De rode draad

Started by RodeDraak, Jan 06, 2013, 04:56 PM

Previous topic - Next topic

RodeDraak

Hallo lieve mensen. Na wat gelezen te hebben en te zien hoe goed de omgangsvormen hier zijn (daar kan menig forum nog een puntje aan zuigen!) teken ik mijn verhaal op, hier.

Ik ben een 32 jarige man met een schuldenverleden. Ben 12 jaar geleden allerlei vormen van krediet aangegaan (rood staan) bij verschillende banken om mij en mijn toenmalige vriendin haar drugsverslaving te bekostigen. Had op een gegeven moment bij 6 banken krediet openstaan, en kwam het onvermijdelijke moment in 2005 dat er verzocht werd om terugbetaling. Tegelijkertijd stortte de relatie die ik had met haar in door zelfmoord, en kwam door loonbeslaglegging op straat te staan. Ben 3,5 jaar dakloos geweest en daarna nog geruime tijd op brood en water om de openstaande schulden van bijna 70.000  euro terug te betalen.

Gelukkig had ik een zeer goede baan gekregen als operator in een staalfabriek om na die 3,5 jaar een dak boven me hoofd te hebben, en heb alle restschulden terugbetaald in die tijd. Maar door de crisis sloot de fabriek haar deuren, en moest een andere baan vinden. Werk nu bij een gasfabriek, dat gaat goed. Kreeg een promotie aangeboden daar, dus ik zit daar wel even goed.

Nu, 12 jaar later blijft er nog 1 openstaan, het rood staan bij de rabobank van 10.000 euro. Heb het krediet al 10 jaar nu, sta al 10 jaar eind vd maand max rood...nog nooit iets gehoord van de bank erover. Totdat een brief van de bank kwam om eens te komen praten over een andere kredietvorm. Gelijk gebeld, donderdag 10 jan een afspraak gemaakt en papieren opgestuurd.

Erg vriendelijk briefje hoor, maar tegelijkertijd ben ik bang voor een wurglening waarin ze alleen maar denken aan "zoveel, zo snel mogelijk, of anders alles in 1 keer".

Wil er vanaf, dat rood staan. Maar geen idee wat de bank gaat voorstellen. Al mijn vaste lasten worden netjes op tijd betaald, dus heb geen andere schulden of "achterlopers". Mijn netto bedrag wat ik verdien nu is 1375 euro, na grofweg 800 euro vaste lasten blijft er nog 575 euro over. Ik geloof niet dat het niet te doen is om 10.000 euro terug te betalen maar het hangt van de bank af wat zij voorstellen. Heb er totaal geen ervaring mee, het enige waar ik ervaring mee heb met dit is dat ik een brief vind op de mat met een loonbeslaglegging of herinneringen/aanmalingen.

Poeh wat fijn om dit allemaal even van je af te schrijven....

Groetjes RodeDraak:)

Kaatje

RodeDraak, dank je wel voor je compliment over de omgangsvormen hier. En welkom hier!

Je hebt heel veel meegemaakt. Maar ondanks alles toch zo ver gekomen.

Ik snap de bank wel, dat ze eens met je willen gaan praten over een andere kredietvorm. Je heb altijd recht op je beslagvrije voet. Ik zou zeggen reken die voor je zelf uit voordat je naar de afspraak met de bank gaat. Dan weet je in ieder geval wat ze maximaal per maand van je kunnen vragen om af te lossen.

En blijf rustig schrijven hier! We leren hier van elkaars ervaringen en kennis die we allemaal hier in tussen verzameld hebben.

RodeDraak

Dank je wel Kaatje!

Het is ook niet meer dan logisch dat ze hiermee na 10 jaar komen...sta niet strak achterover ervan. Was altijd al bang voor een acceptgiro in de bus van 10.000 euro....dus valt me nog mee! :)

had nog nooit van een beslagvrije voet gehoord maar goed, hier is ie dan: beslagvrije voet is 1.121,95, kom hierbij op 250 euro per maand wat ik kan betalen...even uitgezocht en een persoonlijke lening van het volledige bedrag met een looptijd van 5 jaar bedraagt 207,03 incl rente...daarbij komt nog de mogelijkheid om mijn 13e maand in te zetten zodat ik per jaar 1000 euro extra kan aflossen, dan komt de looptijd op ongeveer 3 jaar...

ik zie wel. zolang ik maar in me huis kan blijven wonen en gewoon net zoals de afgelopen jaren de betalingsverplichtingen voldoe, eten heb....is het goed

rood staan is een draak, je betaalt alleen rente...net een aflossingsvrije hypotheek. dan praat ik in dit geval over mijn bank, waarbij je dus NIET eens in de zoveel tijd zwart moet staan.

hulde voor de mensen met nog zwaardere lasten dan ik, hoe die het allemaal tegenwoordig doen vind ik erg knap en getuigen van wilskracht, de wil om te leven.

