Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Weegschaaltje

Knibbel:Balen zeg maar t klopt. Ik had in eerste instantie t zelfde bij E.on. Bij mij werd er gelukkig wel een uitzondering gemaakt omdat ik dankzij mn moeder de jaarafrekening incl maand termijn 810,- euro in ene kon ophoesten. Mij werd ook duidelijk meegedeeld dat men bij maandelijkse termijn niet meer aan betalings regelingen doen. Aangezien je een betaling vericht wat men een voorschot noemt.

Knibbel

Dat is zeker balen weegschaaltje. Dus Essent is niet de enige energieleverancier die zo verhard is geworden?

Kreeg zojuist nog een mailtje van hen waarin nog eens uitdrukkelijk werd uitgelegd waarom ze geen betalingsregelingen bij voorschotten meer geven:
QuoteDeze voorschotten zijn al een spreiding van betaling voor het verbruik per jaar.
Daar ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens, want ik betaal vooraf een door hen vastgesteld voorschot, terwijl zij niet weten of ik inderdaad zoveel energie/gas verbruikt voor die maand. En eind 2013 komt pas de eindafrekening. Ik krijg al jaren geld terug bij de eindafrekening, maar daar krijg ik toch ook geen rente over betaald. Op hun site kun je iedere keer opnieuw je standen van het verbruik ingeven en wordt meteen je voorschot aangepast, wordt dan verlaagd of verhoogd al naar gelang je standen op dat moment. Ik geloof dat ik ook iedere maand ga doen. Zo betaal ik vooraf ook geen cent te veel. Sorry, ben een beetje rebels vandaag!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Go Knibbel Go!

Ja energie en betalen,...
Eneco heeft laatst aan de bel getrokken.
Over 2012 stond er nog 31 miljoen open.
Nuon wilde niet zeggen hoeveel er nog open stond, maar vertelde wel dat er 500 banen geschrapt gaan worden.

Die hardheid komt daar dus vandaan en daar loop je tegenop.
Eneco had een pr jaar terug al de regeling dat je over terugbetalen niet langer dan 6 maanden mocht doen.
Kreeg je dat niet voor elkaar ging het zonder pardon naar Vesting Finance.

Knibbel, die boetekosten,... dan mag dus helemaal niet meer.
Als je toch zo rebels bent,...  ;)
Het zijn incassokosten die ze rekenen zonder een incasso procedure.

Knibbel

Verhip Buster, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ben eens op hun site gaan kijken:

Incasso in 5 stappen

Stap                                                     Betalingstermijn          Kosten*
1. Rekening (Voorschot/Jaarafrekening)      14 dagen                   -
2. Herinnering                                          14 dagen                   -
3. Aanmaning                                            7 dagen                 20 euro
4. Laatste betaalmogelijkheid                      7 dagen                 20 euro
5. Indiening bij deurwaarder                          -                         Hoge kosten

* De bedragen zijn vrij van btw

Door tijdig te betalen voorkomt u dat wij u een herinnering, aanmaning en/of laatste betaalmogelijkheid toesturen en administratiekosten in rekening brengen.

Het gevolg van het niet betalen van uw rekeningen kan ontbinding van de leveringsovereenkomst en afsluiting van warmte tot gevolg hebben. Alle hieraan verbonden kosten worden dan aan u doorberekend.

En op een herinneringsbrief van Essent staat het volgende:
"Essent behoudt zich het recht voor om de incassokosten te verhogen bij overdracht van de vordering aan een incassogemachtigde. Dit tot een bedrag van maximaal 15 % over de hoofdsom, met een minimum van 40 euro, een en ander conform de staffel genoemd in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten."

Dus Essent eigent zichzelf de incassokosten toe (als je het zo leest). Want ik heb in al die 30 jaar niet een keer meegemaakt dat het naar een officiele incassobureau ging. Er staat bij ingebreke blijven van betalen meteen een medewerker van Essent met een dwangbevel aan je deur met dreiging tot afsluiten.

Ze geven wel in hun incassoprocedure aan dat er kosten komen wanneer je in gebreke bent. Kan ik hier dan wat mee? Nogmaals een echt incassobureau heb ik van Essent nooit gezien.

Buster

Proest, ze maken er een potje van.

Ze houden inderdaad de incasso in eigen  beheer en dat mag.
Dragen ze het daarna over naar een incasso dan mag die niets anders dan wettelijke rente rekenen.

Of ze per maand voorschot

Knibbel

Buster, via twitter heb ik van een essent-medewerker een andere link gekregen en daar staat het als volgt:

Stap                                                              Betalingstermijn                     Extra kosten

1. Rekening (Voorschot/Jaarafrekening)           14 dagen   
2. Herinnering                                             14 dagen   
3. Aanmaning                                               7 dagen   
4. Laatste betaalmogelijkheid                          5 dagen   
De kosten voor stap 3 en 4 zijn in totaal maximaal 40 euro.

