The story of Laurentine

Started by Laurentine, Jan 02, 2013, 05:58 PM

Previous topic - Next topic

Libra

Lieve Laurentine,

Dat is zeker heel vervelend zeg!! :(
Op dit soort dingen zit niemand te wachten. Jij zeker ook niet!

En inderdaad, leg een dossier aan en bewaar met name heel goed de werkbonnen waarop de klacht beschreven staat, welke reparaties uitgevoerd zijn en de materialen die hiervoor gebruikt zijn.

Ik zou je adviseren dat ook meteen even bij de schuldhulpverlening aan te geven en als je inderdaad straks een (veel) hogere rekening zou krijgen aan de bel te trekken bij de jouw Gemeente.
Misschien dat je in jouw situatie iets van Bijzondere Bijstand zou kunnen krijgen.

En in al deze gevallen geldt: "nee heb je, ja kun je krijgen".

Heel veel sterkte nog even!!
Liefs

Laurentine

Bedankt Libra, ik zal het aankaarten bij schuldhulpverlening. Los van de kosten vind ik het ook akelig bloedheet binnen, heb de balkondeur al open staan ;)
Maar goed, ik laat het voor nu even los en ga mijn toko poetsen en daarna lekker naar buiten. Vanavond komt er een vrind op bezoek die zelf gelukkig ook wat drankjes meeneemt. Ik maak lekker eiersalade, dat is heel erg goedkoop en heel erg lekker :P

Libra

That's the spirit, lieve Laurentine!!! :)

Heel veel plezier en een hele fijne avond!!

Liefs

Laurentine

Hee, hiep hoi, mijn verwarming is gelukkig toch afgeslagen :D Blij mee!

geefnietop

Hoi Laurentien,

Gelukkig maar dat hij toch nog is afgeslagen. Zo zie je maar, ook jij hebt toch ook wel een keertje geluk....

Laurentine

Vandaag weer bij de gemeente geweest. (schuldhulpverlening) Men biedt me toch een traject aan, het minnelijke, daar ik zo weinig inkomsten heb dat het mij waarschijnlijk niet gaat lukken om betalingsregelingen te treffen die ik ook daadwerkelijk na kan komen.
Hun verhaal klinkt erg plausibel en zo'n traject zou me ergens erg veel rust geven, toch ben ik ook huiverig voor. Ik heb een paar dagen om er over na te denken. Graag zou ik jullie ervaringen/adviezen hieromtrent horen. Alvast bedankt en fijne dag allen!

tuthola

Lieve Laurentine....de gemeente heeft je niet voor niets een trajekt aangeboden, als het enigzins mogelijk is om zelf je schulden zelf af te betalen dan hadden ze vast en zeker voor een ander trajekt gekozen.
Ook ik had problematische schulden en heb het trajekt van de gemeente gevolgd in eerste instantie gingen ze voor een minnelijk accoord tegen finale kwijtschelding ..bij mij helaas niet gelukt daar er 1 partij niet instemde, vervolgens is er WSNP aangevraagd en moet je voor de rechter komen met je verhaal en die beslist dan of je in de WSNP mag komen.
Met andere woorden als je problematische schulden hebt sta je met je rug tegen een muur en moet je meegaan met wat er nog mogelijk is. Ik heb dit zelf niet als vervelend ervaren, als je doet wat er gevraagd word en controleerd waar de schuldhulp mee bezig is kom je al een heel eind en belangrijkste is dat je geen nieuwe schulden meer maakt vanaf het moment dat je trajekt gaat lopen.
Het enige wat ik nu moet doen is 1x per maand mijn bankrekening overzicht inleveren en als er bijvoorbeeld een nieuwe brief over belastingtoeslagen komt dit kopieeren en aan de bewindvoerder aanleveren. Ook mijn post gaat 13 maanden lang eerst naar de bewindvoerder, ik heb geen geheimen dus ook dat ervaar ik niet als vervelend.
Verder heb ik zelf nog het recht om mijn uitkering te ontvangen en daar zelf mijn vaste lasten van te betalen en zelf mijn leefgeld indeel. Dus eigenlijk ben ik heel blij dat ik op tijd het trajekt ingegaan ben en sta waar ik nu sta.

Hoop dat je hier wat aan hebt en dat je huiverig bent snap ik helemaal .....

Liefs Tuthola

Laurentine

Bedankt voor je reactie Tuthola. Als ik het goed begrijp sta jij positief tegenover de schuldhulpverlening? En wat bedoel je precies met problematische schulden? In mijn geval zijn de schulden laag (2500 euro) maar heb ik niet genoeg aflossingsruimte vanwege een zeer lage (bijstandsniveau) uitkering. Volgens hun berekeningen kan ik 50 euro per maand aflossen.
Ik vind het toch een lastige keuze..... :-\

Buster

Hoi Laurentien,

Kort door de bocht gezegd zijn schulden problematisch als je door je schuldenlast langer dan 3 jaar aan het aflossen bent, geen buffer op kan bouwen en dus de kans zeer groot is dat je achterstanden op gaat lopen.
Je schulden worden dan een probleem.

