Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

geefnietop

OOOOOOOOO Knibbel...hahahaha jij bent El....maar dan ingognito....hihihi :) :D ;D

Ik zag al een reactie bij mij van Knibbel, dus ik dacht even kijken wie dat is en even het verhaal lezen. Grappig.... :D

Liefsss...

Knibbel

Huh ??? ??? Dit begrijp ik even niet!

Na 3 jaar met tijdelijke contracten bij een werkgever gewerkt te hebben (gesubsidieerde baan, 25% salarisbetaling werkgever, 50% wajonguitkering), is mijn dochter toch twee weken geleden werkeloos geworden, omdat men haar geen vaste aanstelling wilde geven (vonden achteraf een wajonger vast in dienst nemen toch een risico). Jammer, maar helaas. Blijkt nu dat bij de loonadministratie van haar ex-werkgever in januari abusievelijk een verkeerde loontabel is gebruikt bij alle wajongers die zij in dienst hebben. Hierdoor heeft mijn dochter nu teveel loonheffing betaald in januari. Scheelt haar 80 euro netto wat ze in januari te weinig heeft ontvangen. Nu moet ze volgens haar ex-werkgever via de belastingdienst dit terugvorderen, want zij is niet meer bij hun in dienst. Ergerlijk, zij maken de fout en mijn dochter (lees: ik) mag zelf achter het geld aan waar ze recht op heeft.  Eerst de teleurstelling voor haar dat ze op het laatste moment toch niet mag blijven en nu dit ook erbij. Hier raak ik lichtelijk geirriteerd van.  >:( >:( >:(
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

kan de werkgever dit niet aanpassen door de salarisadministratie aan te passen en opnieuw loonheffingaangifte te doen voor hun eigen bedrijf? Die is nu ook niet juist gegaan.

En teveel betaalde loonheffing terugvragen kan volgens mij pas bij aangifte over het jaar, dus als het januari 2013 is, dan kan het pas bij de aangifte inkomstenbelasting 2013 die in 2014 gedaan wordt.

Het kan heel goed zijn dat ik het mis heb, maar vind het raar dat werkgever hun eigen salarisadministratie niet wil aanpassen.

Buster

En de BD betaald dat uit en "weg-geef" zak die ze nog ergens hebben staan?

Die gaat dat toch ook verhalen bij de werkgever?
Waarom jou er dan tussenplaatsen?

Je kan ook contact opnemen met de BD en vragen hoe het zit.
Wie weet stellen ze zelf wel voor om het voor je "op te halen"

geefnietop

Jeetje Lieve Knibbel, wat een ontzettend vervelende situatie voor je dochter. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze heel erg teleurgesteld en verdrietig is. Ik hoop dat ze snel een andere leuke baan gaat vinden en dat ze daar dan kan blijven. Zal hard duimen.

Volgens mij moet de werkgever dit aanpassen. Het is heel makkelijk zo om het af te schuiven. Het lijkt wel alsof we in hetzelfde schuitje zitten. Ook bij mijn dochter heeft de werkgever een fout gemaakt en is bij haar ook teveel loonheffing ingehouden en zelfde reactie, ga maar via de belastingdienst dit regelen. Lekker makkelijk.

Liefsss

Knibbel

Quote from: Kaatje on Feb 14, 2013, 10:39 AM
kan de werkgever dit niet aanpassen door de salarisadministratie aan te passen en opnieuw loonheffingaangifte te doen voor hun eigen bedrijf? Die is nu ook niet juist gegaan.
Dit vind ik dus ook zo absurd, blijkbaar kan dat niet. Was het contract van mijn dochter niet in februari maar in maart afgelopen geweest hadden ze bij het salaris van februari een correctie kunnen doorvoeren en konden ze haar die 80 euro in februari uitbetalen.

