Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Dat zou hij inderdaad kunnen doen, zal hem dat eens voorleggen. Er zullen nog wel meerdere collega's  zijn die daarin meegaan. Maar een moet het voortouw nemen. Het gonst behoorlijk in de wandelgangen, maar niemand durft echt iets te ondernemen. Ze wachten allemaal op elkaar. Maar als het eerste schaap over de dam is....

Moet eerlijk zeggen dat mijn man  in die drie jaar ook veranderd is wat zijn werk betreft. Vroeger als hij ergens niet mee eens was of als hij vond dat zaken slecht geregeld waren kon hij behoorlijk zijn zegje doen. Dat doet hij nu nog wel, maar niet meer zo fel en hartstochtelijk als eerst. In zijn jonge jaren was hij allang bij zijn afdelingshoofd de kamer ingestormd.

Maar ook hij is vaak van alle kanten behoorlijk onder druk gezet. Een flinke burnout is daar het gevolg van geweest. Nu is hij wat rustiger en taktischer geworden.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Ben misschien wat lastig, maar nog even iets over eventuele bewindvoering voor mijn dochter.

Zij heeft als netto-inkomen 1002,00 euro (wajong en zorgtoeslag).
Hier gaan dan de vaste lasten (CAK, zorgverz., internet, telefoon enz.) + zakgeld/kleedgeld + mnd. reserv. voor eigen risico zorgkosten/ov-kaart, in totaal 763,00 euro vanaf.

Zij houdt dan 239,00 euro over per maand. Hier zou ik dan de kosten van de bewindvoerder van moeten betalen. Neem ik een bewindvoerder aangesloten bij de BPBI houdt ze niets over om te sparen.

Komt zij met zo'n netto-inkomen en restbedrag wat overblijft, in aanmerking voor bijstand van de gemeente? Mij lijkt dat ze daar niet voor in aanmerking komt.

tuthola

Lieve Knibbel, van wat ik begrepen heb over jou dochter woont ze in een woongroep en betaald daar haar bijdrage cak voor voor kost en inwoning....correct me if i am wrong......zodoende komt ze voor de bijzondere in de catorogie van alleenstaande die inwoont uit mijn hoofd licht dat bedrag rond de 650 euro wat er dan per maand binnen binnen mag komen, mocht je het zeker willen weten kan je even googlen naar bereken mijn recht, daar kan je precies zien waar ze wel of niet voor in aanmerking komt.
Ik denk dus ook niet dat je dochter recht heeft op bijzondere bijstand.

Hoop dat je hier wat aan hebt....liefs

Knibbel

Lieve Tuthola bedankt voor de tip. Je hebt gelijk hoor, volgens de berekening komt zij niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.

Houdt alleen in dat ik dan toch maar voorlopig vrijwillig haar bewindvoerder blijf. Dan kan ze zich in die tussentijd een buffer bijeen sparen.

Buster

Knibbel,

Je doet nu het werk van de bewindvoerder maar zonder de toezegging van de rechter.
Dat houdt in dat als je dochter anders besluit (bijvoorbeeld; ik geef nu al mijn geld uit aan een vakantie) dan heb jij geen document in handen om dat terug te draaien.
Hetzelfde geldt als zij onverhoopt ten prooi valt aan jongens die haar een mobiel abonnement af laten sluiten of iets dergelijks. Zonder dat document zal ze voor de kosten op draaien.

Wat je zou kunnen doen is dit wat je nu toch al doet officieel laten vastleggen.
Het bedrag dat daarvoor staat kun je ofwel achterwege laten ofwel een spaarpot voor onvoorziene kosten mee aanleggen. Maar bijvoorbeeld ook als reiskosten vergoeding gebruiken als je dochter je nodig heeft op een gesprek dat iets verder weg ligt.

Knibbel

Eigenlijk wil ik het ook officieel vastleggen, voor bewindvoerder en mentorschap, omdat ik nu als ik telefoneer naar instanties als zorgverzekeraar, CAK, bank, heel vaak te horen krijg dat ze mij eigenlijk geen gegevens mogen verstrekken. Tot nu toe lukt het wel, behalve bij de bank, daar zijn ze erg streng. Als ik het officieel via de rechtbank doe heb ik een bewijs dat ik wettelijk bevoegd ben om haar belangen te behartigen.