Bloem2

Hallo Rode Draad,

Jij hebt de laatste jaren al een flinke inhaalslag gemaakt met je schulden. Chapeau!

Eigenlijk zouden die laatste

Buster

Hoi Rode Draak, welkom hier en net als Kaatje al schreef; dank voor het compliment ;)

Zolang je je rente keurig betaald over de roodstand zal het de bank een zogenaamde worst zijn hoe lang het openstaat. Ze verdienen namelijk aan je. De brief zal, zoals Bloem al aangaf erover gaan of ze nog een ander product aan je kunnen slijten.

Roodstand is erg duur qua rente. Op zich is het dus het overwegen waard of je ergens anders een lagere rente te pakken zou kunnen krijgen. Maar,... er is veel verleiding en vooral misleiding op dat gebied.

Ik heb en PDF gevonden met de tarieven.
Daarbij word 10,4% debetrente genoemd op jaarbasis. Dat is 0,86% per maand. En komt neer op

Chrissie

Hoi Rode Draak,

Allereerst wil ik zeggen dat je goed bezig bent geweest neem mijn petje voor je af, klasse hoor!

Heb dezelfde gedachten als Bloem denk ook dat ze je een Persoonlijke Lening of een Doorlopend Krediet gaan aanbieden dit scheelt je wel handen vol rente, rood staan is gewoon ontzettend duur. Ben er toen ook op gewezen door de bank. Ik heb zelf een doorlopend krediet omdat je hier op boete vrij extra kunt aflossen wanneer ik wat meer kan missen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Bloem2

Chrissie, RodeDraak,

Het verhaal van Chrissie met de Schuldenmeter is eigenlijk precies "het" voorbeeld waar RodeDraak wat aan heeft!

RodeDraak

Bedankt voor al jullie reacties, hartverwarmend!

@Bloem2: Bedankt Bloem, zal idd makkelijker zijn dan eerst, heb tenminste een groot dak boven me hoofd!
               naar wat ik gezien heb zijn dat de enige mogelijkheden tegenwoordig idd, zit een beetje met wat je
               maximaal kan lenen van mijn loon, dat ligt lager dan die 10.000 euro

@Buster, Chrissie: die bank heeft dan plenty verdiend aan mij zeg...rente is kostbaarder dan ik dacht. en idd
                           als je minder rood staat dan is je rentebedrag ook lager. die 86 euro klopt gemiddeld precies

dat vakaniegeld en eindejaars gaat allebei 500 vanaf, om extra per jaar af te lossen. daar hou ik nog genoeg van over.

zat me net te bedenken dat als je al dat geld kon sparen wat ik nu kwijt ga raken per maand je ook een flink bedrag heb dus heb het voornemen om dit maar door te zetten met deze bedragen nadat de schuld is ingelost, al is het maar deels voor men pensioen...rijk binnen no-time! :D

sacredfour

Zolang de bank maandelijks geld ziet als rente zullen ze zich niet al te druk maken over de roodstand.
Ik heb ooit een 100.000 euro ongeoorloofde roodstand gehad bij de bank. Dit was dan wel een zakelijke rekening. Dat mensen hun leningen terugbetalen is helemaal niet interessant voor de banken. De bank cre
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

RodeDraak

Hartelijk bedankt voor je reactie sacredfour, ik wou ook graag een Persoonlijke Lening...en heb gelezen dat je ook tussendoor kan aflossen bij de rabo

dit is beter voor de discipline, gewoon een rekening waarnaar maandelijks de termijnen worden overgemaakt

Chrissie

QuoteVan een doorlopend krediet kom je nooit meer vanaf! Niet doen!

Sacredfour, dit ligt natuurlijk geheel aan jezelf. Maar als je al van te voren niet weet of jij die discipline kunt opbrengen dan zou ik voor de andere vorm gaan. Ik heb hem bewust gekozen omdat ik boetevrij extra wou in lossen en dit was bij een persoonlijke lening niet mogelijk. Wou niet nog ???  hoeveel jaar aan het aflossen zitten nu heb ik ook wel missers gehad van het jaar maar ik weet wel dat ik die nul bereik en dan binnen de jaren die me bij een persoonlijke lening zijn voorgeschoteld. Zou goed informeren Rode Draak en daar vandaan een keuze maken.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

RodeDraak

Bedankt chrissie en anderen voor jullie luisterend oor en goede adviezen.

donderdag a.s. ga ik naar die afspraak, ik laat jullie weten wat er besproken/beslist is

wish me luck!

-RodeDraak

Miracle

Heel veel succes en mogen er wonderen gebeuren voor jou!

Expect A Miracle!