Quote from: Kaatje on Feb 14, 2013, 10:39 AM
Het kan heel goed zijn dat ik het mis heb, maar vind het raar dat werkgever hun eigen salarisadministratie niet wil aanpassen.
Het is geen kwestie van niet willen, ze mogen het niet. Ze krijgt eind februari nog haar verlofdagen en het opgebouwde vakantiegeld uitbetaald. Ik had ook al gevraagd of ze daar dan niet de correctie kunnen uitvoeren zodat ze alsnog die 80 euro uitbetaald krijgt. Helaas ging dat niet, ze zijn dan zelfs strafbaar bezig werd mij verteld.

Quote from: Buster on Feb 14, 2013, 10:49 AM
Je kan ook contact opnemen met de BD en vragen hoe het zit.
Wie weet stellen ze zelf wel voor om het voor je "op te halen"
Volgens de BD moet ik eerst een brief schrijven naar de belastingdienst waar mijn dochter onder valt. Het hele verhaal hierin uitleggen en dan krijgt mijn dochter via hen het juiste formulier toegestuurd (ik dacht dat ie zei: 'wijziging voorlopige loonheffing', maar dit weet ik niet meer zeker). Ja en wanneer zij dan die 80 euro terugkrijgt dat wist ie me niet te vertellen. Waarom eenvoudiger als het ook ingewikkeld kan.  >:(

Knibbel

Quote from: geefnietop on Feb 14, 2013, 11:21 AM
Jeetje Lieve Knibbel, wat een ontzettend vervelende situatie voor je dochter. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze heel erg teleurgesteld en verdrietig is. Ik hoop dat ze snel een andere leuke baan gaat vinden en dat ze daar dan kan blijven. Zal hard duimen.
Ja voor haar was het erg naar. Tot een week voor het verlopen van haar contract was iedereen, haar manager, jobcoach, contactpersoon van haar ex-werkgever, ervan overtuigd dat ze mocht blijven. Ze heeft in die drie jaar zo hard gewerkt, was zeer gemotiveerd en ze heeft heel veel geleerd op haar werkplek en het contact met haar collega's was super. Men vond dat ze echt niet onder deed voor haar 'gewone' collega's. Maar ineens werd van hogerhand besloten om het niet te doen, want men had wat nare ervaringen gehad met enkele andere wajongers, men vond het een risico. De mededeling sloeg dan ook als een bom in op haar werkplek. En als je bedenkt dat ze in december net in een 24-uursbegeleidende woonvorm is gaan wonen, veranderingen, nieuwe regels, en dan op het laatste moment ben je ook ineens je werkplek kwijt. Voor een meisje met autisme zijn dit wel erg veel veranderingen op zo'n korte tijd. Nu probeert haar jobcoach (want in feite heeft ze nu geen baan meer, dus wordt hij via het UWV niet meer betaald) toch het UWV zover te krijgen dat hij haar verder mag begeleiden in het zoeken naar een nieuwe baan. Afwachten wat het wordt.

missy

He bah wat naar voor je dochter Knibbel :(Ik hoop dat ze snel weer iets nieuws vind!

Wat betreft de loonheffing situatie, erg slordig van de werkgever, maar het klopt helaas dat dit alleen terug te krijgen is via je belastingaangifte over 2013, dus pas halverwege volgend jaar :( Sorry dat ik geen beter nieuws heb voor je.....

Knibbel

Mag ik jullie vragen om even mee te kijken? Suggesties voor veranderingen/verbeteringen zijn altijd welkom....

