Ten einde raad

Started by Beasty, Dec 12, 2012, 01:13 PM

Previous topic - Next topic

Beasty

Dank jullie wel! Ik was zo opgelucht toen :)
Ik wil ook iedereen nog even bedanken voor alle advies en steun!
Ik hoop oprecht dat het bij jullie ook snel wat beter gaat.

Beasty

Terug bij af. Zo'n gevoel heb ik in ieder geval wel..
Vandaag voor de echte aanvraag langs geweest, en wat ging dat bagger zeg..

Ik breng veel tijd bij m'n vriend in een aardig grote stad door, dus daar geef ik het meeste uit.
Ik sta wel bij m'n ouders in een andere gemeente ingeschreven en dit is mijn hoofdverblijfplaats.
Nu hebben ze doodleuk gezegd dat ik dus naar aanleiding van mijn bankrekeningen (uit noodzaak hebben we ook een en/of-rekening, ga ik liever niet verder op in) geen recht heb op een uitkering.

Ik voel me gewoon weer helemaal terug bij af. De afgelopen 2 weken heb ik hoop gehad dat ik er eindelijk uit kon komen en nu blijkt dit!
Het scheelt dat ik niet alle 4 de verplichte weken hoefde te volbrengen omdat ik er al 2 eerder heb gehad, maar hoe moet dat zijn voor de mensen die wel 4 weken al hun tijd spenderen hieraan en dan een afwijzing krijgen.

Sorry voor dit warrige verhaal maar ik voel me zo gefrustreerd, dit moest ik er gewoon even uitgooien.

Buster

Beste Beasty, als je meer dan 3 dagen doorbrengt bij je vriend dan word er naar het verzamel inkomen gekeken, ook al sta je er niet ingeschreven.

Door het hebben van een en/of rekening ga je een financi

tuthola

Beste Beasty uit je verhaal maak ik op dat je op jezelf woont maar nog ingeschreven staat bij je ouders dit zou voor de gemeente ook een afwijzing kunnen zijn van je bijstandsuitkering als ik het verkeerd begrepen heb hoor ik dit graag...is het niet mogelijk om je op je huidige adres in te schrijven zodat je dan meer kans maakt om wel een uitkering te krijgen.

Beasty

Buster, om het gedoe met de en/of rekening op te lossen hebben we besloten om deze inderdaad om te zetten zodat deze alleen voor hem is. Nadat je dat hebt gezegd heb ik even opgezocht hoe dat moet, en volgende week gaan we samen even bij de bank langs om dat in orde te maken (deze week helaas geen tijd daarvoor).

Tuthola, het is een beetje half half. Ik breng vrij veel tijd bij mijn vriend door, maar officieel woon ik nog thuis. Dat is inderdaad ook de voornaamste reden dat het is afgewezen. De reden dat ik me daar niet kan inschrijven is omdat hij bij een huisbaas wat inhuurt en alleen hij zich officieel mag inschrijven.

Vandaag heb ik wel het een en ander besloten. Om te beginnen dus de en/of rekening omzetten naar zijn naam, en ook om voorlopig weer echt helemaal bij mijn ouders te gaan wonen. Dit heb ik daar vanmiddag meteen aangegeven en ik heb ook meteen weer een nieuwe aanvraag ingediend voor een bijstandsuitkering. Vanaf vandaag geld voor mij opnieuw die 4 weken solliciteren etc. maar ik ben er nu in ieder geval meer van verzekerd dat ik hierna toch wel de WWB krijg.
Ik woon nu immers weer helemaal op mijn inschrijfadres, ik verblijf hier grotendeels, en ik heb niet genoeg inkomen.

tuthola

Beste Beasty,  ik wil niet negatief overkomen maar je bent 20 jaar en woont nu bij je ouders thuis, als ik het goed heb hebben jou ouders dan nog onderhoudsplicht tot je 21 bent. Bij mijn weten heb je dan als kind geen recht op een WWB uitkering. Je ouders kunnen volgens mij wel geld vd belasting terugvragen onder het kopje levensonderhoud hier kunnen je ouders kijken of ze in aanmerking komen voor aftrek. Verder hoop ik dat je snel een baan vind zodat je snel van je schulden af komt...

Hans

Sterker nog.....er wordt niet meer naar leeftijd gekeken, zie volgend artikel:

Er kan bij onvoldoende inkomen alleen nog een zogenaamde "gezinsuitkering" aangevraagd worden. Als de ouders voldoende inkomen hebben, zal een eventuele uitkeringsaanvraag niet goedgekeurd worden. Tenzij men voldoet aan een uitzonderingsregel:

Zie volgende info:

Aanscherping gezinsbijstand en huishoudinkomen

Er is een huishoudinkomenstoets ingevoerd hetgeen tot gevolg heeft dat het begrip

tuthola

Beste Hans deze regeling hebben ze een paar maanden na invoering weer teruggedraaid....correct me if i am wrong ???

