beslag op je loon

Started by ania, Nov 28, 2012, 08:26 PM

Previous topic - Next topic

ania

hallo,ik ben hier nieuw en kom uit buitenland dus mijn ned is niet perfect maar doe me best...

in het kort:wij hebben heeeel veel schulden,ben nog niet  iemand tegengekomen  met zo'n bedrag..na 3 jaar vechten,gemeente in-gemeente uit zitten wij dus nog steeds met schulden.inmiddels hebben ze beslaag op onze loon gelegd,wij hebben koop huis,bank doet niet moeilijk(nog niet) maar ze pakken 400 euro te veel per mand dus wij zitten op het min en kunnen bijna niet onze vaste laaste betalen.wij hebben ook iemand van matschp.werk vrijwilliger echte goede en leuke man die alles btje op orde probeeer te makken maar dat duurt ook lang,hij is vanaf de vakantie mee bezig...
dus heb ik eigelijk vraag aan iemand die zo iets heeft mee gemaakt,hoe kom je van af?? en of je eigelijk vanaf komt? als het zo ver is dat wij betaalsreger. gaan afspreken kunnen ze die beslag afhaalen?laatste keer heb ik iets op de tv gezien dat als ze te veel pakken dat gemeente kan binnen een dag regelen.. weet iemand daar iets van?

ik heb al depresie van al die gedoe,ik weet dat schulden maak je zelf maar wij willen zo graag vanaf zijn en ze werken niet mee,ik ben nu echt bang of wij er uit komen ,zit nu allen te denken dat ik mijn hele leven moet schulden betalen ...das tog geen leven
ania

Buster

Hoi Ania,

Welkom hier, en wat betreft je Nederlands, ik kan je prima volgen.
Bij loonbeslag heb je recht op een beslag vrije voet.
Dat is bedrag dat je minimaal overhoud om van te leven.

Je kunt het zelf hier uitrekenen;
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Het bedrag wat eruit komt, daar zul je van moeten leven.
Als dat niet lukt, zul je moeten bezuinigen.

Er zijn 4 uitzonderingen die ervoor kunnen zorgen dat je beslag vrije voet lager word;
Een bank mag beslag leggen op je hypotheekrenteaftrek, als je meer dan 3 maanden achterstand hebt.
Een zorgverzekering mag beslag leggen op je zorgtoeslag als je meer dan 3 maanden achterstand hebt.
Een woningbouw vereniging mag beslag leggen op je huurtoeslag als je meer dan 3 maanden achterstand hebt op je huur.
De belastingdienst mag toeslagen verrekenen als je daar schulden hebt die je niet afbetaald.

Als je denkt dat er teveel beslag is gelegd kun je dat melden bij de deurwaarder, als die niet luistert kun je naar het juridisch loket, daar weten ze wat je moet doen.
www.juridischloket.nl

En dan is er nog een ding;
Er kan maar en keer beslag worden gelegd, per loon.
Als er bij je partner ook beslag word gelegd, dan moet je dat melden, want dan veranderd de hoogte van die van jou.
Als er meer deurwaarders beslag willen leggen moeten ze zich melden bij de eerste.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes!

Xdewit

Welcome Ania, Ik ben ook nog niet zo lang hier maar het is een fantastisch clubje hier!
Buster geeft goed advies, Ania!
Ik vroeg me af of je al met de schuldhulpverlening van je gemeente hebt gesproken? Volgens mij moeten die ook wat advies kunnen geven?

ania

Quote from: Buster on Nov 28, 2012, 09:05 PM
Hoi Ania,

Welkom hier, en wat betreft je Nederlands, ik kan je prima volgen.
Bij loonbeslag heb je recht op een beslag vrije voet.
Dat is bedrag dat je minimaal overhoud om van te leven.

Je kunt het zelf hier uitrekenen;
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Het bedrag wat eruit komt, daar zul je van moeten leven.
Als dat niet lukt, zul je moeten bezuinigen.

Er zijn 4 uitzonderingen die ervoor kunnen zorgen dat je beslag vrije voet lager word;
Een bank mag beslag leggen op je hypotheekrenteaftrek, als je meer dan 3 maanden achterstand hebt.
Een zorgverzekering mag beslag leggen op je zorgtoeslag als je meer dan 3 maanden achterstand hebt.
Een woningbouw vereniging mag beslag leggen op je huurtoeslag als je meer dan 3 maanden achterstand hebt op je huur.
De belastingdienst mag toeslagen verrekenen als je daar schulden hebt die je niet afbetaald.

