minnelijk traject vraag

Started by king2008, Nov 18, 2012, 08:46 PM

Previous topic - Next topic

king2008

hallo,

ik zou graag willen weten hoe lang het gaat duren voor je weet of je toe gelaten word tot het minnelijk traject?
wij moeten 3 dec bij de gemeente komen voor een gesprek waar we een plan van aanpak te horen krijgen.
we hebben de papieren met de schulden erop al ingeleverd.

mvg

Buster

Hoi King,

Per 2012 is er een nieuwe wet in werking, alle gemeentes moeten zorgen dat de instanties die zij hebben ingehuurd om de hulpverlening uit te voeren zich houden aan die wet.
Het is nog niet overal op orde (helaas) dus hoe lang het in jou geval gaat duren dat kan alleen je contact persoon vertellen.

Meestal is het zo dat na het intakegesprek er een tweede gesprek komt waarbij je al je administratie meeneemt (daar heb je dat formulier voor gehad). Als de administratie is ingeleverd zal er contact opgenomen worden met de schuldeisers om na te vragen of de uitstaande eis werkelijk zo hoog of laag is. Dat duurt meestal 4 weken. Als daar op is gereageerd word er een voorstel gemaakt, wat haalbaar is binnen 3 jaar. De eisers moeten daarmee akkoord gaan en duurt ook weer 4 weken. Als iedereen akkoord is gaan de 3 jaar in.

Mocht het niet tot een akkoord komen dan helpen ze je met een aanvraag voor een WSNP regeling, maar dat is een heel ander hoofdstuk.

Wat handig is, is dat al deze vragen opschrijft en meeneemt naar het gesprek.
Want ook al is er een landelijke wet, elke gemeente heeft een eigen plan van aanpak en daarnaast is ook elke situatie weer anders. Daarom kan het enige echte antwoord vaak alleen komen van je contactpersoon.  

Hier vind je de tekst van de nieuwe wet;
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,43125.0.html

Boeddha

Ik heb 30 maart het contract ondertekent, maar helaas is het bij mij nog steeds niet rond. Vanaf april gaat het geld naar de boedelrekening. Begin langzamerhand er goed van te balen dat mijn3 jaar nog niet ingegaan is!!
Be strong, have faith!

Buster

Hoi Boedha,

Hebben ze aangegeven waarom het zo lang duurt?
Meestal duurt het inventariseren 4 weken, daarna komt er een voorstel, dat duurt ook weer 4 weken. Zolang hebben de eisers om te laten weten of ze akkoord gaan.

Komt er geen akkoord word je ingelicht en geholpen met een aanvraag WSNP.
Als het hangt op een kleine eiser kunnen ze via de rechter nog een akkoord afdwingen.
Of er is gewoon wel een akkoord en dan moet jij dat contract ook weer ondertekenen.

Heb je ondertussen nog last van schuldeisers die nog wat op proberen te eisen? Of is het stil?

Boeddha

Het is gelukkig stil met schuldeisers!

Ik heb nu 2 maanden geleden een nieuw schuldenoverzicht voor akkoord getekend omdat ik met mijn vakantiegeld een paar kleine schuldeisers zelf betaald heb.

Ik heb net mijn relaas in mijn ander draadje opgeschreven. Ik ben echt ten einde raad inmiddels en een wsnp is volgens mij langzamerhand beter?

Be strong, have faith!

Buster

Het verschil met WSNP en minnelijk zit hem vooral in de aanpak en de uitbetaling.

Bij minnelijk word de instantie door de gemeente betaald.
Bij WSNP word de bewindvoerder aangesteld door een rechter en betaald uit de boedel.

Bij minnelijk worden je vaste lasten betaald en krijg je weekgeld
Bij WSNP kan het zo zijn dat het hetzelfde gaat of je krijgt een VTLB bedrag (Vrij Te Laten Bedrag) waarvan je zelf de vaste lasten betaald en wat je overhoud is je weekgeld.

Bij minnelijk is er vaak extra ondersteuning door een budgetcoach of via maatschappelijk werk.
Bij WSNP is dat vaak niet zo. (voordeel van de extra ondersteuning is dat je tijdens de drie jaar leert om financieel gezond te leven NA je schone lei.)

Bij minnelijk moet je elk half jaar ter controle je administratie inleveren.
Bij WSNP gaat de post naar de bewindvoerder, die stuurt het naar je door, en moet je alsnog ter controle je administratie overhandigen (ik geloof ook per half jaar)

Bij allebei geld; je mag geen achterstanden opbouwen in je vaste lasten, je mag geen nieuwe schulden maken, je inkomen moet hetzelfde blijven of meer worden.

En het grote verschil; bij minnelijk hoor je een contact persoon te hebben die bemiddeld tussen jou en de schuldeisers, de bewindvoerder werkt in opdracht van de schuldeisers en is er niet om je te ondersteunen (uitzonderingen daargelaten,...)

Ik zou eens gaan mailen, want een hoge werkdruk mag niet ten koste gaan van jou traject!
Als ik het zo lees heb je meer dan je best gedaan om uit te zoeken wat er aan de hand is en dit antwoord, zal best begrijpelijk zijn, maar je hebt er niks aan.
Of is er nu een collega van contact persoon nummer 3 die zich ermee gaat bemoeien?

Buster

Quote from: Boeddha on Dec 16, 2012, 09:27 PM
Ik heb nu 2 maanden geleden een nieuw schuldenoverzicht voor akkoord getekend omdat ik met mijn vakantiegeld een paar kleine schuldeisers zelf betaald heb.

Boedha, het is wel zo dat als er een overzicht is gemaakt en er een voorstel word gedaan dat gebaseerd is op de hoogte van alle schulden.
Als jij ondertussen schulden gaat aflossen klopt het overzicht niet meer en moet het weer opnieuw.

Het tussentijds niet aflossen heeft ook als reden dat sommige schuldeisers volgens de wet voorrang hebben. Als jij bijvoorbeeld een incasso van Whekamp aflost terwijl er ook een schuld is bij de belastingdienst dan klopt de berekening en de volgorde niet meer.

Klopt de nieuwe lijst nu nog wel?

Boeddha

Ik betaal zelf mijn vaste lasten. Mijn salaris, ik werk 40 uur met 2 kinderen (alleenstaande moeder) en heb al mijn 1e halfjaarlijkse controle gehad.

Meer uren werken gaat niet. En bij mijn aanmelding waren ze al verbaasd dat ik al mijn schulden zo kon overhandigen en binnen 2 weken zat ik al in het stabillisatietraject.

Het begon zo voortvarend maar inmiddels is het vanaf 30 maart helemaal stil. Met uitzondering van de controle in september ;-)

En ja de nieuwe lijst klopt wel nu. Mijn vorige contactpersoon had aangegeven dat een boete van cjib open bleef staan tot na het traject. Ik heb onder andere die boete betaald.
Be strong, have faith!

Bloem2

Boeddha,