kunnen wij verhuizen?

Started by king2008, Nov 14, 2012, 12:02 PM

Previous topic - Next topic

king2008

hallo allemaal,

eerst heel even in het kort onze situatie,
mijn man en ik hebben een schuld. we hebben vorig jaar een huis gekocht. we hebben een zoontje van een paar maanden oud.
nu is het zo dat we iedere maand te kort komen. we hebben geen rare uitgaves in de maand gewoon alleen de dingen die we hard nodig hebben. dus geen dure abbonementen en zo.
aanstaande donderdag moeten we de papieren inleveren waar de schulden op staan bij de gemeente om te kijken of we in aanmerking komen voor het minnelijk traject.
maar we zouden graag willen weten of het niet mogelijk is om het huis te verkopen en dan te gaan huren.
we hebben dit allemaal al een keer uitgerekend en dat zouden we in de maand een leuk bedrag over houden.
dus dan kunnen we ook onze schulden afbetalen, want als je al iedere maand te kort komt en je zorgverzekering al niet kan betalen dan kan je toch ook geen schulden afbetalen.

graag zou ik jullie mening hier over willen weten, en ook of het mogelijk is om het huis te kunnen verkopen en te gaan huren.

mvg

sacredfour

Schuldhulpverlening zou huren zeker een goede stap vinden. Het zou waarschijnlijk ook wel een de eis kunnen zijn, dat je gaat huren.
Er is echter een heel groot probleem. De huisprijzen zijn enorm gezakt. Als je blijft zitten met een restschuld schiet je er nog niks mee op. 
Heb je al een verkoopprijs van een makelaar? Laat je ook gelijk inschrijven voor een huurwoning, om meer punten te verkrijgen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Zoals Sacredfour al schrijft, de hulpverlening zal dat toejuichen.

Er zijn wel wat halen en ogen waar je even naar moet kijken;
Als jullie gezamenlijk inkomen boven de

king2008

bedankt voor jullie reacties,
wij zouden dan inderdaad met een restschuld komen te zitten maar we hebben voor een paar weken terug gelezen dat we de rente ieder jaar terug mogen vragen van de belasting. we hebben nog geen verkoopprijs van de makelaar.
ons gezamelijk inkomen is geen 30.000 per jaar.
heb via de belasting al het een en ander na gekeken en we hadden recht op huurtoeslag.
ik hoop dat we morgen op de gemeente al iets meer te weten krijgen. dan weet ik ook of we mogen verhuizen en waar we aan toe zijn.
we nemen morgen we 2 berekeningen mee eentje waar op staat hoe we finacieel er voor staan als we in ons koophuis blijven zitten en eentje waar de kosten en alles op staan wat we over houden als we gehuurd zouden gaan zitten en het verschil is onwijs groot. waar we nu iedere maand in de min komen te staan komen we dan ineens flink in de plus te staan

mvg

Buster

Ik vergat nog iets voor 2014,..

Huren gaan gemiddeld per jaar met 3-4% omhoog, houd daar rekening mee als je selecteert op huurprijs, en er is sprake van een huur subsidie stop per 2014, maar ja, dat moet er eerst nog doorheen, de zorgpremie is ook van de baan.

Heel veel succes.

Oja, en wat ik me afvroeg, die restschuld? Is dat inderdaad zo dat de rente aftrekbaar blijft?
Het is dan toch geen hypotheek meer?

king2008

nee de rente is alleen aftrekbaar als je een restschuld hebt en deze is alleen maar aftrekbaar van 2013 tot 2018. heeft vorige week op nu.nl gestaan. dus dat komt dan voor ons wel weer voordelig uit.

maar die restschuld is nog niet zo het probleem. we houden nu niks in de maand over en als we zouden gaan huren wel.
maar als je nu met een koopwoning niks in de maand over houd hoe wil je dan schulden gaan afbetalen?
lijkt me dan toch beter om er voor te kiezen om te gaan verhuizen want dan kunnen we ineens 500 euro in de maand over houden waar dan de schulden mee afbetaald kunnen worden. hier zijn dan alle vaste lasten vanaf.

of is dit heel raar gedacht van mij?

Buster

Nee hoor, dat is helemaal niet raar gedacht. Heel goed zelfs!

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden en dit is er een van.
Je kunt ook bezuinigen op vaste lasten, proberen je inkomen te verhogen.
Besparen op energie en water door zuiniger aan te doen.
Hergebruik
Geen geld meer uitgeven aan maaltijden, kapper, kleding enz. enz.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van waar je nu al op bezuinigd hebt.

Hoe dan ook is aflossen altijd goed, als het even kan probeer dan ook te sparen, zo kan je klappen opvangen en blijf kritisch kijken naar je huishoud plaatje.

Succes!

Oja, en fijn trouwens dat het aftrekbaar is, dat zal ook weer een heleboel schelen.

king2008

oke gelukkig dat het niet raar gedacht is. hopelijk denkt de man van de gemeente er hetzelfde over morgen.

bezuinigen doen we al. meer als dit gaat gewoon niet meer.
we willen dadelijk zeer zeker gaan sparen. is altijd beter en zo hebben we ook weer iets achter de hand als er iets onverwachts gebeurd en met een kleine in huis die hard groeit heb je dat ook hard nodig.

bedankt voor je reacties.