licht na een duistere periode???

Started by Didi, Jan 03, 2013, 03:24 PM

Previous topic - Next topic

Didi

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier, las al wel een geruime tijd mee maar wist niet of ik de ballen had om hier ons verhaal neer te zetten. Maar 2013 moet eens een goed jaar voor ons worden dus hebben we besloten actief met onze schulden bezig te gaan en hopelijk een groot deel dit jaar in te kunnen gaan lossen..

Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden samen gaan wonen met mijn vriend. Hij zat net midden in een scheiding en daardoor heeft hij zijn DK van 12500 die hij had afgelost naar 4000 helemaal moeten gebruiken om zijn ex uit te kopen en een deel van haar schulden af te kopen. Helaas heeft de bank een grove fout gemaakt om haar niet van het DK af te halen, zucht. Oftewel, zij staat er nog steeds op. We hebben besloten deze DK te laten blokkeren zodat er niks meer af kan worden gehaalt.

Een jaar geleden is mijn vriend zijn baan kwijt geraakt, heeft een half jaar bij huis gezeten en hebben het met een mager bedrag moeten redden en godzijdank waren zijn ouders erg lief om ons te helpen met de rekeningen en boodschappen. Na een half jaar is hij gaan werken bij het bedrijf waar hij 1 februari intern kan. Helaas wel een half jaar onderbetaald en een leaseauto die veel te duur was (detachering). Gelukkig heeft de interne functie een hoger maandsalaris, en een 13e maand en 10 + 20% korting op de zorgverzekering.

Helaas heb ik geen werk en is het moeilijk om wat te vinden voor me, ik heb geen opleiding en met een kleine is het sowieso al een stuk moeilijker. Ik heb een studieschuld van 5800.66 en een betaalrekening 1000 euro in het rood.

Het DK staat nu op 10814.63 en gaat nu met 250 per maand, Rente per maand is 0.682
Mijn studie schuld staat dus op 5800 en gaat met 50 euro per maand
Daarnaast nog een persoonlijke lening van 1500 waar ondertussen 200 van is afbetaald.
Hypotheek achterstand van 427.50

Het DK en mijn studieschuld hebben nu even de minste prio, die persoonlijke lening moet er eerst uit. Dus die hopen we binnen drie vier maanden af te lossen. Eind deze maand krijgt mn vriend hopelijk zijn eindafrekening en kunnen we een groot deel betalen en de achterstand bij de hypotheek.

Net gezien dat de volledige achterstand bij de zorgverzekering ook geheel is afbetaald dus langzaamaan komen we er wel.

Het is alleen erg frustrerend dat de ex van mijn vriend maar door blijft dreigen en gewoon niet wil luisteren. Ze dreigt met advocaten en blabla. Terwijl de bank niks kan doen en ik ook niet 600 euro per maand kan betalen om dat DK af te lossen, doordat zij ook zo vreselijk naar doet hebben we dat even op het laagste pitje gezet maar deze willen we wel versneld gaan inlossen. Alleen de andere dingen eerst.
De duo schuld sukkelt maar aan en daar ben ik ook al een 3 jaar aan het afbetalen alleen met 50 euro per maand gaat het gewoon ontzettend langzaam.

We leven al zo zuinig mogelijk en ben bang dat het niet zuiniger kan. Tenminste, de druk is er een beetje vanaf en na een jaar elk dubbeltje op zijn kant leggen wat ons echt heeft opgebroken en een goed overzicht van uitgaven en inkomsten hebben we besloten dat we nu wel eens een keer geld opzij kunnen zetten voor bv nieuwe kleding.

