Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Ga ik zeker doen Gewoon. Bedankt voor het meedenken!  :)  :)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Quote from: Kaatje on Jun 05, 2013, 12:14 PM
kan je ook niet bij een andere verzekering een aanvullende krijgen? Of vanaf volgend jaar wel weer aanvullend?
Zag dat ik antwoord heb ontvangen van Zilveren Kruis op mijn mail. Wij kunnen nu wij geen achterstand meer hebben weer een aanvullende verzekering aanvragen. Alleen de laagste twee klassen zonder medische selectie, betaal je minder premie (wel naar leeftijd natuurlijk, wij zitten dus  in de hogere tarieven) maar krijg je ook de laagste vergoedingen. Laagste klasse premie 10,03 euro per maand, max. vergoeding per kalenderjaar osteopathie 240 euro, 6 x fysiotherapie bij niet-chronisch. Tweede klasse 16,65 euro per maand, osteopathie 440 euro en 12 x fysio niet-chronisch.

Kaatje

als je in 1 jaar voor 440 opmaakt voor een paar keer naar de osteopaat dan heb je de premie er al uit voor een jaar. let wel op dat je dan die behandelingen verspreid en dat je dan geen andere alternatieve behandelingen kan doen die dan vergoed worden.

Het is een best een bedrag in de maand, maar wel iets om over na te denken ivm je gezondheid en waar jij baat bij hebt.

Knibbel

Ligt het aan de zon, aan het feit dat over drie weken het vakantiegeld komt of ligt het aan mij? Heb het gevoel alsof het zonnetje binnen een beetje aan het schijnen is. Zelf het feit dat ik morgen allerlei onderzoeken in het ziekenhuis moet ondergaan, kan mijn humeur niet verpesten. Meneer Knibbel maakt zich zorgen dat men een of ander enge ziekte gaan vinden, maar ik kan me wonderlijk genoeg nergens druk om maken. Laat het gewoon maar gelaten op mij af komen.

Gistermiddag ook rioleringsbedrijf gebeld i.v.m. prijsofferte voor de rioleringsinspectie.Ook gevraagd of bij de mondeling geschatte prijsopgave 6% btw of 21% is berekend. Zij berekenen dus inderdaad 6% btw.
Heb tegelijk heel subtiel ter sprake gebracht dat zij vorig jaar herfst al twee keer alles van boven tot onder hebben doorgespoten, de afvoer van het dak naar de tuin hebben aangepast, dat mij dit al meer dan 500 euro heeft gekost, en dat we nog altijd hetzelfde probleem hebben.  Meneer kon zich ons probleem wel nog herinneren. Uit coulance biedt hij ons aan om voor 150 euro de rioleringsinspectie te laten verrichten. Volgende week ontvangen wij hierover een schriftelijke prijsopgave. En stiekem gaf hij ons de tip als wij eenmaal weten waar de verstopping zit, een klussenbedrijf in de arm te nemen of, als meneer Knibbel handig is, het zelf op te lossen. Kijk hier heb ik wat aan. Scheelt weer een hoop eurootjes. En nu maar zorgen dat ik zelf thuis ben als ze de inspectie gaan verrichten, kan ik gelijk hun mannetjes heel subtiel het hemd van het lijf vragen hoe het probleem opgelost kan worden. Want mijn meneer Knibbel is best wel handig. ;)

Zoonlief heeft zich aangeboden om samen met ons op matrassenjacht te gaan, maar hoogst waarschijnlijk begint en eindigt het bij IKEA !!

Het aanbod van mijn broer om een lang weekend naar Barcelona te gaan wordt steeds aanlokkelijker.  :) :)

geefnietop

Hallo Knibbel,

Wat heerlijk dat jij je zo lekker voelt, goed om te lezen. En inderdaad misschien komt het wel door het lekkere weer. Het zonnetje doet wonderen. Hopelijk hou je dit gevoel nog heeeel lang vast.

Knibbel

Helaas maar van korte duur. Komt mijn dochter net thuis. Met brief van CAK. Ik wist even niet wat ik las, sta nog te trillen van de schrik. Haar eigen bijdrage is van 127 euro verhoogd naar 352 euro. Per 15 juni. Ik ben even sprakeloos.

geefnietop

Jeetje Knibbel, dat is zeker schrikken. Wat een forse verhoging zeg. Misschien morgen eens bellen wat de reden van de verhoging is. Wat jammer toch altijd dat het goede gevoel zo snel weer verdwenen is. Hopelijk krijg je het snel weer terug.

Buster

Is het CAK,.. daar kan Tuthola je nog wel een boekje over opendoen.

