Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Door omstandigheden twee jaar geleden begonnen met minikredieten lenen, eerst sporadisch met lage bedragen, en eerst bij Ferratum, toen Minilening. Maar van het een kwam het ander en nu vul ik het ene gat met het andere gat. Met als gevolg hogere bedragen en na Minilening kwam ook betaaldag, cashbob en Heeleen erbij. Ik wil heel graag van de schulden af, ik heb alleen rust heb als het avond of weekend is, want dan hoef ik me even niet druk te maken welke rekening ik niet en welke ik nog even door kan schuiven. En dat alleen om die kredieten op tijd terug te kunnen betalen. Ik schuif met hypotheek, energieleverancier, heb betalingsregeling met zorgverzekering enz. . En iedere keer lukt het maar net. Ik loop wel met alles een maand achter. Ik schrok me rot toen ik op de site van Ferratum las dat ze per 11 december geen kredieten meer verstrekten. In het begin was ik radeloos, want ik heb 800 euro geleend en moet dus 1056 terugbetalen. Als ik dat zou betalen en ik kan niet meteen weer 800 euro lenen moet ik weer met rekeningen schuiven. Heb zelfs een moment gedacht mezelf van kant te maken, gewoon omdat ik hier zo moe van wordt. Ik heb op een gegeven moment besloten voorlopig niet terug te betalen met alle gevolgen van dien, want ik moet proberen in ieder geval mijn rekeningen (al is het maar gedeeltelijk) te betalen. Van de ene kant ben ik wel opgelucht met mijn besluit van de andere kant ook doodsbang, want wat gaat er nu gebeuren. Mijn lening had ik 14 december moeten teurgbetalen, heb ik dus niet gedaan. Kreeg vandaag een herinneringsbrief (nu nog vriendelijk) met mededeling dat bedrag nog openstaat en verzoek te betalen. Heb een mail gestuurd naar Ferratum dat ik alles zal proberen om terug te betalen, maar dat ik het nu gewoon niet kan. (Misschien stom, misschien ook niet?) Ik heb nu nog een minikrediet van 400 euro bij minilening, die ik gebruikt heb om 472 euro af te betalen aan betaaldag.nl, en die 14 januari terugbetaald moet worden. Gelukkig (klinkt misschien raad) dat ik bij betaaldag.nl geen nieuwe lening meer kon aanvragen). Daarnaast gedwongen een minilening bij Cashbob aan te vragen (die 16 januari terugbetaald moet worden), hiervan moet ik 30 december 2012 250 euro terugbetalen een Heeleen. Dus als ik 12 januari mijn salaris krijg betaal ik eerst minilening af, moet vervolgens weer een nieuw, hoger, bedrag aanvragen om Cashbob terug te betalen. Daarna bij Cashbob opnieuw hoogste bedrag aanvragen om in ieder geval iets van mijn rekeningen te betalen (heb intussen nog niet eens de helft van mijn vaste rekeningen kunnen betalen).

Hoe moe en radeloos ik ook ben, toch moet ik dit zien vol te houden. Ik weet dat wij van de inkomstenbelasting 2013 (waarschijnlijk mei/juni) een redelijk bedrag terug krijgen, genoeg om in ieder geval of alle achterstanden vaste rekeningen weg te werken of om alle minikredieten voor altijd af te lossen en nooit meer aan te vragen. Weet alleen niet welke keuze het beste is. Eind juni krijgen wij onze vakantiegeld en dat is dan weer voldoende om schoon schip te maken. Toch kan ik op dit moment nog niet het licht aan het eind van de tunnel zien. Wat is wijsheid? Hoe kom ik in godsnaam die paar maanden door?
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Hoi El,

Sorry at ik zo lat reageer, maar i moest er even goed over nadenken.
Je zit nogal vast.
Stoppen met lenen betekend het incasso traject ingaan en dat kost geld, maar geld blijven lenen kost ook geld, alleen wissel je dan van verstrekker.
Hoe dan ook gaat het je geld kosten, meer dan dat er nu open staat.