Als je denkt dat er teveel beslag is gelegd kun je dat melden bij de deurwaarder, als die niet luistert kun je naar het juridisch loket, daar weten ze wat je moet doen.
www.juridischloket.nl

En dan is er nog een ding;
Er kan maar en keer beslag worden gelegd, per loon.
Als er bij je partner ook beslag word gelegd, dan moet je dat melden, want dan veranderd de hoogte van die van jou.
Als er meer deurwaarders beslag willen leggen moeten ze zich melden bij de eerste.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes!

dankje,
dat wisten wij dus niet ,bij mij hebben ze ruim 1,5 jaar geleden beslag gelegd en bij mijn man vanaf maart dit jaar,wij gaan dus morgen meteen aan de slag ,vraag me af waarom heeft niemand dat aan ons verteld??
heb inmiddels verder gelezen op het forum wat jou advies is over beslagvrije voet ..heel fijn dat jij (en andere) zo bezig zijn op het forum ,hier zie ik pas dat wij niet alleen zijn met schulden want ik ben echt kapot van
ik kom hier nog zeker terug,

ania

Quote from: Xdewit on Nov 28, 2012, 09:35 PM
Welcome Ania, Ik ben ook nog niet zo lang hier maar het is een fantastisch clubje hier!
Buster geeft goed advies, Ania!
Ik vroeg me af of je al met de schuldhulpverlening van je gemeente hebt gesproken? Volgens mij moeten die ook wat advies kunnen geven?

hallo
ja klopt zo te lezen is hier best leuk en mensen hebben echt verstand van..zo weet ik na bijna half jaar iets meer over beslagvije voet
wij hebben 2 jaar geleden met gemeente afgesproken dat wij verder zelf gaan afbetalen want het was vrij rustig en wij konden dat zelf tot dat ze beslag hebben gelegd op mijn man loon,het duurde te lang voor hun denk ik
nu is echt een puinhoop van geworden dus moeten wij weer terug
ik vroeg me af of iemand verstand heeft over credit bank (van uit gemeente) zeg ik het goed?het is blijkbaar net als wsnp maar je hoeft niet je huis te verkopen,wij hebben nog 2 kinderen en willen die bassis voor ze graag houden als het kan
iemand??

Buster

Hoi Ania,

Je bedoelt de Krediet Bank.
Daar kun je een aanvraag doen voor een lening.
Zo betaal je alle schuldeisers in een keer af en betaal je alleen de Kredietbank nog terug.

Het verschil met een gewone bank is dat een Kredietbank klanten heeft met schulden, de rest blijft hetzelfde. Ook het rente percentage.
Elke gemeente, en elke Kredietbank, heeft andere regels.
De een wil dat je naar een budgetcoach gaat, van de ander hoeft dat niet.
Je kunt altijd bij de gemeente, of et bureau dat hulpverlening aanbied voor de gemeente vragen om een gesprek waar ze je van alles kunnen uitleggen. Dat is gratis.

Je kunt ze ook van alles vragen over schulden en een koopwoning.
En of jullie in aanmerking kunnen komen voor een regeling.
Het is lastig te zeggen welke regels je aan moet voldoen.
Ook weer omdat elke gemeente andere regels heeft.

Weet je waar je moet zijn?
Je kunt op Google de naam van je stad of dorp intikken en dan het woord schuldhulpverlening
Dan kom je er wel

Succes!

puck

altijd weer leuk dat loonbeslag....en wij maar denken als je maar hard genoeg werkt..als ik maar bezuinig op dit of dat..nou dan gaan we het redden hoor...gewoon iets harder werken dan komt het goed....neeeeehoor...zodra je loonbeslag op je loon hebt leggen ga je ontzettend achteruit lopen en is het een begin van het eind....echt ik kan er een boek over schrijven...nu wordt geloof ik de onbudsman ook eens wakker geschud mbt de problematiek loonbeslag...en ohja puck leeft ook nog hahahah en ja....ook nog steeds niet schoon van schulden..

Buster

Welkom terug Puck,...

Hoe staat het ervoor?

Libra

Allereerst van harte welkom hier Ania!
Wat mij betreft is je verhaal ook prima te lezen/begrijpen.

Het punt is dat je hier op dit forum tips en adviezen krijgt van mensen die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten.
Met andere woorden: we zijn allemaal schuldenaren en hebben alle problemen ook ondervonden, welke jij/jullie nu ondervinden en zijn vaak door schade en schande wijzer geworden.
Wij zijn ervaringsdeskundigen... ;)

De tips en adviezen die je van Buster gekregen hebt zijn goud waard en ik heb er dan ook niets anders aan toe te voegen dan "maak er gebruik van"!!
Ze kunnen je helpen om de zaken weer een beetje op de rit te  krijgen.

Heel veel succes en sterkte!!

