Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Voor de een de dood is de ander z'n brood. Dat is dit geval dan nu voor de opvang waar jij voor werkt, dus dat is positief voor jou als de opvang er weer boven op kan krabbelen. Ik hoop voor jou dat de opvang waar jij werkt wel het hoofd boven water weet te houden.

Libra

Quote from: Knibbel on Jun 27, 2013, 10:06 PM
Quote from: Buster on Jun 27, 2013, 09:45 PM
Hou je aan je plan en buffer, dan kan je altijd nog beslissen wat je waarvoor inzet.
Te snel aflossen zonder vangnet kan je ook je kop kosten. 

Eigenlijk heb je wel gelijk Buster, als ik nu alles op alles ga zetten om sneller van de schulden af te komen kan het zijn dat ik dadelijk weer helemaal vastloop. En dan ben ik nog verder van huis.

Het plan is nog altijd om binnen 2 1/2 jaar mijn schulden afgelost te hebben en als alles loopt zoals nu moet dat lukken.

Op het risico af dat het heel raar klinkt wat ik nu ga schrijven, maar.......zelfs al zou het een jaar langer duren....
Buster heeft hier een heel goed punt en wijst je op 1 van de grootste valkuilen waarin je als schuldenaar maar zou kunnen vallen, namelijk te snel, teveel willen!

Laat ik voorop stellen dat ik heel blij voor jullie ben dat jouw man, in ieder geval voorlopig, nog zijn baan heeft.
Dus voor nu kun je doorgaan met je aflosschema zoals je dat opgesteld hebt.
Mocht er straks toch een kink in de kabel komen, dan is het vroeg genoeg om daar op te anticiperen!
En net zoals Buster schrijft: je leeft al op een heel krap budget. Nog verder hierin snijden zou niet verantwoord zijn!

Ook begrijp ik heel goed je dubbele gevoel! Zeker ook omdat je sommigen van die mensen persoonlijk kent.
Aan de andere kant: jij bent niet verantwoordelijk voor hen! Jij bent verantwoordelijk voor jouw gezin en jullie financiën!
Dus hoe zuur en dubbel dit ook mag zijn, wees blij en tel je zegeningen!
Jij hebt je eigen de verantwoording genomen en hebt het roer drastisch omgegooid om zodoende een beter, schuldenvrij leven te krijgen.
En sterker nog, niemand anders kan dat voor je doen.
Dus ook jij kan, helaas, niet de last van anderen op je nemen! Het is namelijk hun last, waar zij zelf verantwoordelijk voor zijn.
Maar dat neemt niet weg dat het gewoon heel verschrikkelijk en naar is voor hen.

Quote from: Knibbel on Jun 27, 2013, 10:06 PM
En ik heb nog een groot gedeelte van het belastinggeld, maar die reken ik even niet mee, want die is voorlopig taboe voor mij.

Heel goed, lieve Knibbel!
Als je straks de definitieve aanslag binnen hebt kun je dit inzetten voor zowel je buffer, als om 1 of misschien wel 2 schuld(en) definitief af te lossen. Op die manier kun je lucht voor jezelf creëren en als er onverhoopt toch een kink in de kabel zou komen doordat je man alsnog zijn werk kwijt zou raken, valt een teruggang in salaris in ieder geval te overzien.

Hou vol, lieve dame!
Je bent zo goed bezig!!

Heel veel liefs.

Knibbel

Quote from: Libra on Jun 28, 2013, 12:09 PM
Op het risico af dat het heel raar klinkt wat ik nu ga schrijven, maar.......zelfs al zou het een jaar langer duren....
Buster heeft hier een heel goed punt en wijst je op 1 van de grootste valkuilen waarin je als schuldenaar maar zou kunnen vallen, namelijk te snel, teveel willen!
Het klinkt inderdaad raar en tegenstrijdig, want ook ik heb nog altijd zoiets in mijn hoofd: iedere extra cent meteen ergens bij een schuldeiser stoppen om maar zo snel mogelijk je schuldenlast te verlagen. Heeft denk ik ook met de druk van de schuldeisers te maken. En dag te laat met betalen en ze hangen al aan de telefoon, bellen, bellen, tot 's avonds negen uur toe en zelfs op zaterdag. Ze proberen je dan zo onder druk te zetten dat je je schuldig gaat voelen, en dat terwijl ik strikt genomen (oftewel wettelijk) nog geen achterstand heb. Ze weten dat de betaling dezelfde maand nog komt, maar toch pushen. Zo'n schuldeiser wil je zo snel mogelijk kwijt.