Praktisch gezien is de enige weg uit de schulden zorgen voor een stabiele basis.
Daarbij zouden je inkomsten moeten voorzien in;

huur
gas/licht
water
zorgverzekering
leefgeld (

Knibbel

Dank je wel Buster voor jouw reactie. Ik heb na het (na)lezen van mijn eigen verhaal en het lezen van jouw reactie (voor mij voelde het aan als een steuntje in de rug) behoorlijk zitten huilen. Het doet zo goed om te voelen dat er met je meegedacht wordt en dat er mensen zijn die je met raad willen bijstaan. Ik heb al die tijd naar buiten toe niet willen laten merken hoe slecht ik er financieel voor stond. Om de simpele reden dat ik me voor iedereen en alles verantwoordelijk voel. Daarom zit ik nu ook zo diep in de problemen. Ik heb een groot zwaktepunt: ik kan zo moeilijk nee zeggen. Ik wilde altijd voor iedereen zorgen, mijn kinderen, mjn man, mijn ouders. En dit heeft en kost mij nog altijd handen vol geld. Maar ik ga er alles aan doen om hier bovenop te komen. Ik moet wel, heb een dochter met verstandelijke beperkingen waar ik voor moet zijn. Zij is zo afhankelijk van mij. Mijn eerste voornemen is dan ook er voor uitkomen en zeggen: sorry, het gaat niet, ik heb het geld er niet voor. Verder ga ik mij (kost wat kost) houden aan het lijstje die je hebt voorgesteld. Want een dak boven het hoofd, eten en drinken (hoeft toch niet duur te zijn), gas en elektriciteit, gemeentelijke belastingen enz. is toch het allerbelangrijkst. Een auto heb ik niet meer (tijdje terug uit noodzaak moeten verkopen). Ik vertelde hier aan kennissen de smoes: omdat de auto toch nooit de auto gebruikt werd en ik toch al alles met de fiets deed, puur omdat ik mij schaamde. Dat ga ik ook niet meer doen, men mag rustig weten dat ik moeite heb om de eindjes aan elkaar te knopen. Verder heb ik al een mailtje gestuurd naar de bank waar ik nog een jaar een persoonlijke lening moet aflossen. Heb ze de situatie uitgelegd en gewaarschuwd (lief van mij toch) dat zeker tot ca. april/mei de betalingstermijnen waarschijnlijk vertraging oplopen. Misschien zijn ze bereid mee te denken aan een voorlopige oplossing/betalingsregeling zonder dat mij dat ook nog de nodige boetes gaat kosten. Nu nog kijken of ik iets kan regelen met de zorgverzekering en de energieleverancier. Goh, het deed zo goed eens lekker alles van mij af te huilen, heb zelfs daarna even een kleine wandeling gemaakt en weer even kunnen genieten van de natuur (dit is gelukkig gratis). Je zult waarschijnlijk niet begrijpen wat een impact jouw reactie op mij had, maar ik ben je er dankbaar voor. Ik ga nu eerst beginnen om de chaos in mijn administratie (en in mijn hoofd) te ordenen. En de urgentste zaken ga ik proberen te regelen. Ik hoop dat ik het zo kan volhouden.....

tuthola

Ik sluit me aan bij Buster dat de nodige dingen eerst komen en de rest bijzaak zijn, we zijn hier allemaal schuldenaren en begrijpen heel goed hoe je in de problemen kan raken en dat je je niet schuldig hoeft te voelen maar trots op jezelf mag zijn dat je er nu wat aan gaat doen. Met de aanwijzingen van Buster kom je al een heel eind dus zet um op en nee blijven zeggen de eerste tijd.

M.vr.gr.

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Libra

Hai El,

Allereerst welkom hier!
Geloof me, we begrijpen allemaal precies hoe je je voelt en hoe een (schulden)situatie kan ontstaan!