Onze dochter woont dus sinds kort zelfstandig in een 24-uurs begeleidende woonvorm. Aangezien zij pas na ca. 3 tot 4 maanden van het CAK bericht krijgt hoeveel haar eigen bijdrage AWBZ is hebben wij nog geen bewindvoering voor haar aangevraagd (want deze kost haar ook weer geld). Door  haar verstandelijk beperkingen en mede door het ontbreken van ruimtelijk inzicht is met name tijdsbesef en geldbesef (eigenlijk alles wat met rekenen te maken heeft) heel erg zwak. Samen met de leiding hebben wij daarom de vaste lasten via internetbankieren vastgelegd zodat dat allemaal automatisch gebeurt (ik hou dat natuurlijk wel in de gaten). Het pasje van deze rekening heb ik onder mijn beheer, dus zij kan zelf niets van de rekening afhalen. Verder heb ik voor haar bij een andere bank een nieuwe rekening geopend, waarop ik iedere week haar zakgeld stort. Ik deel dat in twee delen (vrijdags 1e deel, woensdags 2e deel), omdat zij anders in het weekend alles ineens opmaakt en dan de rest van de week niets meer heeft. Hier heeft zij zelf het bankpasje van.

Haar inkomsten zijn dus ca. 980 euro netto per maand.
Wajonguitkering (hoogte nog niet bekend, dus heb ik een schatting gemaakt): ca. 900 euro netto.
Zorgtoeslag: 80 euro.

Gaat af aan  vaste lasten: 400 euro per maand.
Daar wij nog niet weten hoe hoog haar eigen bijdrage is schatten wij die tussen 200-250 euro. Wij leggen nu dus 250 euro op een internetspaarrekening weg.
Zorgverzekeringspremie: 130 euro.
Internet: 20 euro.

Bijkomende uitgaven (hier kunnen dus nog altijd veranderingen in aangebracht worden): 305 euro per maand.
Beltegoed prepaidtelefoon: 25 euro.
OV-kaart (kleine trajecten busvervoer): 30 euro.
Boodschappen die niet onder noodzakelijke eten en drinken vallen moet ze zelf kopen en die wij om de twee weken samen kopen (tandpasta, haarshampoo enz.): 30 euro.
Kledinggeld (wordt ook op internetspaarrekening gezet): 60 euro.
Wekelijkse zakgeld 4 x 40 euro (hiervan moet ze make-up, shag, chips e.d. zelf betalen): 160 euro.

Blijft 275 euro over. Dit geld wordt ook op internetspaarrekening gezet en de bedoeling is om van dit resterende bedrag zo gauw mogelijk een bewindvoerder te betalen en wat dan overblijft  voor haar te sparen (tenminste als dat financieel haalbaar is, wij hebben geen flauw idee wat een bewindvoerder kost en haar eigen bijdrage moet niet hoger uitvallen dan wij geschat hebben).

Zitten dan nog met het dilemma: bewindvoering of onder curatele?

Buster

Hmm,.. ken je het begrip beschermingsbewind al?
Onder curatele kan ze zelf geen enkele geld handeling meer doen.
Wat op zich en optie is, stel ze loopt en Vodaphone winkel binnen dan kan ze zo en abonnement afsluiten.

Eens even Googlen; dit heb ik gevonden.
http://financieel.infonu.nl/beleggen/14885-beschermingsbewind-wat-is-dat.html

Er is een keurmerk voor Bewindvoerders;
www.bpbi.nl

Knibbel

Nou, ben even gaan lezen op de site waar je me de link van hebt gegeven Buster. Als ik dat zo lees ben ik geneigd te kiezen voor onder curatele. Want onze dochter is behalve naief ook erg goedgelovig en ziet iedereen als 'beste' vriend of vriendin. Maar zo'n 'beste' vriend of vriendin kan haar wel op een gegeven vragen een papier te tekenen. En als dat nou een papier is waarop zij zogenaamd een aankoop doet of iets leent. Haar leesniveau (begrijpend lezen) is dat van een basisschoolleerling (groep 5 hooguit 6), maar zij is wel verantwoordelijk voor die aankoop of lening (want haar handtekening staat eronder), terwijl die 'beste' vriend daarmee vandoor gaat. Met onder curatele (als ik dat goed begrepen heb) heeft zij ook geen tekenbevoegdheid of kan het in ieder geval ongeldig verklaard worden. Of zie ik dat nu verkeerd? Ben er nog niet uit.

