Waar leg je nu beslag op bij een inboedel

Started by gewoon, Nov 23, 2012, 07:03 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Hoi op tv vandaag dat die oeroude regel uit 1830 dat alles mee genomen word behoudens bed en nog wat zaken.

Wil nu door gerechtsdeurwaarders meer van deze tijd gemaakt worden.

Blijven af van goedkoop kinderspeelgoed, oude TV en radio,s
....................................................................................

Van zulke dingen he, als je uit de schulden wil komen dan heb je je PC en telefoon nodig, maar die gaan wel de deur uit.

Willen ze nu geld of niet, denk ik dan.

Gewoon

Buster

Hoi Gewoon,

Dat die wet zo gedateerd is is inderdaad belachelijk.

Aan de andere kant, voordat een deurwaarder overgaat tot beslag leggen is er al een heel lang traject aan vooraf gegaan, het is niet voor niks een laatste poging om mensen te bewegen tot betaling.

Eerst een incasso procedure bij het bedrijf zelf (brief of 3)
Dan een incasso bureau, die stappen echt niet binnen 2 weken naar de rechter.
Dan de rechter en de deurwaarder, dan moet het dus eerst voorkomen, de deurwaarder gaat contact zoeken via het GBA, schrijft brieven al dan niet aangetekend.
Er komt iemand inventariseren.
En pas daarna word er beslag gelegd.

Tussen factuur en beslaglegging zit vaak (niet altijd, hou me ten goede) maar meestal zit er een periode van een jaar of langer.

Wat ik vooral zo jammer vind is dat door alle dreigementen en psychologische druk mensen zelf geen actie meer durven te ondernemen. Preventie werkt vaak niet zo goed omdat mensen er niet over na durven te denken of over durven te praten, vaak uit schaamte. Dat maakt juist wat we hier met elkaar bespreken zo uniek ;)

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52

Incasso_deskundige

De wetgeving de hieraan ten grondslag ligt is wellicht oud, maar er is (destijds) toch goed en zorgvuldig over nagedacht. Binnen de beroepsgroep van gerechtsdeurwaarders wordt intern al geruie tijd gesproken over mdernisering van deze regels. Toch mag ook duidelijk zijn dat verder inperken van de beslagmogelijkeden natuurlijk op gespannen voet staat met de belangen van schudeisers. Inmiddels is er vanuit de deurwaarders (KBvG) een voorstel tot stand gebracht voor modernisering. Dit zal wel aan strenge voorwaarden worden gekoppeld, waarbij (zover mij bekend) dit alleen zal gelden voor mensen die daadwerkelijk serieus bezig zijn met (offici
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Libra

Hai Incasso_deskundige,

Allereerst welkom hier.

Ik weet niet of je werkzaam bent voor een incasso bureau, of je gerechtsdeurwaarder bent of gewoon (net als vrijwel alle forumleden hier) een schuldenaar, maar op jouw laatste post wil ik toch graag even reageren.

De wet boedelbeslag dateert uit 1838!!
Als je dan hier schrijft dat daar destijds toch goed en zorgvuldig over nagedacht is, dan kan ieder weldenkend mens alleen maar beamen dat dat misschien voor die tijd zo was, maar dat dat heden anno 2013 toch echt volledig niet meer van deze tijd is!!

Toentertijd bestond er geen tv, geen internet, geen krant, geen telefoon.
Het gros van de bevolking had nog niet eens stromend water om nog maar te zwijgen over een verwarmd huis!
Dat was alleen voorbehouden aan de enkele rijke!!

Natuurlijk kunnen wij schuldenaren met alle gemak op zogenaamde sinaasappelkistjes wonen en leven, maar de overheid dwingt ons zelf om in ieder geval internet te hebben, want tegenwoordig word je eigenlijk gedwongen om alles digitaal te doen!!

Ook het wijdverbreide vooroordeel dat iedere schuldenaar vast in de problemen is gekomen door de zogenaamde overbesteding (lees: wij gaan minimaal 3 keer per jaar op vakantie naar het buitenland, wij hebben kaviaar en champagne in de koelkast en niet te vergeten, we hebben allemaal stuk voor stuk een mega plasma-scherm aan de muur hangen), draagt er voor mij toe bij dat je met dit bericht echt mijn tenen hebt laten krommen!!

