WWB beslissing en SHV

Started by Xdewit, Nov 26, 2012, 01:06 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Ik heb begin september een WWB aangevraagd omdat ik dan alleen geholpen zou worden door de gemeente. Ik moest dus mijn bedrijf opheffen en daardoor zijn dus zakelijke schulden ontstaan (o.a. qredits).
Vanaf 1 september heb ik dus ook geen inkomen meer gehad en mijn ouders hebben de afgelopen maanden bijgesprongen in de huur, een deel gas en licht en de ziektenkosten. Maar nu is voor hen ook de koek op, zij kunnen ook niet een gezin langer dan 3 maanden onderhouden, begrijpelijk zou je zeggen.
Ik heb al verschillende keren aan de bel getrokken bij de gemeente maar toen ik de laatste keer belde zei de beste brave mevrouw ineens dat gegevens niet compleet waren. ik weet zeker dat ik die ingeleverd heb. De volgende dag kreeg ik een brief dat de zaak met zoveel weken is aangehouden tot dat de spullen ingeleverd zouden worden. Natuurlijk heb ik dat in orde gemaakt op de dag van het telefoontje, maar ik weet zeker dat ik de spullen heb ingeleverd en zij zegt dus dat het er niet bij zit.

Door de verlating heb ik al 1 afspraak (mijn 2e) af moeten zeggen bij de SHV omdat ik het inkomen nog niet rond had. Nu is er nog geen beslissing en de volgende afspraak is aanstaande donderdag.
Ik ben er helemaal misselijk van (was al lang niet meer gebeurd) maar het duurt nu toch wel heel lang. Ik heb vorige week wel een voorschot gekregen van 500 euro maar ik heb daar rekeningen van betaald. Ik ben als de dood dat ik afgesloten word of het huis uitgezet word. Leuk met 2 kinderen.
Gelukkig ben ik toch toegelaten bij de voedselbank sinds 2 weken en we eten hoofdzakelijk van wat we daar krijgen (naast wat ik nog in huis had).

Ik kan niet heel erg lang de schuldeisers afwenden, wat logisch is, maar hoe kan ik nu de gemeente duidelijk maken dat door hun schuld ik nog verder in de problemen kom?

Buster

Wat bij ons hielp was een mailtje naar de gemeente. En dan niet naar het UWV maar naar het algemene emailadres.

Zet in je onderwerp dat er met spoed hulp nodig is.
In dat mailtje leg je uit wat je hebt gedaan en welke tijdslijn daarbij hoort.
Wat het bij ons in gang zette is dat een dame op sociale zaken zich ertegenaan ging bemoeien. Die wist namelijk wel precies wie ze moest spreken om er vaart achter te zetten. De dame van het UWV kon namelijk geen beslissing maken maar had al wel vast uitgerekend hoeveel ik gekort diende te worden. Uiteindelijk kregen we na 4 maanden een WW uitkering, met terugwerkende kracht, binnen 1 dag lag de brief in de bus dat het voorschot terug betaald diende te worden en dat ik de mevrouw van het UWV wel dankbaar mocht zijn.

Nadat ik ontploft was heb ik het voorschot overgemaakt en een dik gepeperde email gestuurd naar de leidinggevende van de UWV dame.
Complimenten uitdelen prima, maar dan ere wie ere toekomt, zijn ze nou helemaal!

Ik wens je veel succes. Bewaar trouwens alle administratie, vraag zoveel mogelijk recuutjes of kopietjes bij alles wat je inlevert. En noteer desnoods in je agenda wie je wanneer hebt gesproken. Je administratie is je bescherming.

