezelf.
Loop eerst je eigen administratie na en trek dan aan de bel (liefst per mail of andere post, niet telefonisch)

Denk dat ik dat inderdaad het beste kan doen. Valt me trouwens nu pas op dat er iets veranderd is op mijnessent.nl. Paar dagen terug las ik 1 x 20 euro aanmaningskosten en 1 x 40 euro aanmaningskosten. Dit hebben ze veranderd en er staat nu ineens 3 x 20 euro aanmaningskosten. Ga dat morgen eens uitzoeken.

sacredfour

Als er in de alg. voorwaarden een lager bedrag staat voor administratiekosten dan is dat lagere bedrag geldig.
In het geval dat de volgende maandnota ook niet betaald is, dan hebben we te maken met een cumulatief bedrag van een achterstand, in dat geval mag niet nog eens het bedrag van 20, 25 of 40 euro administratiekosten in rekening gebracht worden.
Ik had vroeger ook Essent. Na een rechtszaak ben ik overgestapt naar Electrabel. Nooit geen problemen meer. Ook niet als ik een keertje te laat ben met betalen. En ze hebben een telefoonnummer dat geen 0900 nummer is!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Op onze "zwarte lijst" staat Eneco door hun samenwerking met Vesting Finance en de NEM omdat die vooraan in de rij staan om je af te sluiten.

Nu zitten we bewust bij E-on, die hebben in hun voorwaarden opgenomen dat je met ze kunt praten als het even tegenzit met de inkomsten om samen tot een oplossing te komen. En daarnaast is hun slogan; de goedkoopste energie is de energie die je niet gebruikt en ze leggen dat ook nog eens aan je uit. (bovendien is de tarief prijs laag, niet de laagste maar wel laag)

Ik had m'n buik een beetje vol van bedrijven die het laagste van het laagste aanboden o je vervolgens financieel helemaal uit te kleden als het even tegen zit.

Knibbel

Heb een mail gestuurd naar Essent, maar nog geen bericht ontvangen. Moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met Essent tot nu toe eigenlijk niet zo slecht was. Als het even tegenzat kreeg ik altijd zonder problemen een betalingsregeling in goed overleg met mijn mogelijkheden om de rekeningen te betalen. De laatste tijd heb ik het gevoel dat ze nu dwingender en veel sneller reageren bij een achterstand. Je wordt zelfs om negen uur 's avonds nog gebeld en dan willen ze ook meteen telefonisch afspraken vastleggen voor de betaling. Ook het aantal termijnen om je achterstand te betalen zijn minder geworden en de bedragen hoger. Beleid is nu zeker om zo snel mogelijk de betalingen binnen te hebben.

Bloem2

Ook ik heb goede ervaringen met Essent w.b. betalingsafspraken.
Het was zelfs mogelijk bovenop een bestaande regeling een nieuwe erbij af te spreken.

Ik wens voor 2013 geen afspraken meer te maken  ;D met ze.

Buster

El, het is een domino effect.

Veel mensen gaan er dit jaar op achteruit, sommige meer dan anderen.
Als er dan tekenen zijn van achterstanden word er harder op gereageerd.

Ja, die crisis is best leuk maar het is er zeker niet socialer op geworden  ::)

Knibbel

Ja Buster, de crisis is inderdaad niet leuk, maar het zorgt wel ervoor dat ik pas op de plaats maak.

Nu besef je pas hoe ondoordacht je hebt geleefd, hoe je je hebt laten meesleuren in de "ik-wil-alles-hebben-cultuur". Er is nog zoveel moois en goeds waar je van kunt genieten en het meeste kost je niets. Je moet het alleen willen zien. Zoals bijv. 'echte' vriendschap.

Kijk, zonder geld gaat het natuurlijk niet, maar echte vriendschap is mij veel meer waard dan veel geld. Ik zal er waarschijnlijk nu ook achter komen wie mijn echte vrienden zijn.  Ik wil er gewoon eerlijk voor uitkomen: de koek is op. En als er 'vrienden' zijn die hier moeite mee hebben, jammer dan voor hen.

Die ervaring heb ik een aantal jaren jammer genoeg al eens mogen meemaken. Zat toen in een behoorlijk zware crisis, maar dan op psychisch gebied. Toen het emmertje bij mij vol zat reageerde mijn lichaam heel drastisch: er komt  niets meer in, letterlijk, zowel geestelijk als lichamelijk. Meteen had ik een eetstoornis ontwikkeld. Heb als een klein kind weer moeten leren eten. Het heeft jaren geduurd eer ik hier bovenop kwam. En in zo'n crisistijd leer je ook pas je echte vrienden kennen. Ik heb het dan ook aan mijn man en kinderen, de hulpverleners maar ook op die paar innige vriendschappen die ik overhield, te danken dat ik er nu nog ben en achter mijn computer met jullie op dit forum van gedachten kan wisselen.

En dit houd ik mij nu ook voor ogen. Toen ben ik eruit gekomen, dus hier kom ik ook uit. Het zal wel een traject van vallen en opstaan worden, en mezelf af en toe een schop onder de kont geven, maar ik kom er wel.

Knibbel

Nou, ik hoef niet meer te wachten op antwoord van mijn mail naar Essent. Heb ik nu een achterstand van 320 of 360 euro? Vond vanmiddag in de brievenbus een groot papier van Essent: 'VOORKOM AFSLUITEN VAN GAS EN ELEKTRICITEIT EN BETAAL METEEN UW ACHTERSTAND VAN 360 EURO!!! Neem contact op met...... en maak een afspraak voor de betaling.

Kaatje

wat ik op dit forum heb geleerd is dat ze je in de wintermaanden niet mogen afsluiten. Buster, Libra, Sacredfour weten daar meer over. Dus geen zorgen daarover. Wel over de betalingsregeling. Anderen hier kunnen je veel meer hierover vertellen.