Ik ben nog altijd op zoek naar iemand die mij uit kan leggen wat in godsnaam het belang van een schuldeiser kan zijn om een incasso bureau in te schakelen of zelfs zover te gaan dat de gang naar de rechtbank gemaakt wordt, ten einde met een vonnis een deurwaarder langs een schuldenaar te sturen.

En begrijp me niet verkeerd, ook onder schuldenaren zit er kaf onder het koren.

Maar het feit ligt er domweg dat op het moment dat iemand een loonbeslag krijgt, dit eigenlijk iemand alleen nog maar verder in de narigheid helpen is!!
En natuurlijk heeft de schuldeiser recht op zijn/haar geld voor een verleende dienst of produkt. Daar is geen discussie over mogelijk.

Punt is alleen dat als iemand al betalingsproblemen heeft, een loonbeslag of gelijk welk beslag dan ook, het probleem niet oplost maar alleen bijdraagt tot het verergeren van de al bestaande problemen!

Juist die instanties die zo "makkelijk" de gang maken naar een incasso bureau of de rechter zijn vaak de bedrijven die als eersten zouden kunnen signaleren dat het fout dreigt te gaan.
Denk bijvoorbeeld aan een woningcorporatie en de energieleveranciers.
Op het moment dat daar een achterstand in de betalingen van 2 maanden ontstaan, kun je er vergif op innemen dat er een probleem is!

Ik ben er dan ook een groot voorstander van dat die (semi-)overheidsinstanties en nutsvoorzieningsbedrijven een regionale data-base opstarten, waarin dit geregistreerd wordt en waarbij zij dan preventief in kunnen grijpen, in plaats van Gods water maar over Gods akker te laten stromen, om vervolgens die mensen niet te helpen, behalve nog verder de afgrond in.

En dan zwijg ik nog maar even over de extra kosten die dit allemaal voor de schuldenaar met zich meebrengt!
Denken de schuldeisers dat dit nu echt bijdraagt tot een goede oplossing voor alle partijen?
Al die extra kosten die nog eens bovenop de al reeds bestaande achterstanden komen, maken dat het alleen nog maar moeilijker wordt om het hoofd boven water te houden, laat staan de problemen echt te kunnen oplossen!!

Ik ben absoluut voor vrijheid van meningsuiting, iedereen in zijn/haar waarde laten en respect hebben voor anderen.
Maar als ik nu lees wat jij hier neerzet en zelfs verdedigt......sorry.

Op dit forum komen mensen die ten einde raad zijn, op zoek naar antwoorden, tips en adviezen om hun schulden aan te pakken.
Mensen die hun verantwoording nemen over hoe hun situatie ooit eens ontstaan is en die dit op een goede en nette manier naar iedereen toe waarbij zij schulden hebben, willen oplossen.
Als je goede tips hebt hoe mensen gebruik kunnen maken van hun RECHTEN als zij te maken krijgen met incasso bureaus en/of gerechtsdeurwaarders graag!!

Libra

Incasso_deskundige

Bedankt voor je welkom!

Ik vind het jammer en vervelend dat mijn betoog zo overkomt. Toch heb ik enkel aangegeven hoe het nu juridisch zit en wat er mogelijk gaat veranderen. Ook wil ik nog wel wat kanttekeningen bij jouw verhaalplaatsen, want jij doet het wel erg rooskleurig voorkomen.

In de praktijk merk ik veel dat veel schuldenaar waar beslag roerende zaken wordt gelegd vaak dure mobiele telefoons hebben met dure abonnementen. Ook zijn in die huishoudens vaak

Libra

Quote from: Incasso_deskundige on Mar 31, 2013, 11:29 AM
Ook wil ik nog wel wat kanttekeningen bij jouw verhaalplaatsen, want jij doet het wel erg rooskleurig voorkomen.

??? ???

Als "ervaringsdeskundige" kan ik je verzekeren dat het leven van een schuldenaar alles behalve rooskleurig is!!
Iedereen hier op het forum zal je dit kunnen vertellen en beamen!
Maar iedereen die niet zelf met deze problematiek leeft, heeft geen idee wat het werkelijk betekent om te moeten leven als schuldenaar.

Mensen hebben hier namelijk geen kader voor!
Om maar een voorbeeld te noemen: iedereen is op een bepaald moment in zijn/haar leven weleens z

Buster

Ik hou wel van een inhoudelijke discussie  ;D ;D

Even uit eigen ervaring en dat is precies wat ik terug lees bij Incasso Deskundige (Welkom trouwens)
het grote verschil tussen incassobureaus en GDW's.

