The story of Laurentine

Started by Laurentine, Jan 02, 2013, 05:58 PM

Previous topic - Next topic

Laurentine

Heel erg bedankt voor jullie adviezen en meedenken, daar kan ik wel wat mee.
Het 'groot' koken doe ik al een tijdje en ik probeer mijn voorraadkast aan te vullen met groenten in potjes e.d als ze in de aanbieding zijn. Ook eet ik wat vaker soep met brood. Dat voelt toch wel echt karig, zeker voor een kookfreak als ik, maar goed, het is niet anders.
Weggeefhoek op FB ben ik al lid van :)
Bij T-mobile kan ik een betalingsregeling treffen als ik eerst 30 procent aanbetaal. Doe ik dat niet dan valt er ook niks te regelen. Dus dat doe ik maar, heb ik daar in ieder geval even rust in.
De belastingdienst zit me niet lekker. Ik begrijp niet waarom ik een aanslag krijg van 1000 euro over een verschil van inkomsten in 2010 van 2000 euro bruto. Dat konden ze me ook niet uitleggen. Ik ga toch bezwaar aantekenen. @Sacredfour: jij kon me hier bij helpen evt toch?
Ja, ik vraag maar brutaal, want alle hulp is welkom. O, en sorry dat ik (nog) niet zoveel bij jullie schrijf, maar ben even erg met mezelf bezig.
Goed, ik ga nu even een eindje om de kou in, even mijn hoofd leegmaken. ;)

Buster

Quote from: Laurentine on Jan 17, 2013, 02:20 PM
Ook eet ik wat vaker soep met brood. Dat voelt toch wel echt karig, zeker voor een kookfreak als ik, maar goed, het is niet anders.

Ja, ik vraag maar brutaal, want alle hulp is welkom.

O, en sorry dat ik (nog) niet zoveel bij jullie schrijf, maar ben even erg met mezelf bezig.

Met extra aardappels in de soep word hij dikker en vult het meer.
Je kan ook in een taartvorm zelf een brood bakken, lekker vers en vol met pitjes (die van de Euroshopper vinden we hier erg lekker)

Vraag vooral, het wiel opnieuw uitvinden kost alleen maar tijd en ja heb je,...

En maak je over dat laatste absoluut geen zorgen.
De eerste periode is de zwaarste, als je wat op orde en op adem bent en je leest op verschillende draadjes hoe "wij" hier binnen zijn komen tikken, dan is het niet anders dan bij jouw.

Ik hoop dat je een heerlijke wandeling hebt gehad.

Kaatje

Quote from: Laurentine on Jan 17, 2013, 02:20 PM

De belastingdienst zit me niet lekker. Ik begrijp niet waarom ik een aanslag krijg van 1000 euro over een verschil van inkomsten in 2010 van 2000 euro bruto. Dat konden ze me ook niet uitleggen. Ik ga toch bezwaar aantekenen. @Sacredfour: jij kon me hier bij helpen evt toch?
Ja, ik vraag maar brutaal, want alle hulp is welkom. O, en sorry dat ik (nog) niet zoveel bij jullie schrijf, maar ben even erg met mezelf bezig.

raar dat de Belastingdienst je dat niet uit kan leggen. Ik zou het je ook kunnen uitleggen mits ik wat meer gegevens heb. Je kan me altijd een PB sturen. Ik heb een fiscale achtergrond en weet hoe onlogisch de belastingdienst soms communcieert, waardoor het voor een leek niet te begrijpen is.

Laurentine

Bedankt voor de tips Buster!  :)
Denk dat ik komend weekend eens zelf een brood ga bakken, deed dat vroeger, in 1912 ;) ook weleens, maar dan in een cakevorm.
Ik heb nu iets meer rust en had ook een meevaller vandaag, kreeg een nabetaling van het UWV waar ik niet op gerekend had van 100 euro!
Dus ik ga 30 procent aanbetalen aan T-mobile en een bezwaarschrift indienen bij de fiscus.
Ik merk dat het me houvast en rust geeft om actief deze zaken aan te pakken in plaats van te blijven hangen in gepieker. Ik ga macaroni maken!

Laurentine

Hee Kaatje, onze posts kruisten elkaar, ik zal je een PB sturen als ik uitgevogeld heb hoe dat hier in zijn werk gaat ;)

Kaatje

Bovenin de blauwe balk staat "home help search etc." en daar staat ook My messages. Als je daar op klikt, kan je op new message klikken en dan kan je de persoon zoeken naar wil je het wil sturen en daar krijg je dan ook de ontvangen PB.

Laurentine

@Kaatje: ik heb je een testberichtje gestuurd. Heb je die ontvangen?

Libra

Quote from: Laurentine on Jan 17, 2013, 06:11 PM
Ik merk dat het me houvast en rust geeft om actief deze zaken aan te pakken in plaats van te blijven hangen in gepieker.

Dat is precies het hele punt Laurentine!!
Hoe beroerd de situatie ook kan zijn, als je er aktief mee aan de gang gaat, komen de dingen in beweging en dat is vooruitgang!

