The story of Laurentine

Started by Laurentine, Jan 02, 2013, 05:58 PM

Previous topic - Next topic

Laurentine

Dag allemaal,

Dit is mijn verhaal.
Ik ben Laurentine, 37 lentes jong en woon samen met mijn lieve kat.
Drie jaar geleden is mijn toenmalige relatie verbroken en ben ik weer op eigen benen komen te staan. Mijn ex verdiende bakken met geld, dus we hadden geen geldzorgen. Ik stoorde me vaak aan zijn nonchalante manier van geld uitgeven en vond het ook geen enkel probleem om van minder rond te moeten komen, ik was blij dat ik voor mezelf had kunnen kiezen en mezelf niet meer zou verloochenen in een relatie die me ongelukkig maakte.
Ik ging alleen wonen, werkte 32 uur per week en wist me redelijk staande te houden en was hier ook trots op. Totdat ik eind 2010 in een zware depressie terecht kwam. Het er weer alleen voor staan, een hoop onverwerkte, traumatische zaken uit het verleden zorgden ervoor dat ik moest stoppen met werken en in de ziektewet belandde. Mijn inkomen ging dus fors achteruit, ik huurde particulier en kon dat amper nog opbrengen,een verschrikkelijk lakse en vervelende verhuurder, had hier erg veel stress van. Als door een wonder kwam ik middels loting terecht in een flat van de woningbouwvereniging. Hier was ik uiteraard erg blij mee. Maar de verhuizing kostte toch nog wel het een en ander en mijn ex-verhuurder betaalde me de borg ad 1700 euro niet terug. Hierdoor kwam ik in de rode cijfers bij de bank. Heb een aantal noodzakelijke apparaten, zoals een fornuis, gekocht op afbetaling bij Wehkamp. Dit voelde niet fijn maar ik had geen andere keus. Mijn kat werd ziek, bleek blaasgruis te hebben en moest op speciaal dieetvoer ad. 20 euro per zak. Natuurlijk heb ik dat graag voor haar over maar het hakt er wel in. Eind 2012 werd ik gekeurd voor de WIA en die krijg ik nu gedeeltelijk maar omdat ik in 2010 een week tekort had gewerkt val ik in de laagste uitkering op bijstandsniveau. Ik kwam op het punt dat ik mijn rekeningen niet meer kon betalen en een afspraak gemaakt met schuldhulpverlening waar ik pas half Januari terecht kan. Ik wist dat deze maand erg zwaar zou worden daar ik in de rode cijfers sta bij de bank en ik de WIA-uitkering pas eind deze maand krijg, dus heb een gat van 3 weken dat ik moet zien te overbruggen. Toch was ik positief en begon strijdvaardig aan het nieuwe jaar. Boodschappen gedaan voor 2 dagen voor 7 euro en vol goede moed er weer tegenaan. Tot ik de brievenbus opende en daar een brief van de belastingdienst lag. Ik moet 1000 euro terugbetalen over 2010. Daar ging mijn positivisme en nu ben ik boos en verdrietig tegelijk. Ik doe erg mijn best om een parttime baan te vinden, fulltime kan ik (nog) niet en daar staat het UWV ook achter maar in deze tijden van crisis valt dat niet mee. Van mijn familie hoef ik het ook niet te hebben, die vinden dat ik maar moet roeien met de riemen die ik heb. Dat klopt ook wel, maar toch voelt zo'n reactie erg kil en koud, zeker omdat ze weten dat ik de komende drie weken eigenlijk geen geld heb om te eten.
Omdat ik nog geen baan heb werk ik als vrijwilliger bij de voedselbank. Dit doe ik omdat ik mensen graag help en omdat ik dan zelf ook bezig ben maar het voelt wel een beetje dubbel. Ik heb zelf eigenlijk ook een pakket nodig.
Wat ik het zwaarst vind is dat ik er alleen voor sta. Ik kan mijn zorgen eigenlijk met niemand echt delen. Graag zou ik hier tips en adviezen krijgen hoe met deze situatie om te gaan. Ik heb (nog) geen torenhoge schulden en die wil ik ook zien te voorkomen.
Alvast bedankt voor jullie input en veel sterkte met jullie situaties!

Be

Dag Laurentine,
Heb niet echt veel nuttige adviezen voor je. Belastingdienst.... schuldhulpverlening.... anderen op dit forum hebben daar veel meer verstand van. Wil alleen maar zeggen dat je een goede stap genomen hebt door hulp te gaan zoeken, jammer dat de afspraak nog 2 weken duurt - en met wat ik hier zo allemaal bij elkaar gelezen heb: verwacht daar ook niet dezelfde dag wonderen van. Sterkte

Laurentine

Dag Be,

Bedankt voor je reactie. Ik verwacht ook geen wonderen van schuldhulpverlening maar het is een stap in de goede richting.

