The story of Laurentine

Started by Laurentine, Jan 02, 2013, 05:58 PM

Previous topic - Next topic

Laurentine

Bedankt Hans voor je antwoord. Ik was er niet van op de hoogte dat ik eventuele deurwaarders kan verwijzen naar mijn contactpersoon bij schuldhulpverlening. Sowieso heb ik wel een beetje mijn twijfels over mijn contacpersoon. Ze is stagaire en weet op veel vragen van me geen antwoord of moet die eerst overleggen met haar supervisor en dat geeft me eigenlijk toch niet zoveel vertrouwen. Ik heb er alle begrip voor dat ze 'het vak' nog moet leren, wil daarom ook mild zijn, maar het gaat wel over mijn situatie waar ik snel een goede oplossing voor moet vinden. Daarnaast ben ik net terug van mijn loopbaancoach, en zij heeft een collega die op een andere manier mensen helpt met schulden, namelijk door er voor te zorgen dat ze uit de reguliere schuldhulpverlening blijven en zelfstandig hun schulden te lijf kunnen gaan. Mijn loopbaancoach zoekt eind van de middag contact met haar en belt me hier morgen over terug. Ik merk dat ik het een zeer moelijke beslissing vind en ik merk ook dat ik er wat gespannen door raak. Ik ben niet iemand die snel in de stress schiet, heb al voor een hoop hete vuren gestaan, maar van deze situatie word ik toch lichtelijk nerveus. Ik merk inderdaad dat ik het lastig vind om te ontspannen, mijn brein draait overuren. Dus jouw opmerking Vlinder is zeker van toepassing. Ik heb maar even een kop thee genomen en laat alles weer even bezinken.....

missy

Lieve Laurentine,

Ik heb net je verhaal zitten lezen en heb bewondering voor de manier waarop je het aanpakt. Ik begrijp ook vooral heel goed hoe zwaar het is om de zorgen alleen te dragen en het constante malen in je hoofd, ik doe dat zelf ook en daarom is dit forum ook zo fijn:)

Ik wens je heel veel sterkte met de lastige beslissing die je moet nemen, ik ben er zeker van dat je de juiste zal nemen voor jou!

Liefs
Missy

Laurentine

Dank je Missy. Ik vind het nog steeds een zeer moeilijke keuze. Ik heb met de gemeente gebeld ivm de aanslag rioolheffing over 2012, daar had ik al kwijtschelding voor aangevraagd maar is niet toegewezen omdat ik in 2012 nog boven de bijstandsnorm zat, en ik kan weer kwijtschelding aanvragen, dus de aanslag wordt even halt gehouden. Ik heb ook nogmaals de belastingdienst gebeld en een bezwaarschrift indienen heeft niet zoveel zin daar hun gegevens volgens mij wel kloppen en ik dan ook onvorderingsrente moet gaan betalen. Wel kom ik hoogstwaarschijnlijk in aanmerking voor een lager af te betalen termijnbedrag. Ze sturen me een formulier op dat ik binnen twee weken moet terugsturen. Dat verandert de zaken al weer. Enige echt problematische wat dan overblijft is de roodstand bij de bank en T-mobile.
Nu ben ik echt enorm aan het twijfelen geslagen, moet morgen een antwoord geven aan schuldhulpverlening. Lastig, lastig...

Buster

Laurentien,

Waar twijfel je aan?
Wei weet helpt het als je dat hardop tikt.

Laurentine

Ik twijfel eraan of het wel nodig is om de schuldhulpverlening in te gaan. Als ik een lager maandbedrag bij de fiscus kan gaan betalen en de laatste rekening van T-mobile in termijnen kan betalen dan kom ik zelf een heel eind. Ik heb dus eigenlijk dan maar 3 schuldeisers (fiscus, wehkamp en T-mobile) plus de bank ivm de roodstand, maar zo lang ik iedere 3 maanden een werkdag in de plus sta is dat eigenlijk geen probleem, betaal natuurlijk wel de rente. Als ik het minnelijke traject in ga heb ik 50 euro p/w te besteden maar dat heb ik nu ook (ietsjes minder) Ik vraag me nu dus af wat dan de meerwaarde voor mij zou zijn om het minnelijke traject in te gaan....

tuthola

De meerwaarde zou kunnen zijn dat je over 3 jaar geen schulden meer hebt, ik kan zo even niet zien of je dat zelf in die 3 jaar ook kan doen...

