Vraag over telefoonkosten in het weekbudget.

Started by Quatorze, Nov 12, 2012, 11:19 AM

Previous topic - Next topic

Quatorze

Hallo,

wie kan mij vertellen of je telefoonkosten horen bij vaste lasten, of dat je ze moet betalen van je weekgeld?

Ik heb geen vaste telefoon, alleen een gsm.
Op dit moment betaal ik mijn abonnement zelf van mijn weekgeld, maar hoort dat niet bij vaste lasten?
Of verschilt dat per bewindvoerder?

Libra

Hoi Quatorze,

Je telefoon (vast of mobiel) behoort gewoon tot de vaste lasten.

Maar is dit in het begin niet meegenomen/opgegeven dan?

Ongeacht in welk traject je ook zit, dit zijn de vaste laten:
-huur/hypotheek;
-gas;
-electriciteit;
-water;
-telefoon;
-internet;
-tv;
-ziektekostenverzekering;
-verzekeringen (opstal, brand (in het geval van eigen woning), inboedel, W.A., begrafenis, auto (in het geval een auto noodzakelijk is);
-wegenbelasting (zie bovenstaande);
-(openbaar)vervoerskosten woon-werk verkeer (als de afstand te groot is om het lopend of op de fiets te doen);
-waterschapsbelasting;
-gemeentelijke belasting.

De laatste twee zijn inkomensgerelateerd. Als je bijvoorbeeld alleen bijstand hebt worden deze (over het algemeen) kwijtgescholden.

In het geval je schoolgaande kinderen hebt tot 18 jaar, komen hier nog de posten schoolkosten en boekengeld bij.

Waar in eerste instantie naar gekeken wordt is op welke vaste lasten je kunt bezuinigen.
Als je bijvoorbeeld een heel duur gsm-abonnement hebt, moet je dit bijstellen naar een (veel) goedkoper pakket.

Dit is zeker een punt om even te bespreken met je bewindvoerder.

Succes!

Buster

-verzekeringen (opstal, brand (in het geval van eigen woning), inboedel, W.A., begrafenis, auto (in het geval een auto noodzakelijk is);
-wegenbelasting (zie bovenstaande);
-(openbaar)vervoerskosten woon-werk verkeer (als de afstand te groot is om het lopend of op de fiets te doen);

Libra, dit verschilt per gemeente.
Als je voor je werk een x aantal kilometers ver weg woont, dan word er geld vrij gemaakt voor autokosten, je dient dat zelf dan te verspreiden over het jaar (denk aan APK, benzine, olie, lampjes enz.)

De verzekeringen die je noemt zitten meestal niet in ne basis berekening, alleen de verplichte verzekeringen als zorg en WA. En bij een auto natuurlijk een auto verzekering.
Inboedel en begrafenis zit er meestal niet bij.

Quatorze, inderdaad een vaste telefoon hoort er meestal wel bij, wat een mobiel betreft geen idee. Je zou dat eens voor kunnen stellen an je contact persoon.

Libra

Quote from: Buster on Nov 12, 2012, 03:14 PM
De verzekeringen die je noemt zitten meestal niet in ne basis berekening, alleen de verplichte verzekeringen als zorg en WA. En bij een auto natuurlijk een auto verzekering.
Inboedel en begrafenis zit er meestal niet bij.

Klopt!
Het zijn wel je normale vaste lasten, maar het zijn de eerste posten die vaak (al dan niet gedwongen) geschrapt worden om de vaste lasten naar beneden te brengen.

Als mensen geen vaste telefoon hebben (en dat is tegenwoordig vaak het geval zeker bij jongeren) maar wel een mobiel, wordt deze als zodanig aangemerkt.
Er wordt alleen wel heel scherp gekeken naar de kosten en het abonnement wat mensen dan hebben.

Buster

Het is natuurlijk op elke plek weer anders.
Ik hoor wel vaker dat het mobiel omgezet moet worden in een pre paid.
Ook om te voorkomen dat er nieuwe schulden gemaakt worden.

flits

ik hebook alleen gsm en had eerst een abonement en die heb ik stop moeten zetten en nu krijg ik 1 keer per maand
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Xdewit

Hoe kan je dan een abonnement stopzetten? Ik heb ge

Libra

Het wordt meestal stopgezet op het moment dat de abonnementsperiode afloopt.
En net als Flits zegt, er wordt dan "dringend" (lees dwingend) geadviseerd een pre-paid aansluiting te nemen.
Het bedrag zal misschien per bewindvoerder/gemeente c.q. schuldhulpverlener verschillen, dat weet ik niet.

flits

ik moest toen ook alles ineens betalen als ik ineens wou stoppen en mocht de periode gewoon uit laten lopen zorg wel dat je voor het eind van het contract een prepaid aansluiting heb anders ben je niet meer bereikbaar
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Xdewit

Bedankt voor de uitleg. Ik snap dat wel hoor dat je geen duur abonnement mag hebben. Heb er zelf ook geen problemen mee, maar dat zal de leeftijd zijn en daarbij ben ik ook niet zo hip :)

Ik heb inderdaad al zitten kijken welke prepaid ik zal nemen (de goedkoopste), maar ik vraag me ernstig af of ik wel een mobiel nodig heb! Zo populair ben ik niet, of je moet de telefoontjes en sms-en van het incassobureaus er niet bij tellen;)

Libra

Quote from: Xdewit on Nov 13, 2012, 10:23 AM
Ik heb inderdaad al zitten kijken welke prepaid ik zal nemen (de goedkoopste), maar ik vraag me ernstig af of ik wel een mobiel nodig heb! Zo populair ben ik niet, of je moet de telefoontjes en sms-en van het incassobureaus er niet bij tellen;)

;D ;D ;D ;D ;D
Deze instanties wil je niet als "vrienden" hebben! ;)

Zelf heb ik vanaf het begin af aan al prepaid en dat bevalt me prima!
Het punt is dat je bereikbaar bent als je bijvoorbeeld de deur uit bent voor de belangrijke mensen in je leven, voor het geval ze je (dringend) nodig hebben.

Het voordeel hiervan is dat je niet even "gezellig" een vriendin gaat bellen, want dan ben je snel door je beltegoed heen!

Zelf koop ik ongeveer 1 keer per 4 maanden 10 Euro, omdat ik ook gewoon een vaste aansluiting heb en daar zoveel mogelijk gebruik van maak.

Het is net zoals met alles als je schulden hebt, goed op de kleintjes blijven letten en zo zuinig mogelijk aan doen.