Buster heeft je al een hele goede leidraad aangereikt en hier valt voor het moment niets aan toe te voegen.
Behalve dan nog 1 ding......geen leningen/minikredieten meer afsluiten!!

Als je je eigen bericht objectief doorleest zul je ook inzien dat je het ene gat met het andere aan het dichten bent.
Met andere woorden: je sluit een nieuwe lening af om de vorige te kunnen betalen.
Er komt geen hogere wiskunde aan te pas om te zien dat je hier elke keer bij inboet!
Want alle (extra) rente die je hierover betaalt, zou misschien net het verschil kunnen maken tussen elke maand uitkomen met je geld, of elke maand moeten schuiven met hele belangrijke rekeningen.

De chaos in je administratie opruimen is

Buster

Hoi El,

Ik ben blij om te lezen dat het je zoveel goed heeft gedaan.
Dat gevoel is voor ons allemaal heel herkenbaar.

Het voordeel van de crisis is dat je gerust kan zeggen dat je ergens geen geld meer voor hebt omdat je op de kleintjes aan het letten bent. Iedereen begrijpt dat.
Het zal je nog verbazen wat zich achter de voordeur van veel mensen afspeelt waarbij je zelf altijd het idee had dat ze het goed voor elkaar hadden.

En inderdaad, zoals Libra al zei; Sluit geen leningen meer af.
Het, te overbruggen gat word alleen maar groter.

Kan je hier trouwens wel met je man over praten?
Dat is wel heel belangrijk.
Als jij het zwaar hebt moet hij wel de kans krijgen je te ondersteunen.
Deze zorgen kan je niet in je eentje dragen.

Om alles goed op orde te krijgen hebben we een checklijst gemaakt;
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46250.0.html

En als je vragen hebt of gewoon wat kwijt wil; schrijf!
Het helpt echt, dat doen we hier allemaal.
Leuke dingen en mijlpalen vieren we met een dansje en rot momenten delen we ook.
Gedeelde smart,....  ;)

Veel succes!

Knibbel

Hallo allemaal,

Bedankt allemaal. Jullie reacties voelen voor mij aan als een warme douche. Sorry dat ik zo emotioneel reageer, maar het lukt me de laatste dagen niet om me sterk te houden. Denk dat dat door de stress komt. Ik ben vanmiddag al begonnen met de rekeningen en alle ander papierkraam te sorteren en ga die dadelijk ook allemaal inklapperen. Ik had de laatste maanden uit ellende alles maar gewoon in een doos gegooid, dacht zeker dat het zich dan vanzelf zou oplossen. Maar zo werkt het niet.

Libra, wat jij en Buster zeggen klopt helemaal. Ik ben het ene gat met het ander aan het vullen. En jullie hebben helemaal gelijk, die minikredieten brengen geen geluk alleen een hoop ellende. Ik durf gewoon niet te zeggen hoeveel minikredietjes ik al heb afgesloten en hoeveel rente/kosten ik betaald heb. Het lijkt wel een verslaving, je gezond verstand zegt NIET DOEN, maar je kunt op een gegeven moment gewoon niet meer zonder. Als ik zo terugkijk hebben Cashbob, Ferratum, Minilening enz. ruimschoots aan mij verdiend, per maand ben ik toch gauw zo'n 500 euro kwijt. En dat alleen aan rente/kosten, dit is inderdaad belachelijk, dat moet inderdaad stoppen. Ik moet weer aan mijzelf gaan verdienen.

En Buster, ik kan mijn man hiermee inderdaad helaas niet mee belasten, hij is namelijk behoorlijk ziek. Ik krijg het niet over mijn hart om deze zooi over hem heen te gooien. Pas als de grootste nood achter de rug is zal ik proberen of ik hem daar iets over kan vertellen. Mijn kinderen willen mij wel helpen, maar zijn daar zelf niet toe in staat. Zij doen vaak zelf een beroep op mij omdat ze hulp nodig hebben. Mijn rol in huis is dus vader, moeder, huisvrouw, oma, secretaresse, boekhoudster en ik werk parttime 10 uurtjes per week.