Maandag even bellen en doe maar net of je neus bloed en je er gewoon vanuit gaat dat dit een tikfout moet zijn.
Is dat niet het geval, dan een specificatie met tekst en uitleg,..

He wat jammer nou dat dit net je goede humeur moet verpesten!

En je zal de site vast wel uit je hoofd kennen (ik nog niet,...)
Ik lees hier iets over een lage en hoge eigen bijdrage, eerste 6 maanden laag daarna situatieafhankelijk.
Heb je daar wat aan?
http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-1-4-8-bereken-uw-eigen-bijdrage-zorg-met-verblijf.html

Knibbel

Buster, er zit een specificatie bij, alleen ik snap het allemaal nog niet zo helemaal. Dit is de allereerste keer dat zij een specificatie heeft ontvangen. Het eerste half jaar krijg je standaard het laag tarief daarna wordt aan de hand van inkomen het hoge tarief berekend. Ik had op de site van het CAK al een berekening gemaakt voor het hoge tarief, maar heb ik dat dan helemaal verkeerd gedaan? Want ik kwam op een heel ander bedrag uit, namelijk ongeveer hetzelfde als wat zij als laag tarief betaald.

Haar jaaropgaves van 2011 zijn 8216,00 euro Wajong, salaris werkgever Hema 3493,00 euro en loonbelasting hierover is 180 + 449 = 626,00 euro.

Ik had voor de berekening als verzamelinkomen het jaarinkomen 2011 van de Wajong ingevuld, bij de loonheffing heb ik het totaalbedrag van Wajong en salaris Hema ingevuld, en bij loon uit arbeid het jaarinkomen van de Hema. En dan kom je op een eigen bijdrage van ca. 122 euro.

Zij nemen als verzamelinkomen het jaarinkomen van Wajong en salaris Hema samen en vullen bij inkomsten uit arbeid nog eens het inkomen van de Hema in. En dan kom je op een bedrag van 354,00 euro uit.

En als ze voor het berekenen van de eigen bijdrage in 2014 als richtlijn inkomen 2012 gaan pakken (toen is mijn dochter 23 jaar geworden) dan gaat ze een eigen bijdrage van ca. 411,00 betalen. Tenminste als de regering niet weer van alles gaat veranderen.

Mijn maag draait zich hier gewoon van om, ik word hier letterlijk misselijk van. Nu wil dat kind weer thuis komen wonen omdat ze meent dat ze dat niet kan betalen. Want ze wil ook sparen voor een toekomst met haar vriend. Pff.... krijg ik dat weer.

Buster

Knibbel,

Verzamelinkomen is de verzameling van alle inkomsten.
Arbeid en inkomens ondersteunende voorzieningen.
Dus ik ben bang dat je die berekening nogmaals moet maken en dan de Hema en Wajongh bij elkaar op zal moeten tellen.

Ik heb even zelf een berekening proberen te maken.
Ze vragen o.a. hoeveel verschuldigde belasting je hebt moeten betalen.
Volgens mij is dat niet alleen loonbelasting maar ook bepaalde premies.
Ook vragen ze inkomsten 2012. Ze hebben het dan over arbeid en ziektewet.
Als je even op alle ? bolletjes klikt wordt je wat wijzer.

De belasting die afgedragen moet worden is 37%
Dat is het brutosalaris, minus aftrekposten, en daar dan 37% van.
http://www.homefinance.nl/belastingen/belastingtarieven-2011.asp

Knibbel, bel ze morgen even, vraag of er iemand tijd heeft om je uit te leggen wat je precies moet invullen omdat je denkt dat er echt een grote fout in is geslopen.
Bereken van te voren even hoeveel belasting je dochter heeft afgedragen in 2011.
Ik kwam net uit op â,¬84, maar ik heb niet alle gegevens.

Succes!

Knibbel

Ik ga er morgen inderdaad eens over opbellen, zelfs al klopt de eigen bijdrage, waar ik eigenlijk een beetje bang voor ben, ik snap als leek totaal niets van hun berekening. Wil gewoon weten wat het allemaal betekent.

Heb het zelf nog eens nagerekend, de enigste gegevens die ik heb heb ik van haar jaaropgaven van 2011 genomen. Het CAK heeft bij de berekening als belasting alleen de ingehouden loonbelasting van Wajong en salaris Hema bijeengeteld en dat bedrag klopt wat op de specificatie staat vermeld. Wij hebben namelijk helemaal in het begin opgegeven dat de loonheffingskorting toegepast moet worden op haar Wajonguitkering, dus in 2011 betaalde zo goed als geen loonbelasting bij de Wajong. Bij het salaris van de Hema daarentegen betaalde zij volle pond.