Xdewit

Buster, bedankt voor je berichtje! Ik had een email gestuurd naar die mevrouw toen ik pas je berichtje zag, een niet zo aardige brief, met de vraag om een kopie van het formulier waar de stukken die ingeleverd zijn, zijn aangevinkt. Ook vroeg ik om een uiterste datum waarop zij de beslissing zou nemen zodat ik wist waar ik aan toe was.
Krijg ik vandaag een mailtje terug dat ik niet op telefonisch gemaakte afspraak ben gekomen (kan me werkelijk niet herinneren dat ik telefonisch een afspraak heb gemaakt en ook heb ik geen schriftelijke bevestiging!!) en dat ik meer rekeningen zou hebben en dus niet alle rekeningafschriften zou hebben ingeleverd, dit zou zij bij controle zijn tegengekomen. Geen vermelding van welke rekeningen. Het enige wat ik kan bedenken is de spaarrekening die hangt aan de bankrekening maar waar geen geld opstaat. Dat is natuurlijk fout als ik die ook moest inleveren, alleen.. hadden ze toch ook 2 maanden of zo eerder mee kunnen komen? Dan had ik het direct kunnen inleveren.

Nu wilt ze dat ik op gesprek kom om half 2 (ik woon op een uur fietsen) en ik kan mijn voedselpakket van de voedselbank ophalen tussen 1 en 2 en kan dus nooit op tijd zijn.
Keuze is dus... afzeggen en kunnen eten die week, of naar de afspraak gaan en niet kunnen eten...

Ik krijg een beetje het idee dat ik een oor aangenaaid wordt door een mevrouw die graag laat zien dat ze veel macht heeft! Echt meewerken doet ze niet...stukken raken kwijt, en ik kom niet opdragen op afspraken die bij mijn weten niet gemaakt zijn. volgens mij word ik onderhand gillend gek! wat ik ook raar vind is dat de mevrouw in haar brieven vraagt om telefonisch contact omdat zij er het meest over weet en dan zelf tekent namens de burgemeester.
Ook gebeurd er alleen iets (vinden van zogenaamde gebreken) nadat ik weer eens aan de bel heb getrokken...

Ik ga je advies ter harte nemen, weer een email schrijven maar nu ook naar het algemene email adres (dus twee keer) want er raakt nog wel eens wat kwijt.
Sorry als ik zeur, het gaat me inmiddels niet meer in de koude kleren zitten. Gister ging ik out of the blue bijna tegen de grond en voelde me echt zo beroerd dat ik moest gaan liggen. zullen de zenuwen wel zijn.

Buster

Btse X,

Je zeurt niet, knoop dat goed in je oren!  ;)

Het is verschrikkelijk om afhankelijk te zijn voor je toekomst van een incompetent persoon aan de andere kant van de telefoon. Die opstelling hebben ze zich door de jaren heen moeten aanmeten i.v.m. misbruik. Het vervelende is dat jij, als welwillende burger daar nu tegenaan loopt.
Alsof je een crimineel bent die geld komt ontvreemde van haar persoonlijk (tenminste zo voelde het voor mij)

Laat je niet uit het veld slaan.
Probeer zo veel mogelijk via de mail te laten lopen, zo heb je gelijk alles op schrift.
Enne,.. maak ook even tijd vrij, verplicht, om je te ontspannen.

Hou vol!

Xdewit

Buster, bedankt voor je bemoedigende woorden! Het probleem is al voor me opgelost, min of meer, ik heb vanochtend controle gehad van 2 gemeente ambtenaren, de behandelend ambtenaar die wel heel aardig deed en nog iemand anders die een stuk stugger was.
ze wilden alle kamers zien. Je begrijpt natuurlijk, dat het een redelijk rotzooitje was en ik had mijn shabby outfit aan, je weet wel waarin je nog niet dood gevonden wilt worden;) Gebeurt natuurlijk altijd op de verkeerde momenten.
Mijn hele woonkamer ligt bezaait met oude jeans omdat ik die ontleed en daar weer nieuwe quilts van maak. Ook lagen er overal knopen uit de verzamelpot, van oude kleding afgehaalde knopen, die ik bij elkaar aan het zoeken ben... Je zal het altijd zien:)
Ik heb de afspraak voor morgen kunnen verzetten omdat ik vertelde dat ik toch wel graag naar de voedselbank wilde. Dat was ok. Het worden twee afspraken in een, dus WWB en SHV.
Wordt vervolgd... denk ik:)

Libra

;D ;D ;D ;D ;D

Zo herkenbaar!! Bezoek op tijden dat je het eigenlijk niet kunt gebruiken! ;) ;D

Maar fijn om te lezen dat ze begrip hadden voor je situatie!!