Fijn dat Kaatje je hierbij kan helpen vanuit haar expertise.
Twee weten altijd meer als

Laurentine

Ja, stilstand is niet goed, dan stagneert de boel. En ook dit is weer levenservaring die ik aan mijn lijstje toe kan voegen. Ik weet zeker dat als dit achter de rug is ik weer een stuk sterker ben geworden en makkelijker kan relativeren.
Ik ben erg blij met dit forum omdat ik hier mijn verhaal kan delen, de verhalen van anderen kan lezen en ik ook echt praktische hulp krijg. Dank daarvoor :)

Laurentine

Net deze uitzending van Zembla zitten kijken op Uitzending Gemist.
Verhelderend maar met name de meneer van het waterschap stemde me verdrietig, mensen met schulden zijn toch geen misdadigers?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1319762

Buster

Nee, Laurentine, deze meneer ging wel heeeeeel kort door de bocht. Vandaar dat die uitzending ook zo goed was.

Er is ooit eens een onderzoek gedaan met een Monopoly spel.
Waarbij 1 speler de helft van het startgeld, en de helft van het salaris ontving. Hoe vaak er ook gespeeld werd, die speler won nooit.

Ik roep wel eens vaker dat een tasjesdief een betere behandeling krijgt.
En helaas in dit land is dat ook zo.
Kijk, het blijft een feit, als je schulden hebt is er een situatie geweest, in het begin waarbij je anders had kunnen of moeten reageren en vanaf daar is het balletje gaan rollen.
Waar het scheef gaat is dat je door die beslissing heel vergaand, met name dus door de overheid, word gestript van al je rechten. Juist die rechten zorgen ervoor dat je nog een kans hebt om eruit te komen. Als die weg zijn, is het einde zoek. Wijze les; maak de staat nooit je eiser!

Ach en deze meneer; die leeft waarschijnlijk nog met de gedachte dat elke schuldenaar een flatscreen in zijn kamer heeft staan en expres zijn post niet opent omdat het hem niet interesseert. Zulke mensen zullen er altijd blijven bestaan, al word die groep met de groeiende werkloosheid "helaas" een stuk kleiner.

Knibbel

Ja Laurentine, het is zo jammer dat er zo weinig begrip is voor 'schuldenaren'. Misdadigers zijn wij heel zeker niet, maar mensen die 'echt' in het leven staan. Wij incasseren de klappen van het leven, staan weer op, en vechten door, that's life.
Het is niet gemakkelijk, voor sommigen zelfs heel zwaar, maar als je op het eind van de rit aankomt geeft het wel een heel voldaan gevoel van 'dit heb ik gepresteerd'.

Maar inderdaad, er zijn helaas nog altijd mensen die hier geen begrip voor kunnen of willen opbrengen. Men is te zeer met hun eigen leven bezig, ze moeten zoveel. Soms heb ik een beetje het gevoel dat mensen ons, schuldenaren, mijden. Wij vertegenwoordigen namelijk dat waar zij ook heel bang voor zijn, namelijk dat ook zij zomaar in een situatie als de onze terechtkomen. Vandaag de dag ben je nergens meer zeker van, niet je baan, niet je huis. Ik wil ze niet de kost geven al die mensen met hun tophypotheken en de vaak dure, luxe levenswijze die ze naar buiten toe moeten uitdragen vanwege hun 'status'. Houd mijn hart vast als hun zeepbel uiteenspat. Eigenlijk zou je medelijden met ze moeten hebben.

Ikzelf ben heel blij dat ik nu al tot het besef ben gekomen dat ook ik de 'verkeerde' kant op ging. En ik ben heel blij met dit forum.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Laurentine

Ja, natuurlijk komen schulden niet zomaar uit de lucht vallen, daar was je zelf bij. Waar ik heel veel moeite mee heb is dat de overheid zichzelf allemaal bevoegdheden toekent die ver over de menselijke waarden en grenzen gaan. En ik vrees dat dit in de toekomst alleen maar erger gaat worden, big brother is watching you! Ik verdiep mij al jaren in de New World Order, geheime genootschappen, illuminati etc, het voert te ver om daar op dit forum inhoudelijk op in te gaan maar het baart me wel zorgen.
Ik had net wel even een geluksmomentje toen ik even de balkondeur opendeed voor de poes en de snijdende kou me tegemoet kwam, heerlijk om een dak boven je hoofd te hebben en geen kou te hoeven lijden. En ook blij met met nog ergens in de kast gevonden toastjes met kaas die ik nog had :)

Laurentine

Ja El, ik heb ook in zo'n leventje gezeten via mijn ex-partner. Ik werd inderdaad vooral doodmoe van het 'nepgedoe' en de schijn ophouden, dat is helemaal niks voor mij! Ik geloof dat er juist onder die groep veel verborgen ellende speelt. Ik denk dat het inderdaad confronterend kan zijn voor anderen, want iedereen kan dit overkomen.
Van de andere kant ben ik eigenlijk best dankbaar dit ik niet in zo'n illusionair leventje zit en kan genieten van kleine dingen en enorm blij kan zijn met wat extra's.
En nu geniet ik even van de poes die me heel erg lief aan zit te kijken en tegen me aankruipt :)

Buster

Dames, altijd leuk voor de statistieken.

Nederland telt op dit moment 7,4 miljoen huishoudens waarvan er momenteel 700.000 de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen.
Dat betekend dat op dit moment ongeveer 9% van de Nederlandse gezinnen het moeilijk heeft en er word verwacht dat dat aantal alleen maar groeit.

De kans is dus groot dat je zelf iemand kent die het moeilijk heeft maar er niet over durft te praten.
Je weet nooit wat zich achter de voordeur van de buren afspeelt ;)

Laurentine, mijn man heeft me ooit Zeitgeist laten zien. Ik werd er helemaal benauwd van. Over dat soort dingen kan ik niet te lang nadenken. Noem me na