The story of Laurentine

Started by Laurentine, Jan 02, 2013, 05:58 PM

Previous topic - Next topic

Laurentine

Bedankt voor jullie reacties, en wat een goede tip Miracle! Ik ga vanavond meteen een lijstje maken. Ik zie inderdaad vaak mijn kwaliteiten en de dingen die ik bereikt heb niet meer. Ik heb verder niet zoveel te melden, ga zo lekker koken: stamppot rauwe andijvie met uitgebakken spekjes :)

Miracle

Zoals zovele hier zeggen zal ik het ook maar zeggen: Kop op schatje, alles komt goed ;D

Kaatje

Mjammie!!!!! stamppot rauwe andijvie met spekjes. Mag ik aanschuiven???  ;D ;D

Miracle

Ik ook?
Gaan we gewoon allemaal samen hokken, bespaart kosten en zo kan iedereen sneller aflossen ;D

Laurentine

Jullie hadden best mogen aanschuiven hoor, ware het niet dat ik vorige week acuut ziek werd.
Gedoe met mijn buik waar ik nu voor onder behandeling ben in het ziekenhuis. Gelijk dus ook mijn eigen risico moeten aanspreken voor medicatie en bloedprikken :( Hele slechte timing en ook erg vervelend. Wellicht trok mijn lichaam de stress niet meer en gaf het even zijn grenzen aan.
Maar goed, we bikkelen door en ik wens jullie ook allemaal veel sterkte!
En over dat hokken: ik denk er weleens over na om op een alternatieve manier te gaan wonen. Ik trek de maatschappij met al zijn regeltjes, verwachtingen en de focus op geld niet zo goed en zou best met gelijkgestemden een ander soort woonvorm willen oprichten. Genoeg tijd om daar nu over na te denken.  ;)

Libra

Van harte beterschap Laurentine!!

Ik hoop dat je snel weer op de been bent!

Liefs

Laurentine

Dank je Libra, dat hoop ik ook!

Laurentine

Nou, ik zie het even niet zo zitten...Voel me lichamelijk natuurlijk niet goed maar maak me ook erg veel zorgen om mijn financiele situatie. Ik heb nog een tientje om van te eten voor de rest van de week, de telefoonrekening kan straks niet afgeschreven worden en dat is me nog nooit eerder gebeurd, de 1000 euro die ik moet terugbetalen aan de fiscus kan ik in termijnen betalen maar dat is wel 45 euro per maand die ik absoluut niet kan missen en ik kan het lidmaatschap van de bibliotheek niet betalen en dat vind ik heel erg, want lezen is voor mij echt ontspanning.
Iemand nog tips, adviezen?

Buster

Hoi Laurentine, jeetje tips,...

Bij de bieb hoef je gen lid te zijn om naar binnen te kunnen. Stel het lidmaatschap nog even uit en ga er een middagje op je gemakje zitten lezen. Het is niet helemaal zoals thuis, maar het is toch wat.

Eten van en tientje,..
Wat heb je nog in huis?
Goedkope maaltijden zijn macaroni met saus.
Nasi (rijst, groente, gebakken ei)
Bami (mie, groente, gebakken ei)
Erwtensoep of andere soep uit blik.

Het handigst is om te kijken wat er nog in de vriezer of in de kasten staat en daar een gerecht bij te verzinnen.
De goedkoopste en beste groenten vind je bij de Lidl.
Pasta's en rijst zijn van de Euroshopper het goedkoopst.

Brood bij de AH, 3 voor

Libra

Lieve Laurentine,

Ik dacht hetzelfde als Buster. ;)

Nog een tip erbij: kook groot. Dus inderdaad iets van stampot of de gerechten die Buster noemde, maar dan voor een paar dagen. Is echt veel goedkoper!
Is misschien wel even afzien, maar aan de andere kant: je kunt je maag maar gevuld hebben.

Ik weet niet of je zelf heel veel boeken hebt, maar je zou bijvoorbeeld ook nog weer eens een oud boek wat je al heel  lang hebt, weer een keer kunnen lezen.

Ik weet het, het zijn allemaal maar "lapmiddelen" :(

Maar net zoals Buster ook al schreef, des te eerder je zelf aan de bel trekt, des te minder kans je loopt dat dingen fout gaan en je er weer extra kosten bijkrijgt.