You go girl!
"Komt wel goed, schatje"!! ;)

Buster

Proest, even totaal wat anders; ik dacht dat je een man was hahahaha

In elk geval fijn dat het opgelost is en dat er een samenwerking lijkt te zijn.
Jammer dat het op zo'n manier moet.
Nou ja,.. heb je in elk geval niet het idee gewekt dat je er riant bij zit.  ;D

Xdewit

@Libra moest echt even nadenken over 'komt wel goed schatje' en kon het natuurlijk pas laat aan een reclame koppelen, heb jaren geen tv gehad, dus moet nu een beetje bijkijken:)

ROFL Buster, ja hoor het wel vaker, ik klink zo mannelijk en dan heb je me nog niet zien lopen;)
Ben nog steeds onder de indruk van die controle, vooral ook omdat ze zeiden dat ze wilden weten of ik hier wel echt woonde en dat ze door mijn hele huis liepen...
Ik hoop dat ze snel met een beslissing komen, want ik begin er echt last van te krijgen (het allemaal zelf niet meer kunnen regelen en zo).

De grote grap was achteraf, dat een van de ambtenaren vroeg zijn al deze spullen van jou en ze keer naar foto's in oude lijstjes van mijn over over over grootmoeders. Ik denk dat ze niet dacht dat een jong (nou ja..) iemand met oubollige meubels zou wonen. Mijn stijl is 'bij-elkaar-geraapt-zooitje', geen vloerbedekking maar een oud imitatie Perzisch tapijtje en deels gewoon betonnen vloer. En dan bezaaid met oude spijkerbroeken en geknipte t shirts ;D

Libra

Quote from: Xdewit on Nov 28, 2012, 09:32 PM
@Libra moest echt even nadenken over 'komt wel goed schatje' en kon het natuurlijk pas laat aan een reclame koppelen, heb jaren geen tv gehad, dus moet nu een beetje bijkijken:)

Hahahaha, had even het "Roosvicee-stemmetje van ons aller Lotte geleend. ;D ;D

Als ze zo bij je thuis komen, is natuurlijk een mega inbreuk op je privacy!! :(
Aan de andere kant werkt het vaak wel weer positief als ze zien dat je niet in een "toonzaal" woont. ;)

Ik hoop echt voor je dat ze snel tot aktie overgaan en je snel geholpen zult worden!

Heel veel sterkte en liefs

Xdewit

Update: net terug van de twee afspraken. De wwb wordt nu in orde gemaakt en aanstaande dinsdag lever ik alles in van de SVH. Ik had nagenoeg alles bij me op een formulier of drie na.
Nu hopen dat alles een beetje goed komt:)

Ik wil wel jullie graag allemaal bedanken voor de tijd die jullie steken in het reageren op mijn berichtjes. Je hebt geen idee hoe goed dat voelt!

lotte

is wel goed schatje... ;D

en dat roept degene die eigenlijk nog niets zinnigs te melden had  ;D ;D ;D

Buster

Uiteindelijk ben jij degeen die de stappen zet dus ik blijf erbij; bedank vooral jezelf!

Maar ik snap je wel hoor ;)
Het is zo'n opluchting om te weten dat je niet de enige bent die worstelt en dat er mensen zijn die gewoon snappen hoe het is om dag in dag uit de confrontatie aan te moeten gaan.

Hou vol, het klinkt in elk geval al heel goed.

Libra

Hahahaha....
Lotte als jij zegt "komt wel goed, schatje" al dan niet zelf ;), dan lever je alweer een super bijdrage!! ;D ;D

X, wat fijn dat het nu allemaal op gang komt!!
En inderdaad, er kan van alles aangedragen en gezegd worden, maar het gaat erom dat je zelf aktie onderneemt.

Het fijne is dat je hier nooit alleen zit en zeker "gehoord" wordt!

Spannend hoor!
Heel veel succes in ieder geval komende dinsdag!!
Liefs