5. Ontbinding overeenkomst                        Na vervallen laatste              Mogelijke
                                                             betaalmogelijkheid                afsluitkosten

6. Ontvangst slotnota met alle
    openstaande rekeningen                           14 dagen   
7. Indiening bij deurwaarder                                                                Mogelijke
    Bij niet betalen van de slotnota                                                         extra incassokosten

sacredfour

Zover ik kan zien kloppen de kosten wel.
Na de 14 dagen brief mogen incassokosten in rekening gebracht worden. Hier krijg je zelf nog een week extra. Het is dus de laatste brief waarin vermeld moet worden wat de volledige incassokosten zijn.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

Knibbel

Heb vaker de ervaring gehad dat als aan de ene kant iets positiefs gebeurd er aan de andere kant iets negatiefs komt. Een soort jojo-effect.

Ik durf het dus niet te hard te roepen of neer te schrijven, maar een schuldeiser heeft de betalingstermijn van april doorgeschoven naar de maand mei. Hierdoor 97 euro extra deze maand. Voor ons een heel kapitaal, daar ons leefbudget voor deze maand heel erg aan de krappe kant is. Kunnen wij dus heel goed gebruiken. En nu maar heel hard duimen en hopen dat er dadelijk niet weer een of andere domper komt.

Weegschaaltje

Ik duim met je mee. T moet af en toe ook de positieve kant opdraaien.

geefnietop

Ik ga ook heel hard voor je duimen. Hier gaat het ook deze maand met allerlei goocheltrucjes. Kwamen een paar behoorlijke rekeningen, waaronder de volledige eigen bijdrage van de zorgverzekering. En mijn salaris is niet uitbetaald. Dus nu moet ik hard gaan schuiven met bepaalde dingen om toch nog eten op tafel te krijgen. Denk dat mijn bijna ex-baas denkt dat wij zelfvoozienend zijn en op een boerderij wonen waar we dus groente en fruit verbouwen en voor het vlees een paar dieren hebben lopen. Of hij denkt dat je van lucht kan leven.... :)

Dus ik ga heel erg hard voor jou duimen dat er geen kink in de kabel komt en dat je aankomende maand meer lucht hebt. Zal toch wel eens een keer zonder tegenslagen kunnen of niet? Heb je wel verdiend toch....

Liefs

Knibbel

Dank jullie wel, nu moet het toch wel goed gaan.

Quote from: geefnietop on Mar 26, 2013, 07:18 PM
Hier gaat het ook deze maand met allerlei goocheltrucjes. Kwamen een paar behoorlijke rekeningen, waaronder de volledige eigen bijdrage van de zorgverzekering. En mijn salaris is niet uitbetaald. Dus nu moet ik hard gaan schuiven met bepaalde dingen om toch nog eten op tafel te krijgen.
Dat van die rekeningen is al heel vervelend genoeg, maar dat je salaris niet is uitbetaald.... Zolang jij nog niet jouw ontslag hebt is hij wel mooi verplicht je loon uit te betalen. Trek bij je advocate aan de bel, lieve geefnietop.

Quote from: geefnietop on Mar 26, 2013, 07:18 PM
Zal toch wel eens een keer zonder tegenslagen kunnen of niet? Heb je wel verdiend toch......
Dank je, maar ik ken er nog een die het wel verdiend...... :-* :-*

Buster

Dompers genoeg om deze bij af te strepen ;)

Libra

Lieve, lieve Knibbel,

Als er ergens een deur gesloten wordt, gaat er tegelijkertijd ergens anders een raam open!
En weet je wat het allermooiste is?
Door dat raam komen veel mooiere dingen naar binnen!!

Met andere woorden: deze meevaller is voor jullie en dat neemt niemand julie af!!

Het gaat

Knibbel

Na een week van bijna alleen maar pendelen tussen bank - tafel - aanrecht en terug (wat kan reuma je lichamelijk afbranden), vandaag maar weer eens serieus over de financien gebogen. Over 1,5 maand heb ik (hopelijk) wat meer ruimte om naar de osteopaat te gaan voor een paar behandelingen, in het verleden vaker gehad en heb daar heel veel baat bij. Kosten 55 euro per behandeling en aangezien ik geen aanvullende verzekering meer heb moet ik die geheel zelf betalen. Tot dan wordt het behelpen met paracetamol.

Vandaag de nodige rekeningen betaald, hadden eigenlijk voor de paasdagen de deur uit moeten zijn, maar door de reuma had ik daar even geen boodschap aan. Wel enkele schuldeisers gebeld om door te geven dat de betaling onderweg is, weliswaar iets verlaat, maar is betaald.

En dan mijn totaal schuldenplaatje.

Totaal schuldenlast per 1 maart is 24823 euro.
Totaal schuldenlast per 1 april is 24312 euro.
Een daling van 511 euro.

Achterstanden per 1 maart is 344 euro.
Achterstanden per 1 april is 490 euro.
Een stijging van 146 euro.
(Komt door schuiven van enkele rekeningen omdat ik leefbudget moest overhouden.)

Als ik kijk naar de hoogte van het totaal schuldbedrag nog geen reden voor een innerlijke jubelstemming, nog niet eens een ministemming.

Bah, waarom is er aan het eind van de lijn van het totaalbedrag geen handvat, zoals bij een rolgordijn, waar je maar aan hoeft te trekken en het rolgordijn (lees: schuldenlast) gaat roeffffffff....... ineens omlaag.