Ten einde raad

Started by Beasty, Dec 12, 2012, 01:13 PM

Previous topic - Next topic

Beasty

Goedemiddag allemaal,
Ik ben nieuw hier sinds vandaag, en het zit me zo hoog dat ik gewoon even mijn verhaal kwijt moet.

Het zit namelijk zo, ik heb schulden die nu ongeveer ten hoogte zijn van

Libra

Welkom Beasty!!

Het is inderdaad een hele vervelende situatie waar je in zit.
Nog los even van het feit dat de huidige markt natuurlijk niet denderend is waar het werk betreft.

Ik weet natuurlijk niet alle ins en outs van jouw situatie, maar is het misschien een idee om bijvoorbeeld (desnoods tijdelijk) bij een supermarkt of een schoonmaakbedrijf of in de horeca te gaan werken?
Juist ook omdat je hier vaak de mogelijkheid hebt je werktijden aan te passen aan je studie.
Bovendien heb je de ideale leeftijd voor dit soort bedrijven omdat je gewoon nog niet te duur bent!

E

Buster

Hoi Beasty, wat een rot situatie.

Ik zit even te denken; je klasgenoten? Hoe komen die dan rond?
Daarnaast vind ik het UWV een beetje kort door de bocht. In onze maatschappij kun je 70 uur per week werken (10 uur per dag) dus met een studie van 14 uur ben je nog 56 uur beschikbaar voor werk.

Heeft je opleiding geen betaalde stage o.i.d.?
Lijkt me ook in hun belang dat je kan blijven studeren, toch?
Wat raar dat de sociaal raadslieden niks voor je konden betekenen.

Stom hoor,.. hou vol!

Beasty

Bedankt voor jullie reacties! Om even antwoord te geven op jullie vragen:

Ik ben totaal niet kieskeurig qua werk, bij die genoemde instanties heb ik dan ook al gesolliciteerd. Blijkt maar weer dat het in die branches ook erg lastig is om werk te vinden.. En dat terwijl ik ruime ervaring heb in alle drie. Maar opgeven doe ik sowieso niet.
Mijn inkomen vergroten staat sowieso op nummer 1 bij mij! Ik heb ook al veel spullen verkocht die ik niet hard nodig heb om weer wat dingen te kunnen betalen, en zo gaat dat elke keer. Op die manier kan ik mijn vaste lasten tenminste nog een beetje betalen zodat deze niet ook nog eens grote schulden worden..

Ik ben een beetje vaag geweest over mijn opleiding, maar het is dus zo dat ik de VAVO volg, volwassenopleiding havo. Veel van mijn klasgenoten zijn nog geen 18, dus die hoeven niks te betalen. Anderen zijn wel van mijn leeftijd, maar die hebben het geluk dat hun ouders alles betalen. Bij mij is het zo dat mijn ouders mij al veel geholpen hebben, maar zij kunnen natuurlijk niet voor alles opdraaien.
En over het UWV ben ik het zeker met je eens. Naast mijn school ben ik ook zeker bereid om veel uren te werken, het liefst zoveel mogelijk om snel van mijn schulden af te komen.

Het jammere vind ik gewoon aan alles, dat ik zo graag wil werken en dat ik nergens hulp kan krijgen terwijl er vast genoeg mensen zijn die van een uitkering zitten te profiteren en het eigenlijk gemakkelijk kunnen redden of zwart werken daarnaast. Zo ken ik er wel een aantal in mijn omgeving.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval! Het is fijn om mijn verhaal kwijt te kunnen aan mensen die (ongeveer) hetzelfde meemaken.
Ik blijf gewoon doorgaan met werk zoeken en ga zeker niet de moed opgeven.

Libra

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is om naar de Sociale Dienst van je Gemeente te gaan.
Een gesprek aanvragen om je situatie te bespreken en te kijken of je toch niet in aanmerking kunt komen voor een bijstandsuitkering.

Je leeft namelijk ver onder het minimum met je huidige inkomen!!

Succes met alles en goed om te lezen hoe je erin staat!
Alleen al je houding is een groot kompliment waard!

Sterkte!!

Buster

Hoi Beasty,

Als ik het goed heb vind volwassenen onderwijs plaats in de avonduren.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om terug te gaan naar het UWV, de situatie nogmaals uit te leggen en daarbij te vermelden dat het om een deeltijd studie gaat en je wel degelijk 40 uur per week beschikbaar bent voor werk.

Dat het niet zo kan zijn dat je tussen de mazen van de wet valt.
Iedere Nederlander heeft recht op een minimum inkomen, als dat inkomen er niet is in de vorm van studie financiering dan moet dat er zijn via het UWV. 

Mocht je wederom afgewezen worden dan zou ik een mail sturen naar je gemeente en daar de zaak nog eens uitleggen. Waar je bent geweest, wat het antwoord was en wat de verwachting is nu je geen inkomen hebt. Zet in het onderwerp dat er een noodzaak is.

Het klopt wel dat er van je ouders word verwacht dat ze bijdragen rondom je studie, maar dat gaat aan de hand van inkomen.

