Ten einde raad

Started by Beasty, Dec 12, 2012, 01:13 PM

Previous topic - Next topic

tuthola

Ok Buster dankjewel voor de uitleg en dat van inwonende uitkering wist ik nog niet...heb dit niet nodig in mijn geval maar voor Beasty dan toch een optie hoe klein de uitkering dan ook is...

Beasty

In mijn beginpost stond inderdaad dat ik 20 jaar was, afgelopen week ben ik 21 geworden.
Hoe de regels voor een uitkering nu in elkaar zitten is allemaal een beetje raar en goed zoeken. Het verandert allemaal zo snel inderdaad.

Over mijn vaste lasten, dat zijn er inderdaad wat meer dan mijn zorgverzekering. Ik volg een deeltijdopleiding van 10 uur in de week in de ochtend (dat heb ik ook bij het UWV vermeld) en deze moet ik zelf betalen, onder andere de reiskosten. Omdat dit geen voltijd opleiding is heb ik dan ook geen recht op studiefinanciering. En zo nog wel een aantal dingen. Natuurlijk wel minder dan als ik uitwonend zou zijn, maar kosten blijven kosten. Het scheelt dat ik geen luxepaardje ben en dat ik het niet moeilijk vind om van het minimum te leven.

Verder heb ik gisteren toevallig een boekje bij het UWV meegenomen waarin alles staat over de WWB.
U komt in aanmerking voor een bijstandsuitkering als u niet genoeg geld hebt om van te leven, het niet lukt om zelf snel betaald werk te vinden en u geen recht hebt op een andere uitkering.

Voor jongeren onder de 27 hangt er wel eerst een zoekperiode van 4 weken aan vast. Hierin moet je zelf vier weken actief op zoek gaan naar werk, en die periode gaat in vanaf het moment dat je je meld bij het UWV. Na deze periode wordt er gekeken naar alle bewijsstukken en dan mag er een aanvraag worden ingediend.

Ik heb nu ook een stuk gevonden over de hoogte van de uitkering. Dit zal ik hieronder even neerzetten:

QuoteHoe hoog is de bijstandsuitkering?
De hoogte van de bijstandsuitkering hangt van veel dingen af. Hoe u woont, hoe uw gezin is samengesteld en hoe oud u bent. Woont u alleen, dan is de uitkering lager dan wanneer u samenwoont of een kind verzorgt.

Kan ik een toeslag krijgen?
U kunt extra geld krijgen als u alleenstaand of alleenstaande ouder bent. Dit heet een toeslag. Als u alleen woont of met uw minderjarige kinderen en alle woonkosten in uw eentje moet betalen, krijgt u de volledige toeslag. U moet hiervoor bewijsstukken inleveren zoals een huurcontract laten zien.
De sociale dienst controleert of er nog anderen op uw adres wonen. Als er in uw huis ook andere mensen wonen, dan krijgt u een lagere toeslag of geen toeslag. Bijvoorbeeld als u een onderhuurder hebt of als u bij uw ouders woont.

De hoogtes staan er ook in, maar deze zijn ook op het internet te vinden. Hoe het nou precies met de bedragen voor thuiswonen enzo, dat weet ik niet precies. Ik zal in ieder geval al blij zijn als ik normaal mijn zorg kan betalen en een beetje kan aflossen.

Beasty

Ik heb even op internet gekeken en ik ben de volgende website tegengekomen.
http://verenigingpel.nl/geld/453wijz-wwb12.html

Hierin staan de belangrijkste wijzigingen van de WWB in 2013.
Over jongeren staat het volgende:

QuoteDe WIJ (Wet Investering in Jongeren) is per 1 januari 2012 opgegaan in de WWB. Lopende werkleertrajecten worden tot maximaal 1 juli 2012 voortgezet.
De hierboven aangehaalde verscherpte regels van de WWB gelden nu ook voor de WIJ.

Voor jongeren beneden de 27 jaar geldt bovendien het volgende:

- School heeft prioriteit.
- Lukt dat niet, dan moet je eerst 4 weken lang zelf op zoek naar werk. Gedurende die tijd heb je geen recht op een uitkering en ook geen recht op ondersteuning of hulp van de gemeente. Pas nadat die 4 weken verstreken zijn, kan de gemeente je eventueel een uitkering of een voorschot verstrekken.
Let op: gedurende de eerste 4 weken heb je dus ook geen recht op een voorschot!

Ik weet niet uit welke periode dit artikel komt, dus ik weet ook niet zeker of dit werkelijk allemaal zo is of dat er weer andere veranderingen zijn.

Na even nog verder gezocht te hebben heb ik ook de nieuwe bijstandsnormen gevonden voor 2013:

http://www.werkpleinbaanzicht.nl/uploads/5/File/Bijstandsnormen%20januari%202013.pdf

Kaatje

is het niet zo dat als je bij je ouders inwoont, dat ze naar hun inkomen kijken voordat je een uitkering krijgt?

Beasty

Dat dacht ik ook voor lange tijd, maar ik weet het niet zeker. Tot nu toe is daar niks over gezegd tegen mij, bij het UWV.
Op internet kan ik er ook niet een concreet antwoord op vinden.

Hans

Als je een klein stukje terugleest (reply 23) zie je dat dat niet (meer) het geval is  ;)

Kaatje

http://www.vrager.nl/maatschappij/regelingen/heeft-mijn-nog-thuiswonende-dochter-van-22-jaar-recht-op-uitkering-442/

ik kom deze link tegen, dat je wel uitkering kan krijgen, maar dat deze een stuk lager is dan die van een alleenstaande, omdat je thuis woont. Of dit klopt weet ik niet.

Beasty

Och ja dat is waar ook.
Door al die verschillende artikelen raak je zo gemakkelijk in de war, ik wel tenminste ::)

Het lijkt er in ieder geval nu wel op dat ik er inderdaad wel recht op heb. Hoeveel blijft dan nog de vraag maar dat zal ik vanzelf wel merken als het zover is.

Hans

Buster

Hans, waar vind je die 10%? Ik zoek en zoek, maar kan geen gericht bedrag vinden,...

Thuiswonend tot 21 jaar is

Hans

Dat is een goeie vraag Buster,

In de reply die ik eerder noemde wordt het genoemd, maar ik heb daar de bron niet bij gezet, en weet eigenlijk niet meer waar ik dat gelezen heb. Wel is het afhankelijk per gemeente.

De info hierboven, die bedragen, komen van de site van de rijksoverheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering.html

Herstel....de bedoelde site waar de eerdere info vanaf komt:

http://www.groesbeek.nl/index.php?simaction=content&pagid=12&stukid=23081

Niet dat ik in de gemeente Groesbeek woon, maar bij andere gemeentes kon ik niets vinden, dit kwam het beste in de buurt. Maar nogmaals.....gemeente-afhankelijk!

Beasty

Oke op die manier! Ik ga zelf ook eens kijken of ik wat meer duidelijkheid kan vinden bij mijn eigen gemeente.

Bedankt voor alle adviezen, tips, informatie, etc. Hier heb ik zeker wat aan!