Een traject bied veel voordelen.
Na 3 jaar ben je van je schulden af.
De communicatie, na het akkoord, verloopt via de hulpverlening.
En aan jou de schone taak om geen nieuwe schulden te maken en je best te doen je inkomsten te verhogen of in elk geval niet kwijt te raken.

Aflossen is hard en zwaar, of je het nu zelf doet, of via de gemeente.
Ik zou het zien als een kans die je aan kunt pakken.
Blijf wel opletten op de administratie en lever op tijd je brieven in als daar om word gevraagd.

De eerste periode is altijd onrustig. Dat zou ook zijn als je het zelf aan gaat pakken.
Maar zodra die periode is geweest komt er rust.
En volgens mij kan je dat ook wel gebruiken.

Veel succes!

tuthola

Problematische schulden zijn schulden die je zelf niet kan aflossen in korte tijd ik begrijp je dilemma omdat je een schuld van 2500 heb en zelf vind dat dit te weinig is om er voor het schuldtrajekt in te gaan tenminste dat begrijp ik uit je verhaal, toch zou ik voor het minnelijke trajekt gaan aangezien jou schuld inderdaad niet zo hoog is en de kans van slagen in minnelijk dan best wel eens kan lukken.

Eerlijk gezegd ben jij degene die kan beslissen wat haalbaar is en wat niet.

Sterkte met je besluit er zullen vast meer reakties op je draadje komen dus wacht dat even af en beslis dan wat je het beste kan doen.

Liefs Tuthola

Laurentine

Tot zover alvast bedankt voor jullie reacties. Het klopt inderdaad dat ik wel wat rust kan gebruiken, de afgelopen jaren, zo niet mijn hele leven, waren erg turbulent. Het klopt idd dat ik de schulden zelfstandig niet snel kan aflossen en ik kan ook geen buffer opbouwen. Gevoelsmatig neig ik er naar om het traject in te gaan. Voor mij was hulp zoeken en vervolgens aanvaarden altijd een probleem, en de laatste tijd doe ik dit veel meer en dat doet me goed en geeft me rust. Ik hoef niet alles alleen op te knappen, al dacht ik altijd van wel. Misschien herkenbaar voor jullie.
Ik ga nu een kopje thee drinken en alles even laten bezinken.....

Knibbel

Lieve Laurentine, met schuldhulpverlening van de gemeente heb ik totaal geen ervaring. Ga je daar dan ook geen advies in geven. Je zult daar zelf je beslissing in moeten nemen. Maar het lijkt mij helemaal niet verkeerd om in dat traject te stappen, al was het alleen maar dat je er niet helemaal alleen voor staat. Het begin zal zeker zwaar zijn, maar op het eind van het traject kun je wel zeggen: ik ben vrij van schulden. Het geeft rust en perspectief voor een nieuwe toekomst. Ik zou  zeggen, luister naar je eigen gevoel. Veel mensen voelen zelf intuitief aan wat goed voor hen is. Ik wens je veel sterkte en wijsheid in het nemen van je beslissing.

Knuffel,
El
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Laurentine

Dank je El. Ja, ik probeer ook naar mijn intuitie te luisteren en die zegt dat ik het moet doen. Ook gezien het gegeven dat men bij de gemeente denkt dat dit traject grote kans van slagen heeft daar mijn schulden in hun ogen marginaal zijn en de schuldeisers dus waarschijnlijk wel akkoord zullen gaan. Linksom of rechtsom, de schulden moeten afgelost worden en alleen red ik dat waarschijnlijk niet.
Verder vertelde ze mij dat als ik akkoord ga met een minnelijk traject het dossier wordt overgedragen aan een instantie, maar dat het dan nog 3 a 4 maanden duurt voor ze een schuldenregeling hebben getroffen. Ik vind dit best een forse tijd, en in die periode ga ik natuurlijk wel deurwaarders ed aan mijn broek krijgen, hetgeen ik tot nu toe altijd heb weten te voorkomen. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Goed, en nu ga ik een boterhammetje eten en zo naar een afspraak, en even dit onderwerp voor een paar uurtjes naar de achtergrond laten gaan. Fijne dag allen!

Hans

Hoi Laurentine,

Graag reageer ik even op je bericht.

Zelf zit ik ook in een schuldhulpverleningstraject. Hier wordt dat niet uitgevoerd door

Vlinder307

Lieve Laurentien,
Ik hoop dat je wat aan het schrijven van Hans hebt hij is tenslotte ervaringsdeskundige...
Heb je story gelezen en begrijp je spanning probeer ook een beetje (hoe lastig ook) wat ontspanning te zoeken voor jezelf om deze situatie vol te kunnen houden.
Fijn dat dit forum er is he?
Het gevoel er niet alleen voor te staan kan een hoop begrip en dus veiligheid opleveren.

Liefs Vlinder..