Het begin is er. Nu als ik nog een baan kan vinden zou het helemaal mooi zijn, maar ja. Het is moeilijk voor mij. Heb wel baantjes gehad maar daar werd ik echt ongelukkig en depressief van, (telefonische verkoop) Nu af en toe invallen voor schoonmaak werk, elke euro is er 1.
Ik ga jullie op de hoogte houden in elk geval :)

Groetjes Didi

Miracle

Hallo,

Hebben jullie al eens nagevraagd bij de gemeente, sociale dienst, maatschappelijk werk, uwv of die iets kunnen doen of dat jullie recht hebben op iets extra's?
Ik weet het ook niet, zeg maar wat.
Of misschien rechtsbijstand om van die ex af te komen, abonnementen afzeggen?
Spullen verkopen die jullie niet meer gebruiken, verzekeringen omlaag?
Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes en dat er wonderen mogen gebeuren voor jullie!

Kaatje

bij het DUO kan je de aflossing tijdelijk voor maximaal 5 jaar stil zetten. De rente loopt natuurlijk wel gewoon door,  maar is het percentage is een stuk lager dan bijvoorbeeld voor doorlopend krediet. Misschien het overwegen waard, zodat je die 50 euro in de maand nu voor andere aflossingen kan gaan gebruiken?

Didi

Hoi hoi

We hebben al verzekeringen opgezegt die we niet nodig hebben dus dat hebben we al geregeld.
De duo wil ik niet stopzetten want ik kan nu nergens vinden wat de precieze rentepercentage is. Is niet te vinden op de inlog site van de DUO. Maar die vijftig euro kan ik wel missen nu. Hebben zorgtoeslag aangevraagt omdat ik niet werk, dus dat krijgen we ook

Het grootste gedeelte wat open stond hebben we afgelost, muv 1 maand hypo, Doorlopend krediet, Duo schuld en die persoonlijke lening. Dus op zich gaat we de goede richting op.
Alleen zijn we straks autoloos en geen spaargeld voor wat dan ook, dus daar moeten we ook aan werken.

Dingen verkopen probeer ik zo veel mogelijk, met name de kleren van mijn zoon die hij niet meer past maar het loopt gewoon totaal niet. Snap ook niet waarom want vraag geen hoofdprijs ervoor en het ziet er super uit nog.

Probleem met Doorlopend krediet is dat mijn vriend een jaarcontract heeft gekregen, qua salaris kan hij het makkelijk op zijn naam alleen krijgen, maar ligt echt op de contract.

Thanks beiden. We zullen zien hoe het gaat nu.

Kaatje

Het rentepercentage van DUO staat in ieder geval op de jaaropgave die je ontvangt. Ik weet dat mijn rentepercentage is 2,39%. Dat is heel wat anders dan het percentage bij de bank of doolopende kredieten of andere leningen. Dit was voor mij ook de reden om DUO tijdelijk stop te zetten. Ik kan nu niet inloggen vanwege technische storing, maar dacht dat het ook bij je persoonlijke gegevens staat, kan ik helaas niet nakijken. Maar als je jaaropgave hebt van 2011, dan weet je ook het percentage. Eens in de zoveel jaar (dacht 5 jaar) wordt het % aangepast, afhankelijk van het jaar van afstuderen.

Kaatje

Didi, ik kon vandaag inloggen en zag bij de gegeven van DUO en dan onder het kopje post dat de jaaropgaaf er op staat. Die van jou zal er dan ook wel op staan. Hierop staat de stand per 1/1 en 31/12 2012. Tevens staat hierop het rentepercentage en tot en met welk jaar dit rentepercentage vast staat.

Op basis van deze gegevens zou je de aflossing tijdelijk stop kunnen zetten. Ik heb het voor 2,5 jaar stop laten zetten om dan weer met mezelf te evalueren. Je kan het ook voor een paar maanden stop zetten, maximaal 60 maanden en je kan het verschillende keren stop laten zetten mits je die 60 maanden niet overschrijdt. Deze mogelijkheid is er sinds 1 januari 2012.

Formulieren hiervoor staan ook op de site.

Didi

Uw schuld lening
Op 1 mei 2012 6.047,02
Op 1 januari 2013 5.800,66
Terug te betalen per maand
Vanaf 1 januari 2013 45,41
Rente
Percentage 0,60%
Geldig t/m 31-12-2017

Rente 0,60% Klopt dat wel??