Alleen vraag ik mij af of ze niet naar mijn financiele administratie gaan vragen. Had gelezen dat de rechter inzage in mijn priveadministratie kan vragen. Kan ik wel bewindvoerder zijn van mijn dochter als ik zelf schulden heb?

Buster

Per 1 juli worden de eisen van  professionele bewindvoerders opgeschroefd.

Voor familie bewindvoerders (maximaal 3 bewinden) geldt nog steeds dat je zelf niet onder bewind of curatele bent gesteld en dat je geen problematische schulden hebt waardoor je handelingsonbekwaam bent verklaard (met andere woorden, dat je in een traject zit)

Je zit niet in een traject bovendien zijn de schulden niet problematisch in de ogen van de wet.
Je kunt namelijk je vaste lasten betalen en hebt daarnaast aflossingen lopen.
Ik denk zelfs niet eens dat een rechter daarnaar vraagt.

Waar hij wel naar vraagt is aan je dochter of zij wil dat jij dit gaat doen, of ze beseft wat het inhoud en die vraag zal hij ook aan jou stellen. Als hij twijfelt kan hij aan de instelling waar ze woont vragen om een indruk.

Libra

Ik sluit me aan bij Buster, lieve Knibbel, zeker voor wat de telefoonterreur van de callcenters van tegenwoordig betreft!

Het is inderdaad de hoogste tijd dat één en ander officieel vastgelegd gaat worden!
Tot nu toe zijn er geen problemen geweest, maar de callcenters staan tegenwoordig voor niets en de (vaak toch wel) jongens en meisjes die daar werken hebben maar één doel en dat is om zoveel mogelijk te scoren om zelf aan het broodnodige geld te komen.
Zij werken simpel vanaf een telefoonlijst, waarbij niet gekeken wordt of iemand geld genoeg heeft om ten eerste een (bijvoorbeeld) telefoonabonnement af te sluiten, maar ook wordt er zeker niet gekeken naar de persoonlijke omstandigheden!

Het gaat prima zoals het nu gaat en jouw dochter is daar uitermate tevreden mee!
Ik zou dus zeggen, lekker zo laten, maar er wel voor zorgen dat je inderdaad uit haar naam kunt handelen. Juist ook ter bescherming van haar!!

Omdat je haar moeder bent en het al jaren voor haar doet, zal de rechter waarschijnlijk niet eens naar jouw financiën kijken.
Bovendien is jouw dochter ook geen erfgename van een groot imperium :P ;)
Het zal allemaal dus wel meevallen!

Succes dame enne.........snel doen!!
Heel veel liefs

Knibbel

@Buster, @Libra,
Heb vanmiddag de benodigde formulieren voor bewindvoerder/mentor ingevuld. Niet verwacht dat dit toch nog wat werk is. Zoon heeft ook de akkoordbevinding vanavond getekend. Ben wel blij dat mijn dochter maar een broer heeft, veronderstel ze had er tien, kon ik ze alle tien achterna lopen om een akkoord te krijgen.

Maar alle papieren liggen dus helemaal klaar, incl. bereidverklaringen en akkoordverklaring. Nu moet ik alleen nog een uitreksel van het bevolkingsregister voor mijn dochter bij haar gemeente gaan halen en een verklaring waaruit blijkt dat bewindvoering en mentorschap inderdaad voor haar noodzakelijk is. Heb een hier een psychologisch verslag liggen van psycholoog/psychiater en een evident-verklaring van de psychiater wat betreft haar autisme en verstandelijke beperkingen. Dit zal toch wel voldoende zijn als bewijs voor de rechter, denk ik. 

Voor mij de eerste keer en ik vind het eigenlijk toch een beetje eng. Ben nog nooit in een rechtbank geweest. Zit ik nog te twijfelen of daar dan een begeleidende brief bij moet of gewoon formulieren en bijlagen in een envelop en opsturen?

Als ik alles bij elkaar heb gaat het volgende week op de post naar het kantongerecht (alleen nog even kijken welk kantongerecht). Ben niet bekend met deze procedure en weet ook niet hoe lang het allemaal duurt, dus wacht maar rustig af.

