Nieuw hier en mijn verhaal

Started by delta, Nov 24, 2012, 08:11 PM

Previous topic - Next topic

delta

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en wil toch even mijn verhaal kwijt, want ik kom er zelf niet meer uit.

Ik ben een man van 32 jaar, getrouwd en 2 kids.
We hebben een koopwoning en ik heb een vaste baan (al 15 jaar bij de zelfde baas)
Ik heb een gemiddelt inkomen.

Niks aan de hand zou je denken, maar toch zit ik met mijn handen in de haren.
Mijn vrouw kan namelijk niet met geld omgaan, of ze geeft geld uit wat ze niet heeft waardoor ons hele gezin in de problemen komt.
om een paar voorbeelden te geven... kleding voor de kids online bestellen en de rekening niet betalen.
We zijn al eens uit elkaar geweest en ze heeft toen een huur huis gehad waar ze de huur en andere vaste lasten niet betaalde
we zijn nou sinds een tijdje weer bij elkaar en je raad het al nou komen alle schuldeisers bij mij geld halen.
Mijn vrouw heeft namelijk geen inkomen, ze is in het verleden op staande voet ontslagen en heeft dus geen recht op een uitkering.
Toen we uit elkaar waren kreeg ze een bijstandsuitkering, maar omdat ze werk had geweigerd is ze daar ook uitgezet.
En nou begint de ellende, heb de eerste beslaglegging al te pakken en de volgende deurwaarder is al in aantocht, ik kom er niet meer uit zo en ben gewoon bang binnen de korste tijd op straat te staan omdat ik de hypotheek niet meer kan betalen.
Ze hebben nou beslag gelegd op mijn periodieke belasting teruggave en mijn beslag vrije voet op 0 gesteld.
Dit gaat trouwens over een rekening van een online kledingwinkel en is nou al zo hoog opgelopen door alle proceskosten en als dit alles was kon ik er wel mee leven maar de volgende komt al en ik moet binnen 5 dagen betalen anders nemen ze de auto in beslag en meer goederen en loopt die rekening ook alleen maar op natuurlijk.

Dit als voorbeeld.. maar nou komt het... je zou denken dat ze hier wel van leert maar nee hoor ze blijft gewoon doorgaan en wil nou een kunstgebit op afbetaling nemen! en blijkbaar kan ik haar niet tegen houden?? kan zeggen wat ik wil, maar dan geef ik niet om haar zegt ze.
Ik heb aangegeven dat ik wil scheiden (getrouwd in gemeenschap van goederen)
We hebben in het verleden al eens een scheiding aangevraagd (enkelzijdig, van haar kant omdat ik geen advocaat kan betalen en omdat het voor haar maar 120 euro koste) maar je raad het al.. ook die is niet betaald en nou houd ze die scheiding tegen.
Hoe kan ik haar tegen houden om nog meer schulden te maken???
Of is er een instantie die mij verder kan helpen? zodat ze niet nog meer schulden op mijn naam kan maken?

Kaatje

Welom Delta, het belangrijkste is dat je hulp zoekt en je verhaal uit.
Helaas kan ik je niet echt helpen, behalve te luisteren naar je verhaal, want ben niet zo heel erg thuis in alle wet-en regelgeving. Maar juridisch loket is gratis.

Buster, Libra en anderen hier zullen je vast veel tips/adviezen kunnen geven waar je wat aan hebt.

delta

Dank je Kaatje, een luisterend oor is ook heel fijn!

Kaatje

dat is het zeker en die zal je hier ook krijgen van iedereen hier.

je hebt veel voor je kiezen gehad en denk dat het belangrijk is om nu voor jezelf en je 2 kinderen te vechten, ook al zal de weg zwaar zijn, met ups & downs. het is denk ik niet makkelijk om een partner te hebben die zo laks met geld om gaat en dan nu ook de scheiding tegen houdt.

wens je heel veel kracht en sterkte toe in deze lastige periode.

Buster

Hoi Delta,

Allereerst welkom hier, wat een verhaal zeg.
Tijdens het lezen kwam er maar een gedachte bij me op; wegwezen en zo snel mogelijk.
Gelukkig lees ik dat je zelf ook zover bent.

Eerlijk gezegd is dit voor mij totaal nieuw.
Wat ik wel weet is dat je beslag vrije voet nooit, maar dan ook nooit op 0 gezet mag worden.
De gouden tip die ik je mee kan geven is je zo snel mogelijk melden bij het juridisch loket.
Vertel ze vooral ook van de beslaglegging die niet klopt.

Wellicht is er een procedure die je kan starten die ervoor zorgt dat jullie geen fiscale partners meer zijn. Dan kan ze in elk geval geen extra schulden maken.
Verder denk ik dat je vrouw professionele hulp nodig heeft. Maar dat zal je vast zelf ook al bedacht hebben.

Ben benieuwd of Peter of Dick nog iets weten.

delta

Oke dank je voor je tip.

Is dat mogelijk om geen fiscaalpartners meer te zijn dan? waar zou ik dat kunnen regelen?