Ik kan me alles voorstellen van de afwijs frustratie, zit er zelf ook mee. Maar we geven niet op! ;)

Beasty

Sociale Dienst was ik al eerder geweest, maar nu ik dit zo lees ga ik het gewoon nog een keer proberen! Net zo lang tot ik wat meer te horen krijg dan, ga werk zoeken.  :)
Het lijkt me sterk dat er he-le-maal niks te regelen valt? Ik bedoel, er zullen vast meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje als ik zitten. Worden die dan allemaal aan hun lot overgelaten?

In de eerste instantie was het in de avonduren inderdaad, alleen is dit bij mijn school overdag (wat ik zelf ook een groot nadeel vind). Maar alsnog ben ik wel 40 uur beschikbaar in principe. Ik zit 4 dagen per week op school, waarvan ik 3 dagen maar 2 uur les heb in de ochtend en 1 dag tot 2 uur 's middags.
Dat had ik al eerder aangegeven bij het UWV maar daar zeiden ze dat ze niks voor me konden doen.

Ik heb vandaag in de bibliotheek een boek gehaald, "De wet in gewoon Nederlands", dus wie weet vind ik hier nog wat in over wat mijn rechten zijn. Zoals dat van een minimum inkomen dus.

En mocht het bij UWV weer niet lukken dan ga ik inderdaad even contact opnemen met de gemeente. Wie weet bereik ik daar wat meer mee.

In ieder geval hartstikke bedankt voor alle tips iedereen, en ik wens jullie uiteraard ook veel sterkte met jullie eigen situatie! Alles op z'n tijd, uiteindelijk komt alles goed moeten we maar denken :D

Ghost

Ik herken je verhaal beasty, het gaat verder dan alleen een vervelende situatie en je krijgt steeds meer problemen.
Ik ben zelf al 2 jaar werkloos, zit tegen de honderd sollicitatiebrieven aan en krijg vrijwel geen reacties terug, mijn motivatie is dan ook enkelhoog.

Ik krijg geen uitkering, geen VOG, ben laag opgeleid en sta bij talloze uitzendburea's ingeschreven.
Mijn ex-vrouw wou scheiden omdat ik steeds verder in de problemen kwam/kom en moet dan ook nog een goede vader proberen te zijn voor onze kinderen.

Ik ben acht jaar militair geweest met de doctrine hare majesteit trouw te blijven en achter de regering te staan, maar waar is Bea nu? Mijn gezin is in de steek gelaten, UWV zegt niets te hebben qua werk, geloof je het zelf? Ik ben overigens pas 27 en pak alles aan, maar het is nooit genoeg. We leven in een fucked up land mensen, zo worden criminelen gemaakt.

vriendelijke groet,

jos

Ghost

Overigens kun je natuurlijk gaan werken voor een uitzendbureau, het is 3 x niks, maar dan heb je toch wat

Beasty

Ghost, best herkenbaar jouw verhaal inderdaad. Jouw situatie is nog wel wat erger dan die van mij zo te horen, en ik wens je er veel succes mee!
Het lijkt er echt op dat de mensen die het serieus graag willen het minste hulp krijgen, maar helaas hebben we er zelf niet veel over te zeggen.

Uitzendbureaus ben ik ook al heel bekend bij. Ik heb afgelopen week toevallig welgeteld

Beasty

Wauw, totaal onverwachts maar het gaat er dan toch beter uitzien de komende tijd, denk ik zo.

Ik heb op 18 december (opnieuw) een aanvraag gedaan voor een bijstandsuitkering, ondanks dat ik een deeltijdopleiding volg. Zojuist heb ik een informatiebijeenkomst gehad, en dit is anders gelopen dan ik had verwacht!
Naar mijn verwachting zouden ze me wegsturen met de melding dat ik hier geen recht op heb, maar omdat ik vanaf volgende week maar 10 uurtjes per week in de ochtenden op school zit ben ik alsnog 40 uur per week beschikbaar. Zodoende kan ik dus toch een uitkering aanvragen!
Nog een voordeel, omdat ik het verzoek 3 weken geleden al heb ingediend mag ik volgende week al de echte aanvraag doen voor een bijstandsuitkering. En dan krijg ik het ook nog eens met terugwerkende kracht.
Nou, voor mij ziet de toekomst er al wat zonniger uit, vooral nu dat gedoe misschien ook wel op te lossen valt.

Ik hoop in ieder geval dat het nu echt zo gaat als dat ik in mijn hoofd heb. En uiteraard hoop ik voor iedereen hier dat het bij jullie ook wat opschiet.
Ik ben in ieder geval weer wat positiever gestemd, en dat lucht echt op  :)

geefnietop

@Beasty,

Wat een heerlijk gevoel moet dat voor je zijn. Ik hoop voor je dat het allemaal snel voor elkaar is.

Libra

Fijn om te lezen Beasty!!

Ik duim met je mee dat alles gaat lopen zoals je hoopt!

Succes!

Buster

Wauw, ik ben super blij voor je!

Knibbel

Wat een opluchting voor je. Ben erg blij voor je en hoop inderdaad dat alles loopt zoals je je het wenst. Ik duim voor je.
Heel veel liefs El
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron