Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Quote from: gewoon on Jun 14, 2013, 04:46 PM
Die avond met je dochter was erg schrikken maar nu het al weer een tijdje terug is kijk ik er nu met dankbaarheid aan terug dat je er kon zijn voor haar, je was er maar mooi  direkt bij die avond

Die telefoon als of je het voorvoelde dat ze die moest hebben.
Ja Gewoon, ik weet niet wie of wat ik hiervoor moet danken, maar iets of iemand heeft ervoor gezorgd dat ik een noodtelefoon heel belangrijk vond, dat ik die avond thuis was en mijn telefoon op de tafel had liggen. Het gebeurt ook wel eens dat ik in slaap val en mijn telefoon in de gang ligt, hoor ik hem niet. Moet er niet aan denken dat het anders was gegaan.

Quote from: Libra on Jun 14, 2013, 04:53 PM
En dat die schrik er nog inzit....duuhhhh :P, vind je het gek?!
Nou, ik niet hoor!!
Was ook niet zomaar even iets wat er gebeurde!
Eigenlijk heb ik er daarna niet meer zo over gepraat. Ik vond het altijd gewoon eng om er aan terug te denken. Dan voel ik weer van binnen die paniek, die onmacht, die angst dat ik haar kwijt raak of nooit meer terug zie. Het klinkt misschien overdreven in andermans oren, maar ik heb er echt een shock aan over gehouden. Normaal zou ik zo'n gebeurtenis met zo'n impact wel honderd keer verteld hebben aan iedereen die het horen wil, mijn manier om daar mee om te gaan, het te verwerken. Maar in dit geval lukt het niet, ik ben bang om iedere keer weer met dat gevoel geconfronteerd te worden.

Natuurlijk zijn er misstanden en natuurlijk zijn er ook bewindvoerders die hun taken niet zo nauwgezet uitvoeren als zou moeten, alleen.......zo zijn ze natuurlijk niet allemaal!
Het is ook niet mijn bedoeling om ze allemaal over een kam te scheren, maar ik heb me nog nooit eerder in bewindvoering verdiept. Moet ook eerlijk bekennen dat ik een beetje eng idee vindt om haar 'over te leveren' aan een vreemde. En als je dan ook net alleen de negatieve verhalen eruit pikt komt er een beetje schrik om de hoek kijken. Je wilt op zoek gaan naar de 'perfecte, de veiligste' bewindvoerder. Noem het mijn moederhart.

Maar bovenal zou ik je adviseren om eerst eens persoonlijk in gesprek te gaan en goed te luisteren naar wat je gevoel je verteld.
Vrouwelijke intu?itie, moederinstinct, je 6e zintuig, hoe je het ook wilt noemen, bedriegt je namelijk nooit!
Geen goed gevoel bij iemand? Dan geldt zeker: "bij twijfel niet inhalen"!
Met andere woorden: dan gewoon NIET doen!!
Dat ben ik zeker van plan. En je hebt gelijk, een persoonlijk gesprek kan al aangeven of er een klik is. Toevallig hebben wij bij de vakantiebespreking van onze dochter kennis gemaakt met de bewindvoerder van haar vriend. Mijn man vond hem een vertrouwde indruk hebben, goed als bewindvoerder voor onze dochter. Ik twijfel daar nog over. Ik vind dit zo'n moeilijke beslissingen allemaal. Soms wens ik me dat ze nog een klein kind is en onder mijn hoede, onder mijn bescherming, dan zou het allemaal veel simpeler zijn.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Quote from: Knibbel on Jun 15, 2013, 12:43 AM
Ja Gewoon, ik weet niet wie of wat ik hiervoor moet danken, maar iets of iemand heeft ervoor gezorgd dat ik een noodtelefoon heel belangrijk vond, dat ik die avond thuis was en mijn telefoon op de tafel had liggen. Het gebeurt ook wel eens dat ik in slaap val en mijn telefoon in de gang ligt, hoor ik hem niet.

Lieve Knibbel,

Toeval bestaat niet!! ;)
Alles heeft altijd een reden en ja, niemand is ooit echt "alleen". :)

Eigenlijk heb ik er daarna niet meer zo over gepraat. Ik vond het altijd gewoon eng om er aan terug te denken. Dan voel ik weer van binnen die paniek, die onmacht, die angst dat ik haar kwijt raak of nooit meer terug zie. Het klinkt misschien overdreven in andermans oren, maar ik heb er echt een shock aan over gehouden. Normaal zou ik zo'n gebeurtenis met zo'n impact wel honderd keer verteld hebben aan iedereen die het horen wil, mijn manier om daar mee om te gaan, het te verwerken. Maar in dit geval lukt het niet, ik ben bang om iedere keer weer met dat gevoel geconfronteerd te worden.

Dit is de grootste nachtmerrie van iedere ouder!
Dat je kind in een gevaarlijke situatie terecht kan komen.
Als je daarbovenop ook nog eens een kind hebt wat extra kwetsbaar is, komt dat dubbel aan!
Dus nee!!! Ik vind het zeker niet overdreven van je!!