Laurentine

Daar twijfel ik nu dus hard aan, of ik het niet zelf kan doen. Als ik een lager termijnbedrag met de fiscus kan afspreken ben ik al een heel eind uit de brand. Voor de gemeentelijke belastingen kan ik alsnog kwijtschelding aanvragen. Bij Wehkamp moet ik 9 euro per maand betalen en de enige echte grote kostenposten die dan overblijven zijn T-mobile en het eigen risico. Abbonement van T-mobile loopt in Juli af, dus daarna zou ik een goedkoop sim-only abbonementje kunnen nemen. De roodstand bij de bank is geen probleem mits ik een dag in de 3 maanden in de plus sta, en dat lukt tot nu toe nog gewoon, heb daarvoor ook een klein bedrag op mijn spaarrekening staan wat ik dan overboek naar mijn lopende rekening en na twee dagen weer terugboek. Ik vind het echt een moeilijke beslissing.

tuthola

Lieve Laurentine,

Ik bedoelde eigenlijk.....ben je als je je schulden zelf afbetaald na 3 jaar ook klaar met je schulden of sta je dan nog steeds rood en heb je nog schuld bij de belasting en wehkamp. Ik weet het is een moeilijke beslissing omdat het om een relatief klein bedrag gaat dus tja alleen jij kan deze beslissing maken...ben benieuwd wat je gaat doen.

missy

Succes vandaag Laurentine. Ik hoop dat je tot een beslissing heb kunnen komen waar je jezelf goed bij voelt.

geefnietop

Hoi Laurentien,

Ik wens je veel wijsheid toe bij de beslissing die je gaat nemen. Helaas kan ik je hierin niet adviseren, sorry. Succes met je afweging en de keus die je uiteindelijk maakt en dat je je daar goed bij voelt.

Buster

Laurentien, wat is het geworden en hoe is het gegaan?

missy

Hoe gaat het Laurentine?

Ik hoop dat je een beetje rust gevonden hebt nu je een beslissing gemaakt heb....

Liefs

Laurentine

Ik was even een paar dagen niet online, speelden wat andere zaken.
Toen ik tegen de dame van schuldhulpverlening vertelde dat ik zelf bezig ben met het regelen van een lager termijnbedrag bij de fiscus en ook bezig ben met kwijtschelding bij de gemeentelijke belastingen veranderde de zaak voor haar een beetje. Ze moest dit weer overleggen maar stelde zelf gelukkig voor om een nieuw gesprek in te plannen met haar supervisor erbij. Anders had ik dit zelf voorgesteld want ze weet werkelijk nergens antwoord op, ze is stagaire. Dus komende donderdag heb ik dat gesprek. Daarnaast kan ik hoogstwaarschijnlijk via mijn loopbaancoach terecht bij een particulier schuldhulpverleningsbureau, zij geven vooral advies en leren hoe je zelf je zaken kan regelen met de schuldeisers. Mijn voorkeur gaat daar sterk naar uit, zeker omdat als ik straks weer een baan heb ik dan niet al mijn inkomsten hoef door te sluizen naar de schuldhulpverlening. Ook past het niet zo bij mijn karakter om de zaken uit handen te geven. Dus vooralsnog ga ik voor de tweede optie maar hoop ik ook wijzer te worden van het gesprek volgende week bij de gemeente. Bedankt voor jullie interesse en medeleven en fijne avond!

Buster

Hoi Laurentine, wat fijn dat je een tweede gesprek kan krijgen, dat geeft je wat meer tijd.
We raar idd dat ze er een stagiaire opzetten die niet word begeleid tijdens de gesprekken. Ze zal wel een laatste jaars zijn  ;)

Ik moet je eerlijk bekennen dat er bij mij, bij voorbaat, bellen gaan rinkelen zodra het woord particuliere schuldhulpverlening valt.
Maar dat komt ook omdat er een aantal jaar geleden heel veel slechte bureau's waren.
Inmiddels is de wet zo aangepast dat bureau's geen geld mogen vragen aan de schuldenaar.
Het moet gratis worden aangeboden en anders mag er niet bemiddeld worden of een krediet vertrekt worden.

Ik hoop echt voor je dat je jouw oplossing vind, via welke weg dan ook en daarmee een stukje rust krijgt.

Hou vol!

Laurentine

Ik begrijp je bezorgdheid mbt een particulier bureau Buster, maar als ik met ze in zee ga hoef ik dit niet te betalen, het gaat dan van het budget van mijn loopbaancoach, die ik via het UWV heb, af.