Duizenden jongeren in de schulden

Started by peter, Nov 17, 2012, 12:12 PM

Previous topic - Next topic

peter

TWENTE - Bij zo'n 9000 jongeren in Twente en de Achterhoek worden salaris en uitkering deels ingehouden om schuldeisers te betalen. De Twentsche Courant Tubantia schrijft dat de gemiddelde schuld van jongeren bijna 830 euro per persoon is.

De landelijke incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie GGN schat dat het aantal loonbeslagen in Oost-Nederland onder jongeren tot dertig jaar over 2012 met 32 procent is gestegen.

De schuld kan ontstaan door studiefinanciering, het niet betalen van de zorgpremie, laten oplopen van de nota bij een telefoon- of internetprovider of het laten sloffen van boetes. Vaak wordt te veel geld besteed aan luxeproducten.

bron telegraaf.nl
Peter
Administrator Forum

Buster

Wat de oorzaak ook is, in het Oosten is er veel verborgen armoede.

Sinds we zijn verhuisd valt me dat steeds meer op.
Hier in de  straat alleen al zijn 4 gezinnen werkloos, terwijl de schijn word hooggehouden.
In onze oude straat (Randstad) werd er meer openlijk over gepraat, overdag, op straat door de mensen zelf.

Kaatje

in t oosten praat men er niet openlijk over. lijkt wel of er een taboe op heerst.
ik had van de week wel een gesprek met overbuurman, die nu wederom werkloos thuis zit.
daar was ik zelfs over verbaasd. ik praat wel openlijk over mijn werksituatie, maar niet over mijn schulden.

het vervelende is dat deze jongeren straks in de schuldhulp komen of nog erger tussen wal en schip vallen.

Xdewit

Ik maak me ernstig zorgen over bestedingspatronen van de jeugd. Mijn oudste dochter (bijna 12) had een opdracht op school wat zij per jaar uitgaven. Mijn dochter kwam tot de rekensom dat zij tussen de 15 en 20 euro per jaar uitgaf aan cadeautjes voor mij en mijn andere dochter en soms op een rommelmarkt voor zichzelf.
Kinderen in haar klas gaven minstens 20 euro per maand uit!
Ik wist niet wat ik hoorde, moet ik je eerlijk zeggen. Ik vind het wel lastig worden hoor naar mate ze ouder worden om het te doen zoals ik het doe... weinig geld uitgeven. Dat is niet alleen ingegeven door de tijdelijke armoe hier, maar vooral ook om mee te geven dat ze niet alles wat ze willen ook daadwerkelijk nodig hebben.

Ik vraag me altijd af wat je kinderen meegeeft als je ze alles geeft of bijna alles geeft wat ze willen hebben... hoe kunnen ze later dit patroon voortzetten? Mijn beide kinderen (jongste is 10) hebben bijvoorbeeld geen telefoon, ze zijn de enige in hun klas. Het was een verademing voor de juffen dat zij geen telefoon hebben, toen ze dat zagen, vertelden de juffen mij op de oudergesprekken.

Buster

Ik wil niet heel naar doen over 12 jarige kinderen, maar mijn ervaring is dat ze cijfers en verhalen nog wel eens door elkaar halen.

Stel, dat ze

tinkelbel

ook hier, zowel op t werk als thuis, is het artikel het gesprek van de dag..

jongeren in de schulden door het niet betalen of leningen maar dan vraag ik me af: van wie lenen ze dan geld? van de bank? lijkt me toch niet,of wel? 

Onze kinderen (14 en 17) krijgen geen zakgeld, willen ze niet eens! Hebben ze iets nodig? Prima..als 't kan! Zo niet, dan wachten ze maar even!
Kosten als een verzekering, mobiel, kleding etc.  wordt door ons betaald.

Onze 17 jarige heeft een bijbaantje en dat geld mag helemaal op..uitgaan, misschien de nieuwe nike- airmax schoenen, onderdelen voor de scooter..prima, fijn zelfs en dan zeggen wij.....geniet ervan! Maar is het geld op? Helaas, even wachten tot je volgende salaris en zeker weten dat het saldo goed in de gaten wordt gehouden!! Hier hebben wij als ouders zicht op!  Omdat wij het abonnement op de mobiel betalen weten wij of er boven het limiet gebeld wordt en dat is nog niet gebeurd.....

Wij zeggen heel duidelijk en praten er dikwijls over: "wat je niet hebt, kun je niet uitgeven" en van lenen is al helemaal geen sprake en een creditcard, deze komt niet in huis!