Buster

Hoi Laurentine,

Het zit je niet mee zeg.
Het is sowieso handig dat je je gemeld hebt bij de gemeente.
Zij kunnen met je meekijken en je zo iets passends aanbieden waar je daadwerkelijk wat aan kan hebben.

Als ik het zo lees heb je nu meer uitgaven dan inkomsten.
Normaal zou je dan je inkomsten kunnen verhogen en je lasten verlagen.
Maar verhogen is in deze tijden een geluk als je dat lukt (niet onmogelijk wel lastig)
Hoe sneller je je uitgaven passend krijgt naar je inkomen, hoe sneller je de boel stabiel krijgt en zo schulden kunt voorkomen.

Schrap daarom zoveel mogelijk.
Loop geen achterstanden op bij

Huur
Gas en licht
Water
Zorgverzekering

Kijk of je kwijtschelding kan krijgen voor de gemeentebelasting en het waterschap.
Maar dat zal vast als je op bijstandsniveau zit.
Vraag huur en zorgtoeslag aan.
En mochten ze bij de gemeente geen passend aanbod voor je hebben omdat je (nog) geen schulden hebt, dan kun je altijd eens aankloppen bij het Maatschappelijk werk. Zij weten vaak heel veel regelingen binnen je gemeente te vinden die je zelf niet snel kan vinden.

Enne,.. petje af dat je hulp bent gaan zoeken.

Hou vol!

Oja, dat vroeg ik me nog af; waarom heb je die borg niet terug gekregen?

Be

Dit soort nuttige adviezen bedoelde ik dus. :) En het is ZEKER een stap in de goede richting

Buster

@ Be,

Vergeet niet dat het lezen en reageren ontzettend belangrijk is.
Je bent een lieverd!  ;)

sacredfour

Om voorlopig van je belastingaanslag af te zijn moet je een bezwaarschrift indienen. Ik kan je hier wel bij helpen.
Wat is de reden dat je de borg niet terug hebt gehad van je vorige woning?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Laurentine

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties, dat doet me goed.
Ik heb continu gedoe gehad met mijn ex-verhuurder in de tijd dat ik in mijn oude appartement woonde. Had continu lekkages en ander achterstallig onderhoud. Hij woonde ook nog eens onder me dus dat voelde helemaal niet prettig. Ik had dus al zo veel stress en gedoe met hem gehad dat toen ik die borg niet terug kreeg, volgens hem had ik de afgelopen jaren heel veel G/W/L verbruikt, hetgeen ik me niet kon voorstellen, en hij heeft latex van de borg afgetrokken om opnieuw te witten, omdat de muren van het appartement verkleurd waren vanwege een afzuigkap in de keuken die het nooit heeft gedaan. Zijn schuld dus.
Dus toen ik mijn nieuwe huis had wou ik alles achter me laten en had geen puf meer om een of ander geschil met hem te beginnen.
Een bezwaarschrift indienen is inderdaad een goed idee, bedankt dat je me wil helpen sacredfour!  :) Voor de komende maand heb ik nog 100 euro om van te eten, er gaat nog een rekening af van T-mobile, maar die zullen ze niet kunnen incasseren, dus dat wordt rekening nummer 4. Ik ben er erg down onder, voel me depressief en hoop bijna dat ik ziek wordt ofzo zodat ik niet veel hoef te eten enzo.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

sacredfour

Als het zo gegaan is met je vorige  huurbaar zoals jij verteld , dan moet je er zeker werk van maken!
ER zijn genoeg incassobureaus die werken met No Cure No Pay.
Google No Cure No Pay incassobureau
Reken er dan op dat je ongeveer 500 euro kwijt bent aan kosten als ze succesvol zijn.
Een dreigbrief van een incassobureau is meestal al genoeg om je geld te krijgen.
Het kan lonen om eerst een brief te schrijven waarin je je geld terugvraagt.
Ik kan dan wel voor jouw bekijken of zijn argumenten, die hij ongetwijfelt zal laten weten, in rechte stand houden.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Kaatje

Quote from: Laurentine on Jan 03, 2013, 04:14 PM
Voor de komende maand heb ik nog 100 euro om van te eten, er gaat nog een rekening af van T-mobile, maar die zullen ze niet kunnen incasseren, dus dat wordt rekening nummer 4. Ik ben er erg down onder, voel me depressief en hoop bijna dat ik ziek wordt ofzo zodat ik niet veel hoef te eten enzo.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Welkom Laurentine, het is heerlijk dat dit forum is, waar je je hart kan luchten, adviezen kan vragen en waar adviezen gegeven worden. Juist als je alleen bent, is dat een uitlaatklep die je ook nodig hebt. Ik weet uit eigen ervraring dat je juist voldoende en gezond moet blijven eten, zeker omdat je schulden hebt, stress hebt ervan en waarschijnlijk ook slechter slaapt dan normaal. En met 100 euro kan je qua eten en drinken een maand lang rondkomen in je eentje. Het is wat puzzelen, maar dan is het goed te doen.