Hans

Hai Tuthola.....

Oh, echt joh?? Beschouw het dan maar als niet verzonden  ;)

Ik zal nog eens even goed zoeken.

Gevonden!:

Huishoudinkomenstoets Wet werk en bijstand afgeschaft

De huishoudinkomenstoets is per 1 januari 2012 in werking getreden door een wijziging in de Wet werk en bijstand. De huishoudinkomenstoets betekent dat een gezin (hierbij horen ook inwonende meerderjarige kinderen en inwonende ouders) een gezamenlijk recht heeft op een Wwb-uitkering, en deze ook gezamenlijk moet aanvragen. Inkomsten van alle meerderjarige inwonende gezinsleden worden gekort op de uitkering. Met meerderjarig wordt bedoeld 18 jaar en ouder.

Deze huishoudinkomenstoets wordt nu alweer afgeschaft, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012. In het zogeheten

tuthola

Hoi Hans ik vind het al heel wat dat je meedenkt en ook meegoogled...ik net ook ff gedaan maar kon niks vinden wat op het verhaal van Beasty lijkt....Het lijkt me ook sterk dat je als 20 jarige een uitkering krijgt en verder eigenlijk alleen je zorgverzekering als vaste lasten hebt...en natuurlijk de schuld erbij. Het is jammer dat je eigenlijk al te oud bent om in een supermarkt te gaan werken...dit heeft mijn zoon laatst als reden van afwijzing gekregen.

Beasty laat je nog even weten hoe het afgelopen is ....?

Beasty

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en tips geven.
Ik ben deze maand 21 geworden, dus mijn ouders zijn sowieso niet financieel afhankelijk meer voor mij. Alhoewel dat inderdaad al niet meer zo van belang is zoals Hans al zei.

Ik vraag nu alleen een bijstandsuitkering aan uit nood, omdat ik mezelf anders alleen maar verder achteruit zie gaan. Het liefst zou ik gewoon werken, dat is toch de beste manier om meer geld te verdienen. Maar inderdaad, op deze leeftijd ben je al te oud om in een supermarkt te gaan werken. Het is lastig om ergens aangenomen te worden, zelfs voor zulke banen waar ze veel mensen nodig hebben.

Zodra er weer wat nieuws is zal ik het posten!

tuthola

Ik ging er dus vanuit dat je 20 jaar was en kon daar niks van vinden op internet,,,heb net ook even  gekeken als je 21 bent en thuiswoont bij je ouders maar ook daar kon ik niet echt iets duidelijks vinden. Ik snap heel goed dat je uit nood een uitkering vraagt omdat je je ouders hier ook niet mee wilt belasten ik hoop dan dat je hoe dan ook een inkomen krijgt zodat er voor jou meer rust in je hoofd komt.

Buster

@ Tuthola, vanaf je 18e maak je meer kosten dan alleen de zorgverzekering.
Je ouders ontvangen geen KBS of KGB meer, dus word je geacht zelf mee te betalen aan voeding, huur, gas en licht. Dat een hoop ouders dat niet verlangen is een ander verhaal.

Je bent ook verplicht om OF te studeren OF werk te hebben (of daarnaar op zoek te zijn). Op grond daarvan krijg je ook en zorg toeslag, mag je gaan huren en krijg je daar weer een toeslag voor en, tot slot; vanaf je 18e moet je je belasting gaan opgeven.

Bij plichten horen ook rechten, en andersom ;)

Voor een gezin gaan ze uit van het sociaal minimum wat er binnenkomt op het adres waar je staat ingeschreven. Is het inkomen daarboven is er geen uitkering. Maar nooit geschoten is altijd mis.

tuthola

@Buster Uit eigen ervaring heb ik moeten aanzien hoe mijn inkomen naar beneden is gegaan nadat mijn 2 studerende zonen 18 werden maar de kosten voor hen hetzelfde bleven. Ik vraag ze dan ook geen kostgeld of iets dergelijks omdat ze zelf voor hun studie moeten lenen en ik het van de zotte vind als ze ook moeten lenen om kostgeld te betalen. Daar staat dan wel tegenover dat ze beide een baantje als pizzakoerier hebben en daar zelf hun dingen moeten bekostigen zoals kleding enzo.

Uit bovenstaande stukje begrijp ik dat Beasty geen recht op uitkering heeft...heb ik dat goed gelezen dan Buster....

Buster

@Tuthola, het zijn inderdaad snoeiharde regels.
Alsof je als jong volwassene geen opstart of aanloop mag hebben, nee je moet gelijk vol aan de bak en beginnen met heel weinig.

Uitkeringen gaan per voordeur die je deelt.
Tenzij je kunt aantonen dat er een gescheiden huishouden plaatsvind.
De reden hiervoor is dat een huis met 10 inwoners niet 10x een uitkering kunnen aanvragen voor en volwassene per keer.

Als jongere heb je recht op studiefinancering of een uitkering inwonende (ik geloof ergens rond de