Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

En de ambtelijke molen draait traag, zeer traag....

Zit hier rustig af te wachten op manlief zijn salaris zodat de bulk rekeningen die al liggen te wachten betaald kunnen worden, komt de vraag naar boven: heeft het UWV de uitkering van mijn dochter al aangepast? Ik heb twee weken geleden de gevraagde kopie contractbeeindiging opgestuurd, maar tot op heden nog niets vernomen van het UWV. Maar weer bellen.

'Mevrouw, ik zie in de gegevens dat uw dochter recht heeft op een volledige wajonguitkering, maar in het systeem is de hoogte van de huidige uitkering niet aangepast. Dus ze krijgt deze week gewoon nog het oude bedrag uitgekeerd. Wanneer hebt u de kopie opgestuurd?'

Ben ik dan nu zo simpel? Alles was geregeld en in orde bevonden, alleen de gevraagde kopie ontbrak. Lijkt mij dat het een kwestie is van aangeven dat het binnen is, toevoegen aan het dossier en een accoord geven voor een volledige wajonguitkering. Een kind kan de was doen.

Vervelend voor mijn dochter, die kan het geld ook goed gebruiken.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Quote from: Knibbel on Feb 28, 2013, 12:43 PM
Was ik gisteren nog in jubelstemming, want het salaris van mijn man staat op onze bankrekening, vandaag een heel andere stemming. Heb ik net zoveel mogelijk de vaste lasten betaald, de urgentste achterstanden zoveel als mogelijk weggewerkt en andere rekeningen helaas toch weer moeten opzij schuiven, krijg ik vanmorgen een brief van de zorgverzekeraar. Of ik binnen 7 dagen 800 euro wil betalen!! Anders gaat het naar het incassobureau en moet ik vanaf dan de premie aan een andere instantie (naam ben ik van schrik al vergeten) betalen met nog eens extra een boete van 50 euro per persoon bovenop de premie.

Nu gaat het over 2 maandpremies van februari en maart 2012. Die zaten verwerkt in een betalingsregeling, maar blijkbaar is toen iets fout gegaan (??) en zijn die twee maandpremies niet voldaan. Ik was ervan overtuigd dat alles betaald was, maar ja, niet dus. Daarbij komen ook nog eens 2 rekeningen voor zorgkosten over 2012.

Poeh, poeh, heb het gevoel alsof ik door het oog van de naald ben gekropen. Ik heb de laatste weken niet stil gezeten. Heb Chrissy's advies opgevolgd, ben begonnen met 50 euro te betalen en daarna allemaal kleine  betalingen naar de zorgverzekeraar over te maken.

Op zolder lagen nog heel veel spulletjes al jaren te wachten tot er iets mee ging gebeuren. Heb die op marktplaats gezet en van de opbrengst hiervan  heb ik zoveel mogelijk naar de zorgverzekeraar overgemaakt.

Ook heb me het advies van jullie goed mijn oren geknoopt: communiceer en blijf communiceren met je schuldeisers. Nou dat weten ze nu bij het callcenter van onze zorgverzekeraar. Ik heb me suf gecommuniceerd met hen. "Hebben jullie mijn betalingen ontvangen? Hoe staat het nu? Is er al iets naar het incassobureau verzonden of naar het CVZ? Ik heb vanmorgen weer een bedrag overgemaakt, noteer je dat in het systeem?"  ;D ;D ;D 

Er was zelfs een medewerkster die mij adviseerde om maar gewoon af te wachten op het incassobureau, want dan kon ik daar een betalingsregeling treffen. Nou, dacht het van niet.

Mijn grootste angst was het CVZ, want als die de premiebetalingen gaat overnemen ben ik 100 euro extra per maand kwijt aan premie + ook nog eens de incassokosten van het incassobureau.

Komt nog bij dat mijn broer spontaan een sponsoring  heeft gedaan en nu zijn gelukkig de 3 oudste vorderingen betaald!!! Dus CVZ zit er nu niet meer in.  :D :D

Natuurlijk wel nog kans dat het resterende bedrag naar het incassobureau gaat. Maar daar ga ik vanaf volgende week weer voor bellen.  ;D ;D

Knibbel

Ziet er niet rooskleurig uit deze maand. Als ik alle betalingen betaal die ik moet betalen, blijft er als leefbudget 0,00 euro over voor de hele maand. En aangezien wij niet van lucht kunnen leven heb ik twee schuldeisers (waar ik al een betalingsregeling heb afgedwongen) aangeschreven dat ik het deze maand niet ga redden. Nu kan ik niets anders doen dan afwachten op hun reactie. Ik neem het mezelf best wel kwalijk dat ik nu niet aan mijn verplichtingen kan doen en vooral het gevoel zo afhankelijk te zijn van de goodwill van schuldeisers vind ik moeilijk te verdragen.  Het geeft mij het gevoel zo klein en nietig te zijn. Bah, ben er een beetje down van.

Buster

Lieve Knibbel,

Mag ik je er even aan herinneren dat je je hier hebt aangemeld op 28 december?
Dat je op 3 januari je creditcard hebt doorgeknipt?
Op 9 januari de eerste mails de deur uit hebt gedaan?
En vanaf 16 januari bezig bent met het op orde brengen van voorstellen die passen bij je nieuwe budget?

Klein en nietig?
Ja, misschien tussen je oren. Dat bepaal alleen jij.
Voor "buitenaf" maak ik even de optelsom dat je in 13 weken tijd je hele leven ondersteboven hebt gekieperd.
Ondertussen ook nog ziek was, zware gesprekken hebt gevoerd met je dochter en tussendoor de strijd aan bent gegaan met diverse incasso bureaus.

Hallo,....  ;)

Nee, het is niet makkelijk.
Wat het bij jou situatie lastig maakt is dat je vast zit aan een aantal vaste bedragen.
Heb je enig idee wanneer er wat meer speling in komt?

Hou vol, je doet het hartstikke goed!

Kaatje

lieve knibbel, je bent zo goed bezig! Ga je zelf niet naar beneden halen. Je hebt er voor gekozen om het aan te pakken. Makkelijk is het lang niet altijd, maar blijf doorzetten en leefgeld om te eten en te drinken heb je nu eenmaal nodig. Zonder voeding, kan je die strijd moeilijker aan.

Je bent echt een enorme doorzetter! En ga jezelf van een positieve kant bekijken :)

Weegschaaltje

Knibbel:Ik ben hier nog maar net. Als ik zie wat je al gedaan en ook bereikt hebt, heb je recht op een dikke veer in de .... Juist omdat je zo je best doet komt een tegenvaller extra hard aan. Kop op h

Knibbel

Lieve mensen, sorry voor mijn negatieve input. Ik dacht dat het allemaal beter aan het gaan was, maar de cijfertjes op mijn in- en uitgavenrooster zeggen iets heel anders. Ik wist van te voren dat we het in april erg zwaar zouden krijgen, loodzwaar zelfs, maar als je het dan ook echt zwart op wit ziet staan beneemt je van schrik wel even de adem.

En alsof dat al niet genoeg is krijg ik ook nog last van reuma-aanvallen. Deze aanvallen vreten mijn energie compleet weg. Gisteren met koorts en pijn op de bank gelegen en in mijn hoofd zaten allemaal cijfertjes te dansen. Dit zijn van die momenten dat ik er even door heen ben. Eigenlijk mag ik dit niet zeggen, maar eerlijk gezegd zijn dat van die momenten dat het liefst alleen op de bank wil gaan liggen, mezelf ziek en zielig vinden, klagen dat ik zo'n last van mijn reuma heb, verwend en verzorgd worden door anderen. Even alleen met mezelf en mijn lichaam bezig zijn. Maar ondertussen strompel ik hier door het huis en ben in mijn hoofd aan het bedenken hoe ik wat meer ruimte kan maken in onze financiele planning. Het is om gek van te worden.

Quote from: Buster on Mar 24, 2013, 10:24 AM
Heb je enig idee wanneer er wat meer speling in komt?
Dat duurt nog even, tot juni. Dan komt het vakantiegeld. Dus dat wordt nog even doorbijten.

Weegschaaltje

Ik vind dat je je op zo een moment best even mag laten vertroetelen als dat mogelijk is. Je kan pas zorgen voor andere als je beter in je vel zit. Eerst even aan je zelf denken , daarna pas weer aan de cijfertjes, sterkte.