Laurentine

Ja, ik ben ook erg blj dat ik dit forum gevonden heb, het is fijn om te weten dat er lotgenoten zijn. Het eten zal wel gaan lukken, ik kook graag en ben creatief in het maken van goedkope en gezonde recepten. Ik baal er meer van dat T-mobile niet afgeschreven kan worden rond de 20e. Weten jullie wat er gebeurt als ze geen automatische incasso kunnen uitvoeren?
Wat betreft mijn ex-verhuurder, het is nu 6 maanden geleden en ik wil mijn energie richten op de toekomst en niet op het verleden. Ik heb emotioneel gezien al veel aan mijn hoofd en ik trek het nu niet om een procedure tegen hem te starten waarvan de uitkomst ook erg onzeker is.
Ik heb vandaag de Belastingdienst gebeld, betalen in termijnen is altijd mogelijk en als ik een bezwaarschrift ga indienen betaal ik wel rente over de aanslag die ik terug krijg als het bezwaar wordt goedgekeurd maar die ik moet betalen als het bezwaar niet goed wordt gekeurd.
Ik ga morgen al het papierwerk in orde maken voor mijn afspraak bij schuldhulpverlening en nu even rustig zitten want ben net thuis.

Kaatje

Is het niet zo dat als T-mobile niet kan afschrijven dat je dan een herinnering krijgt en dat je dan voor een bepaalde datum wel betaald moet hebben? En het kan zijn dat er dan incassokosten erbij komen. Ik heb zelf geen abonnement meer, maar van de providers waarbij ik heb gezeten weet ik dat ik dan een herinnering kreeg en dan kon betalen. Volgens mij wordt je niet heel snel afgesloten. Misschien dat anderen daar meer over weten hier.

Super zeg dat je creatief bent in het maken van goedkope en gezonde recepten! Misschien kan je er hier een paar delen? We hebben hier er ook een topic over, wordt niet veel op geschreven, maar staan wel lekkere dingen op.

Laurentine

Ik bel Maandag wel even naar T-mobile om de situatie uit te leggen.
Dat receptenforum had ik al ontdekt, zal snel een paar recepten delen :)

geefnietop

Hoi Laurentien,

Ik ben hier zelf ook nieuw, maar wilde je even heel veel sterkte wensen met jou situatie. Het is eigenlijk toch te gek voor woorden dat je door ziekte (depressie) in deze situatie terecht bent gekomen. Ik heb ongeveer hetzelfde, viel ook uit met klachten en wordt nu "vrolijk" afgeserveerd. De reactie van je familie vind ik ook onbegrijpelijk. Jammer dat ze er nu niet voor je zijn. Nu heb je ze juist zo nodig. Fijn dat er zoiets als dit forum bestaat, ben er ook erg blij mee. Zo kun je toch dingen eens even lekker van je afschrijven en dat er mensen zijn die je volkomen begrijpen. Dat is best lekker.

Miracle

Ik ben ook nieuw hier en heb ook over een tijdje het eerste gesprek bij de gemeente.
Veel advies heb ik daarom ook niet maar ik wens je heel veel succes en sterkte, we weten allemaal hoe het voelt.
Iedereen leeft met je mee en dat is wel anders in het dagelijkse leven soms.
Vraag alles wat je wilt vragen want hier lopen echte knappe koppen bij die overal vanaf weten.
We gaan er allemaal voor om ten eerste en meest belangrijkste voor ons zelf er beter van te worden.
Niet voor je vrienden, familie of bekenden, maar voor jezelf helemaal alleen voor jezelf.

Misschien heel stom of raar, maar dit is wat ik gedaan heb:
Ik heb een zeer positieve mail aan mezelf gestuurd met alleen maar lof woorden, die lees ik heel vaak en iedere morgen als eerste zodra mijn pc aanstaat.
Daarnaast schrijf op wat je allemaal bereikt hebt in je leven, waar jezelf trots op bent, en vul die lijst dagelijks aan als je iets herinnert en schrijf bovenaan als kop: Dit is wat ik allemaal kan en bereikt heb!
Lees die ook vaak door en zeg dan tegen jezelf, hier kom ik ook uit en dit gaat me ook lukken.
Ook al geloof je het misschien niet, maar je onderbewustzijn registreert alles wat je ziet, hoort en leest.
Baat het niet dan schaadt het niet!
Ik heb het ergens gelezen en ben het toen ook gaan doen.