Buster

Libra

Quote from: Knibbel on Jun 21, 2013, 01:06 AM
Zit ik nog te twijfelen of daar dan een begeleidende brief bij moet of gewoon formulieren en bijlagen in een envelop en opsturen?

Ik zou er gewoon een heel simpel briefje bij doen in de trant van:
"Geachte heer, mevrouw,
Hierbij doe ik u de benodigde formulieren en bescheiden toekomen voor een aanvraag tot bewindvoering/mentorschap voor mijn dochter .........(naam van je dochter).

Hoogachtend,
(jouw naam)

Quote from: Knibbel on Jun 21, 2013, 01:06 AM
Voor mij de eerste keer en ik vind het eigenlijk toch een beetje eng. Ben nog nooit in een rechtbank geweest.

;D ;D ;D ;D
Gelukkig maar! ;) :P
Weten we in ieder geval zeker dat we hier niet te doen hebben met een crimineel!! ;) ;D ;D

Maar alle gekheid op een stokje, lieve Knibbel, je bent heel goed bezig.
Ik vind je een topper!!

Heel veel liefs

Knibbel

:) :) Lieve Buster en Libra, jullie kunnen het niet zien, maar ik zit hier echt te blozen achter mijn laptop. Ik beschouw mezelf niet als een held, maar vind het wel een heel leuk compliment.

Waar ik ook opgelucht over ben zijn de resultaten van de onderzoeken in het ziekenhuis.Zover het onderzoek aangaf kwamen de pijnklachten waarschijnlijk niet van  het hart zelf, pff....blij, blij. Maar cardioloog kon geen echo maken van de hartkleppen, want dat stond niet vermeld op de verwijzing van de huisarts. Er heersen zeer strenge regels momenteel in het ziekenhuis. Cardioloog wil toch geen risico nemen (mijn bloed is wat stroperig) en krijg ik medicijnen die de bloedvaten verwijdt. Ook bleek mijn vervormde lever, door bloedophoping, door mijn lekkende hartkleppen te komen.

Ja en die extreme vermoeidheid past bij de reuma. Ja, dag, dat wist ik zelf ook al. Pijnstillers, rust en als het nog meer verslechterd operatie. Nou, daar ga ik niet op wachten. Ik wil mijn energiemeter nu opgeladen hebben, dus toch maar besloten om weer naar de osteopaat  te gaan. Heb alweer de eerste termijn afgesproken. En zoals mijn man al zei: die kosten knibbelen wij wel weer ergens anders vanaf.

Wat ik minder vind is dat ik nu door dit gedoe wel gelijk mijn hele eigen risico voor het hele jaar kan betalen, maar ja van de andere kant.... het tweede halfjaar ben ik daar tenminste vanaf. (Gelukkig mag ik voor het eigen risico een betalingsregeling aanvragen.)

Aangezien ik maar bleef twijfelen of we wel of niet van het aanbod van mijn broer gebruik moesten maken (weekend Barcelona) heeft meneer Knibbel maar de knoop doorgehakt: we gaan!!! Dat mijn vader ons een envelop heeft gegeven met het geld voor de tickets was ECHT NIET de doorslag.  ;D ;D

En morgen is de grote dag: het optreden bij de opening van de nieuwe woonvorm van mijn dochter. Bij mij beginnen de zenuwen toch een beetje op te spelen. Wat ik daarentegen wel weer leuk vind is dat ik morgen een geweldig verjaardagsfeest heb, heel veel gasten, vip-mensen erbij, barbecue, entertainment, dj, drank, toe maar, en het mooiste van alles: het kost mij geen rooie cent. Wauw, altijd al graag zo'n spetterende verjaardagsfeest gewenst.....  ;D ;D ;D

Be

Heel veel succes morgen!! Het gaat vast en zeker goed

Knibbel

Dank je Be voor je vertrouwen.....

Knibbel

Quote from: Knibbel on Jun 21, 2013, 05:20 PM
Wauw, altijd al graag zo'n spetterende verjaardagsfeest gewenst.....  ;D ;D
O ja, toch maar even ter verduidelijking, ik houd morgen natuurlijk niet zelf een feest, combineer mijn verjaardagsfeest gewoon met het openingsfeest morgen van de woonvom. Familie is dan toch al aanwezig. Altijd geslaagd en lekker supergoedkoop!!