Libra

Didi,

Als je op de algemene pagina van DUO kijkt staat op de pagina Particulier aan de linkerzijde daaronder een pagina met Rentepercentages.
Hierop kun je het precies nakijken, want het is mede afhankelijk van het einde/begin van de studiefinanciering.

Maar die 0.6% kan heel goed kloppen!
Bovendien, als dit op jouw persoonlijke pagina staat, kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat het klopt.

Kaatje

Die rente kan zoals Libra zegt heel goed kloppen.
Bij mij klopte het rentepercentage wel. Is afhankelijk van jaartal einde studiefinanciering.
En wat helemaal fijn is dat het percentage t/m 2017 vaststaat.

Je kan voor jezelf uitrekenen wat dan verstandiger voor jullie is. Studiefinanciering stopzetten en dat geld besteden aan andere aflossing en niet aan leuke dingen of aflossing studiefinanciering door laten lopen.

Kaatje

ik heb een excel bestandje toegevoegd, je zou al je andere schulden er ook in kunnen zetten en formules kopie

Didi

Oh super tof Kaatje, Dank je wel. Kijk dat is nou eens een net overzicht. :)

Vandaag een dipdag, blijkt dat mijn vriend dus teveel gaat verdienen voor zorgtoeslag en kindertoeslag dus helaas, minder geld. Als ik nu toch eens een baan kon vinden kon dat geld wel gecompenseerd worden maar helaas. Lijkt hier een onmogelijke opgave.

Dus bij het lijstje komt:
84 euro kindertoeslag
161 euro zorgtoeslag.

Ook is mijn betaalrekening nu op -1100 omdat de overstap met de zorgverzekering niet goed is gegaan, dus zit nog steeds bij de oude die dus mijn rekeningnummer heeft.

Misschien dan toch de duo maar even uitzetten totdat er inderdaad wat dingen afbetaald zijn of iig tot ik een baan heb, want er gaat nu veel van mijn rekening af en er komt dus niks binnen.

Kaatje

Graag gedaan voor het overzicht! Er zijn mensen die het liever in kolommen naar beneden zien, ik zie het liever zo, het is maar waar je voorkeur ligt. :) :)

Ik moet eerlijk zeggen dat het aanbod van vacatures weer toeneemt. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je zoekt en op vacatures is het nu eenmaal zo dat je niet de enige bent die reageert. En als het werk is waar je niet direct gelukkig van wordt, kijk dan naar de punten buiten het werk om waar je wel gelukkig van wordt en haal daar je energie weg. Zoek intussen gewoon naar iets waar je qua werk wel gelukkig van wordt.

www.ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl
www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl

ik krijg daar regelmatig nog mailtjes van toen ik op zoek was voor iets naar mijn fulltime baan. Het zijn baantjes bij je in de buurt waar je wat extra's mee kan verdienen. Houd er wel rekening mee dat meerdere banen van invloed kunnen zijn op je loonheffing. Dus niet bij allemaal dan rekening laten houden met de arbeidskorting, hangt ook af van de hoogte van het inkomen.

Is het zo moeilijk om bij jou in de buurt iets te vinden? Wat voor werk zoek je? Misschien kunnen we met je meedenken?  

Didi

Ja ik zoek een leuke parttime baan voor of in de ochtenden of in de avonden. Heb geen rijbewijs dus zit gebonden aan mijn regio.

Zoon gaat van half negen tot twee uur naar school dus in die tijd kan ik wat doen, maar parttime banen zijn er hier amper.

Heb net gesolliciteerd bij post nl, is maar een paar uurtjes per week maar ja. Iets is beter dan niets, ga ze maandag terugbellen.