Maar ik ga helemaal mee met jullie advies, ga proberen om iedere extra cent in het bufferpotje te gooien en niet als extra aflossing bij een lastige schuldeiser. Ben zo blij dat er mensen aan de kant staan die mij aanmoedigen en de juiste weg wijzen bij het surfen......

Lieve Libra, ik weet dat ik niet de lasten van de anderen kan overnemen en dat iedereen zijn eigen verantwoording heeft in zijn leven. Maar je hebt toch met ze te doen, vooral omdat het goede kennissen van ons zijn. Mijn man en ik zijn behoorlijk opgelucht en zeker ook blij, maar zitten niet in een jubelstemming, we zijn er nog een beetje beduusd van.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Knibbel, die druk neem je zelf weg door op tijd alles over te maken, zo houd je het in eigen hand.
De druk die je steeds blijft voelen zit vooral tussen je oren,.. "Wat als,.."
En dat is helaas het zwaarste aan leven met schulden.

Je hebt nu afspraken zwart op wit.
Daar hou je je aan.
Als jij daar een euro extra aan besteed krijg je echt geen brief waarin staat;
"Lieve Mevrouw Knibbel, hartelijk dank voor de extra storting, we zijn u hier zeer erkentelijk voor"
;) Was het maar waar,...

En stel nou dat hé,.. Stel nou dat je buffer zo gevuld is dat je er direct een eiser mee kan wegwerken, dan is die keuze aan jou en meneer Knibbel.
Net zo goed als het je keuze is om er bijvoorbeeld de tandarts mee te betalen.
Je gaat straks alles 100% aflossen i.p.v. een traject met een stukje kwijtschelding.
Daar zijn de eisers ook bij gebaat. Daar hoort wel bij dat je jezelf MOET beschermen.

Zorg goed voor jezelf.

geefnietop

Hallo lieve Knibbel,

Wat ontzettend fijn om te lezen dat je man zijn baan kan behouden. Echt geweldig!! Ben heel erg blij voor jullie.

Kan me heel goed voorstellen dat je zo snel mogelijk je schuldenlast naar beneden wilt zien gaan, maar een buffer is ook belangrijk. Want jij als geen ander weet dat er zomaar een kink in de kabel kan komen en dan is het heel fijn om een eventuele buffer te hebben om die kink mee op te vangen. Maar snap heel goed wat je bedoelt.

Liefs

Knibbel

Yes, eindelijk, het salaris en vakantiegeld van meneer Knibbel vanmiddag op de bankrekening. Vanavond meteen begonnen betalingen en achterstanden te betalen.

Een doel die ik mij begin 2013 heb gesteld heb ik bereikt. Ik heb alle achterstanden nu weggewerkt. Terugkijkend kan ik het gewoon niet geloven dat ik nu hier sta. Dit smaakt echt naar meer.

Schuldentotaal eind mei :   22.216,00 euro
Schuldentotaal eind juni :   21.281,00 euro

Toch weer een mindering van  935,00 euro.

Achterstand eind mei:  319,00 euro
Achterstand eind juni:       0

En 50 euro naar het bufferpotje, hier zit nu 105,00 euro. Ongelooflijk, echt nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met een bufferpotje van 105 euro. Ik voel me de koning te rijk.

Buster

Quote from: Knibbel on Jun 29, 2013, 12:12 AM
Een doel die ik mij begin 2013 heb gesteld heb ik bereikt. Ik heb alle achterstanden nu weggewerkt. Terugkijkend kan ik het gewoon niet geloven dat ik nu hier sta. Dit smaakt echt naar meer.