Waar een GDW een be

Buster

Ja, ik had toch nog even een aanvullen naar aanleiding van wat Libra schreef;

De vrijheid die incasso bureaus krijgen en zichzelf toe eigenen wordt maar weinig over gesproken.
Dreigementen die onwettig zijn, verjaarde vorderingen met onterechte kosten, huisbezoeken met busjes waar met koeieletters INCASSO op staat geschreven.
Dreigen met een negatieve registratie bij de BKR, opbellen dagelijks met een steeds dwingende toon.

Het kan blijkbaar allemaal, omdat je als je niet hebt betaald schuldig bent en gestraft dient te worden. Ongeacht waarom je niet hebt betaald.
Ik heb het als eens eerder gezegd; als je een bejaarde op straat berooft van haar tasje kan je op meer rechten en een menselijkere behandeling rekenen.

Incasso_deskundige

@Libra: Ik vraag mij af wat deze op het oog persoonlijke aanval jegens mij bijdraagt aan dit forum. maar als dit jouw manier van communiceren is of als je dat gewoon een goed gevoel geeft, dan gun ik je dat plezier wel. No hard feelings!

Overigens ken ik geen enkele schuldeiser (of deurwaarder) die "normaal" kinderspeelgoed in beslag neemt en dat ook daadwerkelijk zal voorkomen. En dat de dure mobiele telefoons en lokkertje zijn bij een duur abonnement, dat weet iedereen. Maar waarom sluiten mensen met een gering inkomen dan toch zo'n abonnement af? Mensen zijn toch echt verantwoordelijk voor hun eigen handelen! Uiteraard gaan ook de aanbieders hierin niet vrijuit en hebben zij daarin ook een verantwoordelijkheid, maar dat is een andere discussie. En over het roken en de daarmee gepaard gaande kosten hoor ik je helemaal niet. Bewust, of...? Uiteraard zijn er altijd bijzondere omstandigheden waardoor mensen buiten hun schuld in de schulden komen, maar helaas gebeurd het ook maar wat vaak dat het anders ligt, en dat het gewoon met het eigen uitgavenpatroon te maken heeft.

Uiteraard is ook mij uit de praktijk bekend dat er helaas veel incassobureaus en advocaten zijn die de regels niet (geheel) correct hanteren. En helaas zijn er, zover het binnen de wettelijke grenzen ligt, ook veel deurwaarders die de wensen/opdrachten van incassobureaus/advocaten klakkeloos uitvoeren. Wel moet ik daarbij opmerken dat deurwaarders zover mij bekend vaak gebonden zijn aan een "ministerieplicht" en veel (ambtelijke) opdrachten niet mogen weigeren. Wat mij betreft zouden er voor incassobureaus strenge wettelijke eisen moeten gaan gelden!

En zoals ik ook al eerder had gemeld, schuldhulpverlening is volgens mij essentieel voor ieder met (grote) schulden. En dan bedoel ik de offici

Buster

@ Incasso Deskundige,

Gerechtsdeurwaarders hebben te veel te verliezen, zijn niet voor niets be

sacredfour

Incasso-deskundige, vraagje.
Mag een incassobureau dreigen met rechtsmaatregelen terwijl ze weten dat de betreffende vordering verjaard is?  Behalve dan aan te geven dat er slechts een
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Incassodeskundige, ik heb wel het gevoel dat jij oprecht bent,  alhoewel je emotionele benadering van het schulden probleem niet hetzelfde is als de meeste op dit forum.
Het is echter niet alleen de burger die een schulden probleem heeft, ook de overheid! Nee bijna alle landen van de wereld! De oorzaak hiervan is dat alle landen al failliet zijn. De VS is al 3maal failliet gegaan! We leven met een monetair  systeem van geldcreatie door schuld. De enigste manier om meer geld in de economie te stoppen is om meer schuld te cre
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Incasso_deskundige

@sacredour:

Een incassobureau mag (helaas) dreigen met rechtsmaatregelen voor vorderingen die al verjaard zijn. Het punt is namelijk dat de schuldenaar nadrukkelijk een beroep op verjaring met doen.