Maar ik ga het redden, hoop ik. Mijn man zegt altijd dat ik een rots in de branding ben en het gezin bij elkaar houdt. Hij heeft zelfs eens tegen de psychiater gezegd dat hij maar een maatje heeft en dat was ik. Alleen is deze rots momenteel verworden tot een kleine steen.

Buster

Beste El,

Je bent een kanjer!
Eruit komen is geen hopen, dat gaat gewoon lukken.
En makkelijk is het zeker niet, maar de zwaarste stap heb je gezet.

En elke dag is weer een stukje dichterbij de eindstreep.
Ik zal niet liegen, het duurt lang en gaat tergend langzaam maar gelukkig zijn er ook goede dagen.
Zorg er wel voor dat je geen zandkorrel word.
Je man boft maar, mar dat weet hij geloof ik zelf ook.

Hou vol!

lotte

lieve el,

schrijf hier rustig je verhaal, en lees ook de verhalen van anderen ;) soms kun je om de verhalen van een ander lachen, soms zetten ze je tot nadenken en soms zitten er nuttige tips tussen
Wat ik probeer duidelijk te maken is, we zittten hier allemaal in hetzelfde cruiseschip, en veroordelen elkaar dat niet om.
Je doet het supergoed, en haal jezelf alsjeblieft niet naar beneden, we weten allemaal dat het leven met schulden echt niet gemakkelijk is.

Hou je haaks,

Liefs

L

Knibbel

Lieve lieve mensen,

Goh, zit ik alweer te janken na het lezen van jullie hartversterkende woorden. Ik weet dat ik het allemaal zelf moet doen en toch ben ik nu helemaal vervuld met een gevoel van: ik sta er niet alleen voor. Heb nu een groot deel van mijn administratie geordend en ga mij vandaag eens verdiepen welke rekeningen ik nu als eerste moet voldoen. Zodat ik weer overzicht ga krijgen. Ik heb nu nog 690 euro op mijn rekening staan voor de hele maand januari. Van het salaris is tot nu toe alleen hypotheek (van december) en (wat erg) alleen de minikredietjes betaald. Ik krijg over twee weken nog mijn salaris (ca. 500 euro). Dan moet ik nog deze maand aan vaste rekeningen/betalingsafspraken en minikredietjes betalen: ca. 1900 euro. Dus theoretisch gezien heb ik voor januari geen geld voor eten en drinken. Mijn grote uitdaging nu: hoe overleef ik deze maand zonder al te grote kleerscheuren. Ik denk dat ik het bij enkele rekeningen maar op een incasso-traject moet laten uitkomen. Een andere oplossing zie ik op dit moment niet. Verder heb ik bij de Wehkamp een rekening lopen van ca. 4800 euro. Hier heb ik ook een betalingsregeling gekregen en moet nog 3 maanden 220 euro p.mnd. betalen. Daarna kan ik weer mijn normale termijn betalen. Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij Wehkamp, maar de laatste 5 jaar is het gigantisch uit de klauwen gelopen. En niet eens aan spullen voor mijzelf. Weer dat probleem: ik kan niet nee zeggen. Nu zag ik dat ik al die jaren een verzekering - saldo comfort bij Wehkamp betaal. Voor het geval je overlijdt of werkeloos wordt. Ik betaal hiervoor ca. 55 euro per maand. Heb heel erg getwijfeld, maar toch per email deze verzekering opgezegd. Misschien stom, maar dat geld wil ik liever gebruiken om een kleine spaarbuffer op te bouwen voor in geval van erge nood. Of is dit een stom idee. Verder heb ik voor 4 personen twee begrafenisverzekeringen lopen voor een totaalbedrag van ca. 90 euro. Nadat ik de polissen heb uitgezocht blijk ik voor alle 4 personen een begrafenisverzekering in natura en een in geld-uitkering te hebben lopen. Heb een mail gestuurd dat ik die verzekeringen in natura premievrij wil laten maken. Scheelt weer 44 euro per maand wat ik weer bespaar. Ga er maar een sport van maken: waar kan ik nog meer geld aan verdienen/uit halen. Heb ook op internet een site gevonden waar ik zeker ook wel wat nuttige tips uit kan halen:
http://financiele.onafhankelijkheid.nu/vrekkenlijsten.htm