Quote from: puck on Nov 28, 2012, 11:13 PM
altijd weer leuk dat loonbeslag....en wij maar denken als je maar hard genoeg werkt..als ik maar bezuinig op dit of dat..nou dan gaan we het redden hoor...gewoon iets harder werken dan komt het goed....neeeeehoor...zodra je loonbeslag op je loon hebt leggen ga je ontzettend achteruit lopen en is het een begin van het eind....

Nou Puck, hiermee sla je de spijker precies op zijn kop, zoals we allemaal hier weten!
Om even het nare verschil tussen "niet-willers" en "niet-kunners" aan te stippen, schuldeisers doen er bij de tweede groep veel verstandiger aan om geen loonbeslag te leggen, want inderdaad, dat is de achterdeur uit en maakt dat je (bijna) niet meer aan je normale verplichtingen (lees: vaste lasten) kunt voldoen.
Het enige wat ze daarmee bereiken is dat de schuldenaar nog verder in de problemen komt!
Maar ja, helaas, schuldeisers zijn vaak behept met een "korte termijn visie": als ik mijn geld maar krijg, linksom of rechtsom. Wat dat betekent voor de schuldenaar is niet mijn probleem........
Een gemiste kans dus!

Oh, en welkom terug! ;)

ania

heel fijn dat ik hier "per ongeluk"terechtgekomen ben... dankje
vandag dus hebben we meteen juridisch loket gebeld en was toch slim als wij BSR(bureau socialeraadslieden)in de handen nemen,want hun kunnen net meer doen als JL.
dat hebben wij al 3 manden geleden gedaan(!!) maar zijn we niet veel opgeschoten schuldeisers werken niet mee,maar goed wij zitten op de goede weg,volgenede week woe komt iemend van matsch.werk en dan gaan we verder bespeken en hoop ik dat hij een bericht heeft van BSR.

heb nog trouwens uitzending gemist gekeken over beslaag vrije voet,ook goed om te gezien hebben
dank jullie allemaal...

mamavantwee

Hallo ania,
Ik ben ook maanden bezig geweest met het zoeken van een oplossing en 1 schuldeiser ging nog even snel loonbeslag leggen, dat ging in per 1 november, na veel gezeur van mijn kant heeft de schuldhulp een voorlopige voorziening aangevraagd met een wsnp aanvraag en die is 27 nov ingegaan, uiteindelijk maar 1 maand loonbeslag.
Wat ik knap van jou en je man vind ik dat jullie nog steeds de boel draaiend houden met een langdurig loonbeslag dat is niet te doen en zeker niet met twee kinderen.

De deurwaarder die even snel geld dacht te innen heeft er nu zelf voor gezorgd dat er op korte termijn een oplossing voor me kwam, omdat ik anders helemaal het schip in zou gaan.

Geef niet op, vecht door dan moet er uiteindelijk iemand wakker worden en jullie op korte termijn helpen.

Mama van 2

ania

hoi mamavan2,
fijn dat bij jullie zo snel ging zo is het niet bij ons jammer genoeg..wij hebben iemand van matschp.werk die bij ons regelmatig komt en doet "woord voor ons"zeg maar dan luisteren ze tenminste na in plaats dat je zelf naar de schuldeisers belt( in ons geval tmnste).
wij proberen met handen en voeten er uit te komen maar helaas ze werken niet zo goed mee,jammer voor hun want dan krijgen ze nog minder van terug als we in wsnp of andere regeling komen te zitten,dan moet toch die hele bedrag verdeeld worden door al die schuldeisers..toch??
vanmorgen heb ik meldpunt gekeken (laatste afl. op uitzend.gemist) en ik schrok echt dat zo veel mensen zo hooge schulden hebben en ze moeten VECHTEN om manier te vinden om die schuld afbetalen ,dat is toch ramp zo...in die programma was ook mvr die zei dat mensen met eigen huis(net als wij)in aanmerking kunnen komen voor bepaalde regelieng(?),dat doen niet alle gemeentes mee ...zou je wel zien zitten wij net niet in die gemeente die dat wel doet!
voor iedereen die dat programma nog niet gezien had het is zeker moeite waard
//http://www.nederland2.nl/programmas/1491-meldpunt/uitzending/37710?missed=true

als wij beetje alles op een rijtje hebben en weten waar we aan toen zijn wil ik iets doen voor zo"n mensen als wij het liefste iets groots veel mensen bij treken zeker die mensen die genoeg hebben en maar zuuren dat ze niet 3 keer op vakantie kunnen door de crisis,die moeten echthun ogen open doenen kijken hoe eigelijk wereld in mekaar zit,ik ga zowieso spulletjes van me kids (kleren,speelgoedetc)vegbrengen naar een opvang huis daar kunnen ze nog goed gebruiken...
als iedereen beetje voor beetje helpt zou zo leuk zijn... :D