Het wegstoppen omdat je de confrontatie met je gevoel niet aan wilt is uiteraard het slechtste wat je kunt doen.
Maar ik denk niet dat ik dat jou hoef uit te leggen.
Ga het verwerken op de jou zo eigen manier, want anders wordt dit een "gezwel" wat onder de oppervlakte blijft "sudderen" met alle kwalijke gevolgen vandien!

Soms wens ik me dat ze nog een klein kind is en onder mijn hoede, onder mijn bescherming, dan zou het allemaal veel simpeler zijn.

;D ;D ;D

Lieve Knibbel, de grootste paradox van iedere ouder! ;)
In eerste instantie stimuleren we onze kinderen om dingen te leren (pakken, kruipen, praten, lopen enz. enz.) en dus eigenlijk "groot" te worden.
Vervolgens verlangen we soms terug naar de tijd waarin ze nog "klein" waren. :P
Ook als je geen "zorgenkinderen" hebt, is het moeilijk om ze los te laten.
En, helaas, hoe hard we ook onze best doen en het proberen, we kunnen onze kinderen nu eenmaal niet tegen alles in het leven beschermen.
Maar dit wil ik je toch wel als "oppepper" meegeven: je hebt het gewoon heel erg goed gedaan met jouw dochter, want zelfs al is zij extra kwetsbaar, ze is opgegroeid tot een sterke en evenwichtige jongedame die bewezen heeft dat zij in noodsituaties heel goed weet wat ze moet doen om zichzelf in veiligheid te brengen!
En dat schouderklopje mag jij meenemen het weekend in! :-*

Heel veel liefs

Knibbel

Lieve Libra, ik ben dan niet een oude gek, maar sentimenteel ben ik wel. Hoe doe je dat toch steeds weer. Je weet me steeds weer te raken met je woorden, kan mjn waterlanders gewoon niet tegenhouden. Jouw woorden klinken zo als herkenning voor mij. En die oppepper van je neem ik zeker mee het weekend in.

Liefs van mij

Knibbel

Het youtube-filmpje van Jan over 'start met aflossen van schulden' kwam voor mij op het juiste moment. Ook voor mij weer opnieuw een 'eye-opener'. Had door allerlei 'factoren' (niet lekker in mijn vel, vermoeidheid, allerlei andere zaken die mij bezighielden) mijn administratie een beetje in het slop laten raken. Eigenlijk mag dat geen excuus zijn maar toch.... Betaalde en onbetaalde rekeningen, alles door elkaar op een stapel. Mijn overzichtjes maar half bijgewerkt. Ja, en dan wordt het weer een berg die je dan maar steeds weer voor je uit schuift. Vanmorgen schouders eronder en nu alles gelukkig weer op orde, overzicht, rekeningen, alles bijgewerkt en opgeruimd. Ook mijn bovenverdieping gisteren helemaal weer op orde gebracht, ook dat was hard nodig, stond op oorlog daar boven. Kwam de laatste dagen niet verder dan de benedenverdieping. Zal waarschijnlijk wel bij meer mensen zijn, maar ik ben zo'n mens: als mijn huishouden een chaos is, is het in mijn hoofd ook een chaos en andersom.

Knibbel

Hè hè, bij begeleiding van mijn dochter is het kwartje eindelijk gevallen. Ze willen met mijn dochter spulletjes gaan kopen om samen met haar de ramen van haar appartement te gaan wassen. Krijg een mailtje hierover met de vraag: 'mogen wij dat gaan aanschaffen en valt dat binnen haar leefbudget?' 
:D :D

Libra

;D ;D ;D ;D

Zo blijkt maar weer lieve Knibbel, geduld is een schone zaak en volharding betaald zich uiteindelijk uit!! ;)

Maar zonder dollen, fijn dat er op deze manier overleg wordt gepleegd!
Dat scheelt weer een heleboel "rechttrekken" achteraf.

Heel veel liefs

Buster

Fijn dat het nu zo kan.

En lekker hoor, gelapte ramen!

Weegschaaltje

Wat goed dat ze dit nu in overleg met jouw doen.

Knibbel

Ja gelukkig, bespaart me weer een hoop ergernis en gedoe.  :) :)

Knibbel

Gisteren weer een brief van het werk van mijn man over uitbetaling van het vakantiegeld. Normaal gesproken krijgt hij dat altijd eind juni met de salarisuitbetaling. Eerder in mijn draadje al aangegeven dat de laatste twee, drie jaren zijn werkgever gewoon in juni salaris en vakantiegeld heeft opgesplitst, waarbij het vakantiegeld een week later uitbetaald werd. Nu een brief waarop ze mededelen dat ze vanwege financiele en systeemtechnische overwegingen dit voortaan altijd standaard gaan doen. Of we daar vanaf nu rekening mee willen houden.

Voor dit jaar heeft mijn man en vele andere collega's nog een aanvraag kunnen indienen om het vakantiegeld toch eerder uitbetaald te krijgen, maar door middel van deze brief hebben ze die weg voor de werknemers in de toekomst afgesloten. Maar ik heb de CAO nagekeken en daar staat  vermeld dat de werknemers uiterlijk 1 juli vakantiegeld moeten hebben ontvangen. Dat gaat volgend jaar denk ik niet op. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken.

Manlief en de meeste collega's van hem zijn behoorlijk pissig. Mijn man had er maar een woord voor: criminelen. Want het zijn niet de financiele en systeemtechnische overwegingen, maar het gaat om de halfjaarlijkse cijfertjes, mooi weer spelen voor de aandeelhouders. Mijn man werkt op een heel groot en bekend internationaal bedrijf met duizenden werknemers. Tel op je winst.....

Kaatje

Knibbel, volgens mij moet een bedrijf zich aan de regels van de CAO houden, tenzij deze ongunstiger zijn dan de wetsregels. Kijk ook even t/m wanneer de CAO loopt, maar als het volgend jaar zo is, dat de CAO geldt en dat ze niet voor 1 juli vakantiegeld hebben ontvangen, kan je dan als werknemer het niet eisen van je baas?

Ik snap heel goed dat je man en zijn collega's pissig zijn. Je houdt er toch rekening mee met het ontvangen van je vakantiegeld.

Buster

Ik ben even gaan zoeken en kwam het volgende tegen;

Artikel 17 WML:
1. De vakantiebijslag, waarop de werknemer over het loon en de uitkeringen krachtens de Ziektewet, hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg en de Werkloosheidswet, voor zover een en ander tot en met 31 mei van het lopende jaar opeisbaar is geworden, aanspraak heeft verworven, wordt behoudens het bepaalde in de volgende leden in de maand juni uitbetaald.
2. Bij publiekrechtelijke regeling  of schriftelijke overeenkomst kan ter zake van het tijdstip van uitbetaling van het eerste lid worden afgeweken, met dien verstande, dat uitbetaling ten minste eenmaal per kalenderjaar dient te geschieden.
3. Bij het einde van de dienstbetrekking wordt aan de werknemer het bedrag aan vakantiebijslag uitbetaald, waarop hij op dat tijdstip aanspraak heeft verworven.

Met andere woorden, als dit schriftelijk is overeengekomen dan mag het.
En dat is de truuk: overeengekomen,...
Dat houd in dat het bedrijf toestemming over akkoord moet hebben van de Medezeggenschapsraad, of ondernemersraad, in elk geval een raad samengesteld uit werknemers binnen het bedrijf.
Als zij akkoord gaan, kun je er n iets meer tegenin brengen.
Als dat niet zo is, heb je reden om bezwaar aan te tekenen.

Kaatje

dit wist ik niet Buster, dank je wel! Heb ik ook weer wat bijgeleerd vandaag :)

Knibbel

De CAO van de onderneming van mijn man is geldig tot 31 juni 2013. Er is nog geen nieuwe CAO en zolang als er geen nieuwe is blijft de oude van kracht. Dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Verder heeft het personeel alleen de schriftelijke mededelingen van de hoogste directie ontvangen, maar nergens staat vermeld dat de OR van het bedrijf hier zijn goedkeuring aan heeft gegeven. Dat is ook een van de redenen waarom mijn man en de meesten van zijn collega's zich daar over opwinden. Er is meer aan de hand in het bedrijf waar veel vraagtekens bij geplaatst worden. Ik denk ook dat het nog een staartje gaat krijgen.

3 Jaar geleden is hun bedrijf in de verkoop gezet en gekocht door een Engelse investeerder. Die heeft het bedrijf van de beurs afgehaald en heeft drastisch het roer omgegooid in het hele bedrijf ook buiten Nederland. Verliesgevende afdelingen worden bijgespekt door winstgevende afdelingen, terwijl aan de achterdeur personeel moet vertrekken. Er wordt heel veel gedaan voor mooie cijfers, want men wil met het bedrijf weer terug de beurs op.

Het beleid is er de laatste twee jaar behoorlijk op verslechterd voor de werknemers, terwijl ze voordien als een sociaal en goede onderneming aangeschreven stonden. Afdelingshoofden die kritiek leveren op het beleid of personeel wat protesteert, ze worden behoorlijk onder druk gezet en monddood gemaakt. Maar er borrelt en broeit van alles onder het personeel. De echte vakmensen en professionals lopen allemaal weg, gaan allemaal naar de grote concurrenten. Ook mijn man heeft een aanbod gekregen van een concurrent, maar om diverse redenen heeft hij dat aanbod niet aangenomen.

Het draait allemaal om het grote geld......

Buster

Je man zou het neer kunnen leggen bij de OR.
Zij horen hierover op de hoogte te zijn gebracht en om advies te zijn gevraagd.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat een OR bestaat uit werknemers die soms ook niet in durven te gaan tegen de managers of directie. Toch is de raad wel bedoeld als klankboord die opkomt voor de belangen van de werknemers.

Als er meerdere werknemers zijn kunnen ze samen vragen aan de OR om hier naar te kijken en actie te ondernemen.