Lieve mensen, bedankt nog en ik wens jullie een hele fijne zondag toe.

tuthola

Lieve El, wat een beetje overzicht over je administratie al niet kan doen .....98 euro in de maand besparen op je verzekering en begravenispolis dat vind ik een grote klapper waar je waarschijnlijk een hoop boodschapjes van kan betalen....

Libra

Lieve El,

Dat de opgekropte emoties er nu volgas uitkomen is heel normaal hoor!
Het is een onderdeel van het verwerkingsproces en een flinke huilbui kan de lucht even behoorlijk opklaren.

Wat naar dat je man zo ziek is en dat je daardoor deze last nu alleen moet dragen.
Maar ik zou je toch willen adviseren om iemand in vertrouwen te nemen. Jijzelf kunt het beste inschatten wie dat in je direkte omgeving is.
Het is namelijk een hele zware last en het is gewoon heel fijn als je af en toe eens je zorgen met iemand kunt delen.
Hier op het forum doen we dat virtueel voor elkaar en slepen elkaar er op moeilijke momenten doorheen.

Maar even wat anders.
Als ik het zo lees en het goed begrepen heb, zijn jouw kinderen van een dusdanige leeftijd dat zij eigenlijk hun eigen boontjes behoren te doppen, maar dat jij regelmatig bijspringt.
Dit is dus het eerste waar je mee moet gaan stoppen!!
Dat klinkt misschien heel naar en geloof me, als moeder begrijp ook ik als geen ander dat je je kinderen graag terzijde staat en helpt, maar je hebt gewoon domweg niet de financi

Knibbel

Lieve Libra,

Je hebt volkomen gelijk. Mijn kinderen hebben het financieel ook niet makkelijk, maar ik moet echt nu eerst mijn eigen sores opruimen. Daar help ik niet alleen mijzelf maar ook mijn kinderen mee.

Ik vind het een heel goed idee van jou om met de kinderen om de tafel te gaan zitten. Die gedachten had ik ook (eerlijk vertellen wat er aan de hand is), maar ja: denken en doen, daar zit wel een verschil tussen. Ik ga meteen na nieuwjaar met ze praten, zodat zij ook weten waar zij aan toe zijn en niet in een zwart gat vallen, zij kunnen zich dan ook daar op voorbereiden.

En dat van het bellen naar de schuldeisers daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar ja je bent bang om NEE te moeten horen. Hoewel het bij de Wehkamp wel gelukt is en bij de zorgverzekeraar en bij de bank. Toch kijk ik er vreselijk tegen op, toch bang voor afwijzing. Ik ga morgen proberen al mijn moed bijeen te verzamelen en ga dan bellen.

Hopelijk vinden jullie mij niet lastig dat ik zoveel schrijf en blijf schrijven, maar op deze manier blijf ik gefocust en alert op mijn situatie.

Chrissie

Welkom El,

Blijf lekker schrijven daar hebben wij geen problemen mee. Als jou dat lucht geeft en je weer op scherp zet zodat jij het weer beter ziet ga vooral jou gang. Schulden hebben is gewoon zwaar dat zal iedere schuldenaar bekennen. Dus blijf lekker je hart luchten wij weten allemaal hoe het voelt om met schulden te leven.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.