Verder maakt het me eigenlijk niets uit. Schoonmaak werk het liefst, dat doe ik graag, maar ook dat is hier niet te vinden, af en toe wordt ik gevraagt in te vallen maar daar kan ik ook niet echt op rekenen.
Callcenter is ook prima maar is hier gewoon niet, dichtsbijzijnde is enschede maar dan zit ik weer met een half uur reistijd, en dan hou ik te weinig vrije uren over voor in te plannen.
Misschien toch maar weer even bellen naar hun om te kijken wat we daaraan kunnen doen, heb daar vorig jaar ook gewerkt alleen toen was mn vent werkloos en die kon op zoon letten.

Bedankt voor de links, ga er gelijk even naar kijken!

Didi

Update time!

13 maart zijn we in het partnersschapsbootje gestapt. We gaan er samen voor!
Ik heb een stage aangeboden gekregen met een opleiding die volledig wordt vergoed. En kinderopvang wordt ook geheel geregeld! blij blij blij, nu hopen dat het doorgaat. Zo ja dan ga ik de opleiding MBO niv 4 marketingmedewerker doen.

Solliciteren is echt een drama geworden. Postnl had me vriendelijk de volgende dag afgebelt nadat de afspraak was gemaakt, dus daar was ik echt niet blij mee, voor de rest alleen maar nee's of geen reacties. fijn hoor.

Die opleiding zie ik heel erg zitten maar ben nog aan het onderhandelen over de evt stagevergoeding, veel zal het niet worden maar iets is beter dan niets denk ik zo.

Wat betreft de schulden, we kwamen erachter nog twee maanden hypotheekschulden te hebben, die zijn we nu aan het inlossen en als het goed is per 1 september geen schuld meer bij de bank.
De persoonlijke lening bij een vriend word deze maand weer ingelost en dan nog 500 euro dus nog drie maanden en dan is die ook weg! Woei!

Overzicht DK:

Januari   10.889.99  Rente  74.21
Februari 10714.25    Rente  73.07
Maart     10.537.33   Rente 71.86
We staan nu op 10.358,91   

Nog twee maanden en dan komen we onder de 10.000!! Zinin. En ik denk dat we vanaf september ook versneld af kunnen gaan lossen.
Helaas ondertussen wel een advocatenbrief gekregen van de ex vrouw over het DK. Maar daar doen we het maar mee. Lang verhaal. Ga ik jullie niet mee vervelen.

Van de belastingdienst krijg ik dit jaar het geweldige bedrag terug van 1600 euro, dus mijn roodstand op de rekening wordt dan in een keer weggevaagt, wat ook weer gauw een tien euro per maand scheelt. En ik hou nog 600 euro over om en bij. Goh, wat voel ik mij rijk. hihi. Kan niet wachten totdat ze het gaan uitkeren.

Helaas is er wel een bekeuring van 109 euro binnengekomen. Kak veel geld.
Heb ook besloten mijn studieschuld te blijven aflossen, omdat de rente zo lekker laag ligt. Mijn planning is dan ook voor het nieuwe rentetarief het geheel te hebben afgelost. Heb nog tot eind 2017 en denk dat dat wel haalbaar is. Zo niet, dan niet, maar dan is het bedrag in ieder geval wel een groot deel afgelost en je weet niet wat die rente gaat doen he. Dus dan maar even 45 euro minder in de maand.

Man is ondertussen intern aan het werk nu, wat betekend dat we geen auto meer hebben maar dat maakt mij niet uit, we redden het wel zo. :) en scheelt ook weer eigen bijdrage.

De schulden bij de belastingdienst zijn weg, de 84 en 161.
Eindafrekening stroom en gas is ook betaald. Alleen lijkt het of elke automatische incasso mis gaat dus moet daar nog even achteraan bellen.

Al met al gaan we de goede kant op dus ben erg blij mee. En eindelijk ook een goed vooruitzicht met betrekking tot mijn toekomst en onze schuldentoekomst, heb wel in een flinke dip gezeten dus ook hier niet meer gereageerd.

Groetjes Didi

Buster

Didi wat een fijne update,

Schulden zakken of zijn afgerond.
Beginnen met en studie, super!

Goed om te lezen dat je uit je dip bent. ;)

Hou vol!