Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Weegschaaltje

Je reken plaatje ziet er top uit. Wat ik in de afgelopen dagen heb ondervonden is, t feit dat de roodstand bij de giro weg is, zo een grote oplichting geeft. Nog wel meer als de kleine acherstanden weg werken. Gewoon weer elke maand een normaal positief saldo hebben als t loon is gestort. Geeft zo een fijn gevoel.

En net als de tips die ik al kreeg. Voor alle andere schulden heb je toch al gewoon je maandelijkse betalingen. Die lopen niet weg.

Libra

Lieve Knibbel,

Quote from: Knibbel on May 16, 2013, 01:35 AM
Ben ook maar eens aan het brainstormen geslagen. Ook al is de belastingteruggave van mijn man er nog niet, volgens de bd is hij wel al verwerkt en ontvangen wij binnen twee weken de voorlopige aanslag. Ik weet dat wij ongeveer 1800 euro terug ontvangen.

Als ik je een advies mag geven: ga jezelf alsjeblieft niet rijk rekenen!!
Want vaak als je nog een openstaande schuld bij de BD hebt, verrekenen zij een teruggave eerst met nog openstaande posten!

Ik zou in jouw geval eerst eens even rustig afwachten hoeveel geld de BD daadwerkelijk overmaakt.
Krijg je wel die

Buster

Knibbel, ik sluit me helemaal bij Libra aan.

Eerst de zorgverzekering!!!!!
Zeker met de gezondheid van jullie beide kun je het je niet veroorloven op met boetes en een terugval naar een basispakket te vallen.
Daarna wachtten op de bevestiging.

Hoe dan ook is het wel een lekker vooruitzicht!

Knibbel

Ik heb ook heel lang zitten dubben wat ik dadelijk ga doen. Het belastingformulier vul ik al jaren zelf in en wij hebben de laatste 4 jaar alleen de hypotheekrente als aftrekpost. Als wij dan de definitieve aanslag kregen klopten de bedragen die wij terugkregen iedere keer exact. Dus ik ging er, logisch gedacht, maar gewoon klakkeloos vanuit dat het dit jaar ook klopt wat mijn formulier aangaf. Maar nu begin ik erg te twijfelen. En begin wat onrustig te worden. Was me eigenlijk innerlijk al aan het verheugen dat ik eind mei een paar schuldeisers minder heb. Eind juni de kleine losse schulden helemaal aflossen. En na juni een strak en stabiel aflossingsschema kan maken. Want dan blijft er over het algemeen de vaste lasten en de meest aflossingsbedragen van de schulden zijn ook vaste bedragen, daar kan ik weinig aan doen. Als ik ervoor zorg dat wij dan de komende jaren ons strak aan ons bezuinigingsdrift houden en ons goed aan het vastgesteld leefbudget houden komt er ruimte om deze aflossingsbedragen te kunnen betalen. En een groot deel ervan zal dan hopelijk binnen 3 jaar afgelost zijn. Nu moet ik weer een omschakeling gaan maken.

Het dringendst is voor mij de zorgverzekeraar, die openstaande vordering wil ik zo snel mogelijk weg hebben. Mijn bedoeling was om, zo gauw het belastinggeld binnenkomt, ook meteen die openstaande vordering weg te werken. Ik wil van die onzekerheid en angst af dat  het alsnog aan  een incassobureau en aan het CVZ wordt overgedragen.

De openstaande bedragen bij de belastingdienst zijn van de zorgtoeslagen 2010 en 2011. Hier heb ik een betalingsafspraak voor bij de belastingdienst.

De achterstanden heb ik gekregen omdat ik iedere keer een maand te laat ben met betalen en die zijn van Ziggo, levensverzekering van mijn man en mijzelf en 3 postorderbedrijven.
Daarnaast heb ik wel nog een vordering open staan van de Diftar van de gemeente over het laatste halfjaar van 2012 (bedrag van 113,00 euro) omdat de automatische afschrijving in april mislukte. In totaal is dit ongeveer 450 euro.

En die roodstand? Heb het gevoel dat ik daar nooit van af kom.

Is het wel verstandig om als ik nog voor eind mei het geld terugkrijg van de belastingdienst (al is het geen 1800 euro, het zal zeker meer dan 400 euro zijn) om dan toch meteen de zorgverzekeraar te betalen? In geval van nood moeten we die dringende herstelwerkzaamheden maar even verschuiven, scheelt zeker weer 250 euro. Ons huis zal er niet door instorten, zullen alleen wat langer met het ongemak moeten doen.

Moet even weer wennen aan het idee dat het misschien toch weer anders gaat lopen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Lieve Knibbel,

Het was en is zeker niet mijn bedoeling om je onrustig te maken!!

Ik meende toch uit je vorige bericht op te maken dat je van het vakantiegeld

Knibbel

Libra, ik weet dat het niet je bedoeling was om me onrustig te maken, ik ben meestal wel een geduldig mens, maar soms schiet het bij mij helemaal los en wil ik te gauw resultaat boeken. Ik ren dan mezelf voorbij, ben in gedachten al bij punt b terwijl ik nog bij punt a sta te wachten om te starten. Maar eigenlijk heb je gewoon gelijk, de dingen een voor een aanpakken. Ik dacht dat het beter was om belastingteruggave en die 1000 euro vakantiegeld bij mekaar te gooien en dan maar zoveel mogelijk schulden afbetalen. En niet nagedacht wat de gevolgen kunnen zijn als het geld op is.