En 50 euro naar het bufferpotje, hier zit nu 105,00 euro. Ongelooflijk, echt nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met een bufferpotje van 105 euro. Ik voel me de koning te rijk.

Lieve Knibbel, wat een geweldige mijlpalen heb je bereikt!
Echt,.... heb er even geen woorden voor,..

Het is je ZO gegund! Rust in de tent, blik op de toekomst.
Applaus en natuurlijk een dansje!!!

Kaatje

Dit is echt super nieuws!!!!! Ben trots op je! Ik dans graag mee met het bereiken van je doelen :) :) :)

Knibbel

Dank jullie wel, ben zelf ook blij. Misschien krijg ik nu een stabiele aflossingsritme om mijn schulden af te betalen.

Maar...... in mijn eentje had ik dit nooit binnen een half jaar bereikt. Dankzij jullie kijk ik nu heel anders tegen het leven aan en niet alleen wat de schulden betreft.

Weegschaaltje

Super dat je je doel hebt bereikt. Je buffer potje gaat nu gestaag groeien.

Libra

Lieve Knibbel,

Ik doe dat dansje van harte mee!!!
Wat fantastisch goed van jou dat je dit bereikt hebt!
Want hoe dan ook, we kunnen adviezen geven en meedenken, maar aan het einde van de rit ben jij toch degene die het maar mooi gedaan heeft!

Dus ben ik ook, net als de rest, plaatsvervangend trots op jou!!!
Chapeau, lieve dame en een hele diepe buiging voor jou!

Heel veel liefs.
:-*

geefnietop

Mag ik ook mee dansen???  :)

"We dansen de samba, we dansen de samba"   8) 8) 8) :P :) ;)

Knibbel

Quote from: geefnietop on Jul 01, 2013, 07:43 PM
Mag ik ook mee dansen???  :)

"We dansen de samba, we dansen de samba"   8) 8) 8) :P :) ;)
Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Samba ballen bij.....

Goed zo, vandaag schriftelijke bevestiging gekregen van een schuldeiser dat de schuld bij hun helemaal voldaan is. Langzaam aan worden ze een voor een afgeserveerd......

Vanmorgen eindelijk de rioolinspectie gehad en bleek het probleem in een recht stuk pijp tussen keuken en tuin te liggen. Volgens de riooldeskundige zat er een of ander blok vast in dat stuk pijp. De plaats hebben ze gemarkeerd, wordt dus kwestie van stuk tuin openleggen, stuk pijp eruit zagen en nieuw stuk ertussen plaatsen. Volgens de heren deskundigen makkelijk zelf te doen en natuurlijk het allergoedkoopste, want dat stukje pijp kost bijna niets, het is alleen het werk....... Heel fijn nieuws voor mijn beurs, minder leuk voor meneer Knibbel.

Het aangeboden weekendje naar Barcelona door mijn broer begint er ook aan te komen en de paniek begint al een beetje te komen. Behalve dat ik het nogal zonde vind van het geld, ook al wordt het reisje grotendeels gesponsord door anderen, word ik altijd lichtelijk nerveus van vliegen. Deze dame heeft namelijk claustofobie, niet zo ideaal om dan hoog boven in de lucht in een gesloten vliegtuig te zitten. Huisarts maar weer gebeld voor een paar kalmeringstabletjes voor het vliegen.

Ook alle papieren verstuurd naar het kantongerecht voor de bewindvoering van mijn dochter. En nu maar afwachten op een oproep. Poeh, moest 10,85 euro betalen bij de gemeente voor een uitreksel van het GBA van mijn dochter, veel geld voor het uitprinten van haar gegevens. 

Buster

QuoteBehalve dat ik het nogal zonde vind van het geld

Heel snel mee stoppen,.....

Praktische oplossing; het budget dat jij hebt voor deze dagen geef je helemaal over aan meneer Knibbel.
Met de mededeling; dit is het, op is op. Ik zou graag ECHT op vakantie willen.
En dan loslaten.

Wat heb je aan een vakantie als je er met meer knopen van terugkomt dan dat je heenging?
Doen?