Overigens wil ik hierbij nog wel opmerken dat vaak al te snel wordt gesteld dat een vordering verjaard is. Verjaring kan immers worden gestuit en dan gaat de verjaringstermijn in beginsel opnieuw lopen. En als je stelt geen herinneringsbrieven of aanmaningen (meer) ontvangen te hebben, dan mag dat niet aan jou als schuldenaar te verwijten zijn. Als je bijvoorbeeld gaat verhuizen en geen adreswijziging doorgeeft aan je schuldeiser, dan kan deze wel eens een rechtsgeldig beroep op dat betreffende wetsartikel en is zeker niet uit te sluiten at de rechter daar in mee gaat (als er verder dus wel telkens gewoon tijdig is gestuit).

Overigens is het formeel ook niet aan het incassobureau of deurwaarderskantoor om zelfstandig na te gaan of een vordering is verjaard, zelfs niet als dit door de schuldenaar wordt beweerd. Vaak wordt de stelling gewoon doorgespeeld aan de schuldeiser en als de stelt dat dit "onzin" zou zijn, dan wordt de zaak in beginsel voortgezet en kan het dus zelfs tot een procedure komen. Uiteraard zal conform het wettelijk voorschrift (art. 111 lid 3 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) in de dagvaarding wel het verweer van de schuldenaar (dus het beroep op verjaring moeten worden vermeldt

sacredfour

QuoteEen incassobureau mag (helaas) dreigen met rechtsmaatregelen voor vorderingen die al verjaard zijn. Het punt is namelijk dat de schuldenaar nadrukkelijk een beroep op verjaring met doen.

Ok, dit begrijp ik. Hij die beschuldigd bewijst, of hij die beweert dat er sprake is van verjaring moet dit ook bewijzen. De schuldenaar speelt de bal terug en toont aan dat de vordering verjaard is . De eiser moet nu gaan bewijzen dat er sprake is van stuiting.

Bv zo:
Mag ik er u van attent maken dat het verjaringstermijn van deze (vermeende) vordering met bovenvermeld vorderingsnummer is verstreken. Er is geen wettelijke betalingsverplichting meer. De (vermeende) vordering is ook niet gestuit. Tenzij u een afschrift kan verstrekken waaruit in rechte zal blijken dat (eisers naam) op rechtsgeldige wijze de verjaring heeft gestuit, beschouw ik de zaak hiermee als afgedaan.

Zonder deze bewijzen te leveren mag de schuldeiser niet meer dreigen met rechtsmaatregelen, klopt dit?

Libra

Quote from: Incasso_deskundige on Mar 31, 2013, 08:51 PM
@Libra: Ik vraag mij af wat deze op het oog persoonlijke aanval jegens mij bijdraagt aan dit forum. maar als dit jouw manier van communiceren is of als je dat gewoon een goed gevoel geeft, dan gun ik je dat plezier wel. No hard feelings!

It is all in the beholder's eye!! ;D
Oftewel: het is wat iemand er zelf in wil lezen.

Wat ik schreef was geen persoonlijke aanval op jou als persoon.
Ik ageerde op mijn eigen direkte en open wijze op de gemeenplaatsen die je schreef, waarbij de stereotiepe vooroordelen weer even allemaal langskwamen.

Niet alle schuldenaren (en ik herhaal dit nog maar eens even met grote nadruk op niet alle) leven voor de kat z'n viool weg!
Alleen al op dit forum zitten, bijna zonder uitzondering, allemaal mensen die wel degelijk hun verantwoording nemen voor de ontstane situatie, keihard vechten om de problemen die zij hebben op te lossen en hun schulden te betalen.
En zoals iedere schuldenaar en elk verhaal weer op zichzelf staat, zo probeert een ieder dit op zijn/haar eigen manier te doen.

Quote from: Incasso_deskundige on Mar 31, 2013, 08:51 PM
En over het roken en de daarmee gepaard gaande kosten hoor ik je helemaal niet. Bewust, of...?

Om je vraag meteen even te beantwoorden: ja, ik rook.
Daar kom ik openlijk voor uit en het is niet zo dat ik dit bewust niet aangehaald heb.
Alleen.... als je als schuldenaar op een beslagvrije voet of VTLB leeft, heeft de rest van de wereld er niets mee te maken hoe en waaraan jij je weekgeld besteed.
Als je dit op die manier doet, doe je daar niemand mee tekort.

Mijn situatie?
Ik heb een weekbudget van