Zo ziet dus hun specificatie uit (sommige bedragen snap ik totaal niet):

Belastbaar loon   11.709,00
Loonheffing             639,00  -/-
                         ------------
                                                                                       11.080,00
Premie ziektekostenverz. bijdrageplichtige                            1.382,18  -/-

Zak- en kleedgeld                                        3.519,00
Toeslag (Wajong)                                           696,00
15% inkomsten uit tegenwoordig arbeid           548,95
                                                                  ----------
                                                                  4.763,95         4.763,95  -/-

Aftrek als uw inkomen hoger is dan 7.003,00                              0,00  -/-

Bijdrageplichtig inkomen                                                     4.933,87

Bijdrageplichtig inkomen per maand                                        411,16
2% van het bijdrageplichtig inkomen                                           8,22  +
Bijdrage per maand                                                                419,38

16% Wtcg korting                                                                    67,10
                                                                                         -----------

Uw eigen bijdrage per maand                                                  352,28 

Buster

Knibbel had net wat geschreven maar vind nu nog meer info. Ik kom zo terug ;)

Buster

Brandpunt; kijk maar even op uitzending gemist, nog meer gesjoemel in de zorg dan al werd vermoed, gaat om honderden miljoenen, morgen een spoed debat in de kamer.

haha, visite is altijd gezellig.
Voordeel van zo ver weg wonen bij iedereen vandaan is dat je de hele abvoind vrij hebt om je heerlijk te verdiepen in cijfertjes ;)

Ok, wat ik heb gevonden;
De loonheffing daar moet naar gekeken worden.
Volgens hun berekening zou ze voor bijna â,¬10.000 aan aftrekposten hebben gehad.
Dat klopt echt niet.

In 2011 was het belasting tarief 33%
Die 33% wordt berekend vanaf je bruto jaarinkomen en daar gaan dan allerlei aftrekposten vanaf.
De verzamelnaam daarvoor is de loonheffingskorting.
Ik lees net dat die ook geldt voor de Wajong, dus niet alleen voor de Hema.

Dan wordt de berekening zo;
Verzamelinkomen  â,¬11709
Totale heffingskorting â,¬ 2603,92
Totaal brutojaarloon â,¬ 9105,08

33% over het jaarloon is â,¬ 3005

Als ik dan deze gegevens gebruik bij het invullen kom ik uit op;

Premie ziektekostenverzekering    â,¬ 1.382,18   
Zak- en kleedgeld                    â,¬ 3.519,00
Toeslag Wajong                            â,¬ 696,00
                                                 â,¬ 4.215,00   
15% van inkomen uit tegenwoordige arbeid    â,¬ 549,00   

Bijdrageplichtig inkomen                 â,¬ 2.558,82   
Bijdrageplichtig inkomen per maand  â,¬ 213,24   
2% van het bijdrageplichtig inkomen â,¬ 4,26  +   
Uw eigen bijdrage per maand         â,¬   217,50   
16% Wtcg korting                         â,¬   34,80 -   
----------   
Eigen bijdrage per maand                 â,¬ 182,70

Dat zou hem ongeveer moeten zijn.

Knibbel

Buster, je hebt bij de berekening staan loonbelasting 3005, dit minus het bedrag van de loonheffingskorting, kom ik dus op 402,00. Door volledige heffingskorting te gebruiken wordt dus haar verzamel jaarimkomen minder en dan minus 402,00. Zij heeft echter 639,00 euro betaald aan loonbelasting.

Ik begrijp jouw berekening. Nu maar hopen dat ze het bij het CAK ook begrijpen. Heb je natuurlijk wel weer kans dat ze me doorverwijzen naar de belastingdienst, onder het mom dat zij die gegevens zo doorkregen van de bd. Kijken wat hier morgen op gezegd wordt door het CAK en ander bij de belastingdienst.

Ga zeker de gemiste uitzending van Brandpunt volgen. Heb namelijk zelf, naar mijn mening een twijfelachtige nota van het ziekenhuis gezien, maar heb bij het zilveren kruis bot gevangen toen ik daar melding van maakte.

Buster

Ik heb gisteren nog even zitten zoeken.

Ik dacht dus dat je eerst de kortingen eraf moest halen en daarna 33% moet rekenen.
Maar je rekent eerst de 33% en daarna gaan er alle kortingen vanaf.
Dan nog kom ik aan een loonheffing van â,¬ 1260,05

Het kan zijn dat ze voor nog meer kortingen in aanmerking kwam zoals de jong gehandicapten korting van â,¬696. Dan kom je idd op een â,¬564,05

Maar, laat ze maar uitleggen hoe ze aan die info komen.
Succes!