Ik heb al heel vaak geprobeert om haar ervan te overtuigen dat het zo niet verder kan en dat ze het hele gezin erin mee trekt, maar dan ben ik de gek!
Zelf denk ik eigenlijk dat ze iets van borderline heeft want heel veel trekken komen overeen!
Maar maak haar dat maar eens duidelijk

Kaatje

fiscale partners ben je in ieder geval als je getrouwd bent, maar er zijn allemaal mitsen en maren als je echtscheiding hebt aangevraagd etc. maar dit heeft mijn inziens alleen invloed op belastingen.

buster denk dat jij iets anders bedoelt met fiscale partners of niet?

is het niet te regelen dat zij geen verplichtingen meer aan kan gaan en als ze dat wil dat ze dan toestemming (handtekening) van jou nodig heeft?

denk dat het juridisch loket hiervoor alles wel weet, dus ik zou zeggen: als je kan maandagochtend direct juridisch loket bellen of er langs gaan.

Buster

Nou, mijn gedachte was meer; hoe meer je op papier hebt dat je van elkaar gescheiden leeft, hoe sterker je staat. Er kan een moment komen waarbij je moet aantonen dat je alles hebt gedaan wat mogelijk was om de schulden te voorkomen.  

Ik zit te denken; ik weet niet hoe jullie nu je bankzaken hebben geregeld, maar je kunt ook je en/en rekening stopzetten en een persoonlijke betaalrekening proberen te openen.
Laat de creditcards blokkeren. En vraag liever geen nieuwe aan, het zijn schuld veroorzakers nummer 1!

En niet geheel onbelangrijk; neem een rechtsbijstandsverzekering.

Toevallig was er vanavond bij Kassa aandacht voor de beslagvrije voet.
Met de Ombudsman als woordvoerder.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1308176

Stom, ik vergeet helemaal de link waar je zelf je beslag vrije voet kan uitrekenen;
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen
En de rechten op een rijtje;
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14

delta

onze bankzaken zijn gescheiden.

Heb ik bewust voor gekozen toen ik een relatie met haar aanging (voorgevoel??)

Het zit zo, ik heb het huis gekocht voor dat we gingen trouwen.
ik betaal alle vaste lasten dus hypo,  gas water en licht autoverzekeringen enz. alles dus.
We hebben geen gezamelijke rekening, ze kan in principe niks op mijn naam kopen, maar ze kan wel zelf schulden maken die ze bij mij komen verhalen omdat zij geen inkomen heeft ( iets met kale kip)

delta

FF over de beslagvrije voet, er is nog geen beslag gelegd op mijn salaris, er is alleen beslag gelegd op mijn periodiek belasting teruggave.
Dat is dus de maandelijkse hypotheekrente aftrek.

De rekening die betaald moet worden is rond de 800 euro
het maandelijkse bedrag die ik normaal terug krijg van de belasting is 125 euro
Beslagvrije voet is 0,0 dat betekend dan dat ik niks meer terug krijg tot die rekening betaald is?

En zo zijn er nog meer eisers die nog gaan komen.

Buster

Alle toeslagen vallen buiten de beslag vrije voet, met een paar aantekeningen;

Een bank mag bij achterstand in de hypotheek beslag leggen op de hypotheekrenteaftrek.
Een zorgverzekering mag beslag leggen op de zorgtoeslag bij achterstand in de premie.
Een woningcorporatie mag beslag leggen op de huur toeslag
En tot slot de belastingdienst zelf, als er achterstand is bij het terug betalen of er moet iets verrekend worden, dan word het ingehouden.  

Als het gaat om een rekening van niet-staats instelling dan mogen ze dat beslag dus niet leggen.
Het ligt dus en beetje aan de eiser.

Een beslagvrije voet gaat over je hele inkomen.
Wat je beschrijft is het inhouden van je VT.
Hoe dat precies zit, weet ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van.

Ik lees net je bericht nog even terug, het zou een goede vraag zijn voor het juridisch loket hoe er schulden kunnen worden verhaald die jij niet bent aangegaan. Of er een mogelijkheid is, juridisch om er onderuit te komen ondanks dat je getrouwd bent in gemeenschap van goederen.

delta

Ze maakt schulden op haar eigen naam, dus bijvoorbeeld online dingen kopen met acceptgiro en die dan niet betalen.
en schulden van toen ze op haar zelf woonde en niks betaalde, dat is al opgelopen tot 7000 euro.
En nou dus een gebit op afbetaling enz.

Maar omdat de schuldeisers niks bij haar kunnen verhalen komen ze bij mij omdat we nog getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Edit: oke dank je, ik ga eens bellen naar het juridisch loket!
zat zelf ook al te denken om een mailtje te sturen naar de kliniek waar ze dat gebit wil nemen, dat ze haar gewoon moeten weigeren.. is dat verstandig??

sacredfour

Je zou het kunnen proberen om haar  handelingsonbekwaam  te laten verklaren.
Maar probeer het eerst nog met een goed gesprek.  Je staat erop dat alle aankopen op krediet ook van jouw handtekening worden voorzien.   
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Ik zou zeker contact opnemen. Mochten ze daar niet voor open staan kan je ze altijd een aangetekende brief sturen dat jij niet aansprakelijk gesteld kan worden voor het uitblijven van betalingen. Geen idee trouwens of dat rechtsgeldig is,...

En idd wat Sacredfour schrijft; handelingsonbekwaam. Ook weer een vraag voor het loket.
Als je langsgaat kun je het beste alle gerelateerde administratie meenemen.

delta

Moet je dan geen medisch bewijs hebben om iemand handelingsonbekwaam te maken?

maar iig wel bedankt allemaal voor de tips, dat kan ik allemaal meenemen in mijn telefoongesprek naar het juridisch loket.