Hoezo Armoede?

Started by Buster, Nov 23, 2012, 01:05 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ik zat vanavond naar de keuringsdienst van waarde te kijken en zag deze link.

http://www.hoezoarmoede.nl/

De week van 25 november staat bij de publieke omroep in het teken van armoede.
De Keuringsdienst van Waarde neemt in haar aflevering volgende week de proef op de som van de Pamper reclame; 1 pak luiers is 1 vaccin, ken je die? Die schijnt dus niet te kloppen.

Ik ben benieuwd.

Libra

Als dat echt zo is, zal de Reclamecode Commissie ingrijpen en zal deze reclame snel van de buis verdwijnen!!

Nou geloof ik zelf al nooit alle prachtige beloften die je in reclames gedaan worden, omdat ze maar met 1 reden gemaakt worden.
Namelijk ons consumenten geld uit onze zak kloppen!
Maar als dit echt zou blijken te zijn, dan vind ik dit toch echt wel het diepste van het diepste!!
Hoever kun je zakken als bedrijf.......... :o

Xdewit

Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker in de gaten houden. Interessante discussie, vind ik.
Laatst zei iemand dat ze niemand kende die armer was dan ik. Ik was volledig overrompeld omdat ik zelf helemaal niet het idee heb dat ik volgens onze maatstaven 'arm' zou zijn...

Buster

Armoede en armoedig zijn twee hele verschillend dingen!

Volgens mij,....
Is leven in armoede, je leven leiden met beperkte middelen en armoedig leven, je leven leiden met te weinig middelen. Het is maar net waar je aan gewend bent geraakt en wat je ziet als je levensstandaard.

Xdewit

Ik kan niet anders dan weer het met je eens zijn! Ik schrik vaak van de geestelijke armoede van mensen in het algemeen... ik heb ook in RL niet veel te bepraten met mensen, weet gewoon niet mee te praten over wat algemeen gangbaar is.
Ik weet ik, ligt aan mij maar ik haal weinig lol uit shoppen of weer nieuwe dingen aanschaffen. Ik heb ook weinig materi

Buster

Ik zit me trouwens af te vragen wat zwaarder is,...

Van ons eigen "proces" weet ik dat ik het eerste jaar het zwaarst vond omdat ik er steeds tegenaan liep dat er weer iets minder kon. Het voelde als ontzeggen, afpakken en inleveren.
Als ik nu kijk dat ons weekbudget naar verhouding veel kleiner is dan toen en me besef dat we elke avond met zijn allen aan tafel zitten te smullen van het eten dan zet me dat toch aan het denken.

Het scheelt denk ik daarnaast ook wel of er nog druk word uitgeoefend door schuldeisers.
En,.. of je voelt of je nog iets moet verbergen.
Hmm,... food for thought. Ik hou er wel van ;) 

Libra

Alleen al de titel van dit topic vind ik prachtig!

Minder geld te besteden te hebben, niet alle materialistische zaken kunnen bekomen.........
Dan leef je in armoede?
Die zucht naar status en aanzien...dat vind ik eigenlijk de grootste armoede die er is.

Er worden hier namelijk de twee meest belangrijke dingen in het leven vergeten, die beiden niet te koop zijn en die je alleen maar kunt krijgen als je ze zelf ook geeft: liefde en respect.

Ik krijg liever respect van mijn buurman omdat ik, toen hij hulp nodig had, voor hem klaarstond.
Het zogenaamde respect wat je betoond wordt als je een dure auto voor de deur hebt staan of een hoge functie met bijbehorend salaris, is in mijn ogen een holle frase.

Ik voel liever twee warme armen om me heen en een welgemeende knuffel dan een overdreven "dank je wel schat" gepaard gaande met een paar "luchtzoenen" van een zogenaamde vriendin als je met een groot c.q. duur kado aan komt zetten.

Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.

Dus nee, ondanks dat vele dingen nu even niet kunnen, heb ik niet het gevoel dat er armoede in mijn huis heerst.

Chrissie

Wat mijn ervaring is dat mensen die status en aanzien hebben jou graag hun levensstijl willen opdringen.

Voor twee jaar terug kwam er een vrouw van school bij ons aan de deur haar zoon heeft ongeveer een half jaar bij mijn zoon in klas gezeten van groep 1. Ze kwam met een tas met kleding aan of ik daar belang bij had. Maar prompt er achteraan kwam wij waren "arm" omdat we geen auto hadden en niet op vakantie gingen naar het buitenland dat vond ze zielig voor de kinderen. Toen heb ik haar op een nette manier duidelijk gemaakt dat we niet arm waren maar misschien wel rijker dan haar omdat wij van de kleine dingen konden genieten zoals een wandeling in de natuur, een fietstocht met eten en drinken mee dat soort dingen. Dat we geen behoefte hadden aan status hadden maar dat we mensen belangrijker vonden. Ik zei tegen haar je bedoeld het allemaal heel goed neem je niets kwalijk maar zet ons niet in een bepaald hokje want daar klopt niets van!

Verder kan ik me zo goed in de verhalen van jullie allemaal vinden het is zo herkenbaar.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Gisteravond een documentaire gekeken.
Voor wie er nog twijfels heeft of geld gelukkig maakt, het verschil tussen armoede en armoedig,...
Ik vond hem in elk geval bizar!

The Queen of Versailles
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1307381 

Freek en Jolanda

Het is goed dat er aandacht voor is, waar wij bang voor zijn dat het enkel maar bij aandacht blijft. Het is allemaal kijkcijfer gerelateerd, armoede bestaat ook na 2 december.
Freek en Jolanda

Kaatje

dit kwam ik op facebook tegen:

Zoals u weet is er in, Nederland, veel stille armoede!
Het gaat hierbij om mensen die, door welke omstandigheden dan ook, zich financieel niets extra

tuthola

Dankje Kaatje ik heb me opgegeven voor een kerstpakket via de link die je vermeld hebt  :D

Kaatje

graag gedaan tuthola! hoop dat je een mooi pakket zal krijgen :)