Had zelf ook in gedachten om toch van de belastingteruggave in ieder geval geld te nemen om de zorgverzekeraar te betalen en dat met het vakantiegeld weer aan te vullen. En ik ga in ieder geval de achterstanden wegwerken met het vakantiegeld, want dat ligt ook als een blok op mijn maag. Zal de rest van de belastingterruggave even apart op de spaarrekening zetten tot dat het definitief is. Hoop dat jullie tegen die tijd met mij mee willen kijken hoe ik dat geld dan het beste kan besteden.

Stabiliteit, laat ik dat woord nou altijd gebruiken als ik het over mijn gezin heb. Ik zeg altijd dat ik mijn kinderen een stabiele thuisbasis probeer te geven, een basis waar ze op kunnen vertrouwen en bouwen, waar ze zich veilig kunnen voelen. IWaar ze altijd op terug kunnen vallen, ook al maken ze wel eens fouten of doen dingen waar wij niet altijd achter staan.

Dus Libra, ik moet je volkomen gelijk geven, stabiliteit is heel belangrijk, in welke vorm dan ook.

Ik geef je vanuit mijn hart een flinke dikke knuffel.

Knibbel

Kreeg vanmiddag telefoon van Essent.

Wij bellen u voor uw openstaande betaling bij Essent.

Huh, openstaande betaling? Ik heb toch geen achterstand bij Essent?

Klopt mevrouw, u hebt ook geen achterstand, u bent een correcte betaler, maar uw betalingstermijn van juni moet uiterlijk 21 mei betaald zijn. Wij herinneren u eraan dat als u te laat bent u kans loopt op incassokosten. Als u denkt niet op tijd te kunnen betalen, wijzen wij u op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Dus u betaalt voor 21 mei? Prima, ik maak een notitie dat u op tijd betaalt. Prettig weekend verder nog.

Ik was er even stil van. Nieuwe werkwijze van Essent?

En GGN aast op ons vakantiegeld!! Kreeg een vandaag een brief van hen:

Geachte mevrouw/meneer.....

U hebt bij ons nog een openstaande vordering van 389 euro staan.
Wij hebben hiervoor met u een betalingsafspraak gemaakt.

In de maand mei en juni worden meestal de vakantiegelden uitbetaald.
WIJ BIEDEN U DE GELEGENHEID AAN OM HET OPENSTAANDE BEDRAG INEENS AF TE BETALEN.

U kunt dit door middel van een spoedbetaling op rek.nr. .................

Ik hou mij mooi aan de betalingsafspraken, mijn vakantiegeld krijgen ze niet.

Chrissie

Kan me voorstellen dat je raar op keek, je hebt toch direct zo iets van wat heb ik nu aan mijn fiets hangen.
Maar is het misschien ter preventie ze willen voorkomen dat er  nog meer schuldenaren bijkomen en dat ze mensen eerder naar de schuldhulpverlening kunnen wijzen zo dat er erger kan worden voorkomen. Heb namelijk zoiets bij kassa of rader  gehoord voor een poosje terug toen ging het om zorgverzekeraars.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

;D ;D ;D ;D ;D

Nou, het is in ieder geval beter dan dat ze je opbellen en je attent maken op een achterstand waarvan je het bestaan niet wist!! ;)

Maar zonder dollen, de energiemaatschappijen hebben nog miljoenen opstaan aan vorderingen, waarvan ze nog maar moeten afwachten of die

Knibbel

Wat jammer, zou vandaag met een kennis op de rommelmarkt gaan staan om te proberen wat spulletjes te verkopen. Helaas door omstandigheden niet doorgegaan. Maar niet getreurd, maak overal foto's van en zet het op marktplaats. Zien wel hoe het loopt.

Nog 8 dagen te gaan voor het loon van mijn man er is.
Dus voor mezelf maar even uitgerekend hoe het er uitziet voor die laatste dagen.

Restant leefbudget is 20 euro.
Wat verkocht op marktplaats en gisteren hiervoor 30 euro op mijn rekening bijgeschreven gekregen.
Mijn vader duwde mij afgelopen donderdag 25 euro in mijn handen, omdat hij zo trots op mij is hoe ik het aanpak (heerlijk om zoiets te horen).

Ik heb dus 75 euro en nog 8 dagen te gaan. Hiervan wil ik 60 euro gebruiken voor boodschappen voor de laatste week en dan heb ik nog 15 euro over. Eindelijk hou ik iets over voor in het bufferpotje, al is het maar een ietsiepietsie klein bedragje.

Kaatje

wil alleen maar even zeggen dat ik trots op je ben!
Heb niet alles gelezen, de laatste paar berichten wel en je bent echt goed bezig! :) :) :)

Knibbel

Dank je wel Kaatje. Maar dit zou mij niet gelukt zijn zonder jullie hulp.  :-* :-*

Hopelijk gaat het weer wat beter met je rug?

Kaatje

knibbel, uiteindelijk doe je het allemaal zelf, omdat je de tips en de adviezen van de mensen hier oppakt er ook daadwerkelijk iets mee doet :) :) :) Echt petje af.

Met de rug gaat het niet zo goed. Ik heb je een pb daarover gestuurd. Hoop dat die goed is aangekomen. Laat maar even weten of je het wel of niet ontvangen, misschien dat ik iets niet goed heb gedaan. Dat zou heel goed kunnen.

Knibbel

Kaatje

fijn dat die aangekomen is   :) :) :)