Verhuizen tijdens minnelijk traject

Started by AnneK, Dec 11, 2012, 10:44 PM

Previous topic - Next topic

AnneK

Hallo,
Op internet wordt ik niet geheel wijzer dus hoop ik hier antwoord te kunnen krijgen op mijn vraag. Het gaat om de volgende situatie:

Mijn vriend heeft uit zijn vorige relatie een schuld waarvoor hij nu in de schuldsanering moet. Hij zit momenteel in het minnelijk traject.

Nu huurt hij een kamer maar de instantie waar hij de kamer huurde is failliet. Nu wil de huiseigenaar hem uit de woning hebben en de woning voor andere doeleinden gaan gebruiken.

Hij heeft geprobeerd te vragen aan zijn maatschappelijk werker en zijn bewindvoerder wat hij hier mee aan moet maar krijgt niet echt gehoor van deze.

Voor zover ik begrijp mag je in het minnelijk traject niet verhuizen? Maar dit lijkt mij een bijzondere situatie, zijn daar dan uitzonderingen voor?
Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om wel binnen de zelfde gemeente een andere kamer te gaan huren?

Het hele traject wat hij al heeft doorgemaakt voor hij eindelijk nu in het minnelijk traject terecht kwam heeft al erg lang geduurd en hij is bang dat dat allemaal opnieuw moet.

Zou iemand hier weten wat je hiermee aan moet. Ik zou hem graag op weg helpen om dit op te lossen, zeker omdat de bewindvoerder niet echt voor hem klaar lijkt te staan.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Buster

Hoi AnneK,

Wij hadden een soortgelijke situatie in 2008.
Het probleem zit hem in de extra kosten door hogere huur en eventueel een andere gemeente.

Doordat de huur is opgezegd door faillissement van de verhuurder kan je vriend aanvoeren dat dit buiten zijn schuld om gegaan is. Hij doet er wel wijs aan om een vervangende woning te zoeken voor hetzelfde bedrag. Gaat hij namelijk duurder wonen komt hij niet uit met zijn prognose bedrag voor de eisers en kan het traject aan het einde zelfs als mislukt beschouwd worden.

Dan is er nog de gemeente; deze draait op voor de kosten. De gemeente waar hij nu bij ingeschreven staat is daar mee akkoord gegaan. Mocht hij verhuizen naar een andere gemeente moet die gemeente wel toestemming geven om dat kostenplaatje op te pakken.
Gezien het huidige bezuinigingsbeleid kan het dus zo zijn dat ze dat niet doen.

Administratie is je bewijsvoering. Zorg in elk geval dat hij iets zwart op wit heeft staan dat verklaart dat de huuropzegging niet aan hem te wijten is.
Hij mag tijdens het traject namelijk onder geen beding extra schulden of extra kosten maken.

Uiteindelijk kan alleen de bewindvoerder duidelijkheid geven over wat er qua kosten mogelijk is.

Succes!

Buster

Hoi Anne,

Hoe wij het hebben gedaan; hij woonde eerst zelfstandig en we wilde samenwonen in een andere gemeente. Het GKB wilde het liever niet overdragen aangezien er NET een akkoord was.
Met toestemming van het GKB in de nieuwe gemeente en de toestemming van de gemeente zelf werd hij inwonend bij mij. Ik moest aantonen wat mijn vaste lasten waren en zij maakte per maand de helft van die kosten aan mij over. Hij bleef zijn weekgeld houden voor een persoon.

Zou dat een optie zijn?
Als jullie allebei in dezelfde gemeente wonen maakt het het alleen maar makkelijker.  

Vergeet ik nog; als hij goedkoper kan gaan wonen binnen dezelfde gemeente heeft hij nergens toestemming voor nodig, want dat levert alleen maar meer geld op aan het einde van het traject.