Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

En voor die PGB naast de AWBZ-beschikking kan ik misschien bij het zorgkantoor terecht. Maar als ik voor PGB een beschikking moet aanvragen kan dat nog lang gaan duren. Misschien is er een mogelijkheid om via de gemeente een bijdrage in de curatorskosten te krijgen? Want als ik het zo globaal bereken krijgt zij de eerst half jaar laag tarief eigen bijdrage AWBZ, maar dan misschien het hogere tarief. En dan zit ze rond de 350 euro. Blijft dus weer minder over voor de bewindvoerder of de curator.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Wat belangrijk is, is dat de bewindvoerder is aangesloten bij het BPBI, dat is het keurmerk voor bewindvoerders. Zie het als een Bovag garantie.

Bewindvoering is een vak apart dus op zich logisch dat ze je doorverwijzen.
Maar ik denk dat je er goed aan doet om eerst voor jezelf op een rij te krijgen wat je wil dat er gebeurt en dan eens een informatief gesprek aanvragen.  
En vraag ze gerust het hemd van het lijf, het gaat wel om het financi

missy

Jeetje wat ingewikkeld allemaal knibbel. Nooit geweten dat daar zoveel bij kwam kijken.

Ik weet hier weinig tot niets vanaf maar met de hulp van anderen hier kom je er vast en zeker uit. Heel veel succes met al het uitzoekwerk!

Liefs

Knibbel

Quote from: Buster on Feb 16, 2013, 08:20 PM
Wat belangrijk is, is dat de bewindvoerder is aangesloten bij het BPBI, dat is het keurmerk voor bewindvoerders. Zie het als een Bovag garantie.
Zonder jou had ik dit helemaal niet geweten. Bedankt Buster.

QuoteIk zou eens gaan zoeken bij de leden en een informatief gesprek aanvragen, wet jij veel wat er mogelijk is? Kan je gelijk even vragen of dat een all-in prijs is voor de normale betalingen van de vaste lasten of dat er nog ene uurloon bovenop komt. 
http://www.bpbi.nl/index.cfm?act=nieuws.detail&nid=89 
Ik heb volgende week toevallig een paar dagen vrij. Kan ik me helemaal hierin verdiepen. Ik hoop dan meer duidelijkheid te hebben.

Heb zelf gekeken op www.rechtspraak.nl en las daar ook een heel artikel over bewindvoering, mentorschap en onder curatele stelling. Daar hebben ze het over familie als curator aanstellen of als bewindvoerder. Maar dat willen wij niet. Wij zijn al wat op leeftijd en onze zoon heeft zijn eigen gezin en bovendien lijkt mij dat niet zo goed voor de broer-zus verhouding. Staat ook dat de griffiekosten verhaald worden op degene die onder curatele of bewindvoering gesteld wordt. Ik lees ook dat onder curatele wel heel ver gaat (kan gaan). Komt natuurlijk de vraag: moeten wij dit van haar verlangen? Hoever strekt dit? Verschil tussen onhandelingsbekwaam of onwilsbekwaam. Iets waar ik toch eerst het naadje van de kous moet weten. Las ook dat ik bij het Juridisch Loket terecht kan. Kijken wat ze me daar kunnen vertellen. Nu ik dit zo typ, ik heb nogal wat te doen. Nu weet ik weer waarom ik dit iedere keer weer uitstelde.....

Buster

Het lijkt mij verstandig om de banden die je hebt zo helder mogelijk te houden.

Jij bent moeder, die zorgt en die houd van je. En die geeft je advies.
Als jij de beslisser blijft over haar financi

Knibbel

Quote from: Buster on Feb 16, 2013, 09:17 PM
Het lijkt mij verstandig om de banden die je hebt zo helder mogelijk te houden.

Jij bent moeder, die zorgt en die houd van je. En die geeft je advies.
Als jij de beslisser blijft over haar financi

geefnietop

Nou lieve Knibbel, jij hoeft je zo te lezen de aankomende tijd niet te vervelen. Wat een uitzoekwerk komt er allemaal bij kijken, zeg.. Overal zijn weer wetjes en regeltjes voor. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik weet hier eigenlijk niets vanaf, kan je helaas hier niet bij helpen. Maar ik wens je heel veel succes met al het uitgepluis. Hoe gaat het verder met jou?

Liefs

Knibbel

Och Geefnietop, mijn man en ik zijn dit wel gewend. Eigenlijk is dit land nog niet zo gek, als je een gehandicapt kind hebt, heb je best veel mogelijkheden voor hulp en ook tegemoetkomingen in de extra onkosten wat zo'n kind met zich meebrengt. Maar...... het wordt je niet op een presenteerblaadje aangegeven. Je zult heel veel zelf moeten uitzoeken en regelen. Tegenwoordig weten ouders via de media enz. veel sneller welke mogelijkheden er zijn, welke rechten ze hebben en hoe er aan te komen. Tog-regeling, PGB, zaken waar ik pas van hoorde toen onze dochter al bijna 16 jaar was. Daarnaast zijn ouders tegenwoordig veel mondiger en laten zich niet zo gauw in een hokje duwen. Zo'n 23 jaar geleden was dat wel anders. Wij hebben altijd zelf overal achteraan moeten gaan, dus wij zijn het inderdaad wel gewend. Wat het niet makkelijk maakt, want bij iedere beslissing, of het nu gaat om welke school, welke behandeling, welke arts, je volgt je gevoel maar bij iedere beslissing komt toch die twijfel: doe ik hier goed aan?

En nu dit weer: wel onder curatele of niet? Onder curatele zou voor haar eigen bescherming beter zijn, maar het kan heel ver gaan. Dus vraag je je weer af: wordt haar vrijheid hierdoor niet te zeer beperkt, moet ze nu overal toestemming voor vragen? Ik ga hierover eerst heel veel informatie vragen en opzoeken, voordat mijn man en ik hier een beslissing over gaan nemen. Moeilijk, moeilijk...

QuoteHoe gaat het verder met jou?
Heel lief van je om het te vragen. Als ik me niet ziekjes voelde (net als Kaatje) en als mijn wasmachine vanmorgen (grrrr....) niet de brui eraan had gegeven, zou ik zeggen: het gaat wel. Maar nu, geld voor reparatie van het wasmachine heb ik momenteel even niet, dus mijn hoop is gevestigd op mijn man. Die is gelukkig wel wat handig en gaat deze de machine openmaken en kijken of hij iets kan vinden. I hope so, anders wordt het met de handjes wassen.

Kaatje

Ik hoop niet dat jij ook je longen uit je lijf aan het hoesten bent!

En kon je man de wasmachine maken? Anders kijk eens op facebook (als je dat hebt) op de weggeefhoek bij jou in de buurt, daar wordt veel voor gratis weggeven en daar zie ik bij mij in de buurt ook vaak oproepen voor een wasmachine, koelkasten, etc. Misschien een idee als jullie eigen wasmachine niet te maken is?

Knibbel

Quote from: Kaatje on Feb 17, 2013, 06:14 PM
En kon je man de wasmachine maken? Anders kijk eens op facebook (als je dat hebt) op de weggeefhoek bij jou in de buurt,
Hij heeft hem zover open liggen, maar ziet zo snel niet wat er mis aan is. Hij kijkt morgen alles eens goed na. Ik ga eens neuzen op facebook bij die weggeefhoek. Bedankt voor de tip.

Knibbel

Quote from: Kaatje on Feb 17, 2013, 06:14 PM
Ik hoop niet dat jij ook je longen uit je lijf aan het hoesten bent!
Nog niet Kaatje, nog niet... Heb alleen beginnende keelpijn en voelde me vanmiddag wat koortsig.

Kaatje

ik hoop echt voor je dat je die vervelende hoest niet krijgt.
Voor jou ook beterschap.

(ipv cruiseschip kunnen we beter de ziekenboeg gaan openenen  ;D ;D ;D ;D)

Knibbel

Quote from: Kaatje on Feb 17, 2013, 06:50 PM
(ipv cruiseschip kunnen we beter de ziekenboeg gaan openenen  ;D ;D ;D ;D)
Heb toch liever het cruiseship en warme stranden en die lekkere cocktails en natuurlijk dat ander moois.... ;D ;D ;D ;D ;D

Kaatje

nou een ziekenboeg met allemaal knappe dokters en knappe verplegers is ook niet verkeerd  ;D ;D ;D ;D

Knibbel

Dat is inderdaad niet verkeerd, ben alleen bang dat ik dan niet meer beter wil worden ;D ;D ;D