Heel veel sterkte!!
Liefs

Knibbel

Lieve Laurentine,
Je zit inderdaad in een moeilijke situatie, zeker als je met nog maar een tientje voor de hele week moet uitkomen. Wat Buster ook al zei, ga al je kasten en vriezer na of je met de spullen die je nog in huis hebt een maaltijd kunt maken. Ikzelf heb als kind in een erg armoedig gezin gewoond en mijn moeder moest altijd met heel weinig geld een maaltijd op tafel toveren. Ze moest heel creatief hierin zijn. Als mijn ouders zo goed als niets meer aan geld hadden, kregen wij een bord met rijst met een gebakken ei (met of zonder ui erin meegebakken) en daarover heen zoete ketchap (ketchap manis). Het was a. supergoedkoop, b. het smaakt best lekker en c. het was ook nog gezond. Veel sterkte nog.

Liefs El
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Laurentine

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben net bij de bieb geweest en heb gevraagd of er mogelijkheden zijn mbt betaling. De dame van de bieb wees me op de U-pas, als je onder een bepaald minimuminkomen zit kan je die aanvragen en betaal je bv voor de bieb de helft lidmaatschapsgeld. Ook krijg je korting bij sportclubs e.d. Sowieso mag ik nog tot 1 februari lenen en als ik tzt aangeef dat ik bezig ben met de U-pas dan willen ze me zeker nog tot Mei laten lenen. Heel erg aardig dus!  :)
Ook langs geweest bij de T-mobile winkel, hij vertelde dat er best eea mogelijk is op het gebied van betalingsregelingen maar dat ik ze dan even moet bellen, kon niet in de winkel.
Ik had gelukkig niet veel last van schaamte en was blij dat ik het ben gaan vragen.
Dus zo even T-mobile bellen. Ik weet nog niet goed wat ik zal doen met de belastingdienst, 45 euro per maand aflossen is nu eigenlijk teveel maar als ik een lager bedrag regel met ze ben ik over 10 jaar nog bezig ;) Tsja, wat is wijsheid?
Ik heb bij de Aphap goedkoop gehakt gehaald, 1 portie gebruik ik voor macaroni, 1 portie gaat in de vriezer. Ik had nog een halve zak gesneden groente in de vriezer en ook nog wat champignons en paprika, dus ik maak macaroni, een grote pan voor een paar dagen.
En ik ga nu even rustig aan doen want ben nog niet in orde. Fijne dag allen!

Buster

Laurentine,

De belastingdienst gaat meestal uit van een regeling voor maximaal 2 jaar.
Je betaald er 2,4% rente over per jaar.
Als ik het goed uitreken is dit dus het laagste bedrag wat je af kan lossen.
Maar,.. nooit geschoten is altijd mis.

Kaatje

Laurentine, op facebook zijn ook groepen onder de naam "weggeefhoek" voor verschillende regio's. Daar worden ook regelmatig boeken weggeven voor niets. Je kan er zelf ook een oproep op zetten.
Misschien eens het bekijken waard?

Libra

Quote from: Laurentine on Jan 16, 2013, 03:47 PM
Ik weet nog niet goed wat ik zal doen met de belastingdienst, 45 euro per maand aflossen is nu eigenlijk teveel maar als ik een lager bedrag regel met ze ben ik over 10 jaar nog bezig ;) Tsja, wat is wijsheid?

Quote from: Buster on Jan 16, 2013, 07:29 PM
De belastingdienst gaat meestal uit van een regeling voor maximaal 2 jaar.
Je betaald er 2,4% rente over per jaar.
Als ik het goed uitreken is dit dus het laagste bedrag wat je af kan lossen.
Maar,.. nooit geschoten is altijd mis.

Er bestaat een mogelijkheid om aanspraak te maken op een "Persoonlijke Aflossingsregeling".

Wat je hiervoor moet doen is eerst je Beslagvrije Voet uitrekenen met behulp van deze link.

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Als je dit gedaan hebt, kun je kijken wat er overblijft per maand om af te lossen.
Dit kun je dan ook doorgeven aan de Belastingdienst en informeren naar deze regeling.
Het is dan wel van belang dat je volledig open kaart met ze speelt en ze ook alle informatie verschaft over andere schulden en hoeveel geld je daar per maand aan inlost.

Je kunt dus gewoon bellen (is een gratis 0800 nummer) en hierom vragen.
Je moet dan wel bewijsstukken overleggen van al je vaste lasten en de andere schulden.

Op het moment dat je eventuele andere achterstanden weggewerkt hebt en zodoende weer meer aflossingscapaciteit hebt, kun je een nieuwe regeling met de Belstingdienst treffen, om zo de looptijd te verkorten.

Het zijn daar zeker geen onmensen en altijd bereid tot meedenken en regelingen.
De enige voorwaarde die ze wel stellen (en dat is eigenlijk heel logisch), is dat je je echt houdt aan de gemaakte afspraken.

Dus inderdaad: "nee heb je, ja kunje krijgen"!!

Heel veel succes en doe rustig aan!
Liefs