Buster

Lieve Knibbel, je hebt het verdiend om even verwend te worden.
Ga maar even languit op de bank, kom ik aangehold met een bakje thee.
Koekje erbij ;)

Wat rot van je reuma aanvallen.
Laat je niet 24/7 gek maken door je administratie.
Daar word het niet minder of meer van.
Jullie doe wat jullie kunnen.

Zou je trouwens niet vervroegd vakantiegeld kunnen aanvragen?
Of verschuift het probleem zich dan alleen maar?

Dikke knuf!

Knibbel

Quote from: Weegschaaltje on Mar 24, 2013, 03:32 PM
Ik vind dat je je op zo een moment best even mag laten vertroetelen als dat mogelijk is. Je kan pas zorgen voor andere als je beter in je vel zit. Eerst even aan je zelf denken , daarna pas weer aan de cijfertjes, sterkte.
Lieve Weegschaaltje, je hebt volkomen gelijk, het is alleen moeilijk om het los te laten als je er midden in zit. Ik probeer het wel.

Quote from: Buster on Mar 24, 2013, 04:51 PM
Koekje erbij ;)
Buster, de thee met koekje was heerlijk, voor herhaling vatbaar?

Vervroegd vakantiegeld is inderdaad verschuiven van het probleem. Heb al afspraken staan om met vakantiegeld van mijn man enkele schuldenaren geheel af te betalen. Ik heb wel mijn eigen vakantiegeld vervroegd aangevraagd, maar wordt toch pas 25 april uitbetaald, i.p.v. 25 mei. Beetje balen.....

noofie

Quote from: Knibbel on Mar 24, 2013, 06:38 PM
Quote from: Weegschaaltje on Mar 24, 2013, 03:32 PM
Lieve Weegschaaltje, je hebt volkomen gelijk, het is alleen moeilijk om het los te laten als je er midden in zit. Ik probeer het wel.

Koekje erbij ;)
Buster, de thee met koekje was heerlijk, voor herhaling vatbaar?

Vervroegd vakantiegeld is inderdaad verschuiven van het probleem.
Heb al afspraken staan om met vakantiegeld van mijn man enkele schuldenaren geheel af te betalen. Ik heb wel mijn eigen vakantiegeld vervroegd aangevraagd, maar wordt toch pas 25 april uitbetaald, i.p.v. 25 mei. Beetje balen.....

dat is het inderdaad ook, probeer zoveel mogelijk te doen met wat je hebt zonder axtra's

noofie

sorry ben pas nieuw hier en het quote(en) lukt nog niet zoals bedoelt

Knibbel

Quote from: noofie on Mar 24, 2013, 06:46 PM
sorry ben pas nieuw hier en het quote(en) lukt nog niet zoals bedoelt
Dat maakt toch niets noofie. Wel heel lief van je, je bedoelt het goed....

noofie

dank je knibbel,

Blijf volhouden! en mocht je, je rot voelen zijn er hier voldoende mensen die naar je zullen luisteren en event. ook zullen helpen waar kan. o.a. ik zelf maar ik heb ook al reacties en verhalen gelezen en volgens mij zijn de meeste mensen hier erg behulpzaam en begrijpen ze wat het met je doet om in een k*t situatie te zitten. (sorry voor het taal gebruik maar ik kan het niet mooier maken als dat het is)

Knibbel

Goed om te weten, bel met Essent, moet van de maand februari nog 197,00 euro voorschot betalen en die van maart moet uiterlijk 26 maart betaald worden, anders komen er weer 20 euro boetekosten bij. Wordt dus in totaal 40 euro boetekosten. Denk dus, bel voor de zekerheid Essent op om te vragen of er iets te regelen is (al meer dan 30 jaar klant, al een paar keer een betalingsregeling gehad en altijd aan de afspraken gehouden). Blijkt dat ze bij voorschotten geen betalingsregelingen meer mogen voorstellen alleen bij de jaarafrekeningen. Ik moest of me dan maar aanmelden voor schuldhulpverlening of het geld maar ergens zien te lenen.....

Zo kras heb ik het bij Essent nog nooit meegemaakt. Altijd de ervaring gehad dat ze klantvriendelijk zijn en meedenken, maar daar is nu niets meer van te merken. Volgens de medewerkster aan de telefoon wil ze het wel maar ze mag het gewoon niet meer.

Zijn alle energieleveranciers zo hard geworden? Misschien tijd om eens te overwegen over te stappen naar een andere, maar welke dan?