Nu lees ik ook iets van mentorschap. Dit moet ook via de rechter aangevraagd worden? Dus ben ik eigenlijk in overtreding? Ik beheer haar bankrekening, heb haar bankpasje, verzorg haar administratie. Zij is voor de wet eigenlijk meerderjarig. Wij hebben tot nu toe nog nergens iets wettelijks voor haar geregeld. En hoe moet dat als ze gaat samenwonen of kinderen krijgt? Weer stof tot nadenken en uitzoeken de komende tijd. We willen dat goed geregeld hebben. Maar dit is voor mij weer geheel nieuwe materie. En dan ook nog de tarieven. Die zijn ook niet mals.

Buster

Knibbel een curator is idd veel duurder dan een bewindvoerder, maar die heeft dus ook meer bevoegdheden.

Je bent nu niet in overtreding.
Waar het om gaat is dat als er iets voor de rechter komt zij voor de wet zelf verantwoordelijk blijft voor haar acties.
Jij kan dan als moeder die verantwoording niet juridisch van haar overnemen.
In dat opzicht is het sowieso verstandig als je het een en ander juridisch laat vastleggen.
Komt ze niet in aanmerking voor een PGB ofzo, voor zoiets?

Knibbel

Quote from: Buster on Feb 16, 2013, 05:28 PM
Komt ze niet in aanmerking voor een PGB ofzo, voor zoiets?
Vanwege al die negatieve berichtgevingen in de media over zorgbureaus die gefaudeerd hebben met de PGB van hun clienten hadden wij voor haar gekozen voor Zorg in Natura (ZIN). Zij heeft nu een CIZ-beschikking voor 15 jaar.

Rijst bij mij natuurlijk meteen weer de vraag: kan je naast ZIN ook PGB hebben? Ik meende dat ik ergens gelezen heb dat dat kan, maar dan gaat dat bedrag natuurlijk weer van haar AWBZ af, dus krijgt ze weer minder begeleiding in de woonvorm. Ik weet het natuurlijk niet. Mag je met het PGB de curator betalen of waarom vraag je dat? Dat wordt weer uitvogelen. Ga ook maar eens verder googlen.

Buster

Ik heb (nog)  geen kaas gegeten van de hele materie, maar wat ik bedoel is een bijdrage in de noodzakelijke kosten.

Het hebben van bewindvoering of een curator is in het geval van je dochter noodzakelijk.
Om haar juridisch te beschermen op gebieden die ze zelf niet kan beschermen.
Hmm,... wie weet zijn er stichtingen die dat wel weten.
Je zou het bij haar begeleider eens kunnen vragen, die zal toch wel vaker met dat bijltje hebben gehakt?

Knibbel

Dat is nou het probleem. Eigenlijk vertellen ze bij de instelling een hoop en eigenlijk ook weer niets. Ze verwijzen je dan maar naar  een extern bureau waar zij dan weer connecties mee hebben voor bewindvoerder. Maar ik wil niet zomaar zonder verder kijken onze dochter binden aan een bureau. We willen natuurlijk eerst zelf kijken wat er nog meer is voor haar. Pas op, die instelling is heel goed voor onze dochter, degenen die haar begeleiden zijn super, maar die weten weer over dit soort zaken weinig af en verwijzen ons weer naar hun bureaumensen. Maar daar leggen ze min of meer de verantwoording bij ons neer, je krijgt mondjesmaat informatie maar in feite moeten wij als ouders het allemaal zelf regelen. Zelf dacht ik eerst aan de MEE, maar daar hebben wij in het verleden ook weer verschillende ervaringen ondervonden, de een goed, de ander minder goed. En die goede van de laatste keer zit niet meer op dat kantoor. Het zijn vervelende, tijdrovende zaken, maar het moet gewoon. Nu zijn wij wel gewend dat wij bij haar steeds weer in nieuwe onbekende fases terechtkomen. Ik ga maandag ook eens bij de Bieb neuzen of ik daar wat meer kan vinden over deze materie.